17 Haziran 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

17 Haziran 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

17 Haziran —. Mündericatimısin çoklu dundan dircedilememiş- | tir. ———şş—şş— Bm mem Soy Adı Kanununun Mü- zakeresi Başladı Ankara, 17 (Hususi) — Milet Meclisinin dünkü içtimanda Ak- şehirin Tuzluça nahiyesinden Os- man Oğlu Mustafanın, Liçenin Potyan köyünden Ali oğlu Meh- met in, Salih oğlu Tursunun ölüm © cezasına çarptırılmaları hakkındaki mazbatalar (o kabul edilmiştir. Bundan sonra İstanbul Darük , fünununun Vekâletince site maddelerinin değiştirilmesi hakkındaki kanun lâyıhası ile buna ait bütçe encü- meninin mazbatası ve basma yazı ve resimleri derleme hakkındaki kanun lâyıbasının üç maddesinden maada diğer maddeleri (o kabul edildikten sonra Ziya Akif Beyin 137 reyle münhal olan Divanı azalığına (o seçildiği Leri adı kanun : ine ilmi; a heyeti umumiyesi ves 'e cereyan eden müzakerattan sonra bu kanun lâyihasınm enci- mene iadesi teklifi kabul edilme. miş ve maddelerin müzakeresine başlanmıştır, Burada Bursa Meb'usu Refet Bey kanunun kanunu medeni ile an teşkil va encümene iadesi zaruri olduğunu söylemi; Dahiliye Vekili Şükrü KOR Bey izahat vererek kanunun istihdaf ettiği gayeyi anlatmıştır. , , yükrü Kaya Beyin verdiği iza- hatlan ve elyeym soy adına sahip olanların soy adlarını kullanmakta devam vi tasrihinden sonra unun bheyetiumumiyesi kabul edilmiş, maddelerin düre keresi pazartesi gününe bırakıl muştır. Gazi Hz. nin Seyahatleri Reisicümhur Gazi Hz.nin yaz 18 ir yağ toplanacak bi kurultayından evvel veya sonra Karadenizde bir seyahate çık- maları ve bu meyanda Trabzonu da şereflendirmeleri ihtimalinden bahsedilmektedir. z Moskova Muharrirler Kongresi Ankara, 17 (Hususi) — Hazi- rânın yirmi beşinde Moskovada toplanacak olan muharrirler kon- gresinde Türkiyeyi temsil edecek Dinde Falih me demi Kadri yier Bu; tanbula hareket güllere arakösede Altın Aranıyor Karaköse 17 (Hususi) — Tuz- luca kazasının Kızılköy mevkiinde sn heyeti tarafından altın aran- Te « HarbiyelRiae, Yangın lâyıhasının müzal eye neticesi olayca - söndürülmüştür, yolcular fazla telâşa düştükleri den bir kadın bayılmış, 3 yolcu hafifçe yaralanmışlardır. Meşhur Vesseli Öldürenler Berlin, 16 (A. A.) — Üç se Hitlercilik k raya Yeni dürmekle o mazmun iki komüniğt | İdam cezasına mahküm olmuştur. Beyaz Ruslar Ecnebi Değil! Ankara 17 (Hususi) — Beyaz | ar hiç bir Devlet tabiiyetin- | de olmadıklarından ecnebi sayıl- miyacakları ve küçük san'atleri ifa ,edebilecekleri | alâkadarlara bildirilmiştir. i, meclisi EMRE ma POSTA SON Resimli Makale Bu resmin bir tarafında (1918) senesinin son günlerine sit manzarayı görüyoruz. Muharebe bitmiş, mütareke im- zalanmış, insanlar sevinç içindedir. Halbuki (16) sene son raya yani (1934) «e baktığımız zaman ktır, Sanki (1914-1918) senelerinin Bİ İnsanların Unutkanlığı PA gördüğümüz şey, SON TELGRAF HABERLERİ mahrumiyet ve elemlerini bu insanlar çekmemişlerdir. Şayanı hayret bir gafletle geçmiş facinları tekrara hazır lanıyorlar. Tarihin bir tekerrür olduğunu söyliyenlerin hakkı yok mudur? Pehlevi Hz. nin Gelişi ( Baştarafı 1 inci sayfada ) teakıp otomobillere bindiler. İstasyondan çıkılacağı zaman ihtiram kıt'asının önünden geçer- ken Gazi Hz.nin “ İran Şehinşah Hz.nin şerefine,, emirleri üzerine asker bir ağızdan üç defa “yaşa,, nidasile dost hükümdarı selâmla- mwışlardır. Alâhazreti Şehinşah ve Gazi Hz. istasyondan meydana çıktık- ları vakit Ankara belediye reisi Nevzat Bey refakatinde belediye azaları olduğu halde İran tacidarını selâmlamış ve küçük bir nutuk iradile Ankara şehrinin hürmetini arzetmiştir. Şehinşah Hz. Nevzat Beyin refakatlerindeki zeva» tın ellerini sıkarak kendilerine ilti- fatta bulunmuşlardır. İki devlet reisinin râkip olduk- ları otomobil halk arasından ge- çerken muazzam tezahurat ya- pılıyor, alkış tufanı etrafı heye- canla çınlatıyordu. Otomobil ağır bir yol ile, Şe- h Hz. nin ikametlerine tahsis edilen Halkevi binasında durunca misafirimiz indiler, bu sırada binaya Pehlevi Hz, nin bayrağı çekildi. Akşam saat on altı buçukta Şehinşah Hz. bir otomobille Gazi Hz. nin köşklerine azimet buyur- dular ve Gazi Hz.ne mülâki ok dular. Burada da askeri bir müf- reze selâm resmini ifa ederken bando da İran milli marşını Spy ordu İki devlet reisinin mülâkatı ibi et devam etti, mütea- ak n bulundukları salona Şehin- şah Hz. nin maiyetleri erkânı alı- narak Gazi Hiz, ne takdim edildiler. Bundan sonra ikametgâhlarını teşrif buyurdular. Şehinşah Hz., saat 18,45 te Halkevinde B. M. Meclisi reisi Kâzım, Başvekil İsmet, Büyük Erkânı Harbiye reisi müşür Fevzi İ Paşalar Hazeratı ile Heyeti Vekile erkânını ve C. H. Fırkası kâtibi umumisini kabul buyurdular, Gece 20,45 te Reisicumhur Hz. tarafından Şehinşah Hz.ne köşk- lerinde mukellef bir ziyafet keşide edildi, ziyafette Gazi Hz. tara- ririnden birincisine göre Yahudi Şehinşah Hz. tekrar)» İSTER İNAN ISTER İNANMA! kondurmakta tereddüt etmemiş. Biz yekdiğerine hiç uymayan bu dört mütaleayı okuduktan sonra spor muharrirleri ile bir teşhis üzerin- Beşiktaş takımının Filistin şampiyonu İle yaptığı maç münasebetile mütaleasını yazan dört spor muhar- ikincisine nazaran zararsızdır, Üçüncüsünün fikri ise iyi olduğu merkezindedir, dördüncüsü mükemmel sıfatını “İki Devlet Reisi Dün Geceki Ziyafette Tarihi Nutuklar İrat Buyurdular Geceki ziyafetin sonunda Rei- sicümhur Hz. atideki nutku irat eylemişlerdir : v ik dostum ve aziz m rm Hz., Kardeş İran milletinin ulu re- isini Türkiyede selâmlamakla duy- duğum sevinç çok büyüktür. Ziyareti şahaneniz bütün Türk milletini bahtiyar etti. Türkiye-İran münasebetlerinin tarihi gözden geçirilirse, bu iki memleketin dostluktan ayrıldıkları zamanlar ii müşkül devreleri yaşami kları görülür. “Halbuki milletlerimizin tabit temayülleri ve yüksek menfaatleri icabı olan dostluk bağları kuv- vetlendikçe her iki millet kuvvetli hale geldi ve refah buldu. Türki- ye cümhuriyeti bu hakikati tama- men idrak ederek İran dostluğu- nu, siyasetinin en esaslı um delerinden (o biri (Ohaline getir miştir. Nasıl ki, zatı şahane lerinin O kudretli idaresi altın da komşu ve kardeş memle- kette de ayni duygulara, ayni görüşlere kıymet ve ehemmiyet verilmiş ve böylece sarsılmaz ve silinmez bir Türkiye - İran dost- luğu kurulmi i Şehlaşah Fiz memleketinizin bütün terakkilerini alâka ve mu- habbetle takip ediyoruz. Yüksek denizin yarattığı eserleri, en irak "olunan bir nutka, Şe- hinşah Hz, mukabele buyurdular. Ankara 17 (Hususi) — Şehin- şah Hazretleri mibmandarlarile ve kabul ettikleri (| Türklerle doğrudan doğruya türkçe konuş- mayı tercih ediyorlar. Varşova 16 ( A. A.) — İran Şehinşahı Hz.nin zevceleri, refa- katinde üç kızı ve İran teşrifat müdürli ve maiyeti olduğu halde Lozana gitmek zere bu sabah 8.30 da V takımı berbattır, de bir türlü ittifak arşovadan geçmişlerdir. i bir müşabehet bulunduğuna inandık, fakat ey kari sen: derin hürmetle karşılıyoruz. Türkiye ve İran binlerce se nelerdenberi deruhte etmiş dukları yükselme ve yükseltme rolünde o bugün de kuvvetli ve kudretli adımlarla ilerliyorlar. Bu iki kardeş milletin bu defa ziyareti Şahanenizle birkat daha yakınlaşan dostlukları, medeniyet için, insa- niyet için, şüphesiz en sevinilecek neticelerden biridir. Sulh ve mü- salemet içinde inkişaf etmekten başka gayeleri olmıyan milletleri- mizin, ayni zamanda umumi sulba hâdim olmayı en şerefli vazife saydıklarına şüphe yoktur. Türk milleti için unutulmaz bir hatıra bırakacak olan bu günü tarih, yalmz Türkiye-İran münasebatında değil, fakat cihan sulhünde sayılı günlerden olarak kaydedecektir. Dost ve kardeş milletin büyük hükümdarı, Türkiyenin ulu dostu olan zatişahanelerinin daima refah ve saadetini temenni ederek sıh- hatişahanelerine, kardeş milletin ikbaline ve Türk - İran dostluğu- nun feyizli inkişafına içiyorum. , Şehinşah Hz. de atideki nutku irat buyurmuşlardır: Büyük dostum ve aziz karde- şim Türkiyenin azametli Reisi- cümhuru Hazretleri. Memleketinize vürudumdanberi Türk devleti ve milleti tarafından gösterilen (o hararetli (kabul ve samimi hissiyat ile aziz kardeşi min meveddetle mâli beyanatı bende büyük bir tesir hasıl et- miştir. Dost ve komşu milletin büyük rehberi olan zatı devletinizin va” tanperveranc rehberliği altında fevkalâde süratle inkişaf ve sas det yolunda ilerlemekte ve azim tarakkiyata mazhar olmakta bu luduğunu birçok ozamandanberi memnuniyetle görüyordum. Reisicümbur Hz., zimamı dev- edemeyen doktorlar arasında tam 7 düşünm Sayla 3 İstanbulan Güzelleşmesi Yalnız Binaların Rengine Kalmış! »* İstanbul (o Belediyesinin (verdiği yeni kararı elbette haber almışsınız- dır: Ana cwddeler üstüne tesadüf eden binalar Belediyenin tayin ede- ceği renkte boyanacık ve böyle ya- pılınca o şehrin manzarası güzelleş- miş olacakımışl Bişka memleketlerin büyük şehir- lerinde ana caddeler üstünde bulunan binaların hep bir yükseklikte olması mecburi tutulurmuş derler. Belki İstanbul © belediyeside esas itibarile öyle bir mecburiyet koymak isterdi. Bu mecburiyeti koymak Omümkün olsaydı şehrin manzarası elbette, boya birliğinden ziyade, intizam kesbederdi. Fakat pek iyi anlaşılıyorki: belediye- miz İstanbulun şimdiki züğürt halini te, şimdilik yalniz boya renginin bir olmasını mecburi tutmuş. Vakım boya kararı da ev sahipleri arasında epeyce telâga sebeb olacek gibi görünüyor. Buda pek tabii, ilkin para meselesi. Ev sahiplerinden hepsinin evlerine yeni boya yaptıra- cak kadar paraları hazır bulunsada, her ev sahibi yapacağı masrafı ergeç kiracının üstüne yükletmek ister. O halde bakalım kiracılar oturdukları evin boyası değişti diye, kirayı arttır- mıya razı olacaklar mı? Sonra da, Belediyenin intihap ede- ceği renkten acaba İstanbulda kâfi miktarda boya bulunabilecek mi? Vâkıâ şimdi İstanbulda da boya ya- pılıyorsa da bakalım fabrikaların bali boya miktarını hemen arttırmıya mü- sait midir? Değilse, o vakit, Avrupa- dan boyn getirtmek lazım olacak ve yine o vakit araya kontenjan meselesi girecek. Hulâsa ev sahiplerinin zih- nini çok karıştıracak bir mesele. Ana caddeler üzerindeki evlerin hepsini birden boyamıya yetişecek kadar İstanbulda boyoci bulunup bü-. lunamıyacağından da bahsetmedim, Onu da hesaba katınca ev sahiple- rinin zihinleri büsbütün duracak.. Herhalde ben kendi hesabıma, galiba köndim ev sahibi de olmadı- ğım için, belediyenin bu yeni ka- rarına pek sevindim. İ o Çünkü Belediye, ama caddeler üzerinde evlerin bir renkte olması şehri o güzelleştireceğini — anlayınca, bundan sonra m si ğe del kaldırımların da bir örne bene şehrin (güzelliğine (faydalı olacağını anlayacaktır. O vakit İstan- bullular şimdi gördükleri örnek ör- nek kaldırımların nihayet başka $*- hirlerde olduğu gibi, bir örnek ol- duğunu yöreceklerdir. Fakat bu yeni kararın en büyük faydası, ana caddelerdeki binalora verecek rengi tayin edecek muhte- rem belediye âmiri kim İse o zatın makamında uzun ömürlü olması için bütün ev sahiplerinin hep bir ağız- dan dun etmeleri olacaktır. Öyle ya, şimdi bütün evler bilfarz kırmızıya boyandıktan sonra, o be- lediye âmiri odeğişiverir de, yerine gelecek olan yine muhterem zat bu sefer beyaz rengi seçerse. yanın rengini seçöcek olan Belediye miri her defa ev sahiplerinin bali nereye nberi leti elime aldığım ilk günde, Türkiye ile dostluk lüzumunu hissettim ve bugünkü mes'ut ve- sile ile gürlyorum ki, Türkiye ile İran arasında çok samimi ra- bıtalar mevcuttur. Ve işin esası o derece sağ lamdır ki bu dostluk istikbalde her türlü tezelzülden masun bulu- nacaktır. Komşu ve kardeş iki (o millet kemali itimat ve itminan (oile ( yekdiğerine dayanarak terakkiyatı idame et- mek, medeniyetin tevsiine Jış- mak ve dünyanm umumi üne hizmet eylemek mukaddes vazi- fesini ifa edeceklerdir. Aziz kardeşimi tekrar görmeyi arzu eder ve imkân huşulünde anı teşrif buyurmak suretile beni mesrur edeceklerini ümit ! eylerim. Samimi kalpten aziz kardeşi- İ min saadet ve selâmetini ve İranın dost ve komşu milletinin terakki ve azamelini dilerim ve: “Selâmetii an desti muszzam cami kodra bülend mikünem.,,