22 Eylül 1933 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

22 Eylül 1933 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

ra AE EEE ee FE A ğin iski li i ; Ee AŞ Tm MT Memleket Manzaraları Bolu'da Asri Kaplıcalar Yapıldı Bolu ( Hususi ) — İki sene evvel yapılan ve yeniden inşasına başlamlan küçük ılıca ikmal edil- miş ve birkaç gön evvel açılmış- tır. Yeni ulıcada hususi banyo daireleri yapılmış ve kabineler dahiline de banyo konmuştur. Banyoların (oelektrik tesisatı henüz ikmal edilmemiştir. Kara- casu kereste fabrikasından cere- yan alınması tekarrür etmiştir. Ikcalar Boluya 4 kilometro mesa- fededir. o Tabiat burada (çok cömert (davranmış, hiçbir şey €sirgememiştir. Kaplıca civarı bir sanatoryom halindedir. Çam ko- rularında gayet güzel memba suları vardır. Ilicada saatte 36 ton sıcak su nebean etmektedir. Yeni bina 400 metre saha üze- rinde inşa edilmiştir. Kasaba ile dica arasında her saatte bir mü- tekabilen hareket etmek üzere otobüs servisleri yapılmıştır. Bu otobüsler adam başına 5 kuruş Ücret almaktadır. Ilicaların bik bassa siyatik ve romatizmalılara çok nafi olduğu anlaşılmıştır. *.? İzmit'te At Koşuları Yüzünden Bir Dava Açıldı İzmit (Hususi) — Yüksek Ya- | nş ve Islah Encümeni tarafından yapılan sonbahar at koşuları ha- | vanın bozukluğuna rağmen bin- lerce meraklı (o halkın önünde yapılmış, neticede Suzan, Koca Yusuf, Al Derviş, Boz Kurt is- mindeki hayvanlar (birincilikleri kazanarak muhtelif mükâfatlar almışlardır. Koşular başlarken (o müessif bir hâdise de olmuştur. Şehrin tanınmış zatlarından bir koşu mahalline gelmişler, Lai: lerini bir yere oturtmuşlar, bir saat sonra başka birisi elinde “burası davetlilere (mahsustur, cümlesi yazılı bir lâvhayı bu zat- İarın önüne dikmiş ve “nazar dikkatinizi celbederim,, demiştir. Aradan bir hayli zaman geçtik- ten sonra yapılan bu muameleyi şahıslarına hakaret telâkki eden zatler hep beraber kalkarak ko- $u mahallini terkeylemişler ve mahkemeye müracaat (ederek kendilerine hakaret eden zat ile kendisini bu muameleye sevke- den baytar müdürü aleyhine da va açmışlardır. Mürefte'de Bu Sene 2 Milyon Kilo Şarap Yapılacak Mürefte (Hususi) — Şarap imalâtına bir ay sonra başlana- caktır. .malât geçen senekinden ziyade olacak ve daha nefis şa- raplar yapılacaktır. Şarap fab- rikaları — tesisatlarını daha mü- kemmel bir hale ifrağ etmişlerdir. Yeniden iki fabrika açılmıştır. Bü sene Müreftede iki milyon kiloya yakın şarap istihsal edile- ceği tahmin edilmektedir. # Kirklareli mebusu Şevket Bey buraya gelerek köyleri do- laşmış ve ihtiyaçları not etmiştir. Şevket Beye köylüler tarafından bir ziyafet verilmiştir. Kdapazarında At Koşusu Adapazan, (Hususi) — Sapan- ca'da Hilâliahmer, Himayeietfal, Tayyare Cemiyetleri ile Yeşilku- lüp ve Belediye menfaatine olmak üzere bir at koşusu tertip edil- miştir. Koşu 29 eylülde yapılacak, ayrıca selırda pehlivan. güreşleri ve futbe! maçı icra edilecektir. | Zonguldak Ocaklarında K zaların Önüne Zon guldak, (Hususi) — Bu hafta içinde ma den ocaklarında üç kaza oldu ve her üç kaza da üç kurban verdi. Kazalardan ikisi Ereğli Şir- ketinin o Çayda- marı ve Gelik ocaklarında vu- kua gelmiştir, Bi- rinci kaza, Çay- damarı ocağın da çalışan Vak- fikebirli Alıköy köyünden Hacı oğullarından Hü- seyin Ali ve gene Vakfıkebirin Parkozmanlı köyün- den Melik oğullarından Mehmet Osman ve Bartının Çakır köyün- den Demirci oğullarından Hüse- yin ocak galerisi dahilinde istinat direklerinin daraldığı bir nokta- dan araba geçirmek isterken i olmuştur. Bunlar buradan arabayı #ON POSTA Kazaların vakubulduğu ocaklardan biri geçirmek için devirmek istedikle- ri sırada araba istinat bağlarına çarptığından (galeri (tamamile çökmüş ve toprak, kömür yığın- ları altında kalan üç ameleden Hüseyin Ali vefat etmiş, diğer ikisi de yaralanmışlardır. Gelik ocağındaki kaza bir — e Geçilemiyor infilâk (neticesi & yiz vukua gelmiştir. eği > Bu ocakta çalı: şan lâğımcı ame- lesi Korkurdan köyünden Tatar oğullarından Ha- san oğlu Mustafa, ilerleme (o ameli- yatı yapılan bir bacada (o lâğım ateşlemiş, lâğım herhangi bir ârıza dolayisile (o vak- tinden evvel patla- dığından zavallı amele feci bir şekilde can ver- miştir. Üçüncü kaza da Kozlu Türk Kömür Madenler Şirketinin ocak- larında olmuştur. Bu ocakta baca amelesi Dev- reğin Sabunlar köyünden İnceka- ya oğullarından Yusuf oğlu Aziz göçük altında kalarak ölmüştür, z Eray zmir Sergisinde | iEn Çok Muvaffak! Olan Paviyon İzmir ( Hususi ) — İzmirin iki haftadanberi en büyük mevzuu 9 eylül sergisidir. Bu münasebetle İzmir, yalnız Türkler tarafından değil, hariçten gelen | birçok kimseler tarafından da ziyaret edilmiştir. Şehrimiz yabancı ile dolmuş, sekiz on senede iktisadi hayatımızda görülen inkişaf her tarafta takdir ve hayret uyan- dırmıştır. Son zamanlarda sergiyi ziyaret etmek üzere Yunanistan ve İtal- yadan da yüzlerce seyyah gel- miştir. Sergide hakikaten selim bir zevkle o tertip (oedilmiş O birçok paviyonlar, şubeler vardır. 9 eylül sergisi her sene biraz daha tekâmül etmektedir. Bu sergi İzmirin milli bir müessesesi haline gelmiştir. Bu seneki sergide en ziyade muvaffak olan ve beğenilenler arasında birinciliği 77 numaralı Adnan Karakaş paviyonu kazan- mıştır. Müşir Fevzi Paşa Hz. bile sergiyi gezerken bilhassa bu paviyonda bir çeyrek okadar kalmışlar, eşyayı, fiatleri tetkik etmişler ve sahiplerini tebrik eylemişlerdir. İzmir'de Ehli Hayvan Sergisi Açılıyor ir — Her sene açılması mutat olan ehli hayvan sergisi bu sene de birinci teşrinin beşinci günü Bornova Ziraat mektebinde açılacak ve iki gün devam ede- cektir. Kazananlara verilecek ik- ramiyeler yarış ve ıslah encümeni tarafindan gönderilmiştir. Kayıt için müracaatlar başlamıştır. Kerameddin Paşa Yozgatta Yozgat, (Hususi) — Kolordu kumandanlarından Keramettin Paşa şehrimize gelmiş, bu müna- sebetle- Halkevinde bir ziyafet verilmiştir. Ziyafette memurin ve halktan büyük bir kalabalık hazır bulunmuştur. Eskişehir Bankası Yedi Yaşına Girdi ——. EŞ ve Eskişehir bankasının vezne ve muhasip kısımları Eskişehir ( Hususi ) — 927 senesinde teşkil edilen Eskişehir Bankası 7 yaşma girmiş, bu münasebetle merasim yapılmıştır. Banka memleket iktısadiyatında oldukça mühim hizmetler yapmıştır. Banka meclisi idaresi çok mühim bir karar vererek yeni teşekkül eden inşaat şirketile bir arada çalışarak şehrin imarına da hizmet etmeyi temin etmiştir vg Mersin'de Bakırcı Osmanı Metresi Mi Öldürdü? Mersin ( Hususi ) — Burada bir cinayet olmuş ve bir kadın kocasını öldürmek zannile nezaret altına o alınmıştır. Cinayet esra- rengiz mahiyet taşımakta ve daha birkaç kimseyi cürme ithal isti- dadını göstermektedir. Bakırcı topal Osman bir ay- danberi Kürt Salih kızı Ayşeyi metres olarak almış ve bazı kimi- seleri evine çağırarak bir ziyafet tertip etmiştir. Ziyafeite yemekler yenmiş, rakılar içilmiş, kafalar biraz dümanlandıktan sonra bir karışıklık olmuş ve bu esnada patlıyan bir tabanca kurşunile Osman yere yıkılmıştır. Tabanca sesine etraftan koşul- muş, Osman derhal hastaneye kaldırılmışsa da aldığı yaranın tesirile ölmüştür. Osman ölmeden verdiği ifa- dede kendisini metresi Ayşenin vurduğunu söylemiştir. Tahkikatı bizzat müddelumu- mi İsmail Hakkı Bey idare et- mektedir. Gerede'de Çocuklar Tellal Vasıtasile Mektebe Çağırıldı Gerede (Hususi) — Kazamız maarif memurluğu mekteplerin tedrisata başlaması münasebetile kasabada tellal bağırtarak okuma çağında olan çocukları mektebe ça r, era bir ortamektebe şiddetle ihtiyaç vardır. Bu sene illkmektebi bitiren zengin çocuk- larından bir kısmı tahsillerine devam içim Bolu, Ankara ve İstanbul o mekteplerine gitmişler ise de mühim bir kısmı gideme- miş, tahsilsiz kalmışlardır. Gerede Halk Fırkası geçen sene 50 gen- a va m iler etmiş, fakat ötçe darlığı a: bu sene ancak 10 talebe e. bilmiştir. Fırka ortamektep tesisi için tavassut ve teşebbüslere baş- lamıştır. Gelecek sene burada bir ortamektep (açılacağı kuvvetle ümit edilmektedir. Yozgatta Kış Yozgat (Hususi) — Sonbahar pek az sürmüş, iki gündenberi Yozgat ve havalisinde bir kış havası, hüküm sürmiye başlamış- ür e yağmurlar yağmak- tadır. A Havai Müsahabe .. : Münasebetsiz İki Hikâye Sizden iyi olmasın, çok iyi bir dostum vardır. Yaşı haylice ilerlemiş olmakla beraber, gençliğindeki neş'e- sini ve temiz huyunu hâlâ bozmamiş olduğu için kendisini çok severim ve elim değdikçe ziyaretine giderim. Dostum, eski zaman adamları gi birçok hikâyeler bilir. Eşten, dosttan duyduğu, bilhassa garetelerde oku- duğu vak'alara, sırası gelince; bir hikâye ile temsil getirmeyi pek “ever, Hikâyelerinin “ekseriya zamanın hâ- diselerinden biri ile o münasebeti vardır. Zaten bikâyeler ber vakit öyle olmak gerektir. Fakat bazan da, dostumun bu zamanda hiçbir vak'a ile münasebeti anlaşılamıyan hikâye söylediği olur. » Geçen gün yine böyle oldu. Dos- | tumu ziyaret ötmiye gitmiştim. Oda- i sında gazetesini okuyormuş. Beni görünce gazeteyi elinden bıraktı ve: — Tam vaktinde geldin, dedi. Şu gazeteyi okurken aklıma iki hikâye geldi. Otur da onları sava anlatayım. Birisinin tarihi belli değil. Pek eski zamanlarda olacak. Acemistanda çok büyük suç işlemiş olanlara tat- bik olunur bir ceza varmış, Adamı bala bularlar, güneşe karşı oturturlar, öylece bırakırlarmış. Bir gün acemin biri bu cezaya mahküm olur. Bala bulandıktan sonra güneşli ve çok sinekli bir yerde ağaca bağlanarak bırakıkr, Mahküm saatlerce bu halde kaldıktan sonra tesadüfen oradan geçen bir âdam, | bedavadan bir hayır işlemek ister, Mahümun üzerindeki sinekleri kovmı- ya kalkışır. Fakat mahküm derhal: — Aman birader, sinekleri kov- mal, diye protesto'eder. Hayır işlemek istiyen adam, kızar: — Ayol der, sana iyilik ediyorum. Seni rahatsız eden sinekleri kovu- Mahküm bu sefer: — İş senin bildiğin gibi değil, der, şimdi üstümdeki sinekler saatlerden beri burada duruyorlar. Bal yemek- ten karınları doydu. Şimdi beni çok rahatsız etmiyorlar. Sen o bunlar kovarsan onların yerine başkaları, fakat aç olarak gelecekler. Aç olduk- ları için beni daha ziyade rahatsiz edecekler... * Öteki hikâyenin tarihi belli. Hem de yakın zamanlarda. Büyük ve umu- mi harbin iptidalarında, babıâlide vükelâ meclisine hizmet eden dilsiz- lerden birini askere çağınmlar. İşin içinde yanlışlık olsa da düzeltilmesi kabil değil, Dilsize bu işin ancak harbiye nazırı tarafından balledilebi- leceğini anlatırlar. Dilsiz serssker kapısına U gider. Fakat pazır paşanın huzuruna öyle derhal girmek kabil mi? Onu da bekleme odasma alırlar. Odada bü- yük rütbelerde beyler, paşalar, şube müdürleri koltukları altında cüzdan larile, kâğitlarile sıra o bekliyorlar. Nazır paşayı, o vakit çok kullanılan bir tabir ile (fortrag) verecekler. Bekleme odasinın kapısında duran ve mrasi geleni Nazırın huzuruna götürecek odaci bir dilsize bakar, bir de fortrağ (verecek Beylere, Paşalara bakar: — Hey yarabbim der, içeride dilli adamlar İâf anlatamıyorlar. Ya bu zavallı dilsiz derdini nasıl anla- tacak ?.. # Dostumun okuduğu eden bir tane de ben aldım. Her tarafını okudum. Bu hikâyelerle münasebeti olabilecek hiç bir şey bulamadım. Siz de 6 gazeteyi okudunuz ve mü- nasebet buldunuz ise günahı boy- nunuza | Rizeliler Tayyara Alıyorlar Rize, (Hususi) — Tayyare ce- miyeti şubesi Rizelilerin de diğer vatandaşlar gibi memleketlerinin ismini semalarda taşıyacak bir tayyare almalarının pek yakın ol- duğunu bildirmektedir. Rize . tayyaresine Cümhuriyet bayramında ad konma merasimi yapılması ihtimali kuvvetlidir. —