26 Nisan 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

26 Nisan 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

Memleket Manzarası Necati Bey Kız Enstitüsünde Bir Müsamere Bursa, (Hususi) — Son sımnıf talebeleri tarafından Necati Bey Kız enstitüsünde bir müsamere verilmiştir. 3 buçuk saat devam | eden müsamereye İstiklâl Marşı ile başlanılmış, Yuva isirmli eser “temsil edilmiş, biçki ve dikiş me- -Balsinin birer nümunesi olmak üzere gayet zarif mankenler üze- rinde so1 moda tuvaletler teşhir edilmiş ve müsamere hanımları- mizin alkışlar topliyan muvaffa- kıyetleri ile bitmiştir. Necati Bey Kız Enstitüsü gençlerin olgun ve ameli bir tarz- da yetiştirilmeleri maksadile açıl- mış ve gayesinde muvaffak ol- muş bir mekteptir. Burada, her sımıf kadının bi!- | mesi lâzımgelen umumi malümat arasında bilhassa; dikiş ve biçki, tabahat, çocuk bakımı, lisan, mu- siki gibi derslere ehemmiyet ve- rilmektedir. Şimdiye kadar yetiş- tirdiği gençler hemen umumiyetle hayatta muvaffak olmuş kimse- lerdir. Mektebin bir kelime ile çalışma tarzını ifade etmek icap ederse; nazariyat, ameliyat ile takviye edilmektedir. Mektebin tedris levazımı bol ve son sistemdir. Heyeti tedrisiye dikkat ve itina yapmaktadır. Mektebin - temizliği, okutma tarzı gayesinin tahakku- kunda başlıca âmil sebeplerden- dir. Necatibey Enstitüsünün hali- hazır şeklile en modern ecnebi kız mekteplerinden farkı yoktur. ile intizamı, Cümhuriyet maarif ve inkılâ- | bının az bir zamanda bu sahada da gösterdiği canlı varlık, her Türkün göğsünü gururla, iftiharla kabartacak bir haldedir. Çoruhta Cinayet Oldu, Dört Mahpus Kaçtı Çoruh — (Hususi) — Şavşatın meydancık köyünde, kırk - yaşla- rında bulunan Kıpti Vecip ismin- | deki bir adam balta ile öldürül- | müştür. Katle sgebep bir alacak meselesi olup katiller Pehrüz ve Şehrüz isminde iki kain birader- dir. Failler yakalanmıştır. $ Tepebaşı köyünde sakin Vir oğlu genç Alinin zevcesi Rükiye ayni köyde oturan Reşit oğlu Mehmedi meçhul bir sebepten do- layı bıçakla yaralamıştır. 5Cınııdığ köyünde Recep zev- cesi Havva isminde bir kadın ak- rabasından birile gayrimeşru mü- nasebette bulunarak hamile kal- mış ve doğurduğu bir kız. çocu- ğunüu boğup öldürerek bir yere gömmüştür. Faciadan haberdar olan hükümet cesedi çıkarttırarak Fethimeyt yaptırtmış anneyide Ad- | liyeye teslim etmiştir. $ Katil suçundan maznun bu- bulunan Taşpınar köyünden molla Ahmet oğlu İsmail firar halinde idi. Yapılan takibat neticesinde yakalanmıştır. mahbuslar tarafından arka duvar delinmiş, fakat mevcut 21 mah- kustan ancak dördü kaçabilmiş bunların da takibine çıkılmıştır. Çoruhta Hassrat Mücadelesi Çoruh, (Hususi) Vilâyet dahilinde ikinci kânunun birinde başlayan mücadele işine nihayet vwerilmiştir. Mücadele — müddeti zarfında Sil domuz, 22 kurt, 15 ayı öldürülmüştür. | tadır, Kırkağaç (Hu- susi) — Kırkağaç tabiat — güzellik- lerine malik bir kasabadır. Bele- diye de devamlı faaliyeti ile bu güzelliği kat kat arttırmaya çalış- maktadır. Bele- diye Reisi Celâl Bey bu hususta çok çalışmakta- | dır. Kasabanın bü- tün caddeleri ge- nişletilmiştir. Şe- hir dahilinde açı- lan meydanlıklar çam ağaçları ile süslenmiş ve gölgelendirilmiştir. Muhtelif parklar vücude getiril- miştir. Belediye her veçhile halkın ihtiyaçlarını karşılamaya çalışmak- sıhhat işlerine ehemmiyet verilmektedir. Belediye dispanseri altında bir imdadı sıhhi dairesi açılmıştır. İmdadı sıhhi dairesin- vazifelerini | (Rize Memleket | zahür - eder. de günün her saatinde Hastanesinde Rize (Hususi)— 933 senesinde Memleket hastanesine 110 u ya- ralı olmak üzere 445 hasta dahil olmuştur. Bu hastalardan 103 üne ameliyat yapılmıştır. Vefiyet ade- di 48 dir Bu rakamda Ağır ya- rah olarak gelenlerden 13 ü da- hildir. Mütebaki 397 hastann kısmı azamı — tam şifa ile ve bir kısmı da salâh ile hastaneden gçıkmışlardır. Hastanenin bir tek doktoru | olan operatör Sedat Bey geceleri de hastanede kalmakta, yalnız başına çalışarak hastalarının ha- yâtına sihhat vermektedir. Mühimce bir ameliyenin -bile İstanbulda — Iâakal Üç doktorun teşrikimesaisile icra — edilmekte olduğu. gözönüne getirilirse dok- torumuzun ne kadar müşkül şe- rait içinde çalışmakta olduğu te- Bir senede müracaat yalnız polikiliniğe edenler 3427 taya pansımanlarına ayakta de- vam olunmak üzere küçük ame- liyeler — yapılmıştır. Burdur İdman Yurdu Kongresi Burdur (Hususi) — İdman Yur- du azaları Halk fırkası binasında | | senelik içtimalarım yapmış — ve idare heyetine Başmuallim Ragıp, Gençlerdeti Ratip, Tayyare kâtibi Mustafa, Zirant Bankası memurla- rından Suphi ve tuhafiyeci Beyler seçilmişlerdir. Bunlar sından — Denizcilik — kaptanlığına | Rağıp, futbolculuğu da Ratip Bey- | ler intihap edilmişlerdir. $ Pazar kazası hapishanesinde | Urlada Fidan Tevziatı Uria, (Hususi) — Memlekette | yetişen narenciye mahsulünün te- | nevvüünü temin maksadile Rize- den getirtilen ve soğuğa fazla mütehammi| olan aşılı ve köklü mandalina fidanları halka tevzi edilmiştir. sinin ıslahı için de halkın rağbe- tine mazhar olan cinslerden 5000 üzüm fidanı dağıtılmıştır. | ğıüı"] V“* doktor | şidir. Bunlardan 39 has- | Ayrıca yaş üzüm cin- | | Beyin kızının İsfendiyar Efendiye | kızına talip olmuş ve söz almıştır, | fevkalâde | rabbat üzerine ihzar edilmiş olan H Kırkağaçtan bir manzara bulunmakta ve müstacel tıbbi müdahalelere — müteallik levazım hazır durmaktadır. Mezbahada kesilen hayvanlar ! baytar tarafından inceden inceye muayene edildikten sonra yenil- mesine — müsaade edilmektedir. Kasaplar için olduğu gibi sebze- ciler için de kaııplır halinin ya- | casu ,, tesisatı da Belediye Kırkağacın En Mü- him ihtiyaçlarını Karşıladı. nında gayet gü- zel ve asrl bir hal yapılmıştır. İtfaiye teşki- lâtı genişletilmiş, bir seyyar su de- posu ile takviye edilmiş, yangın tehlikesi vukuun- | da derhal istifa- de edilmek üzere kasabanın muhte- lif yerlerinde su havuzları — vücu- de getirilmiştir. Asmalımesçit mey- danında bir — it- faiye garajı yap- tırılması takarrür etmiştir. Şehre akıtılmakta olan — 'Ko- ikmal edilmek üzeredir. Yakında halk Kocasuyu şehir içindeki çeşmelerde içmeğe başladıkları zaman Kırkağacın en mühim ihtiyaçları karşılanmış ve başkaca mübrem ihtiyaçları kak mımış olıı:ıklır Elâzizde Bır Cınayet Elâziz (Hususi) — Şehrimizde | bir cinayet olmuştur. Katil Azer- baycan — mültecilerinden — Peri | Mehmet oğlu Kasımdır. Elâzizin | Nailbey mahallesinde oturur. | Maktul: — İsfendiyar — Efendi ismindeki şimendifer fen memu- rudur, © da Azerbaycanlıdır. Ayni mahallede ve aypi evde oturmaktadır. | Vak'a, hemşerilerinden — Ali nişanlanmasından tevellüt etmiştir. | Katil Kasım evvelce Ali Beyin Bilâhara Kasimın memleketinde iki karısı olduğu anlaşılmış ve | verilen sözden dönülmüştür. Bundan sonra kız İsfendiyar Efendiye nişanlanmıştır. Bundan muğber — olan katil Kasım eşyalarımı nişanlısının evine nakletmekte olan İsfendiyar Efen- dinin odasına girerek hamil olduğu büyük bir bir bıçakla İsfendiyar Efendiyi sol böğründen vurmuştur. Katil İsfendiyar Efendiyi muht! Tekirdağ Ve Hayreboluda İmar İşleri Tekirdağ, (Hususi) — Hayre- bolu kazasında (1200) metre mu- asri bir park projesi kasabanın merkezindeki mutena bir mahalle tatbik edilmiş veftesviyei türabiye ameliyesine — başlanmıştır. - Kaza merkesinde ayrıca 4 asri dükkân ve bir gazino yapılmaya başla- | mıştır. Şehrimizin zabitan mahfeli arkasındaki (2500) metre murab- bamdaki bahçenin de güzel bir park haline konulması kararlaş- tırılmış ve tesviyeye başlanmıştır. Tekirdağ Namık Kemal Mekteb'nde | Tekirdağ ( Hususi) — Birkaç aydanberi Namık Kemal mekte- binde (42) fakir ve kimsesiz çocuk beslenmekte olduğu gibi bu çocuk- ların her türlü ihtiyaçları da temin Katil Azerbaycanlı Kasım yerlerinden yaralayıp öldürdükten sonra kaçmıştır. Faaliyete geçen zabıta memur- ları katili Hanköyü nahiyesinde bakkal Ahmedin evinde yakala- | mışlardır. — Bozöyük Kredi Koopöratifi Kongresi Bozöyük, ( Huswi ) — Z. K. Kooperatifi senelik içtimamı yap- mıştır. Kongrede geçen seneki bütün muamelât müzakere - edil- miş ve ortak adedinin bu sene 188 ve sermayesinin de 13060 liraya baliğ olduğu anlaşılmıştır. Yapılan İntihap neticesinde Reşit, Lâtfi, M. Hakkı, H. Hüseyin, Musa Bey zade H. Hüseyin Bey- ler yeni meelisi idareye, A, Hamdi, İsmail ve Sadık Beyler de murakıpliğe - seçilmişlerdir. Malatyalıların Teberruu Malatya ( Hususi ) — Bu sene kurban — bayramında — Tayyare Cemiyetine 169 sığır, 499 koyun, 454 keçi derisi verilmişlir. edilmektedir. Bu —hi talebe velilerinin verdiği taahhü- datla yapılmaktadır. | | | | lar. Yazılışa, Harp Olacak Mı? Telli ve telsiz bütün ajanslar, medeııî alemin korkunç bir harba sürüklendiğini haber veriyorlar. büyük, küçük bütün gazeteleler, sayfalarına hep bu mevzuu | geçiriyorlar. Avrupanın uzak şar- kın, Amerikanın karikatüristleri ilhamlarını harp ilâbından alıyor- bağrılıp — çığıılışa bakılırsa her günümüz, harp ari- fesidir. Bereket versin ki bu ari- fe, “bugün peşin, yarın veresiye,, levhası gibi daima taze, daima canlı, yerini beklenen güne ter- ketmiyor. Bilmem amma ben bu gürü- | tüleri nahoş değil biraz da boş buluyorum. Harp ilâhımın bizim asrımızda harekete geçmesi eski zamanlar gibi davulla zurna ile vaki olamaz, Eskiden muharebeler düğünlerden daha gürültülü şe- kilde açılırdı. Meselâ Roma, ken- disile kamşu olmak talisizliğine uğryan bir. hükümeti yutmak istiyor, değil mi? İlkin o hükü- met merkezine bir elçi gönderirdi, yenmez ve hatta ağıza alınmaz tekliflerde bulunurdu. Haysiyeti, şerefi, hürriyeti, istiklâli ve her şeyi elinden alınmak istenilen o küçük hükümet reisi, biraz tered- düt gösterince elçi efendi, harva- nisinin eteğini bir torba gibi büs zerdi ve haykırırdı; » — Sulh ve - harp eteğimin içindedir. —Ya evet, ya bayır deyiniz. Bende ona göre eteğimi açayım, size Romanmın cevabımı göstereyiml Hayır, dendi mi elçinin eteği açılır ve dudağından da “ harp,; kelimesi dökülürdü. Bir iki ay sonra ise o hükümetin yerinde yeller eserdi. Çok eski devirlere gitmiye me hacet? Osmanlıların da harp açmaları bu şekilde değilmiydi? Padişahlar, muharebe için münasip gördükleri vakitten altı ay evvel düşman memleketine elçi ve mek« tup yollarlardı, “şu kadar asker ve şu kadar topla geliyorum. Erseniz hazır olun, karşıma çıkın, boy ölçüşelim! ,, derlerdi. Fatih Sultan Mehmet, bunun daha zarif bir şeklini ihtiyar ederek Venedik duçuna bir kemer göndermişti, 6 kemeri geri istediği gün harbe hazırlanmak - lâzımgeleceğini bil. dirmişti. Fakat şimdi öyle değil. Harp hazırlıkları apaçık yapılsa - bile harp - fikirleri sıkı fiki saks lanıyor. Fırsat elverince sağına saldırmak isteyen devletler 80« landaki komşu - ile ihtilâflar çı- karıyor, dargınlaşıyor ve kendi milleti de dahil olduğu halde dünyayı aldatmağa, hakiki hede- fini gizlemeğe savaşıyor. Çünkü harp işi çok inceldi, “ilk vuran kazanır, sözü bugünkü — harp san'atinin en büyük düsturu oldu, O halde yapılan gürültülere kulak vermiyelim, gözümüzü dört açalım, saman altından yürütülen suyu görelim, Asrın zekâsı kus lakta değil gözde; iyi gören kar zanırl.. — M. T Tarsus Belediyesinde Tetkikal Tarsus ( Hususi ) — Belediy muhasebecisi Mehmet Nazmi ve mutemet Şükrü Efendilere mülkiye Başmüfettişi. Hacı Hüsnü Beye | tarafından işten el çektirilmiştir. Müfettiş — bey tetkikata devam etmektedir. Belediyede ( 50 ) bin lira raddesinde bir açık olduğu şayiası henüz tahakkuk etmemiştir.