9 Nisan 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 10

9 Nisan 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 10

a — cağız... Saray kapısında tutulan Gâvur Mehmet Yedi (Aşık)lar Şirketi Her Kurnazca Gâvur Mehmet, Nakşifent Sultan.ın bulunması bakkı mahtfurzdur 9- 4- 934 Tefrika No. 91 Bir Plân... için güzel bir plân tasarlamıştı.. - Acele seni istedi. Hemen şimdi bir arabaya bin. Doğruca Beşik- taş karakoluna git. Neticeyi de usullacık bana haber vermeyi unutma haaa... Bu emir, Gâvur Mehmedin biraz caninı sıkmıştı. Çünkü Kar- menin kurşunlariından aldığı yara ohu tam on sekiz gün muattal bırakmış, — tasarladığı iş yarıda kalmıştı. Netekim, arkadaşlarının odasına geldiği zaman çehresi saklanamıyacak derecede bir ça- tıklık almıştı. * Gâvur Mehmet Beşiktaş kara- koluna geldiği zaman Hacı Hasan Paşa tarafından büyük bir me- serretle karşılandı. Beşiktaş mu- hafızı onu yine yavında oturttuk- tah sonra, Nakşıfent ile küçük kızın nerede olduklarına dair da- ha hâlâ bir ipucu ele geçirileme- diğinden bahse başladı va neti- cede padişahın bundan pek mü- teessir solduğunu anlattı. Gâvur Mehmet, esasen bu mesele hakkındaki plânını hazır- lamıştı. Hasan paşayı tamamen dinledikten sonra cevap verdi: — Merak etmeyiniz paşam.. elbet onun da bir çaresini bula- herifler daha hâlâ bu muhpus değiller mi?.. — Evet. — Pekalâ.. ben şimdi sizin memurlarınızdâan Eşekçi Arifle Lâz İsmaili göreceğim. Bunlara sizin tarafınızdan emir vereceğim. Bu iki memur bu gece tam saat üçte Galatadaki Kuşlu -denilen meyhaneye — gelecekler. — Orada beni tevkif edecekler. Bir araba- ya bindirecekler. Doğruca buraya | getirecekler O adamların mevkuf bulundukları odanın önünde beni biraz pataklıyacaklar. Amma bu arada birkaç yumruk ta kendileri yerlerse kusura bakmasınlar... Bu gürültülerden sonra beni zorla o odaya tıkacaklar. Kapının önü- ne de tüfekli iki zaptiye bıraka- caklar. Bu zaptiyeler mütemadi- karakolda SON POSTA Yevml Siyasi, Havadis ve Halk gazetesi ldare: İşiebal : Beki — Zaptiye * Çatalçeşme sokağı No.25-1 Telefon : — 20203 Posta kutusu: İstanbul — 741 Telgraf : İstanbul SONPOSTA Abone Fiatı TÜRKİYE ECNEBİ 4400 Kr. 2700 Kr. 1400 800 1 Sene 6 Ay $ . ğ z 300 £ Abone bedeli peşindir. Gelen evrak geri verilmez. Lanlardan mes'uliyet alınmar. Cevap için mektuplara (10) kuruşluk pul ilâvesi lâzımdır. Adres değiştirilmesi (25) kuruştun. Gazetemizdeçikaa resim ve yaziların bütün hakları mahlüz ve gözetemize sittir. yen kapının önünde dolaşacaklar. — Sabaha kadar mı ? — Onu şimdiden kestiremem paşam. Belki sabaha kadar., belki ertesi günü akşama kadar.. belki de üç gün üç gece... Artık işi"bilir. Yalnız, nöbetçilerin ba- şında gözü açık bir çavuş bulun- sun. Bu çavuşa gizlice emir veri- niz, Ben abdeste çıktığım zaman eğer kapının önünde ayağım bir yere takılır da yere düşersem, derhal gelsin, size haber versin. Size bu haber gelir ” gelmez he- men iki posta gönderin. Güya isticvap edilecekmişim gibi beni yukarı aldırın. Hosan Paşa, zeki bir zattı. Gâvur Mehmedin bu plânmı bü- yük bir takdirle karşıladı. Ancak bu plânın tatbikinde büyük bir mahzur vardı. Abdülhamit tara- fından emir verilmiş; (iş'arı ahire kadar mevkufların zinhar hiç bir şahıs ile görüştürülmemesi) Ha- san Paşaya sıkı sıkı tenbih edil- mişti. Tabiidir ki Hasan Paşa bu emrin hilâfına hareket ede- mezdi. Hasan Paşa, düşündü, taşındı. Bizzat saraya kadar gidip istizana karar verdi. Bu da Gâvur Meh- medin işine gelmedi. Çünkü Gâ- vur Mehmet. Sultan Muradı ka- çırmak istiyen şebekenin bir ucu da sarayda olmasndan şüphe edi- yor; tasarladığı plânım şayi olma- sından endişe eyliyordu. Hasan Paş a teminat verdi: — Sen merak etme. Ben, efendimizin kendisile görüşürüm, İradesini alırım. Dedi. Hemen bir araba ge- tirtti. Bindi. Süratle saraya gitti. * Gece,. her tarafta ses seda kes'lmişti. Beşiktaş karakolundaki memurların bir çoklarına o akşam izin verilmişti. Kapının önündeki nöbet kulübesinde sadece bir zaptiye neferi nöbet bekliyor. Hamdi çavuş ismindeki zaptiye nöbetçi çavuşu arasıra kapıya kadar gelerek Galata tarafına | bakıyordu. (Arkası var ) Yeni Neşriyat: Açlık — Muharrir Peyami Safa B. geçen #ene maruf şimal ediplerinden Knut Hamsun'aun “Açük,, isimli edebi Tomanını tercüme etmişti. Gazetemizde tefrika edilen bu roman şimdi de kitap halinde çıkarılmıştır. Bu eserden tenkit sütunumuzda ayrıca bahsedeceğiz. Ankara — “Hakimiyeti Milliye,, refikimizin Fransızca nüshası olarak haftalık (Aokara) gazetesinin üçüncü sayısı geldi. Ülk iki sayısında olduğu gibi bu sayıda da memleketteki siyaset, iktısat ve kültür hareketlerinin tam ve doğru bir teşhiri vardır. Gazete resimli ve sekiz soyladır. Yoni adam'ın 15 inci sayısı çık« tı. Bu sayıda İsmail Hakkı, Abdülfaye yaz Tevfik, Dr. Sadettin Vedat Bey« lerin makaleleri, Zeki Faik, Bedri Rahmi — Beylerin — resimleri, — Zon- guldak — işçi hayatına, — bahçecili- ke ait notlar ve — fikir, — sanat haberleri vardır. Okuyucularımıza tav- siye ederiz. SON POSTA, Ne İşine Yarar? © ee — ?_'“—_.wm»ı D © aa l Fener Bekçisi | Karısına | — Müjde karıcığım.. Büyük eşya piyangosundan — son moda bir otomobil kazandık!.. Kadın — 1.. Si Z a ee | Dünya İktısat Habarleri | Bulgaristanın FHlarici Borçları Sofyadan bildirilyor: Geçen - | teşrinievvel ayın- ':l’j_lıs:.f.':f GA | Bulgaristağin harpten evvele ait ge ky borçlarının -tesvi- yesi hakkında Pariste alacaklı- larla yapılan müzakerat bir an- laşma ile neticelenmişti. Bulgar Maliye Nazırı ile umumi borçlar müdürü bugünlerde Parise gide- | rek bu işi tamamile halledecek- lerdir. x sanayünde ileri giden Avrupa — memle- ketlerinin hemen hepsi îkimiş ve- S a modası geçmi,; Sebebi Zıesiç m.'ıki%ıeçlerî! nin ibracım — men eder yollu kararlar almışlardır. Bu hususta alâkadarların söylediklerine göre ingiltere bu işte geç bile kalmışlardır. Hindistan piyasasının İngiliz mal- larına karşı kapanmasınn en büyük sebebi olarak bu eski | makineler — ileri sürülmektedir. | Bunlara nazaran uzak Şark mem- leketlerinde amele Ücretleri çok ucuzdur. Bu eski makineler de hemen yok parasına müteşebbisler tarafından tedarik olunmakta ve külliyetli miktarda istihsalatta bu- lunulmaktadır. İstihlâk — mmntaka- sında yapılan bu mallar bu piya- saların büyük bir kısmını Avrupa mensucatına kapamaktadır. İngil- tereden maada Almanya da bu makinelerin ihracından müteessir olmuştur. Bazı sanayi merkezleri böyle eski makineleri satarak deniz aşırı diyarlarda kendilerine yeni rakiplerin doğmasını — intaç ettirmişlerdir. Son günlerde Lehistan da bu işle yakından meşgul — olmaya başlamıştır. Bu memleket sanayici- lerini komşularının çektikleri za- rarları göz önünde tutarak bu kabil eski ve —modası geçmiş nesiç makinelerinin ihracını büs- bütün mennetmesi hakkında hü- kümete — müracaat — etmişlerdir. Sanayiciler bu eski - makinelerin imha olunmasını arzu etmektedirler. * Talinn'den bildiriliyor : Keten ekimi ile uğraşan çiftçilerin aktettik- leri milli kongre, keten — ticaretinin inhisar altına alınmasını Estonya hükümetinden temenni — etmeye müttefikan karar vermiştir. Keten Nesiç Sanayi Buhranının Başka Bir Estonya Keten İnhisarı gibi bazı memleketler | ; İâp rse Büyük Zaferi Ve Dehasile Kazandık. Maarif Vekili Hikmet B. dün akşam İnkılâp Tarihi Enstitüsün- de dersine devam etmiştir. Hik- met B, dün 1922 senesi- içinde geçen siyasi hâdiseleri anlatmış, 26 ağustos taarruzuna ve nihayet kat'i zafere —temas — etmiştir. Hikmet B. demiştir ki: “*— 1922 senesinde vaziyet şöyle idi. Milli hükümet, iki bü- yük devlete misakı milliyi kabul ettirmişti. Misakı milliyi kabul eden bu devletler Rusya ve Fran- sa idi. Rusya ile gayet sıkı ve yakın bir dostluk vardı. Dahilde de vaziyet gayet iyi idi. Millet azami fedakârlık yapıyordu. Bu, siyasi vaziyettir. Askeri vaziyete gelince: Yu- nanlılar — Sakaryada mağlüp olmuştu. Fakat İzmir, — Afyon, Eskişehir hattına hâkim bulunu- yorlardı. Yani şimendifer onların elinde idi. Milli hükümet elinde yalmz Afyon - Konya tren hattı vardı. Milli hükümetin müdafaa kabiliyeti - kuvvetli idi. Fakat Afyonkarahisarın işgal edilemi- yeceğine dair İngiliz erkânı har- biyesinin kanaati vardı. Harp yıpranma harbi şeklini — almış bulunuyordu. Bu vaziyet, aşağı yukarı Rus ihtilâlindeki bir bephe- nin haline benziyordu. Fakat netice büsbütün farklı oldu. 1918 de Alman kumandanları sevkulceyş noktasını iyi bulama- mışlar, biz bu noktayı bulabilmiş- tik. Alman kumandanlığı ise, daha kuvvetli bir orduya sahipti. 1918 ilkbaharında Amerika ordu- su gelmemişti. Buna — rağmen Almanlar mağlüp olmuşlardı. Çün- kü Almanyada bir Mustafa Kemal çıkmamıştı. Afyon — muharebesi bir kumandan — muharebesidir. Sevkulceyş iyi bulunmuş ve iyi idare olunmuştur. Taarruza biz hummalı bir şekilde hazırlamıyor- duk. Yunanlılar da hazırlanıyor- nıyor ve bunü - gizli Biz taarruza hazırlanırken acaba kadar bekleniyordu? Acaba bun- dan korkuluyor mu idi?. Eğer korkuluyorsa, ne gibi şarait altın- da sulh aktederler, misakı milliyi kabul ederler mi?. himdi. Hariciye Vekili Yusuf Kemal Beyi bu bu cihetleri anla- mak üzere Londraya ve Parise gönderdik. Bu sefer de, İstanbul hükümeti, kendi İzzet Paşayı bize haber vermeden Avrupaya gönderdi. Bu suretle yeniden bir ikilik oldu. Yusuf Kemal Beyin Pariste ve Londrada karşılaştığı vaziyet şu idi: O vakit Fransa Başvekili olan M. Puankare gayet dostane bir fiatlerinde son zamanlarda kayde- dilen düşkünlük, — Estonyanın milli bi ziraat şubesi olan keten ekimini maddeten imkân harici bırakmaktadır. Bunun için hükü- metin bu işe müdahalesi zaruri görülmekte ve devlet inhisarının mahvolmak üzere olan keten zeri- yatını kurtaracağı ileri sürülmek- tedir. Geçen sene Estonyada vücude getirilen keten devlet inhisarının gayet iyi neticeler alb- miış bulunması da izhar olunan bu arzunun çok yerinde bulun- duğu kanaatini vermektedir. lardı. 1922 şubatından ağustosuna | kadar iki taraf taarruza hazırla- | tutuyordu. | bizim taarruzumuz ne dereceye | Bizim için bunları bilmek mü- | Hariciye Nazırı | vaziyet almıştı. İkinci, derecedeki Fransız ricali bizi taarruza teşvik ettiler. Birinci derecedeki diplomatlar çekingen davrandılar. İngilterede ise, Başvekil Loit Corç ve Hariciye Nazırı Lord Kürzon idi. İngilizler, bizim yakın bir zamanda taarruz etmememizi temin için uğraşıyorlardı. Yani bizim taarruzumuzdan çekiniyor- lardı. Lord Kürzun demişti ki: — Yakında sulh teklifi yapır lacaktır. Yunanlılarla mütareke aktediniz. Yusuf Kemal Bey verdiği ce- vapta evvelâ Anadolunun Yunan ordusundan tahliyesini istedi. İn- gilizler bunu kabul etmediler.» Hikmet Bey bundan sonra taarruzu ve İzmir zaferini anlattı ve bu suretle verdi. Hikmet Bey dün akşam Aw- karaya dönmüştür. İpaklı Kaçakçılığı İıkındeıiyedgıı limanımıza ge- len İzmir vapurunda bir kaçak- çılık hâdisesi meydana çıkarık mıştır. Tahmil Tahliye amelesim üçüncü dersine nihayet j den Murat Ali vapurdan çıktığı — sırada şüphelenilerek Üzeri aran” mış, beş altı defa dolamak sure- tile — beline — sardığı — ipekli kumaş —meydana — çıkarılmıştır. Suçlu hakkında zabıt varakkası tutulmuş, — İhtisas Mahkemesine verilmiştir. Denizyolları İŞLETMESİ Acenteleri : Kâraköy Köprübaş Tel. 42362 — Sirkeci Mühürdarzade Han Tel. 22740 Bartın Yolu BÜRSA " rimran ? Nisan Pazartesi 19 da Sirkeci rıhtımından kalkacaktır. (1590) İskenderiye Yolu' İZMİR vapuru (0 Nisan Salılı de Galata rıhtimin- dan kalkacak. Doğru İzmir, Pire, İskenderiye'ye gidecek ve dönecektir. “1591,, Trabzon Yolu ANKARA - - viveşüra. J0 Salı 20 de Galata rihtimin- dan kalkacak. Gidişte Zongulk dak, İnebolu, Sinop, Samsun, Fatsa, Gireson, Vakfıkebir, Trabzon, Rize'ye. Dönüşte bum lara ilâyeten Sürmene, Ordu'ya uğrayacaktır. “1609,, İst. 6 ncı hukuk Mahkeme” sindeni Rize Vilâyetinin Bazar kazası Hem” gin nahiyesi Melmanat karyesinde ha0i Mahmut zade Meryem Hanıma İslanbulda Çarşıkapıda Lekeciler #0 kağında 12 No. h hanede mukim h Mehmet Eiendi tarafından aleyhinit? açılan tesçili tılâk davasında ikametgi” hınızın meçhuliyeti hasedile H. U. K. un 141 inci : zuhalin bir ay müddetle ilânen tebliğin? karar verilmiş olduğundan bir nüshati maddesi mucibince B” İ mahkeme divanhanesine talik kılınaf ÖĞ dava arzuhaline tarihi ilândan itibaref bir ay zarfında cevap vermediğiniz dirde hakkınızda kanuni muamele oli kılmacağı tebliğ makamına kaim 0;9.,, Ç üzere ilân olunur.