17 Haziran 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

17 Haziran 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

2 Sayfa SON POSTA Halkın Sesi Pahalılık Mücadelesi Ve Pazarlar Hükümet ihtikâr mücadelesine giddet verilmek maksadile bele- diyelere emirler gönderdi. Bu Aarada pazar yerlerinin de va- giyeti öne sürülüyor. — Tecrü- besi olunlar pazar yerlerinin, bugünkü vaziyetlerile bir aldı » ma ve aldatma yeri olduğunu töyliyorlar. Lütfen şu satırları okuyunuz: Baim Bey (Süleymaniye kütüpane sokağı 73) — İstanbulda bazı maballe bakkalları ve bir kasım mütevassıtlar bayatı çekilmez bir hale sokuyorlar. içülerin değişmesi ve yeni kanunlar dolayısile büsbütün gemi azıya aldılar, Halk aldanıyor. Dahiliye Vekâleti bunun için vilâyetlerd yeni ve şiddetli emirler göndermiştir. İhtikârla müca- dele edebilmek için şebrin bütün bakkallarını ve satıcılarımı kontrol etmek lâzımdır. Halbuki Zabıtal Be- lediye memurlarının adedi ( 200 ) ü geçmiyor. Bu kadro ile Ihtikâr müca- delesine imkân yoktur. İhtikâr müca. delesi için en iyi çare pazar yerleridir. Fakat bu pazarlar da kontrolsuz kahyor. * Şevkiye Hanım (Binbirdirek Fazh Paşa caddesi 26 ) — Ben pazardan alışveriş etmiye bir daha tövbe ettim. Geçen çarşamba günü Sultanahmet pazarına gittim. Bir beyaz peynire baktım, Tattım, pazarlık ta ederek aldım. Eve geldiğim zaman aldığım peynlerin yenmiyecek kadar üdi bir peynir olduğunu gördüm. Tekrar ada- ma gittim, kavga ettim.Yine bana bir Peynirin ucundan kesti. Yedim o pey- niri sardırdım. Eve geldiğim zaman yine eski ve kötü peyniri koyduğunu Öğrendim. Meğer bunlar âdi peynir porçalarının birer tarafınâ fark edile- miyecek derecede iyi peynir keserek yapıştırırlarmış. Bize de öyle yapmış- lar, Bakkala — tarttırdım. Kilosu da moksandı. Benimki katmerli aldanış oldu. Bir daha Allah pazarın yüzünü göstermesin. x Ramazan Bey (Divanyola Diyan- Im bekir kırsathanesi) — İstanbulda bil. hassa gıda maddelerinde — ihtikârla mücadele etmek için iki çare vardır, Birineisi şadur: Belediye iktisat mü- dürlüğünün her #semtte birer — satış barakası ve emrinde de (500) bin li- rası bulunmalıdır. Şehirde bir madde üzerinde ihtikâr oldumu hemen İktı- sat müdürlüğü © maddeyi toptan meaz fiatla alarak halka maliyet fiyatına — satmalıdır. İkimci çare de pazarları çoğaltmaktadır. Fakat bu- günkü şeklinde değil. Bugün pazar- lar pek bı.bo. bırakılmıştır. Fena Mi Yapılmış ? Maltepedeki ilkmektep binası Maarif İdaresine bir ihbar yapılmıştır. İhbarda ilk- mektep — binasının henüz yeni yapılmasına rağmen çatladığı ve tehlikeli bir vaziyet aldığı ifade edilmektedir. Maarif İdaresi bu binada fenni bir muayene yap- tıracaktır. Son Posta' nın Resimli Hikâyesi: — Şu yağa bak Hasan Böy; halis kazsuz - tereyağı. —— L — ee e a ——— Tabelâ Resminin Ne Olduğu, Nasıl Alınacağı Anlaşıldı Bu ayın başından itibaren tatbik sahasına geçen damga kanununa göre levha ve tabelâlardan damga resmi alınacaktı. Bünun için Galatadaki pul müdür- lüğünün önü perşembe günü ve dün hayli kalaba- lıktı. Damga vergilerini muayyen müddette ödeme- yenlerden ceza alınacağı hakkındaki şayialar üzerine birçok levhalar indirilmiştir. Diğer taraftan Anadolu ajansı da, elindeki ilân imtiyazına ait azami tarifeyi tatbik ettiği İçin, levhalar kısmen bu yüzden de Bununla beraber Ajansla Belediye arasında bu meseleden bir ihtilâf çıkmıştır. Levha resmine gelince; yarım metre murabbamna kadar (30) kuruş, bir metre murabbama kadar elli, bundan büyük olanlar için de 300 kuruştur. İki veya daha fazla taraflı olan levhaların her yüzü bir levha sayılmaktadır. Levha resmi yalnız bir defaya Sus olarak alınacaktır. Sene değiştikçe tekrar düriyetine birer indirilmektedir. Yalnız alınmıyacaktır. Yalnız levhaların münderecatı de- ğiştirilirse tekrar resim verilmek icap eder. Damga Resmi Nasıl Ödenecektir ? Levhası ve tabelâsı olanlar İstanbulda Pul Mü- arzubal vereceklerdir. Bu arzuhak- de levbanın ölçüsü, asılacağı yer, münderecatı. üs- tünde yazıdan başka bulunacak çizgi ve resimler açıkça gösterilecektir. Pul Müdürlüğü dünden itibaren. arzuhal sahiplerine birer numara vermektedir, Resimler makbuz muha- bilinde alımmaktadır. mukavva ilânların resimleri bunların arkasına, sahipleri tara- fından pul yapıştırılmak - suretile tahsil edilecektir. Bankalarla büyük müesseselerin vezne, kasa gibi dahili servislerini gösteren tabeleleri damga res- mine tabi değildir. Müracaat müddetinin biteceği gün yakında ilân edilecektir. Tehacüm fazla olduğu için ve kâğıt Üzerine yazılan Telli Kadın Dilencilik Yaptığı İçin Mahküm Oldu Beyazıtta Hoşkadem mahalle- sinde medresede. oturan Üç ço- cukla Telli Kadın isminde bir kadın dilencilik yaptığı için dün Sultanahmet İkinci sulh ceza mah- kemesine verilmiştir. Telli kadın: * — Ben çocuklarımla pazara git- miştim, beni dileniyor sandılar, yakaladılar ,, diyordu. Mahkeme suçu sabit görerek yedi gün âmme işlerinde çalışmı- ya mahküm etti. Telli Kadın evvelce de üç gün hapse mahküm olmuştu. Hâkim: — Eğer yine dilenirsen sonra cezanı çoğaltırız. Artık akıllan dedi, Bu sırada dinleyiciler arasında bir ses yükseldi: * — Akıllanmaz efendim, akıl- lanmaz. Ben onu tanırım. ,, 24 Saatin Haâdiseleri Emine, Yaşar isminde iki kadın ile Gido ve Yaşar isminde iki erkek birlik olup Niyazi ve Eşref isminde iki arkadaşın 28 liralarını soymuşlar. Fakat payla- şırlarken yakalanınışlardır. * Şoför Hasanın idaresindeki 2276 No.lı otomobil Topaneden geçerken Ali isminde bir kahveci çırağına çarparak ağır surette yaralamıştır. * Şeför Vasilin ” idaresindeki 3798 No. h kamyon Beşiktaştan geçerken Recep Ef. isminde bir aşçıya çarparak ağır — sürette yaralamıştır. . » Beyoğlunda Bediü apartı- manında aşçılık yapan Eleni ayni #partımanda hizmetçi Elizabetin 40 lirasmı — dolandırdığından yakalanmıştır. — HBem kaça aldım dersin, gayet ucuz seksen kuruşu, İstersen biraz tat! Ü n Hecin Hüseyin Yedi Ay Sürgüne Mahküm Oldu Hecin Arap Hüseyin (17) defa hapse girmiş, çıkmış bir sabıka- hdır. Son on dört aybk mahkü- miyetini de bir hafta evvel biti- rerek hapishaneden çıkmış, evve- lisi gün gece yarısından sonra Fatihte Çarşamba sokaklarında şüpheli bir surette gezerken gö- rülerek yakalanmıştır. Dün fena zan altında bulunmak suçu ile Asliye Birinci Ceza mahkemesine verildi. Hecin Hüseyinin pantalonu ve donü olmadığı için polis ken- disine bir peştemal temin etmiştir. Hüseyin peştemalla hâkim huzu- runa çıktı. Mahkeme Hüseyinin sabıkalarını hesaplayarak, kendisi hakkında (7 ) ay sürgün cezası verdi ve tevkif etti. Hüseyin polisin tesbit edeceği bir yere Sürgün edilecektir. Terkos Kesildi Terkos şebekesinde yapılmakta olan yeni tesisat dolayısile dün şehrin muhtelif semtlerine su verilememiştir Bugün de, yarın da ban mıntakalara su verilemeye- cektir. Çünkü kale haricinde bazı ana borular değiştirilmektedir. Belediye Bülçesi Tasdik Edildi Ankaradan Belediyeye gelen haberlere göre, Belediye bütçesi Dahiliye — Vekâleti " tarafından tasdik edilmiştir. Bütçenin bu- günlerde gelmesi beklenmektedir. Öğrendiğimize göre Dahiliye Ve- kâleti bütçede bazı değişiklikler yapmıştır. Bu değişiklikler ücret fasıllarına taallük etmektedir. Hasan B, — Aman azizim bu tere- yağa değil, basbayağı Margarin | Sinemacılar Darülâceze Hissesi Me- selesile Vekâlet Meşgul Sinemacılarla belediye arasın- da, Darülâceze vergisinden dolayı çıkan ihtilâf Dahiliye Vekâletine intikal etmiş bulunmaktadır. Dahiliye Vekâleti, Darülâceze vergisinin mahiyeti ve sinemaların vaziyeti akkında bazı sualler sor- muştur. Belediye, lâzım gelen cevapları göndermiştir. Belediye, Darülâceze resmini vermedikleri için, sinemaları kapatmıya karar vermişti. Bu karar, Dahiliye Ve- kâleti tarafından tasvip olunursa tatbik edilecektir. Teftiş Son zamanlarda Trakyadaki teftişlerini ikmal eden Tayyare Cemiyeti Müfettişlerinden Emin Âli Bey, mutat teftişlerini yap- mak üzere İzmire hareket etmiştir. İhtilâf Kalmadı Denizyolları İdaresi vapurlarile Karadeniz limanlarına sevkedilen posta paketlerile beraber birer de memur gönderilmektedir. Bu memurlardan Ücret alınması me- selesinden Denizyolları ile Posta idaresi arasında çıkan ihtilâf halle- dilmiştir. Denizyolları İdaresi, eskiden olduğu gibi bu memurlardan üce ret almıyacaklır. Bu ihtilaf yür zünden sekteye Uğrayan paket- lerin gönderilmesi işine dünden itibaren yeniden başlanılmıştır. İmtihanlar Başladı Üç numaradan az not alarak sımfta kalan lise ye ortamektep talebelerinin — imtihanlarına — bu sabah başlanmıştır. İmtihanlar hazi- ranın yirmisine kadar bitmiş ve ne- ticeler Vekâlete bildirilmiş olacaktır. Haziran 17 Günün Tarihi - Mısır Kredi Fonsiyesi Son Keşidede Kazanan Numaralar Kabire, 16 (AA.) — Mar kıddi fonsiye tahvillerinin son çekilişinde (1886) tarihli ( 62,552 ), (1908) tarihli (740,393), (1911) tarihli (96,521) numa- rahı tahviller ellişer bin frank kazan- mışlardır. Bir Kamyon Fabrikası Şehrimizde bir kamyon fabrikası tesisi hususunda “Ticeret Odasına Viyanadan bir. müracnat yapılmıştır. İki Yangının Tahkikatı Sultanahmet — yangımı — tahkikatı Adliyeye intikal etmiştir. Fakat ateşin çıkış şeklinde kast olup olmadığı kat'i şekilde tesbit edilememiştir. Diğer taraftan Kerestecilerde yas nan makarna fabrikasında da keşif yapılmış, fakat kost tesbit edileme. miştir. Bununla beraber Müddelumüs- milik tarafından tahkikata devam edilmaktedir. İktisadi Teşkilât Yeni iktısat teşkilâtında, Ticaret Odaları — vilâyetlere — reptedilmiştir. Bundan sonra muamelât bu kanaldan yapılacaktır. Eski Ticaret Müdürü Muhsin vo eski Komüserlerden Remzi Saka Böylerede — şehrimizde — yeni yazifelerine başlamaları - tebliğ edil. miştir. Tenezzüh Trenleri Çok Rağbet Buldu Çanları, 16 — Dünkü tenezzüh trenile —Çankırıdan Ankaraya — 180 kişi gitmiş ve Ankaradan 1200 den fazla misafir gelmiştir. Bunlar — arasında — Himayeletfal cemiyeti reisi Fuat bey ve sair zevüt ile Ankara avcılar kulübünden 60 kadar avcı vardı. Avcılarımız tezae hüratla karşılanmış ve — şereflerine belediye tarafından bir ziyafet verile . Yugoslavyalı Misafirler Dün Gittiler Şehrimizdeki Yugoslav — seyyahlar dün akşam saat 19 da Kıraliçe Mare ya vapurile limanımızdan — harek&t etmişlerdir. Yugoslav misafirler dün akşam saat 15 te Üniversiteye gelmişlerdir. Üniversitede, Hukuk Fakültesi kabul salonunda Millt Türk Talebe Birliği taraflarından şereflerine bir. çay zi- yafeti verilmiştir. çok olmuş, Talebe Birliy Bey bir nutuk - söyliy misafirlere beyanı hoş amedi etmiştir. Kafile relsk M. Yozafoviç de bir nutukla muka- bele ederek gördükleri hüsnü kabule den dolayı teşekküt etmiştir. Yugoslav — misafirler Ünivorsite Fakültelerini gezmişler, bazı imlie hanlarda hazır bulunmuşlardır. Halkevi Çalışmaları Muğla, 16— Halkevi gençlerile köy« cüler, içtimaf yardım, güzel sanatlar, musiki ve edebiyat komite azalarme dan mürekkep 30 kişilik bir heyet Turgut nahiyesine gitmişler ve köylü- lerle temasta bulunmuşlardır. Civar köylüler, nahiye merkezine lerek Halkevi heyetini sevgi ile irşılamışlardır. konferanı ve koönser verilmi —ranu Pazar Ola Hasan B. Diyor Ki: l — İmkânı yok Hasan Bey, ben bu- nu bir köylüden - aldım. -Adamcağızın saflığı halinden belli idi.. aa n ĞA * Hasan B. — Tuhaf adai dose tam, margarini tereyağ ine getiret adam, kendisini saf bir köylü kıyale tine sokamaz mif