23 Nisan 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 5

23 Nisan 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 5

Singapur Ve Japonya İngilterenin Singapur'da hummalı bir gayretle başarmıya çalıştığı deniz üssü mün-sseketile Japon matkuatı, yine endişeli yazilar yazmaktadırlar, 1935 senesi içinde bitmesi beklenen bu muazzam harp limanı, Atlas Ok- yanosu ile Akdenizi ayıran Septe Boğamı gibi, büyük OOkyanos ile Cenup denizlerinin alâkesnı kesecek, bu yol üzerinde İngiltereye kat'i bir hâkimiyet temin ey.eyecektir. O su- retle ki İngiltere, buralarda, daimi surette büyük Lir donanma bulun- durmak imkânlarını O temin edecek ve hiç şüphesiz, Uzak Şark davasında sesinin mümkün mertebe o yüksek çıkmaması için ortada, artik hiçbir mani kalmamış olacaktır, Çünkü: S.ngapur deniz üssünde, eğer bir anlaşma yapabilirler ve Japonya'- ya karşı müşterek harekete geçer Jerse İngiltere kadar Amerika da istifade edebilir. Bu Iki büyük mille $in birleşen kuvvetlerinin be musz- şam bir kudret ifade ettiğini izaha lüzum yoktur. Singapurdaki. hazırlık. lar sonuna yaklaştıkça oJaponyanın dışarı vurduğu asabiyet, bilhassa, bundan ileri geliyor. — Süreyya Silâhlar Meselesi İngiliz Ve Fransız Müzake- releri Hararetle Devam Ediyor Londra, 22 (AA) alan mahafii, mühim, p İcra zamanlarının Fransa nı, Alı nin tekrar silâhlanmasına' kapa ağa tardiği muhalefetten vazgücire; ğini zenetmektedir. Barla base gen olan *M. Suviç'in, İtalyanın abul edebileceği tedbirlerin mahiyet ve şumulü ve Fransayı yeniden yakın: laştıracak imkân hakkındaki fikirleri Borulacaktır, Pazar İngiliz Gazetelerine Göre İse.. Londra, 22 (Havas ) — Pazar ga »öteleri son Fransız potası hakkında eikârumumiyenin düşüncelerini bariz bir surette tesbit ediyorlar, Noktai- nazar ihtilâfları teferruata aittir. Ak Manyanın silâhlanması suretile hasıl olacak tehlike ve emniyetsizlik husu. sunda İngiliz sikârurumiyesi mütte. filetir.. Sandey Taymis gazetesine göre, yağine hal çaresi Fransanın, agiliz teklifini Okabul O etmesidir. Fakat Observer gazetesi diyor ki; “ Riyakârliktan ve kendi hodbin siyasetimizin doğurduğu hatalardan vazgeçerek söyleyelim ki Almanya İyi malümat azih ve kat'i “Son Posta ,, nin Edebi Telrikasız 51 Fransa-Lehistan İki Müttefik Eskisi Gibi Dost Değiller Paris, 22 — Hariciye Nazır M. in yarşovaya hareket etti. İstaş- Harlelye Ka Sefirler ve Romanya 2 — Gazetöler, M. Bartu- hati hakkında uzun maka- leler yazarak seyahatin ehemmiyet ve şumulüne işaret etmekte, neticede Fransa-Lehistan dostluğunun kuvvet bulacağını, çok samimi bir anlaşmıya gidecek görüşmeler yapılacağını ya. #iyorlar, Leh - Fransız Münasebet Bozuk Mu? Berlin 22 ( Havas ) — Germanyâ gaze'esi, M. Bartunun seyahati müna- sebetile, diğer Alman gazetelerinden başka bir lisan kullanarak Fransa - Lehistan münasebetini şöyle tasvir «diyor: “Franâs Ile Lehistan arasında bir döstluk iddia etmek yanlıştır. Lehis tan, kendisini müdafaa edebileceğini güttüğü sulh © siyasetilede Fransa menfaatine hizmet ettiğini elbette M, Bartuya bildirecektir.,, Berliner Börser gs ide diyorki “ Lehistan, komş nünasebes tini yoluna koymuştur, Fransa ile olan ittifalanın devamı için yeni şartlar koşacaktır. Ve Lehis'an herhangi bir tehlike karşısında arık (Fransanın yardımına mühtaç değildir. hava kuvvetinde herkesi geçmek geçmek İstiyor. Bunda muvaffak olması da muhtemeldir. Buna karşı tedbir almalıyız, Fransa ile de tedafüi bir ittifak yapmalıyız. Sulh için en iyi çare kudur. Aksi takdirde 1914 te olduğu gibi bir hercümerce sürükle- Deceğimiz muhakkaktır. ,, e Suviç Hareket Etti oma, 22 — Hariciye Mü, M. Suriç Londraya Kareli etili Burhan Cahit ALAY Paketlerini, çantal, le dial çantalarını yerleş- Gülsüm de susuyordu. Hareket kampanası çaldığı zaman Necdet ayağa kalktı. He- yecanım za i Elini si ye e — Gülsüm Hanım dedi, size veda etmiyorum, İnşaallah yine görüşürüz, diyorum. Çünkü bu pe bazı haberler alıyorum, imbilir belki de izinime rağmen beni çağırırlar, Gülsüm ayağa kalkmıştı, ver. diği bu haberin sirf kendisini teselli etmek maksadile söylen. diğini anlamamış gibi: — Buna imkân varmı yüz- başım, dedi. Henüz hasta “sayılır Miniz, Öyle olmasa düğününüzü Yapardınız değil mi ya. 8 onun cevap vermesi: kalmadan ilâve etti. ei Ha, affedersiniz, aklıma EMRi a? Nişanlınız Münire Hanım efendiye veda edemedim. Arik özürlerimi disine söylersiniz zannederim, ” Tiren hareket €diyordu. Necdet cevap veremedi. Ve isabet oldu. Çünkü Gülsü- mün indirdiği bu son darbe onu sersem etmişti. Genç kızı askerce selâmladı. Tiren uzaklaştı, Ve Gülsümün başı görünmedi. * Genç yüzbaşı eve bir hasta gibi dönmüştü. Bir iki günlük hâdiseler onun zaten bozuk âsabını büsbütün altüst etmişti, « Münirenin Gülsüme karşı ak dığı son vaziyet onu şüphelendir- “e pa hasta bakıcının teş- yiinde bulunmadı ibi ğini bildiği haldesi E'dakla si sun eve uğrayıp veda etmemişti. | tarafından uğurlandı. | SON POSTA | Paris, 22 — Başvekil M. Dumerg radyo ile verdiği bir tebliğte, Fransız milletinin çok pahalı olan maişet masraflarını azaltmak suretile devletin mali işlerini yoluna koymak taraftarı olduğunu eski muhariplerin mali kalkınmayı, aylıklarından Lir kısmını kendi istele- lerile indirmek suretile kolayla ştırma- larına teşekkür etmiş, senflasyon'un felâket doğurucu bir iş olduğunu, bühümetin frank kiymetini hör ne pahasına olursa olsun muhafaza ede- ceğini, mali kalkınmadan başka kal kınmaları da başaracağını, bilhassa otorite tesis edeceğini söylemiş, aksi takdirde bir anarşi ve dahili harp doğacağını ilâve etmiştir. M.Dumerg hayat pahalı'ığını azalt. mak ve işsizler miktarını eksiltmek bususundaki çalışmalara devam edi- leceğini de söyledikten sonra harici siyasete — geçerek Fransanın osulbü tahakkuk ettirmek azminde olduğunu aulatmış ve demiştir ki: “ — Fransa kendini müdafaa mec- buriyetinde kalmış olduğu devletlere karşı as'a kin beslemez. Fakat Fran- sanın sulh arzusu, mazi aldığı dersleri unutturamaz. Fransa vatanını şiğnemiş olanlar mushedeler bilâfına | silâhlanirken Fransanın daha ciddi bir Ve Japonya Fransa Fransız Gazeteleri Japon Müdafii 'Kesildiler Paris, 22 — Japonyayı tehdit et- mekte olan. tehlikelerden bahseden Figaro gazetesi diyor kı: “Sovyet ve Amerikan teşkilâtile, Joponya - aleyhinde seferber edilebi- lecek kuvvetin #zemeti göz önüne getirilsin, Bu, Japonyayı sür'atle ihata eden bir ölüm çenberinden başka birşey değildir. Böylece, tehdit al tında buluüan hem onun mevcudiyeti, bem de cihan müsalemetidir. Dünya kadar vesaite malik bulunan büyük milletler, gündelik ekmeğini çıkaf- makta bu derece güçlük çeken, yigit Japon iilletinin fena akibetini acaba bu kadar temenni ediyor. neden lar?» Bu harekete annesi çok kız* mışlı, Necdet için için üzülüyordu. Maamafih o akşam yemekten kalkınışlardı ki o Münire geldi. Genç kız çok neş'eli görünüyor- du. Kendine mahsus sıcak, yumu» şak sokulganlıkla bir kedi gibi evvelâ annesine yaklaştı. Sonra zarif hareketler, ince nükteler, mazeretler, cerbezeliklerle nişan ısının etrafında dolaştı. Girdiği yerin havasını, ko- kusunu bir anda değiştirmek esra- rım çok iyi bilen genç kız yarım saat içinde aradaki teessür ve sr- kıntı bulutlarını dağıttı. Gülsümün gidişile adetâ ağlamaklı olan ana oğul biraz sonra onun anlattıği şeylere katıla katıla gülüyor. İb- tiyar kadın: — İlâhi seni Diye onun omuzlarını, başını okşuyordu. Şuh, sevimli, neş'eli İstanbul kızı bir eter tesiri ile hisleri ha tirmişti Mi bahsetmedi. Ve onlara da bahsetmek fır- satı vermedi. Necdet geç vakit onu yalıya götürürken tıpkı sa e ibi koluna il un koku- “oi daha yakında duymak is Münire.. Yokmusun bildirmiştir. M. Dumerg | Fransada Otorite İhtiyacı Başvekil, Memlekette Buna Lüzum Olduğunu Söylüyor Başvekil M, Dumerg emniyet ihtiyacı hissetmesi ve daha kat'i teminat aramasını bütün dünya haklı bulacaktır. Fransa, büyük bir mazi ile kül'ürü, salh ve terakkinin en mühim unsuru olan cesaret ve feragati temsil etti. nden yaşamak ve baki olmak ister, hiz kimseyi zillete düşürmek fikrinde değilir. Maksadımız itibarımızı ve dostluklarımızı muhafaza etmektir. M. Dumerg Fransırların bayağı ihtilâflardan vazgeçmelerini ve esaslı prensiplerde ihtilâfa düşmenin intihar demek olduğunu da ilâve etmiştir, Altın-Gümüş Amerikada İki Madenin Taraftarları Mücadelede Vaşington 22 — Âyan Meclis'n- deki gümüş madeni grupu, cümhur reisine gümüş hususunda fevkalâde salâhiyet Oo verilmesine (omuhaliftir, Sadece bu sahada bir program, ya- pılmasına taraftardır. * Vaşington 22 — Maliye Nazırı M Morgen Tav, ecnebi memleketler Amerika altınma muayyen bir kıymet biçecek olurlarsa, Amerikanın elin. deki altınını satacağını söylemiştir, Kontrol tesisindenberi altın fiatı resmi fiatten haylı yükselmiştir. —— Roma'nın 2688 inçi Kuruluş Yıldönümü Roma, 22 — Dün Roma şehrinin kuruluşunun 2688 inci yıldönümü mü. nasebetile bütün İtalyada muazzam tezahürat yapılmıştır. Kapıda Münire elini uzattı: — Yarın öğle yemeğinde be- raberiz. Beklerim Necdet dedi. Necdet mağlüp olmuştu. Dönüşte Hisar kaldırımlarında şıkırdayan mahmuzlarının sesini dinledi. Sıcak bir gecenin ağırlr- ğını gidermek ister gibi rıhtıma kadar yürüdü. Denizin iyot ko- kusunu tenüffüs etti Ağır ağır dönerken murıldandı: — Hayat, iyi bir şeyl » Münirenin annesi hazırlıklarını bitirmişti. Necdetin izni bitmeden my işini de yapmak niyetinde i Fakat son haftalar içinde Münire bu hazırlığı gevşetmişti. Gülsü- mün İstanbuldan gitmesi onun neşesini bir an için iâde etmekle beraber genç kız yavaş yavaş eskisinden daha durgun ve arzu- ir vaziyete düşmüştü. " aladar aldığı on beş gün izin bittikten sonra yine devama başladı. Necdet onu hemen her akşam ya bankadan ahyor, yahut vapurda bekliyordu. Cuma gün- leri yine beraber geziyorlardı. Ve genç adam eski sıhhatini tamamile bulmuştu. Hiçbir ârızası yoktu, . Fakat Münire ile aralarında Gönül İşleri Anadolu Gençleri Niçin Evlenemiyorlar ? Bekârlardan vergi alınacağı rivayeti, İstanbul (gençlerinden ziyade Anadolu gençlerini telâşa düşürüyor. Bu gençlerden biri bu münasebetle bana bir şikâs yetname gönderiyor, — Anadoluda, diyor, evlenme çağına gelmiş bir genç elbette evlenmek ister. Onun bekâr yaşamasına imkân yoktur. Fakat Anadoluda evlenmek gençler için çok pahalıya mal oluyor. Baba parası, yüzük, küpe, pandantif, hediyeler, duğünler, bir gend evlenmekten korkutacak kadar mühimdir. Bizde evlenmeyi ço- ğaltmak için bekâr vergisi ihdası değil, babaları kızların satmak zihniyetinden vazgeçirmek lâzım- dır. Bizde kız satılık bir mata oldukça, ve evlenecek kız için ailesi birçok paralar isteyip birçok masraflar gösterdikçe, bugünkü iktisadi vaziyette gençlerin evlen mesi mümkün değildir.,. Bu genç haksız değildir, içti mal hayatımız değiştikçe bu ananelerin de değişmesi lâzımdır. kızlarımizı, cebiz, hediye ve mas raf yüzünden evlerde kapatıp bırakmak günahtır. - Beşiktaşta Haşim Beye: Çok erken (o başlamışsınız. Mektep çocuğuna musallat olma- yınız. Kendi tahsilinizi düşünmü- yorsunuz, bari tahsiline mâni olmayınız. Madem ki yüz onun vermiyor, O halde neye arkasına düşüp onu rahatsız ediyorsunuz? HANIMTEYZE Muşanof'un Seyahati Berlinden Memnun Ayrıldı Berlin, 22 — Bulgar Başvekili M. Muşanof, Almanyanın, Bulgaristan Almanya münasebetlerini kuvvetin dirmek arzusunda olduğu kansatile ayrılmıştır. Alman hükümeti, bu kas naati tahakkuk ettirmeyi mühim bir vazife telâkki etmektedir. birleşemedikleri bir nokta vardı. Genç adam, o eski ince, hassas, terbiyeli zabit gittikçe (haşin, dürüşt, asabi oluyordu. Oturuşu, yemek yeyişi, konuşuşu hep de- ğişmişti. o Zevklerinde bile bir çarpıklık bir kabalık vardı. Hastalıktan sonra beliren bu hal OMünireyi odüşündürüyordu. O kadar sevdiği, körpe bir genç kız kalbinin bütün taze hızı ile sevdiği bu adama ne olmuştu. Bir süzaketszlik etmiş olmamak a; denmeye le be genç kızı heyecana düşüren in celik ve zarafet kalmamıştı, Genç kız nişanlısının bu sert ve kaba marie karşısında sıkılıyor, utanıyor. U yumuşat» ME barakekierinin çirkinliğini anlatmak için çalışıyor. Fakat muvaffak olamıyordu. Necdet yalnız kaldıkları zaman ona tamamile hak veriyordu. Fakat bu hak veriş onu o hareketleri (o tekrardan menede- miyordu. — Thetil ve uzviyetinde bü- k bir inkılâp olmuş gibiydi. 'alniz oturup kalkması, konuş ması değil, sevgisi de değişmişti, "e (Arkası var )