9 Nisan 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

9 Nisan 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

4 Süyfa L a e AM S AMT e— — — ——— : ı Ziraat Bilgisi (*) I İhracat Meyvalarımız Memleketimizden ihraç oluna- bilecek yaş ve kura meyvaların harici piyasalarda kiymet bulabil- mesini temin için belli başlı tec- rübe ve tetkiklere ihtiyaç vardır. Kuru meyvalarımızdan kuru üzüm, incir, fındık, badem, ceviziçi An- tep fıstığı gibi esasen harici piya- salarda tanınmış ve nefaset itiba- rile geniş rekabet sahalarında piyasa malı olarak mevki tutmuş olanların keyfiyet — noktasından büyük bir propağandaya ihtiyacı yoktur. Gerçi bu kuru meyvaları- mızın da harici piyasılarda itimat telkin edici şekillerde harırlattı- rılması bunların daha fazla sürüm we talebi temin edeceğine şüphe fohıır. İhraç edilen kuru meyva- arın lâyıkile kurutulmamış olması üzünden, hastalıklı olanların iyi- rermden ayıklanmamış olarak gön- | derilmesinden her sene birçok zararlar baş göstermekten - hali kalmamaktadır. Bütün cihanda kazandığı şöhret kuru meyvalan- mız için aramakla bulunmaz iktı- sadi bir varlıktır. Bu varlığı hasis menlfaatler, dikkatsiz görüşlerle yıkmamak, — zedelememek — hem memleket işi hem de kazanç işidir. Bu ehemmiyetli iki işin bükümet — tarafından — sıkı bir kontrol ile murakabe — altında bulundurulması zaruridir. Bizde yalnız tüccar gözile görmenin zararlarıdır ki her Sene kuru meyva piyasalarının istikrarım kay- betmelerine âmil olur. Yaş mey- yalarımıza gelince: hariçe gön- derilecek yaş meyvalar için bu kadar tatbik olunan ihracat şekli pek iptidaidir. Meyvaların ne toplatlırılması, ne iskelelere sevki, ne temizlenmesi, ne san- dıklanması, ne de ambalajlarile sevkiyatı biçbir fenni usule tabi tutulmuş değildir. Köylerde kendi kendine yeti- şen meyvalar gelişi güzel toplanır, tüccara gönderilir. ve basit bir sandıklama ile ihracat malı ha- line sokulur. İşte bu usullerdir ki dünyanın hiçbir. tarafında bulu- namıyacak kadar eti gevrek, kabuğu ince, lezzeti şekerli, ko- kusu nefis, yenilmesi iştiha verici ve sulu olan birçok meyvalar- mıza harici piyasalarda müşteri kazandırmaz, Türkiyeden giden meyvaların mübim bir kısmı muhtelif has- talıklar tesirile sakatlanmış, ezik miş, delinmiş veya tazyik altında yaralanmış, — berelenmiş — olursa veya sandıklar içinde gelişi güzel istif edilerek boylara ve cinslere ayrılmamış bulunursa çok — titiz ve çok rakipli bir saha olan ha- rici piyasalarda yaş meyvalar- miza alıcı bulmanın imkâm ola- bilir mi?, Yaş meyvaların istihlâki kuru meyvalar gibi değildir. Yaş- ların gösterişli, parlak, lekesiz, beresiz, şekilleri muntazam, ör- selenmemiş ve temiz bir. amba- lajğ içinde — bulunması şarttır. Ambalaj meselesi elma, armut, Bzüm, çilek, muz, erik, kiraz portakal ve sairede hiçbir vakıt | ayni değildir. Her meyvanın kendine mah- sus anbalâj s'stemi ve anbalâj kapları vardır. Bunları tetkik | etmek ve ona göre hazırlık yap- | mak Jlâzımdır. Bunlar hakkında malümat vermek ve ihracatçıları tenvir — etmek ibracat ofisi- ne düşen bir vazifedir. Ofis tüccarları, tüccarlar da kendi ajanlarile meyva yetiştiricilerini ayrı ayrı irşat etmelidirler, Müs- tabsil, yetiştireceği meyvanın ha- rice gönderileceğini bilrse mem- leketçi ik hissinin galebesle mey- yalarımı daha itina ile toplar, daha SON POSTA — Kızılirmak Amasyanın Bereket Kaynağıdır Amasya (Hu- susi — Anado- lınun en eski ve güzel şehir- lerinden birisi de şüphesiz Amas- yadır. Tarihi te- essüsü kat'i su- rette malüm de- ğise de takri- ben — hicretten «24005 sene ev- vel «Amass ta- ralından — yapıkk: dığını — ve «A- mas» n da çok eski bir. Türk kavmine mensup olduğunu Hüseyin Hüsamettin B. Amasya tarihinde söylemektedir. Amasya kendisine ticari bir iskele teşkil eden Samsuna “170,, Km. mesafede dağlarla çevrilmiştir. Bu dağlar ona ümidimiz hilâfına çirkinlikten Soma'da Nüfus İşleri Tanzim Edildi Soma (Hususi) — sene- lerinde kaza ;ı)ükiıınl:fddaüeıi düşman - tarafından yakıldığı za- man bütün nüfus kayıtları da yanmıştı. Nüfus muamelatı bu yüzden bazı müşkilâtı icap etti- riyordu. Geçen sene yeniden tan- zim edilen nüfus defterleri saye- sinde muamelât yoluna girmiş ve kolaylaşmıştır. Bu işte nüfus memuru Şükrü Beyin çok gayreti görülmüş, yeni defterler meydana çıkarılırken 292 gizli evlenme, 1057 doğum da tesbit edilmiştir. AF kanununun tatbikatından son- ra da 333 gizli evlenme, 463 ölüm, 1338 doğum vak'ası tesbit ve tescil olunmuştur. Kazamızda 1399 bekâr vardır. iyi bir vaziyette olmaları için çü- rüğünü, bastalıklı olanını, eziğini ayırır. Bununla beraber ihracat meyvalarımız — için esaslı bir tali- matnameye ihtişaç olduğunu da unutmıyalın, Mesele Tamamen bir memleket iş'dir. Hem öyle bir memleket işi ki yalnız yaş meyva yüzünden Türkiyemize her sene milyonlar kazandırabilir. Lütfi Arif €) Ziraat hususundaki müşküllerinfzi sorunuz. Son Pestanın (Ziraat mü- olup; her tarafı | Amasganın amamtf manzarası ziyade tabi bir güzellik ve kıy- met vermektedir. Kadim ismi “İris,, olan “Yeşil irmak,, memleketimizin en büyük feyz ve bereket kaynağıdır. Ekse- riya mart aylarında taşar. Ve çok zaman bereket gelirir. Nehir | şehir dahilinde dörde yakm un -— fabrikasile on ka- dar su dolabı döndürmektedir. Bu dolaplar urmağın iki geçe- sini kaplıyan bah- çeler ve — evler için lâzim olan suyu temin eder. Amasyanın e- ması, ayvası ve bamyası kadar cevizi, kavunu, karpuzu da meş- hurdurz. Dünyanın her tarefında eriği ve kirazı birinci mevkü ihraz et- mektedir. Amasyada kozacılıkta ileri gitmiştir. Kozacılar birbir- lerine davetler tertip ederler, Toplantıya davet edilen kim- seler. (Barama - Koza) sahibine mutlaka bir hediye götürmek mecburiyetindedir. Adapazarında Atış Birincileri Adapazari ( Husust ) — Burada yapı- lan bir müsa- bakada atış bi- rinciliğini Av- cılar — kulübü azasından, ikin- ciliği de ku- lüp reisi Hik- met Beyler ka- zan mişl ar dır. Her ikisine de birer av tüle- ği hediye edi- Hikmet ve Osman miştir, Beyler Diyarıbekir Muallimlerinin Toplantısı Diyarıbeki (Hususi) — Lise Başmuavini Ali Rıza Beyin reiş- liği altında teşekkül eden Mual- limler birliği Süleyman Nazif mektebinde bir içtima yapmıştır. Bu içtimada Maarif müdürü Reşit Bey tarafından Dekroli usuli ile diğer usuller arasındaki münase- betler mevzulu bir konferans ve- rilmiştir. Konferanstan sonra mü- bahaseler yapılmış, çürler okun- muştur. ..? Akşehir'de Mektep Var, Fakat Talebe Yok Akşehir, (Hususi) — Gazipa- şa, İsmetpaşa ve Cümhuriyet mekteplerinde kayıtlı talebe de- vam eden talebenin 3 misli faz- ladır. Çocukların mektebe devam etmemesi karşısında hiçbir cezri muamele — yapılmamaktadır, bir sene de 3 mektepten ancak —80 talebe mezan olmuştur. Konya valisi Emin Bey Ak- şehire geldikleri gün üç çocuklu bir kadın vali Beye bir istida ve- rerek yavrularımı. okutmak - için devletin — yardımını — istemiştrr. Vali Beyin suali üzerine de bu kadın kalem ve kitap parası bu- lamadığı için çocuklarını mek- tepten almak mecburiyetinde kal- dığını ifade etmiştir. Maamafih bu mektebe kaydedilip te devam etmeyenler arasında bir istisna- dır. Birçoklar mektepte sıkılma- maları için bizzat ebeveyni tara- fından mektebe gönderilmemek- tedir. Elbüstanda Bir Çay Ziyafeti Elbüstan (Hususi) — Muallim- ler tarafından başta kaymakam İsmail Vehbi Bey olmak üzere bütün ıııfeııııırlııî ve ıılı:limıı; bir ziyafeti verilmiştir. Ziyafette g:)y(lfl bulıınmuşturşf" y Resimli Memleket Haberleri 1 — Her yerde olduğu gibi Tekirdağında Rüs- tempaşa camüi avlusunda da büyük Türk mimarı Sinanın hatırası taziz edilmek maksadile büyük bir ihtifal yapılmıştır. Bu ihtifalde muallim Tahir, rem ve Senal Beyler tarafından konferanslar - veril- miştir. Resim ihtifalden bir intıbadır. Bu münase- betle Tekirdağ Halkevinde de bir müsamere tertip edilmiştir. 2 — Bitliste bahar çok güzel geçmektedir. Bit- Ek- meyenlere lisin tabil güzellikleri seyretmekle bitmiyecek kadar çoktur. Bu güzelliklerden istifade için Diyanbekir, Muş, Sürt, Van vesair civar kasabalar ahalisi Bitlise tenezzühler tertip etmektedir, bir şelâleyi göstermektedir. 3 — Hilâliahmer cemiyeti İzmir merkezi bay- ramda fakir ve kimsesiz 250 yavruyu geyindirmiştir. Çocukların her ihtiyacı temin edilmiş, elbise verile- kumaş Resmimiz - Bitlisten —— ee İdeal Erkek! Amerikalı genç kızlar, bir anl münasebetile, ideal erkek ol şöyle bir rüya çizmekte itti ediyorlar : Bir İspartalı kadar cesil eski bir Atinali gibi - faziletl Meryem kucağında — gülümseye Rafael — İsası gibi masü yüzlü, sağ cebi yüksek tab şahadetnamesile süslü, sol cebi bank cüzdanlarile dolu ! Bu rüyayı tahlil etmezd evvel yarım asır evvelki - Avrup hanımlarının — tehayyül — ettik ideal erkeği yazayım: Kuvvetl ve âdil, sevmek kabiliyeti alab diğine engin, elemlilere el w makla mahzuz, kimsesizlere reğinde yer vermekle bahtiy: zeki, nazik ve ancak yeri cesur |.. Türklerin ideal erkeği, asırlarda “chevaleresgue,, bir tij ti: Demir büken bir el; okla göl ten indirilmiş şahn — tüyündi rozet, mızrakla öldürülmüş kuyruğundan bilezik taşımak hi kı ve kudreti; eğilmez öz doğ luğu; kirlenmeyen dl temizliği Bu tip, Avrupa hammlarının h yalarına da uygundu. Şimdi Am rika kızlarınm müşterek Tüy rına geçelim: Ispartalı — cesareti, — hırsızlı mübah gören bir nevi san'atkâfi lıktır. İsparta genci, çaldığı içi değil, çalarken — tutulduğu — içifi ceza görürdü. Bu, aşağı yul Amerikalı müflis bankerin, kaçak İnsul'ün temsil ettiği tifl tir. O halde Amerikalı kı ideal erkekleri için yolmız tal ten değil, memleketlerinin ifi hâdiselerinden de ilham alıyo demektir. Eski Atinalı fazilel yanlış telkinlerin uyandırdığı | nasız bir kanaattir. İskendet Romalılara, Türklere boyun bir faziletin kıymeti herh 6öz götürür. Onların ideal erkel bir İsa yüzü aramaları büsbütül Çünkü Meryemin isa, Rafaelin veya Mikel yarattığı masum sima d Yaşayan hakikatle fırçanın ba! arasında hiçbir münasebet yole Şu bâle göre Amerikalı kızlar apaçık rüya görmüş rüyanın bir pardesüye Dü karşılarına çıkmasını istemiş yorlar. Yalnız bir noktada madi ve hakiki oluyorlar; O da ken6 lerine koca olacak erkeğin pa ve çok paralı oluşunu istem Avjf Dünkü ve bugünkü kız sının ideal erkek hususunda kadar ayrıldıklarımı - şu e kısaca tesbit ettikten sonra reddin Hocanın meşhur yazalım: Hoca, bir gece tatlı rüya görür, dere gibi akan altın bolluğu içinde kalır.. Duyduğu heyecan uyku:s bozduğu için uyanır ve o İarcan yatakta bir tane V bulunmadığını — görünce gözünü kapar, mes'ut rü yenibaştan görmeyo savaşı! yüzden de birhayli üzüntü ter döker, sinir buhranına v Amerikalı genç kızlar ideâl erkeklerini bulmak için ? cayı taklit etmek mecburiy€'İj dedirler. Gözlerini — kap M. T Samsunda Bir Konferani$ Samsun, (Hususi ) — i neşriyat şubesi azasından Şevket Bey Halkevi radyost *“Din, cemiyet ve vazife,, m€ bir konferans vermiştir. Kop pek büyük bir alâka uyandi! yüzlerce kişi tarafından 6