7 Temmuz 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

7 Temmuz 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

Halkın Sesi Cümhuriyet Ordusunun Kuv- vet Ve Kudreti Başvekil İzmet Paşa, Millet Mec. Ksinin evveli günkü toplantısında | göyledikleri büyük nutukta mem- beketin umumi vaziyetinden bab- | mettiler, Her sahada verimli ve ' bariz inkişaflar oldugunu anlatt- lar, bu arada Türk - ordusunun kuvvet verkudreti üzerinde eheme miyetle durdular ve dediler ki: “ Çok — kuüvvetli -bir ordumuz vardır , Başvekil Paşanın bu Bözleri etrafında fikirlerini topla- | gdığımız kimseler de — şunları şöy- lüyorlar; Ali Bey ( İlkmektep muallimi ) — Hükümetimiz «ulh siyasetine dört «lle sarılmıştır. Bütün — devletlerle dostlak terie edildi. — Balkanlarda sulhu muhafaza etmek için Bal- kan misakına girdik. Bunlar, bizim #sulh siyasetine olan sadakatimizi ispat #den vesikalardır. Fakat bu siyaseti iyi yürütebilmek için kuvvetli olmak Tâzım geldiğini yine büyüklerimizden dinliyoruz. Bizzat Gazi Hz. ve Başve- kilimiz son tetkiklerinde ordumuzun kuvvetini ve askerlerimizin iyi çalış- tıklarını görmüşler ve takdirlerini bildirmişlerdir. * Nari Bey ( Âşıkpaşa mahallesi) — Ordumuz kuvvet ve kahramanlığını mühtelif — vesilelerle İspat — etmiştir. Türk ordusu Gazi yurdunun en kıy- metli varlığıdır. Başvekilin * ordumu- zun kuvvet ve kuüdreti bize gurur veriyor, sözü çök yerindedir. Bugün bu kuvveti dünya sulhunün devamını temin etmek hususunda da aziz bir vazifa başanyor demektir. Bu itibar Iledir ki Cümhuriyet — ordusu — sulh siyasetimizin bekçlaldir. » Hüseyin Hakkı Bey ( Hukuk fakültesinden) — Büyüklerimizin ağ- zından her vesilâde ordumuzun kuv- vetli olduğu sözünü işittikçe çalışmak hususundaki — enerjimizin — arttığını hissetmemek mümkün değildir. Cüm- buriyet ordusunun kuvvetli — olması, takip etmekte bulunduğumuz sulh #iyasetinin devamı —için — zaruridir. Çünkü bugünkü gerait — karşımnda #ulhun ancak kuvvetli olmak - suretile temin edileceği anlaşılıyor. Adliye Binası Yeni Binanın Nereye Ku- rulacağı Henüz Belli Değil Adliye Yenipostahane binası- na muvakkaten yerleşmiştir. Ad- liye Vekâleti İstanbulda yeni bir bina yaptırmayı — kararlaştırdı: için Müddelumumi Kenan Bey Ilğ: gün evvel münasip yerleri tetkik etmiştir. Babıâlide Maliye daire- vile Vilâyet binası arasındaki boş arsayı ve Vilâyet bahçesini de görmüştür. Babıâli Köprlüye ve ticaret merkezlerine yakın olduğu icin yeni binanın burada kurulma- a1 düşünülüyor. Müddelumumilik münasip gördüğü yerleri Adliye Vekâletine bildirecek, son kararı da Vekâlet verecektir. l Son Posta'nın Resimli Hikâyesi: Hasan B. — Buna Baskül derler.. | Abdülhamit Varisleri Hazin Aleyhine Bir Dava Açtılar Abdülhamidin Istanbul ve civarında (500) parça kadar emlâk ve arazisi vardı. Hilâfetin ilgasi hak- kındaki kanunun sekizinci maddesi mucibince bunlar tamamen milletin hazinesine intikal etmiştir. Buna rağmen Abdülhamidin varislereri Istanbuldaki iki mühim arsa kaydinin kendi namlarına geçirilmesi talebile Asliye Birinci Hukuk — mahkemesinde bir dava açmıştır. Abdülhamit varislerinin iddialarına göre Abdük hamit ölünce emlâki kanunun tabiri veçhile varis- lerine intikal etmesi Vâzım gelir. Halbuki şimdiye kadar bu intikal muamelesi yapılmamıştır. Gerçi Maliyede İcra Memurlukları Kad- rosu Açık Duruyor Geçen sene eylülden itibaren faaliyete geçen yeni maliye teş- kilâtında icra âmirlikleri ve me- murlukları da vardı. İcra memur- hağuna — tayin edilebilmek — için Hukuk mezunu olmak lâzımdır. Aradan on ay geçtiği halde Istanbul Tahsil Müdürlügünde 4, Beyoğlunda 4 ve Üzsküdarda 3 icra memurluğu için henüz kimse tayin edilmemiştir. Teşkilât kad- rosunda icra memurlarına 40 lira kadar maaş verilebileceği tasrih edildiği halde Hukuk mezunlarının maliyeye intisap etmek isteme- dikleri anlaşılmaktadır. Halbuki alâkadarlar, bu memuriyetlerde liyakat gösterenlerin derhal daha yüksek maaşa terfi ettirileceklerini söylüyorlar. 24 Saatin Haâdiseleri Şoför Muzefferin idaresindeki 1822 numaralı otomobil köprü- den geçerken İzzet isminde bir çocuğa çarparak muhtelif yerle- rinden yaralamıştır. * Şoför Faikin idaresindek 3284 numaralr otobüs — yolcularından Fatma Hanım isminde bir kadın, otobüs penceresinden dişarı çıkar« diği - kolünu bir telgraf direğine çarparak yaralanmıştır. * Ortaköyde otuan boyacı Bohor ile seyyar basmacı İsak, bir alacak yüzünden çıkan kavga neticesinde - biribirini - yaralamış- lardır. * Bakırköyünde Eşref ismin- de bir çocuk kendi topunu - ver- mek istemiyen diğer bir çocuğu taş ile başından yaralamıştır. Hasan B. — Buna da Raberval terazlal, —el—mkbdir. Adli Tıp İşleri Artıyor Bir Senede On Beş Bine Yakın İş Görüldü Adli tıp işleri umumi mi- dürlüğünün işleri her sene mun- tazaman artmaktadır. Müdürlüğün yaptığı 18 senelik bir grafik bunu göstermektedir. 1332 senesinde Osmanlı İmpara- torluğunun nüfusu (35) milyon iken Adli Tıp müecssesesi bir sene içinde (900) işe bakmıştır. Bun- lardan (165)i Tıbbı adii meclisinde (128) i morgda, (36) &1 müşahe- dehanede (101) kimyahanede tet- kik edilmiş (470) de idari muame- lâta ait evrak gelmiş ve gitmiştir. Buna mukabil geçen 933 se- nesinin meclis 1670 hastayı tet- kik etmiş, morg (302) ceset üze- rinde çalışmış, müşahadehaneye ( 707 ) deli gelmiş, kimyahane (640) maddetahlil etmiş, 11337 de idari muamelâta ait iş görülmüş- tür. Bu sene işler daha fazla artmıştır. Bugüne kadar meclise 17T0, morg 307, müşahedehaneye 8TS, kimyahaneye 814 - İş gelmiş ve İdari muamelât için 12848 iş kaydedilmiştir. Tıpbiadli. işlerinin artmasına sebep olarak memleket umumi irfan seviyesinin artmakta olduğu gösterilmektedir. Eskiden — aile- ler ölülerinin morgda otopsi yapı- masına kat'iyen müsaade etmez- lerdi. Şimdi ufacık bir şüphe görülen cesedin morga nakli için bizzat aileler müracaat etmekte- dir. Ağaç Keserken Fenerde oturan Mustafa ismin- de birisi, o cıvardaki bir mezar- hıktan ağaç keserken yakalanarak rak tahkikata başlanmıştır. l Hazan B. — Bu iki alet ağırlık ölçmek için kullanılır. hilâfetin ilgası hakkmdaki kanunun bir maddesi Padişahlık yapanların emlâkinin kayıtsız ve şartsız hazineye intikal edeceğini tasrih ediyorsa da bu kanun neşredilmeden evvel Abdülhamit öldüğü ve emlâkinin - varişlerine İntikal etmesi lâzım geldiği için mal Abdülhamidin sayılmamaktadır, Hazine avukatlarının iddiasına göre Abdülha- midin malı varislerine intikal etmiş olsa bile kanu- nun tasfiye için verdiği bir senelik müddet çoktan geçmiş olduğundan davaların reddedilmesi icap Gayrimübadiller Yunanistanda Emlâki Olanlar Tesbit Ediliyor Ankara mukavelenamesi mu- cibince, Yunanistandaki gayrimü- badil emlâkinin Yunan hüküme- tine geçmesi icap — etmektedir. Ancak 1 ağustos 929 tarihinde sahiplerinin bizzat işgalleri altında bulunan emlâk bu kayitten hariç tutulmuştur. Muhtelit mübadele komisyonu bu hususta alâkadar- lara tebligat yapmış, ©o tarihte işgalleri altında bulunduğunu le- bat edebilen hak — sahiplerinin müracaatlerini bildirmiştir. Öğrendiğimize göre, şimdiye kadar komisyona birçok müraca- atler yapılmıştır. Vesikalarla teeyyüt eden bu müracaatlere ait dosye- ler tasnif edilerek alâkadar ma- kamlara gönderilecek ve tekabül eden emlâke Yunan hükümetince vazıyet edilmiyecektir. Hiç Çekirge Kalmadı İki Üç senedenberi İstanbulun birçok kazalarında ve bilhassa Yalovanın bazı köylerinde mühim miktarda çekirgelfgörülüyordu. Zi- raat müdürlüğünün kışın ve yazın yaptırdığı mütemadi — mücadele neticesinde İstanbul ziraat mıntı- kası bu sene tamamen çekirge afetinden kurtulmuştur. Bu sene hiç bir yerde tek bir çekirge bile çıkmamıştır. Yalnız Yalova zeytinlerinde banı güve tahribatı görüldüğü için mücade- leye başlanmıştır. Bir Çocuk Zehirlendi Halıcıoğlunda oturan Nevzat isminde bir çocuğu, Şişli tramvay deposu arkasında dutlukta otur- makta iken zehirli bir böcek aya- ganı sokmuştur. Nevzat Şişli çocuk hastanesine kaldırılmıştır. Günün Tarihi Çanakkale Şehit- liğini Ziyaret İnebolu, $ — Çanakkalede yatan aziz gehitlerimizi ziyaret etmek ve Anafartalarda Türk şerefini kurtarali Büyük. Gaziye minmet ve tazimlerini kişllik bir grup bugün Vatan vapuru Hle Çanakkaleye hareket etmiştir. Kıral Zogu Hz. Arnavutlak Kıralı Zogu Hi nin yakında — Türkiyeyi — ziya- | ret edeceği, Türkiye - Arnavutluk siyasetinin çok iyileştiği, Kıral Hz. nin Türkiyeden ve Büyük Gaziden yüksek bir takdirle bah- settiği haber veriliyor. Bir Marangoz İmalâthanesi Yandı Evvelki gece Asmalimençitte İsti- matyadis Ef. nin marangoz imalâtha- den yangın çıkarak İmalâthane- zemin katı ile birinci katı ve arkasındaki Hahesoğlu apartımanının birinci ve Ikinel katlarının pencereleri yandığı halde' söndürülmüştür. İmüas Tâthanenin on bin İiraya sigyortali olduğu aolaşılmış, tahkikata başlane | mıştır. Zahire Borsasının Vaziyeti Ne Olacak ? Mali vaziyeti bozulan — şehrimiz tlearet ve zahire borsasının varidatınt arttırmak için bam tedbirler düşünüle müş ve bir rapor hazır'anmış'ı. Ticaret Odamı meclisin'n son Içti | mammda görüşülen, fakrt henüz bir karara — bağlanamıyan bu mesele, etrafta bir hayli alâka uyandırmıştır. Oda Meclisi azaları tarafından “Ze- hire borsası, mall vaziyeti düzgüm | olan bayvan borsası ile tevhit edil- melidir., Yolunda yapılan — tekliflerin tatbik kabililiyeti olmadığı ileri sürüle mektedir. Çünkü nalâkadarların ver« dikleri malümata göre; ancak kendini geçindirebilen hayvan borsası bugün henüz teşkilât ve tesisatını bile te- | mamlamamış vaziyette bulunmakta” dır. İkl mücsseseyi yekdiğerile bire leştirmek, hayvan borsasının da vazi-. yetini güçleştirecek, denilmektedir. Asri Ahır Fatihte, — Edirnekapıda — temizlik l:lh:ll arabaları için Belediye aari bir. F yaptirmıya başlamıştır. Bu ahır için bu sene beş bin lira sarfolunacak, — gelecek senelerde tevsi edilecektir. Fethiye Camii Fatihte Bizans devrinden kak | ma bir kilise iken camie çevrilen —| Fethiye caminin tarihi ve mimari- | bir kıymeti vardır. Bütün seyyah" lar bu camii görürler ve gezerler. Cami son senelerde cenup tara* fındaki pencerelerindea birisinin taşı dışarıya fırlamış ve tehlikeli | bir vaziyet almıştır. Camün şimal tarafındaki duvarlarını ve tavar” | lırıılı: da tamamen — otlar ıır(ı:ul İ ve harap vaziyete girmiştir. Caer mün pencere delikleri muhacir | kulübeleri gibi tenekelerle kapa: Bu tarihi mabedin harici man” ! zarasının dözeltilmesi zaruri bir | hal almıştır. Pazar Ola Hasan B. Diyor Ki: || vardır. Hasan B. — Az a düm, ağırlık wwwmk Hasan B. — İşte bü. Buna di “dalavera terazisi derler. ;