21 Ağustos 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

21 Ağustos 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

© oayıa Mem'ket Manzarası Köy Kanunu Ve Köyler Nazilli (Hususi) — Anadoluda Köy Kanununun tamamen tatbik edilebildiği köyler pek azdır. Haibuki Köy Kanünu bir köyün imar ve terakkisi, içtimal seviye- nin yükselmesi için çok faydalı esasları — havidir. Mevcut köy muhtarları we köy heyetlerinin cehaleti, — köy işlerinin mk &ık konirol edilememesi cihetleri köy kanunundan beklenen neticenin alınmasına mani oluyor. İki — seneden beri köylerde ihdas edilen matbu ve muntazam köy bütçeleri tertibi de yine ayni sebepler yüzünden neticesiz kalı- yor. Tanzim edilen bütçe bihak- kin tatbik edilmiyor. Köy para- sının nereden gelip nereye gittiği mekteplerinde muallimden maada bütün tesisat ve masarifatı köy bütçelerinin Üzerindedir. Ekseriya görgüsüz tahsilsiz. köy muhtarları bu işin de ehemmiyetini derkedemedikle- rinden köy — mektepleri de her türlü. yardından mahrum kalıyor. Helea köy heyetlerinin elinde kalan köy çocuğunun devamı bususl bir facin oluyor. Dahiliye — Vekâletinin kabul ettiği esasa göre badema köy muhtarları dört sene için seçile- cektir. Eğer bu seçilen muhtar hiçbir işe yaramayan bir kimse ise köylü dört sene onun kahrını ve zararını çekecek demektir. Bagünün köylerinde Köy Kanı- nunun ruhuna uygun şekilde esaslı teşkilâta lüzüum vardır. Köy mub- tarı mansup bir hükümet memuru olmalı ve tahsil görmüş kimseler arasından imtihanla kaymakam tarafından tayin edilmelidir. Birçok yerlerde köy kâtipliği teşkilâtı bugünkü şeklile beyhude bir masraftır. Yirmi beş köyü üzerine adan bir kâtip, bütün işleri ve hesabatı her hafta te- kik edilmek ve yürütülmek zaru- retinde — olan köylere iki ayda bir uğramakla biçbir fayda temin edememektedir. Köy işlerini ve köyün -— vaziyetini devamlı bir surette kontrol, takip teşvik için valiler tarafından tayin edilen ve kaymakamlara merbut bulunan köy müfettişlikleri ihdas edilmeli, köy bütçeleri ve köy işleri daha dözgün bir esasa İstinat ettirilme- lidir. Bu — takdirde Kköyler az zamanda küçük, fakat mutazam birer cemiyet halini alacak, köy- lünün içtimal varlığı birdenbire gelişecektir. Licede Hayat Lice (Hususi) — Lice, iki üç bin nüfuslu bir kasabadır. Gece- leri nispeten daha ıssızdır. Halk umumiyetle - çiftçilikle — geçinir. Kasabada günün orta saatlerinde fazla bir canlılık göze Çarpmarz, Civardaki Şehitlik denilen mahal, buranın mesiresidir. Akşamları, halk kafileler halinde akın akın buzaya gelir, gezip tozarlar. Kasabada en fazla yokluğu hissedilen şoy ışıksızlıktır. Gece her taraf zifiri karanlık içerisinde kalır. Bir -iki isli ve sönük gaz fenerinden başka ortalığı aydın- latacak bir şey yoktur. Akşehirde Çiçek Aşisı Alkşehir ( Hususi )— Kazamiz- da Belediye Sıhhat İdaresi tara- fiından çiçek aşısı tatbikine baş- lanılmıştır. Şimdiye kadar 2000 kişi aşılanmıştır. İzmir (Hususi) | — Türk müstah- | sili, Anadolu ço- | çukları için bun- dan daha müsait | bir bayram ve- | silesi olabilir mi? Senelerden beri tabil âfetler, ku- raklık, don, fe- yezan ve iktısadi zaruretler karşı- sında — neş'esini kaybeden Türk | köylüsü bugün en sevinçli gün- lerinden — birini yaşıyor. Köylü sevinç içindedir. Çünkü nakliyat tarifelerinin son nisbetsiz ucuzluğu karşısında senelerden- beri köy sınırlarımı aşamayan toprak — mahsulleri memleketin dört tarafına yayılmak imkânını elde etmiştir. Anadolu içinde öyle yerler tanılıyor ki, hemen her sene toprağın verimlerini almıya lüzum göstermeden — mahsulü — bittiği yerde öldürmekten başka bir şey yapılamıyordu. Çünkü — şimdiye kadar nakliye satış fiatından kat kat pahalı idi. Kilosu üç kurüşa satılan — mahsulden iki — kuruş n e ası imdi KA A S hemen her istasyonundan birkaç SON POSTA Germencik incir müstahsilleri trene deve iİle rekabet kararını verdikten sonra vagon mahsul memleketin dört tarafına yayılıyor. Müstahsil bu süretle masrafını korüyor, — eli avucu para görüyor. Bununla beraber İsmet Paşa hükümetinin en büyük muvaffa- kıyetlerinin başında sayılan bu vaziyete karşıdan bakan, iç çe- kerek acı duyan memleket par- çaları da var.. İncir mmtakası işte bu vaziyettedir. Müstahsil, bu.nisbetler kadar olmasa bile, incir nakliye tarifelerinden hiç değilse bir miktar tenzilât yapıl- masını Aydın demiryolu kum panyasından temenni etmiş, fakat müsbet bir cevyap almıya muvaffak olamamışlardır. Tren cuzluğu Karşısında.. | Köylüler Bayram Yapıyorlar, Fakat Diğer Tarafta Da Deve Trene Rakip Vaziyete Getiriliyor Şimendiferci - ler kongresinde kamyon rekabe- tinden — şikâyet eden bu kum- panya, bu suretle kendi isteğile bu sene kamyon re- kabetine yol aç- mıştır. Germencik i- tasyonunda, C. H F. binasın da toplanan müs- tahsil, Aydın de- miryolu kumpan- yasının incir nakliyatı İşinde diği team- nüt Üzerine mak- larımı - İzmire kamyonlarla ve develerle nakletmeye karar ver- mişlerdir. Ne kadar şayamıtees- sürdür ki, yirminci asırda deve trene rakip vaziyete getirilebiliyor, Germencik deyip te geçilemez. Bu mıntaka, incir İstihsalâtımızın en verimli ve en fazla kısmımı temin eden bir merkezdir. Ger- menciğin çok değerli Belediye Reisi, —müstahsilin bu kararı üzerine kamyon ve deve sahiple- rini Germenciğe davet ederek anlaşmalar yapmıştır. Her akşam yüzlerce deve hamulesi Germencik Samsunda Tütün Ekimi Samsun ( Hususi ) — Bu sene 93 köyde 5482 çiftçi tarafından 31249 dönüm tütün ekilmiştir. Tütünler pek nefistir. Salihlide Kumarbaz Kalmadı Salihli, (Hususi) — Salihli, devlet demiryolları İzmir, Afyon kısmının en çok - İşlek İstasyon- larından biridir. Hat Özerinde ve Demirci, Kula, Gördes, kazala- rının merkezinde bulunması do- layısile salihliye zaman, zaman, hırsız, yankesici gibi sabıkalılar uğrar olmuştur. Salihlide zabıta sıkı — bir konrtol ve daimi bir faaliyet ha- Tinde olduğu için bunlardan hiç birinin faaliyetine meydan - veri- memektedir. Kaza müddeiumumisi Tahsin, ve jandarma kumandanı Beylerin bizzat kumar yerlerini tahkik ve takip etmeleri ve karakol kuman- danmmna sık, sık ve kat'i emirler vermeleri sayesinde Salihlide ku- marın kökü kurumuş gibidir. Resimli İTRO 1 — Adapazarında İstiklâl dikiş ve biçki yurdu tarafından bir sergi açılmıştır. Sergi, ziyaret edenlerin takdirini kazanmıştır. 2 — Gemlik parkı hörgün güzelleşmektedir. Ankara Ziraat mektebinden mezun gençlerden Abhmet Efendi parka gayet güzel ve Japonez tarhlar yaptırmaktadır. Resimde park tanzim edilirken görülmektedir. Korkutelinde Korkuteli spor oecağını teşkli edenler Korkuteli (Hususi) — Antal- yanın sayfiyesi vaziyetinde olan Korkutelinde hukuk hâkimi Ne- cati Beyin teşebbüsile bir spor ocağı teşkil edilmiştir. Kulübün voleybol, — basketbol, — binicilik, atıcılık, avcılık, atletizm, güreş, motör, bisiklet şubeleri faaliyete geçmiştir. Kulüp binasının önün- de gayet güzel bir de bahçe vücude — getirilmiştir. Korkuteli spor ocağının — fahri reisliğini Bursa meb'usu doktor Galip B. kabul etmiştir. Voleybol ve bas- ketbol sahaları tanzim olunmuş- tur. — Kulüpte bir de otomobil kursu açılacak ve arzu edenlere direksiyon kullanmak öğretilecektir. - Haberleri atılmaktadır. mini — için 8 — Nazllli kasabasının imarı sahasındaki faaliyet Merlemektedir. Her hafta Irili ufaklı birkaç binanın temeli Resimde yeni ikmal edilen binalardan Dalyanpalâa görülmektedir. Şimdi de kasabaya —su te- uğraşılmaktadır. pınarların suyu toplanarak kasabaya akıtılacaktır. Bu iş için Beldediye ( 100 ) bin lira sarfedecoktir. Kavacık — mevkilndeki Ağustes 21 I Ev Doktoru Yaz Hastalıkları Çocukların bağırsaklarını kap- hyan lüzucetli bir madde vardır- ki birçok hastalıklara karşı ba- ğgırsakları muhafaza — eder. Bu maddeyi bir nevi yangın duvarına benzetebiliriz. Bu duvar, kendisi- ni aşmak istiyen birçok düşman- lara çevrilmiştir. Yaz sıcakları bu sıcaklarda sütün çabucak bozulabilmesi birçok çocuk hasta- lıklarını doğurur kâ bu hastalık- lar umumiyetle bağırsaklarla alâ- kadardır. Âdi ishalden tutunuz da büyük çocuk vefiyatına sebep olan çocuk koleraları bundan İleri ge- lir. Bu hastalıklara uğrayan ço- cüklar umumiyetle tamiz bakılmı- yanlar, ana nezaretinden mahrum olanlar, sun'i surette gıdalandırı- lan çocuklardır. Ana südü bu gi- bi hastalıklara karşı başta gelen vâki bir tedbirdir. Çocuk vefiyatı daha ziyade ana südü emmiyenler arasında vuku bulur, Diyelim ki, hastalık başladı, gasyanlar oluyor, bebek ağlıyor, ıstırap çekiyor, harareti yükseliyor. Bütün bunlar bittabi yavruyu zayıf düşürmektedir. Bu sür'atli zayıf- lamıya ve vücudun sulu madde- lerden boşalmasına nasıl mani ol- mak mümkündür. Çocuğun san- cısı varsa karnına Kompres ya- parsınız, lâpa vurursunuz, ıhlamur verirsiniz. Komşular, şu bu bir ta- kım ilâçlar tavsıye eder. Bu sözleri dinlemeyiniz ve dikkat ediniz. Çünkü ufak bir hata çocuğunuzun hayatına mal- olur ve iyi biliniz ki, şunun bu- mun çocuk için gıda olarak tavsiye edeceği şeyler hastalığın uzama- sını intaç eder. Binaenaley has- talık bu şekilde tezahür eder et- mez çocuk derhal sütten muvak- katen kesilmelidir. lı:ıp ederse, bir iki, üç, gün tam diyet yap- tırmalıdır. Bunun baricinde her ya- rım saatte bir çocuğa gayet ha- fif bir kahve kaşığı çay verilir bundan bilistifade bir kahve kaşığ da hintyağı içirilir. İlâç tesirini gösterir göstemez 150 santimetre mikâbı ılıtılmiş fizyolojik seram tenkiyesi yapı- lır. Bütün bunlardan maksat hasta bebeği desteklemek, vücudunun sulu meyattan boşalmasına mani olmaktır. Ayni zamanda çocuğun vaziyeti sun'i! —serom şırıngası veya bir miktar üÜvilkantre yahut, kafein karıştırılmış 'deıîî: suyu iringasile temin olunabilir. 'mu'l'eıbih edici firiksiyon 38, de- receli banyo da şayanı tavsiyedir. Doktorunuzun sözünü dinle- diniz ve yapılan dedikodu!lara kulak asmayarak sıkı bir perhizle çocuğunuz iyileşti, hararet düştü, kay durdu. İshel azaldı, çimdi vaziyet daba nazikleşmiştir. Çünkü perhiz devresinden gıdalandırıma devresine geçmek icap etmektedir Onun içindir. ki hastalığın nük- sünden çekinmek İcap eder, Buna mani olmak için az mik- tarda pirinç BSuyu, sebze suyu, gayet hafif amma gayet hafif et suyu, vermek İcap eder kefir de vermek mümkündür. Fakat sütten sakınınız süde intikal çok yavaş olmalıdır. — * Afyon Kaplıcalarında Kalabalık Afyon ( Husust ) — Kaplıcalar pak kalabalıktır. Bilhassa Gazlıgöl kaplıcasında oturacak yer kalma- mış, halkçadır kurarak oturmaya başlamıştır.