June 29, 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

June 29, 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

Odun, Kömür ihtikârı Ve Halk Hiçbir . mevsim zarureti — olmadığı halde odun ve kömür fatları daha şiradiden aklın almıyacağı - şekil ve surette fıirladı. Odunun çekisi üç yüz. Kümür de 4,5. Bu ihtikârm halk arasında husule getirdiği aksi tesir ise aşanıki satırlarda mütalâa olunabilir: Ali Bey (Eminönü Hasırcılar)— Şu umumi harp aramızdan birçoklarını aldığı yetişmiyormuş gibi bize birta- kım fena huylar da bırakmıştır. Vur- güncülük, çabucak zengin olmak zihniyeli umumi harpten kalmıştır. Esnaf ufacık bir fırsatı, müstesna bir zaman ve hâdiseyi kollayarak havadan zengin olmak isterler. Bu kötü zihni- yet me e göre birçok şeylerde kendisini gösterir. Şimdi de bu mikrop oduncuların — kafasına — girmiş. Bu mevsimde —odunun çekisini ( 150) kuruştan (300) & çıkarmışlar. Kömür- cüler de öyle. Hâlâ kilosunu (5( kuruşa kömür satıyorlar. Belediye bu hastalığı başlangıcında tedavi etmezse sonu çok fena olür. * Sabiha Hamım (Binbirdirek 25) — Kömür ve odum zarurü — ihtiyaçlar arasındadır. Dahiliye Vekâleti muh- telif vesilelerle ihtikâr mücadelesi emrediyor. Fakat şimdiye kadar İstanbulda ihtikâr kanununun bir tek kimseye tatbik edildiğini işitmedik. Artık belediye — faaliyete — geçmeli. Oduncular ve kümürcüler trost yap- mışlar, Odunun çekisini " şimdiden (300) kuruşa çıkarmışlar. Kömürü de (4.5), beş kuruştan aşağı vermiyorlar. p adai belediyenin tam karşısın- daki kömürecüden kümürün kilosunu beş buçuk kuruşa aldım. Bu mev- simde kömür her sene yüz para: Üç kuruşa satılırdı. Belediye bu sö: lerimi senet yaparak bu kömürcü hakkında takil sın. Kendisine ihtikâr cezası ». Sabri Bey ( Soltanahmet — İncili çıkmazı 72 ) — Bu mevsimde çekisi Üç yüz kuruşa odun satılmaz. Hiçbir söne böyle bir fiat görmedik. Bu, apaşikâr —bir ihtikârdır. Belediye hemen faaliyele —geçsin ve diğer muhtekirlere ibret dersi teşkil edecek derecede bunları cezaya - çarptırsın. İhtikâr cezamı verilmese bile tröst yapmak memnu olduğu için bu yüz- den de ceza verilebilir. Belediye odun ve kömür vaziyetini şimdiden koru- mâazsa sonra — ki odunculara lâf an'atmak müşkül olür. 24 Saatin Hüâdiseleri Yanko isminde bir çocuk Sa- mâtyada tramvaya atlamak ister- ken düşerek sol ayağının üç par- mağı kesilmiştir. * Kasımpaşada Muzafferin yük arabası Kâmil isminde birine çarparak yaralamıştır. * Tarlapaşında oturan 60 yaş- larında Sava isminde bir hallaç sokaktan geçerken kalp sektesin- den ölmüştür. * Üsküdarda oturan yako isminde bir çocuk bir oyun yü- zünden kavga neticesinde TEMAİNK Hüleğe. Bir çocuğu yaralamıştır. | Son Posta'nın Resimli Hikâyesi: Pazar Ola — Şu güzelim yere plâjl — bir gazino açtık, Hasan Beyl Göçebeler Ve Anar_şistler |Yeni İskân Kanunu Mucibince Bunlar Memlekette Yerleşemezler Millet Meclisinin son içtimalarında kabul edilen yeni iskân kanunu tatbik sahasına geçmiştir. Evvelce esaslarını kısaca kaydettiğimiz bu ka- nunun mühim noktalarını aynen alıyoruz: Madde 3 — Türkiyede yerleşmek — maksadile dışarıdan, münferiden — veya müçtemian, gelmek istiyen Türk soyundan meskün veya göçebe fertler ve aşiretler ve Türk kültürüne bağlı meskün kimse- ler, işbu kanumun hükümlerine göre Dahiliye Veki: Hinin edirile kabul olunurlar. Bunlara ( muhacir ) denir. Kimlerin ve hangi memleketler hallının Türk kültürüne — bağlı kararile tesbit olunur. Türkiyede yerleşmek maksadile Zaruret (mülteci) denir. Dördüneti maddede yazılı. sebepler bulunmıyan mülteciler, Türkiyede yerleşmek isterler ve bunu yazı ile bulundukları yerin hükümetine olmayıp bir sayılacağı İcra Vekilleri Heyeti | veya nakil vasıtalarından çıktıkları yerin en büyük mülkiye memuruna kendilerini ve ailesi fertlerini yazdırıp bir “muhacir kâğıdı,, almıya ve bir vatan- daşlığa girme beyannamesi imzalamıya mecburdur- durlar. Hı'ıhıcir kağıdı muvakkat doğum kâğıdı yerine geçer ve bir yıl muteber tutulur. B — Muhacir olarak alınanlar, İcra Vekilleri Heyeti kararile hemen vatandaşlığa alınırlar. Kü- çükler baba ve analarına veya hısımlarına bağlı tutulurlar.. Kimsesiz gelen küçükler yaşına bakıl- maksızın vatandaşlığa - geçirilirler. Madde 10 — lânun aşirete bükmü şahsiyet tanımaz. Bu hususta herhangi bir hüküm, vesika ve ilâma müstenit te olsa tanınmış haklar kaldırıl- ilcasile muvakkat oturmak üzere sığınanlara | Mıştır. ÂAşiret reisliği, bilgi, ağalığı ve şeyhliği ve bunların herhangi bir vesikaya veya görgü ve göre- neğe müstenit ber türlü teşkilât ve taazzuvları kal- dırılmıştır. bildirirler ise muhacir muamelesi” görürler. Öbür mülteciler için vatandaşlık kanunu hükümleri tatbik olunur. Madde 4 — A- Türk küliürüne bağlı olmıyanlar. B - Anarşistler. C - Casuslar. Ç - Göçebe Çingeneler. dışma çıkarılmış - olanlar Türkiyeye D - Memleket muhacir olarak almmazlar. ı'ldğe 6 — A - Muhacirler sınırlardan girdikleri Rüşvet Mi ? Şoförler Belediyeye Mey- dancılardan Şikâyet Ettiler Bir kısım şoförler belediyeye müracaat ederek yeni ihtas edi- len meydancılardan şikâyet et- mişler ve kendilerinden para is- tenildiği iddiasında bulunmuşlar- dır. Belediye bu iddiayı tetkik etmektedir. Muayvin Haâmit Bey diyor ki: — Bu meydancıları biz koy« madık, şoförler kendi aralarında böyle bir iş yapımışlar, intizamın ve sıra meselesinin daha iyi ola- cağını ümit etmişlerdir. Meydan- cıların maaşını da biz vermiyoruz. Şimdi bize şikâyet — ediyorlar. Bununla beraber, vaziyeti tetkik, ediyoruz.,, İzmir - Kasaba Hattında Yeni Teşkilât İzmir - Kasaba hattının dey- lete intikali üzerine bu hatta teşkilât yapmak, kadroları tesbit, harcket, idare ve fen esaslarımı tayin için devlet demiryolları idaresi tarafından bu hatta lâzım gelen —mütchassıs — memurların önderilmesine karar verilmiştir. gu memurlar önümüzdeki hafta içinde İzmirde bulunacak ve en çok iki ay içinde teşkilâta mü- teallik vazifelerini nihayate er- dirmiş olacaklardır. a. İsteyen bol gölgeli şemsiyenin Altında oturup, buzlu birasını içer.. dan kimselerin tularının kuramazlar. |Hastanelerde Hasta Kadrosu |ITamamile Doldu İstanbul şehir hastahanelerinin hasta kadrosu dolmuştur. Hatta her hastahanede kadrodan fazla 40-50 Hhasta — bulunmaktadır. Hastahanelere daha ziyade di- ğer vilâyetlerden (hastalar gel- mekte ve bu gibiler, bulundukları şehir belediyelerinden birer tez- kere getirmektedirlar. — İstanbul belediyesi diğer belediyelere ye- niden bir tezkere göndererek bundan sonra, hasta gönderilme- mesini bunların meleket hasta- hanelerinde — tedavi — edilmesini, çünkü İstanbul kadrosunda yer olmadığını bildirmiştir. İran Hikâyeleri “ Son Posta, büyük misafirimiz Şehinşah Pehlevi Hz.nin İranda yaptığı büyük inkılâbı — tebarüz öttirmek için, İran edebiyatından bazı hikayeler — nakletmektedir. İzanın kıymetli ediplerinden Seyit Cemal —zadenin iki gündenberi devam eden hikâyelerini bugün de 10 uncu sayfamızda bulacaksınız. Bu güzel hikâyeler İranın örf ve âdatını, dünkü ve bugünkü İran arasındaki büyük farkı canlı bir üslüpla anlatmaktadır. /,.ım L - ge' LAİ va Ve ruhi gıdasını alır.. İşçi ve san'atçı bir köyü, san'ati kendi soydaşlarına in C — Kasabalarda ve şehirlerde yerleşen eccne- bilerin tutarı belediye yüzde onunu Madde li — A- Ana dili Türkçe olmuyanlar- Üüzere kümesi n köy ve mahalle, mam veya bu gibi bir mahalleyi, bir işi veya isar ettirmeleri yasaktiır. sınırı içindeki bütün nüfus geçemez ve ayrı mahalle Hususi Liseler Bir Kısmı Bakalorya İm- tihanlarında Hiç Mezun Vermemiştir Bu seneki bakalorya imtihan- larında en fazla muvafakiyet- sizlik bususi liselerde idi, mezun vermeyen husus| İiseler vardır. Maarif Vekâleti hususi liselerin verdiği bu 'netice üze- rinde bazı tetkikat yapmaktadır. Aldığımız malümata göre, hususi liselerin resmi liselerle olan- mu- deleti kaldırılacak, bu mücssese- ler bakalorya imtihanlarına tale- be yetiştiren hususi mektepler haline getirilecektir. Esasan Maa- xif Vekâleti bütün hususi liseler hakkında muadelet kabul etmiş değildir. -Resmi liselere - muadil olanlar mahduttur, Müzede Yeni Bir Salon Açılacak | Müzeler idaresi eski Türk ve İslâm eserleri müzesinde yeni bir salon açılmasını kararlaştırmıştır. Bu salonda şimdiye kadar depo- larda kalan kıymetli Türk Selçuk ve İran halıları teşhir edilecektir. Müzenin şimdiye kadar bir rehberi imadı için ziyaret- çiler vey.g.îllhuıııiı mütehassıslar ve müsteşrikler eserleri tetkik etmekte güçlük çekiyorlardı. Mü- ze İdaresi iki sene evvel bir reh- ber hazırlamıya başlamıştı. Bu rehber de bu sene hazırlanacak ve bastırılacaktır. « İsteyen de, bü sıcakta serin “eerin denizde banyosunu yapar. Haziran 29 Göünün ;Tarihi Paşabahçesinde Bir Domuz Sürüsü Dün sabah dağdan Paşabahçesine inen bir yaban domuzu sürüsü Paşa- bahçelilere korkunç dakikalar yaşat- miştır. Bu domuz sürüsü dağdan inerek Paşabahçede merhum Tahir Paşanın yalısı bahçesine girmiş, yalı halkı korkudan feryat etmeye başla- mışlardır. Bu sırada yetişen polis memurları domuzlardan birini öldür müşler, bunun üzerine diğer domuz- lâr da dağa kaçmıştır. Zelzele Mıntakasında Tetkikat Yapıldı Muğla, 28 (ALA ) — Datça kazası mıntakasında Jeolojik vaziyeti tetkik #tmek üzere buraya Profesör Ernesi, Madam Margerit, İbrahim Hakkı ve Hâmit Nafiz Beylerden tüteşekkil bir heyet gelmiş ve tetkikatını bitirerek İstanbula dönmüştür. Profesör verdiği bir konferansta Japonya'da olduğu gibi,. burada da zelzelelerin tehlikeli olmadığını ve korkulmamazını, zelre- le merkezinin Rados ve İstanköy adaları arasında ve deniz altında öl- duğunu anlatmıştır. Berlin Elçimiz © Viyena, 28 — Türkiyehin Berlin elçiliğine tayin edilen Hamdi Bey dün Berline hareket etti, istasyonda Başvekil tarafından teşyi edildi. Denizli Halkevinde Denizli, 28 — Denizli Halkevi tem- sil şubesi Jle güzel #sanatlar şubesi Buldan ve Sarayköy — kazalarında temsil vermek üzere bugün Buldanâ hareket etmişlerdir. Dünkü Hırsızlıklar Kâmil ve Bahri isminde iki kardeş Beyazıtta kunduracı Halidin dükkâ- nından 13 çift kadın iskarpini çalarak savuşurlarken yakalanmışlardır. Bundan başka şehrin mühtelif semtlerinde 6 hırsızlık, iki yangın başlangıcı, bir dolandımıcılık vak'aları olmuştur. Himayel Etfalin Yaptığı Hayırlı İşter Yapılan bir tetkik neticesinde Himayei Etfal Cemiyeti, son beş ay içinde 16142 çocuğa süt ve şeker, 80 çocuğa -'ll—.”—lııuı. kundak takımı tevzi etmiş, 919 çocuğun | tedavisini yapmış, 53 küsur MüRgeee yardımında bulunarak 103 lira da ilâç idağıtmıştır. Türk - Yunan Ofisi Teşkili takarrür eden Türk- Yunan Ofisine ait hazırlıklar — bitirilmiştir. 'Müşterek Ofis yakında — faaliyete başlıyacaktır. 35 Kaçakçı Yakalandı Ankara, 28 — Bu ayın üçüncü vâ dördüncü haftası içinde cenup hudu. dunda 23 kaçakçı vak'ası olmuştur. Bu vak'alardan 2 ölü, 8 yaralı 35 kaçakçı e 33 kaçakçı hayvanı ele geçmiştir. 804 kilo gümrük kaçağı 1288 kilo inhisar kaçağı 14315 defter sigara kâğıtı tutulmuştur. Hasan B. Diyor Ki: A aa Hem Öyle boğulmak - tohlikesl falan da yok, her tedbir. alınmıştır.