23 Nisan 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

23 Nisan 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

Müskirat İnhisarına Hitap Ediyorum Beş senelik sanayi progra- minın tesbitinden sonra, bu iş için hükümet büyük bir gayretle çalışmaya, mütehassısların - bilgi- sine müracaat ederek bu progra- mı tetkik ve tatbika başladı. Bu meyanda iktisadi hayatımızda bü- yük sanayiin inkişafı. zirai mad- delerimize verilen ehemmiyetle de Blçülebilir. Bilhassa bu maddeler den doğan sanayide bir faaliyet sa- | bası bırakılması lâzım gelmektedir. Memleketimiz, umumiyet itibarile bir ziraat memleketidir. Nüfusu- muzun büyük bir kısmını mustah- sil halk teşkil) eder. Beş senelik programımızda fabrikalar kurar- | ken, bu fabrikaların mamulâtımı mubayaa edecek olan halkın iştira kuvvetinin artması ancak ziral maddelerimizin yüksek fiatla satıl- ması ile kabildir. Kurulacak fab- rikalara ziral bam madde temin eden müstahsilin getireceği mol iyi bir fiatle alınmalıdır. Bugün Türkiyede inkişafa en ziyade müstait olan sanayiden biri de şarapçılık ve ispirtoculuk- tur. Bir bakıma bu sanayi ehem- görülebilir, fakat iyi bir tetkik — yapılacak — olursa, şarapçılık memleketimizde en ziyade rağbet bulacak bir istihsal yoludur, Anadolu ve Trakyanın birçok yerlerinde çok verimli bağlarımız vardır. Bu bağlardan birçok halk miyetsiz muhtelif vasıtalarla istifade eder, Fakat halkın yavaş yavaş artan şarap ihtiyacına karşı bağcıları- mızın korunması, bağların inkişafı lâzımdır. Dünya piyasasında —iyi bir mevkü olan üzümlerimizden bir- çoğu, bazı anlaşılmaz sebeplerle ihraç edilemiyor — ve bu yüzden hiçbir mabreç bulamadan kalıyor. Bu bozulan, çürüyen — üzümleri kurtarmak, Batmak, bunlar- dan — astifade — etmek — ancak şarap ve ispirto sanayüne ehem- miyet vermekle kabildir. Harice satılamıyan üzümler taktirhaneler- de muamelo görür. —Muhtelif meyvalarımız. şarap ve ispirto fabrikalarına sevkedilirse, bunlar- dan elde edilen ispirtolu içkiler, yine harice satılabilir. Bu suretle ihracat maddelerimizden en kuv- vetlisi olan üzüm hem emniyet altına alınmış olur, hem de harice ve dahile satılarak bağcı zarar görmez, Bunun için evvelâ hükümeti- mizin bağcıyı himayesi sonra da, Inbisarlar idaresinin bağcıyı düş- manı gibi değil dostu gibi, ayni zamanda da ispirtocu zihniyetile hareket etmesi lâzımdır. — T. B. Bir Kaza Antalya - Manavgat Yo- lunda 17 Kişi Yaralandı Antalya ( Husasi ) — Manav- gatın yevmimahsusu — dolayısile yapılan merasimden — dönmekte olan şoför Hasanın İdaresindeki *“Dinar 4,, tabelah kamyon dev- rilmiş, 17 kişi yaralanm ştır. Kamyon lâmbaları bozulduğu için karanlıkta yola devam eder- ken sağ tarafta 3 metre derinli- giandeki çukura devrilmiştir. Yaralılar diğer bir kamyonla Antalyaya get.rilerek hastaneye yatır.lmışlardır. — İ. S SON POSTA Eskieirde Mühim imar Hareketleri Var Eskişehir (Hu- susi) — Eskişe- hire su isalesi ve şehrin imarı için hararetli bir | bazırlık faaliyeti göze çarpmakta- dir. Gazi Hz.nin emir ve işaretle- ri veçhile şehire akıtılması — dü- şünülen ve Gay evvel bir. Fran- sız. kumpanyası tarafından istik- şafı yapılan Gazi suyunun evlere tevzüi ve tesisa- tının ikmali için 300 bin lira sar« fina ihtiyaç olduğu anlaşılmıştır. Oktruva resminden büyük yekün- lu bir varidatını kaybeden bele- diye bu parayı temin edebilmek | için yeni varidat membaları ara- miş ve fırka salonunda vali Hakkı Beyinde buzurile bir içtima ya- pılarak mesele görüşülmüştür. Ne- ticede husasi inşaat şirketi tara- fından yapılmakta olan asri mez- bahada kesilecek hayvanların be- her kilosundan belediye namına S kuruş zephiye resmi alınması ve bu paranın hersene temin Yozgat'ta Kaplhıcalar Islah Ediliyor Yogü, — Terdli ve Sorgun kaplıcalarınıı Orta Anadolunun en faydalı ve istirabatli bir hale getirilmesi için projeleri yaptırı!- mktadır. Terrili kaplıcası Roma- hllar zamanında Orta Anadolu- nun en şfalı ve muazzam bir kaplıcası olduğu #on bafriyatta tesbit edilmiştir. Boluda Bir Kaza Bolu (Husust ) — Mustafa is- minde bir elektrikçi İlica yolu üzerinde çürümüş olan bir elek- trik cireğini değiştirirken direk birdenbiye yıkılmış, bir beygirin afasına isabet etmiş, beygir derhal ölmüştür. Direğin tepe- sinden yere düşen Mustafa Ef, de baygın bir halde baslaneye nak- ledilmiştir. İneboluda Sis Düdüğü İnebolu, — Tahlisiye- idaresi tarafından Kerenpe burnunda ya- pılacak sis düdüğü için İstanbul- dan mütehassıslar gelmiş mahal- linde ihzaratta başlamışlardır. Halkevi binasının inşa edileceği Köprübaşı caddesi edeceği 60 bin liranın su işine tahsis edilmesi kararlaştırılmıştır. Diğer tarafta nisan içtimala- rına başlamış olan Şehir meclisi de 934 bütçesini tanzim etmek- tedir. Bütçenin — tanziminde de şehrin imarı meselesi nazarı dik- kate alınmıştır. Bunun için su tesisatı, kaldı- rım inşası, köprü başındaki dük- file bir Halkevi ve binası, sinema inşası, manin Önüne kışlık eğlence ma- halli yapılması için bütçeye tah- sisat konacaktır. Diyarıbekir .. . a. Müddeiumumisi Diyarıbe- kir (Husu- si )— Cüm- buriyet müd- dei u mumisi Haklaı Bey bir derece terfi etmiş, maaşı 55 li- raya — çıka- rılmıştır. Hakkı B. Diyarı bekir muhitinde Diyarıbekir Müddein- hürmet ve mumisi Hakkı Bey muhabbet kazanmış değerli adli- yecilerimizdendir. Trabzonda Bir Kaza Trabzon, (Hususi) — Evvelki gün burada feci bir kaza olmuş- tur. Kalaycı zade Hacı Abbas Ef, nin mağazasında çalışan Hacı zade Ömer EF., bir otomobil lâs- tiği şişirme tecrübesi yaparken, seyman fırlamış ve zavallı gencin başına isabet etmiştir. Ağır su- ııhe )aıalıruıı Ömer Eİ Mem- kütüphane asri sine- kânların üzerine 409 bin lira sar- | Husust Teşeb- büsler Süreyya Bey isminde bir ka- din - hastalıkları mütehassısı —da askeri — mahfel civarında kendi zati teşebbüsü ile bir husust has- tahane açmakta- dır. Bu bastaha- nenin tesisi de Eskişehirde pek wmühim bir boşluğu doldura- cak, Mastaların tedavi için bin müşkülât iktiham ederek İstafi- bula gitmelerinin önüne geçe- cektir. Köy Yatı moktebi Yekakabı köyünde tesisi ta- karrür eden köy yatı mektebi | için köylü icap eden parayı ve ders İlevazımını ihzar etmiştir. Halk evi temsil şubesi de bu işe yardım maksadile asri sinc- mada bir müsamere tertip et- miştir! Mayısta yapılacak olan bu müsamerenin bütün hasılatı köy yatı mektebinin inşasına lıhııı edı!ecekuv Tarsus'ta Mektep Talebeleri Çok Eyi Yetiştiriliyor Tarsus ( Hususi ) — Tarsusta 6 ilkmektep vardır ve bunlardan bina itibarile en güzeli Duatepe mektebidir. 929 da 40 bin lira sarfile inşa edilen bu mektepten İnşa edildiği tarihten itibaren 211 talebe neş'et etmiştir. Üçüncü, dördüncü ve beşinci sınıflar ikişer şube olmak şartile mektepte beş sınıfta 385 talebe okumaktadır. Talebe arasında Hilâliahmer, Himayci Etfal, temizlik ve intizam, mektep eşyası koruma, haysiyet divanı, koleksiyonculuk, — tasarraf sandığı, hayvan bimayesi, ağaçları himaye, tarih ve coğrafya malü- matı için başka — mekteplerle muhabere, duvar gazetesi çıkarma ve ilkmektebe mahsus spor işlerile Meşg 'vıİ olma birlikleri ynpı.mxş'ır leket hastahanesine — kaldırılmış, ameliyat yapılmış, fakat genç adam kurtulamıyarak ölmüştür. Arkada üç çocuk ve bir dul börükütüğlar. — 'X Resımlı 1 — Ödemişte lisan Ağırceza azasından Baha, Esnaf lerinden Mithat Beyler tarafından birer nutuk irat Resim dershanenin küşadı edi'miştir. alınmıştır, 2 — Alaşehirde miniminiler Hilâliahmere karşı dershaneleri açılmıştır, Açılma merasimi esnasında kaymakam Hüşim Şerif, Memleket Bankası Müdür- esnasında —-—-—— —roramrem G erlerı büyük bir merbutiyet göstermektedir. Resimde gö- rülen Fatma, Ayşe, Nebahat, Hilâliahmer hesabına durmadan dinlenmeden çalış- maktan zevk alan duygulu kızlarımızdır. 3 — Söke kazası heyeti arkadaşları ile tanışmak ve görüşmek mak- Fethiye Hanımlar Cümhuriyet Halk Pirkası sadile Bozdağana bir seyahat tertip etımşludır. Resim Bnıdugndı alınmıştır. Nisan 2? Tarihi Fıkra “ Aforoz,, un Bugün Ne Kıymeti Var ? Frenkçe ( excommunicatio denilen aforoz, vaktile, milyon orduların — yapamıyacağı — tc yapardı; prensleri dilenciye çe rirdi, kıralları ve imparatorl sürüm sürüm süründürürdü, Aforoz, malüm — olduğu üze bir hıristiyanın kilisden tardolı ması, — lânetlenmesi — demekt Araplar buna Hurüm derler. B Rumcadan almak suretile afor diyoruz, Hurüm veya aforoz, i türlü — olurdu. majeure denilen şekli, çok aj bir ceza idi. Bu cezaya çarpılı hırıstiyan » dilenci veya imparat olsun - tıpkı cüzamlılâr gibi iğret bir mevkie düşerdi. Bu gibiler selâmı alınmazdı, eli tutulmaz ve yüzlerine bakılmazdı. Onla evli iseler, zevcelerinin yanır gidemerzlerdi, çocuklarının yüzl: rini göremerzlerdi. Aforozdan ku tulmadan ölürlerse hırıstiyan mı zarlığına gömülemezlerdi, bir ha) van İâşesi gibi cesetleri çukurlar atılırdır. Excommunication mineure de nilen küçük aforoz, öbürü kada ağır değildi. Bu cezaya uğrıyan lar bir kısım dini haklardan v menfaatlerden mahrum kalırladı Muayyen bir müddet kiliseye gi rememek, bekâr ise - yine sayıl bir zaman için - evlenememel gibil Papalar, orta zamanda aford zu mütiş bir silâh olarak kuflan: dılar. Prensleri, kıralları ımpcr torları tril tirii tretmer, asırdan beridir aforox, ses gmal' miyan, acı vermiyen bir kamçi gibidir. Kilise, 6 kamçıyı arası: yine sallıyor. Fakat aldıran yo) Çünkü devrin gözü mihraptı bankaya çevrilmiştir. Madde, h yali öldürmüştür. Kilisenin ha için alışverişini kesecek adam yel yüzünde hemen hemen, kalın: gibidir. Bununla beraber Alman Ba: vekilinin Vatikan tarafından itti hbam edilmek üzere bulunduğum! gazeteler yazıyor. Bu ittihamda maksat, aforozdur. lerin yazdığı sahih ise Hitler aforoz edilirse Almanyanı! Biyasi ve içtimal vaziyetinde e€ küçük bir değişiklik bile vuku: gelmeyecektir. Olsa olsa Valik nın bu maksatla neşredeceği kitafi Hitlerin emrile ve bir sene evve ateşe: atılan yığın yığın eserl gibi yakılacaktır ki bu, vakıil Papalığın yaktırdığı — kitapları toptan öcünü almak olacağı içi Avrupada elem — değil, uyandıracaktır. Eski çamlar bardak Bunu Vatikan da anlamalı artı! M. T Excommunicati: İzmirde Türk Ofis Şebesi Nisanın 15 inden itibaren faa edilmiş ve iki gündenberi - çalı; mıya başlamıştır. Malatya Ölçüler Müfattişliği Malatya, ( Hususi) — Ölçüle va ayar müfettişlikleri mıntak larının tahdidi dolayısile Mala! mıntaka ölçüler ve ayar müfi tişliği de lâğvedilerek Mersif| bağlanmış, Malatya müfettişi # Cevdet Bey de Samsun mıntakâ! başmüfettişliğine tayin edilmiğ!