29 Haziran 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 11

29 Haziran 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 11

SON POSTA Şehinşah Hazretleri Metris Çiftl w iğinde Pehlevi Hz. nin Zabit Ve Askeri Talebemize İltifatları Şehinşah Hr. ve Gezimiz Harp Mektebi talebesini teftiş ediyorlar ( Baştaratı 1 inci sayfada ) müzenin — silâh kısmıma geçmiş- lerdir. Şehinşah Hz. burada bil- hassa tarihi kara tüfekleri — tetkik buyurmuslar, son- râ da saraydaki tarihi kubbe ak tına geçmişlerdir. Mih man darları Ali Sait Paşa ve müdür Tahsin Bey kubbe al- uçasa ;ğ:ı?uıbumıh- Si ni yapmışlar, burada vezirlerin toplanarak dev- let umurunu görüştüklerini anlat- n. şlardır. Bu sırada Ali Sait Paşa kubbe altınm — şimal tarafında açılan kafesli pencereyi işaret ederek: — Şehinşah Hz. | Eski sultan- __ğ%,_ııh—hıı..dılü— ve kafcs arkasından vezirleri dinlerlerdi. demiştir. * Bu alaylı ve tenkitli söz Şe- hinşah Hz. nin çok hoşuna gitti. Kahkaha ile güldüler: ve İlâve buyurdalar: — Bizimkiler de öyle idiler, Hem bizimkiler kafes arkasında değil kalm perdeler arkasında otururlar ve oradan dinlerlerdi. Şehinşah Hz. saraydaki in- tizamdan dolayı memnuniyetlerini izhar buyurmuşlardır. Askeri Müzede inşah Hz. Asarıatika Müze. sini germişler ve Topkapı sara. yından sonra Askeri Müzeyi teş. rif buyurmuşlardır. Müzenin Darp- hane — ittisalindeki — kapısından girmişlerdir. — Kapının — önünde tarihi elbiselerle bir sıra Yeniçeri eski — Yeniçeri usulile — ellerini kollarına kavuşturarak ve rükü vaziyeti alarak Şehinşah Hz, ni selâmlamışlardır. Bunların sında da Müze müdürü miralay Şükrü ve muavini Şehap Beylerle askerlerimiz mevki almış bulunu- yorlardı. Şehinşah Hz. Yeniçeri kâübi, Kapıkolu ve Yeniçeri neferlerini temsil eden bu asker- ler önünde durdu ve: — Kalkınız bakalım dedi. Yeni- geriler selâm vaziyetlerini terket- tiler. Ve sonra müze müdürüne dönerek; Bunlar nedir dediler ve izahat aldıktan soora kavuklarını elbise- lerini ebemmiyetle tetkik — buyur- yağlı boya tablolarının önündeki büyük ve tarihi kös Şehinşah Hz. nin nazarıdikkatlerini celbet- mişti. Bu kös Kaüunt Sultan Süleymanın Sektovar muharebe- sinde çaldırdığı büyük davuldu. Şehinşah Hz. Müze memuruna emir* buyurdular: — Çal bakalım şu kösü din- liyelim ? Kösün sesi heybetli kubbeyi bir hayli çınlattı. Şehinşah Hz. müzeden çıktık- tanı sonra otomobillerine bindiler. Müze müdürüne hitaben: — Askeri müze çok mühim, çok güzel, pek beğendim, teşek- kür ederim; demişlerdir. Şehinşah Hz. bundan — sonra Ayasofya camiini gezmiş, Sultan- ahmet parkı et- rafında otomobil- lerile bir tur yapmışlar ve Di- yanyolu ile saat on biri on geçe İran konsolosha- nesine gelmişler- dir. Kosoloshane bahçesinde şehir bandosu mevki almış, İran mar- gını çalarak Şe- idi ve Şehinşah Hz. müzede terihi eserleri, tetkik ederlerken dular. Bundan sonra müzenin içine girdiler. Müzede bütün müs- lı.hdemiıı tarihi Yeniçeri elbisesi giymişlerdi. Bundan sonra müzenin silâh ve top kısımları gezildi. Eski muharebe tablolarını ve Yeniçeri galerisinde bilhassa nizamıcedit- ten şimdiye kadar değişen askeri üniformaları ehemmiyetle tetkik ettiler. Aşağıda, Gazi Hz. nin büyük hinşah Hz.ni karşılamıştır. Konsoloshanenin içinde Dibis- tan İranyan talebesi saf halinde kendilerini bekliyordu. Talebeden birisi Farsça bir şürle Şehinşah Hz. ni selâmladı. Bundan sonra Şehinşah Hz. Konsoloshanenin Üst katındaki salonu teşrif bu- yurdular ve burada İran tebeasına karşı bir hitabe irat ettiler. Şe- hinşah Hz. hitabelerinde : Türkiyeye seyahatlarinden çok Tdrihi bir topun önünde Sayta Eskış;iıır Hava Mel&ep— leri Kumandanlığından : Hava Mekteplerine alınacak talebenin kabul şartları: A) Türk olmak. B) Taliplerin ortamektep (lise sekizinci sınıf) tahsilini ikmal etmiş ve asgari (17) yaşını bitirmiş, azami (20) yaşında olmak. Orta- mektep tahsilinden daha yüksek tahsil görenlerle bu tahsili bitirmiş olanlardan şehit, malül, asker çocukları ile ecnebi dili- ne vâkıf olanlar tercih olunur. C) Talip miktarı kadrodan fazla çıktığı takdirde bunlardan orta- mektep şehadetnamelerine nazaran yüksek derecede olanlar tercih olunur. Ortamektep tahsilini ikmalden sonra iki sene ve daha ziyade müddeti tahsilsiz geçirenler ortamektep sekizinci sınıf derslerinden Hava Mekteplerince imtihan edilecek ve mu- vaffak olanlar mektebe alınacaktır. D) Sıhhi vaziyeti uçuş vazifelerinde istihdama elverişli olduğuna dair mütehassısları tam olan bir hastahane heyeti sıhhiyesi raporunu almak (bariçte bulunanlar mahalli askerlik şubelerine müracaat etmek suretile muayeneye gönderilirler. Tam teşek- küllü heyeti sıhhiyye bulunan şebirlerde en büyük askeri ma- kama müracaatla muayeneye sevkolunurlar.) Ahlâkı mazbut olduğuna ve hiçbir veçhile maznun veya mah- mahküm olmadığına dair polisçe tasdikli vesika göstermek. Mektebe kabul edilecek talebe Gedikli Küçük Zabitler hakkın- daki (1001) numaralı kanun ile bunu tadil eden kanunlar mu- cibince muamele göreceklerdir. Mektebi ikmal ettiklerinde Ha- va Birlik ve müesseselerinde (12) sene müddetle Hava Gedikli Küçük Zabiti olarak ifayı vazife edeceklerini noterlikten mu- saddak senetle taahhüt etmek. G) Maktepte tahsilde iken arzularile tahsilden ayrılmak isteyenler mektebe okudukları müddet zarfında kendilerine yapılan bütün masraflar ödetilir. H) Tahsil müddeti iki senedir. Mektep leyli ve meccanidir. Askeri lise telebesi gibi giydirilir ve beslenir. Ders levazımı parasız verilir. J) (C) Fıkrasının ikinci bendinde izah edilen ve imtihane tabi tutuk ması İfzungelenlerin imtihanları eylülün ilk haftasında Hava Mek- tebinde yapılacaktır. Mektebe kabul edilen talebe 15 eylülden itibaren yacaktır. mektebe alınacak ve dersler birinci teşrinde başlı- K) Hava Mekteplerine kabul edilen talebe ihtiyaca göre pilot, n şancı, bombardımancı, fotoğrafçı, muhabereci, telsizci ve ma- kinist hava gedikli küçük zabiti yetiştirilecektir. Taliplerin şeraite göre askerlik şubeleri vasıtasile tekemmül et- tirmiş evrakını nihayet 25 ağustos 934 tarihine kadar Hava memnun olduklarını, Türkiyedeki İran tebeasının Türkiyeyi kendi memleketleri gibi Bilmeleri, ta- nımaları, sevmelerini söylemiş ve şimdiye kadar mevcut olan mez- bep ihtilâfları ile diğer bütün anla- şamamazlıkların tamamen ortadan kalktığını ilâve etmişlerdir. Aziz misafir Türkiyenin terakkı ham- lelerinden stayişle bahs buyur- muşlar, Şehinşah Hz. (20) dakika ka- dar konsoloshanede istirahat bu- yurduktan sonra yolları ve sokak başlarını tutan kesif kalabalığın alkışları arasında otomobille Dol- mabahçeye dönmüşlerdir. Öğleden Sonra Şehinşah Hz. saat dörde ka- dar sarayda istirahat ettikten sonra Beylerbeyindan gelen Reisi- cümhur Hz. ile birlikte otomobile binmişler, Babıâli ve Çemberlitaş yolile Beyazıta geçilmiş, Beyazıt havuzu etrafında bir tur yapıl- dıktan sonra Fatih ve Edirnekapı yolile Metris çiftliğine azimet buyurulmuştur. Metris çiftliğinde Harp Aka- demisi talebe zabitlerile Harbiye Mektebi ve İhtiyat Zabit Mektebi talebeleri devlet reisinin ge- lişini bekliyorlardı. Şehinşah Hz. ile Gazi Hz. nin istirabatleri için çiftlikte bir ça- dır kurulmuştu. Üzerinde Şehin- şah Hz. ile Riyaseticümhur bay- rakları dalgalanıyordu. Şehinşah Hz. Metris çiftliğine muvasalâtından sonra bu çadırda bir müddet istirahat buyurdular | ve bir çay içtiler. Bundan sonra kıtaatı teftiş buyurdular. Bu sıra- da muhterem misafirimize Başve- kil İsmet Paşa Hz. izahat veri- yordu. Şehinşah Hz. zabitlerle ihtiyat zabitlerinin milyon değe- rinde birer kiymet olduklarını Mektepleri Kumandanlığına göndermiş olmaları lâzımdır. | metine gidilmiştir. (3410) ifade etmek — suretile iltifatta bulundular. Bu — değerli — sözü Gazi Hz. zabitan Beylere teb- liğ buyurdular. Zabitlerimiz. de “sağ ol, temenmnisile hürmetlerini izhar ettiler. Müteakiben topçu atışlarına başlanıldı. Şehinşah Hz. ve büyük Gazl- miz bu manevra atışlarını derir bir alâka ile tetkik ve takip (- yurdular, Atışlardan sonra da ba- taryalar teftiş edildi. Bundan sonra - otomobillerie bu civardaki diğer mevkilere g dilmiş, buralarda yapılan tayyr top atışları tatbikatı alâka 1 takip olunmuştur. Şehinşeh H, neticeden çok memnun kaldıkla rını beyan buyurmuşlardır. Saat 18,30 da tekrar otome- billerle hareket edilerek Edirne- kapı, Beyazıt, Türbe, Eminönü, Tepebaşı, Taksim yolile Şişliye ve oradan da Büyükdere istika- Büyük — misafirle — Gazimizin geçtikleri - yollar hıncahınç do- luydu. Gazimizle aziz misafırimiz Boğaz sahilinde bir tur yaptıktan sonra saraya avdet bwmuşlu— dır. Müteakiben Gazi motörle Beylerbeyi sarayına geçmişlerdir. Bugünkü Ziyafet İran Matbuatını temsilen Şe- hinşah Hz. nin refakatlerinde bu- laman “İttilâat,, gazetesi Başmu- harriri Akay Mes'udi şerefine şehrimizdeki İran tacirler heyeti tarafından Tokatlıyanda bir öğle ziyafeti verilecektir. İlmi Eserler - İçin Avrupada çıkan ilmi eserleri almak ve bunları tatkik için Üni- versite bütçesine (100) bin lira« hk bir tahsisat konmuştur. Muh- telif ilim şubelerine ait birçok kitap ve mecmua satın alınacaktır.