23 Ağustos 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 14

23 Ağustos 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 14

Hilâl -ve- Zambak! Büyük Tarihi Roman Muharrir; A. R. Piskoposun “ Gelsin! ,, Deyince Biriaği Padişah: N0.: 13 Sözleri .. Gizli Adamı Huzura Girip Etek Öptü ö Sultan Süleyman fena halde hırslanmış: — Bunu kim söyler?.. Diye bağırmıştı... Lui Griti, vaziyeti istediği mecraya sok- maktan mütevellit bir memnuni- yetle ellerini oğuşturarak cevap yermiştiz — Fransa diyarından henüz gelmiş bir duacınız vardır. Ken- Fransanın Monpe'ye eyaleti piskoposudur. Adına, Plisye der- ler. Halen burada, iradei şahane- nize muntazırdır. buyu- rulursa Fransa: kıralı lisanından da bazı maruzatta bulunacaktır. Demişti. Griti'nin bu sözleri, Sadrazam İbrahim Paşanın nazarıdikkatini gelbetmişti: — Bu piskopos, eski lisanların tetkikma gelen âlim midir?! — Beli, devletmenbım.. huzurunuzda O yelan kimsenin haddi değildir. bu zat, öyle bir maksat namı altında gelmiştir. Lâkin meram ve matlubu, Kıralı tarafından Ferman mma gizlice hâkipayişahaneye yüzünü | ve gözünü sürmek.. Ve metbuu Birinel Fransuvanın bazı hafi metalibatını arzeylemektir. Padişah, Veriri ile kısa bir göz işaretinden sonra; — Gelsin. Emrini vermişti, O zaman Fransa Kıralı Birinci Fransuvanın bu gizli memuru ortaya çıkarılmış.. Vazifeihürmeti ifa ettikten sonra, İbrahim Paşa ile İtalyanca konuşmıya başla” mıştı. Plisye, Şarlken'in kendisine Kudüs Kıralı unvanını verdiğini te'yit eyledikten sonra, Birinci Fransuvanın gönderdiği gizli ha- beri, şu suretle söylemişti: — Malumdur ki Fransa ülkesi, Şerlken'in o memalikile muhattır. Girit, Korfo adalarile Cenova ve Floransa limanları da onun hatsiz | hesapsız donanmasının mecmaıdr. (Cihangir olmak) fikrini kafasına koyan bu haris hükümdar, Fran- sayı da ortadan kaldırmak.. Ve | sonra da şarka doğru hücuma başlıyarak ( İstanbul )a malik ok mak sevdasına kapılmıştır. Kirahm ki; zatı şahanelerinin küçük kardeşleri olmakla müfte- birdir; zatı hümayunlarile gizlice ittifak etmek, hem kendileri ve hem de hükümeti seniyeleri için bir beliye teşkil eden bu küstahı terbiye etmek fikrindedir. Bu maksatla bir ittifak teklif etmek- tedir. Eğer bu fikir tarafı şaha- nelerinden de tasvip buyurulursa, huzuru hümayunlarına resmen bir sefaret beyeli göndereceklerdir. İbrahim Paşa, bu sözlere bıyık altından gülümsiyerek şu cevabı vermişti: — Yâ kıralımız, kendi işledi- ğini ne tez unutur... Daba bir iki sene akdem, kendileri bütün Av- rupa düvelini Devletiâliye aley- hine kışkırtıp bir ehli salip teş- kil etmek.. vebu düveli Avrupa ordularının başına geçip muzaf- ferane İstanbula girmek. Şarki Roma imperatorluğu tacını Aya- sofya camisinde başına giymek murad ederdi... Bu sevdaya düştü- ğü zaman, Şarlken “bir amansız İ renciye, bu üsullere fazlaca söylemek | V VâkıA | içindir ki dostluğunuza bizleri em- ! baçlı | uyanık Fransuvanın | rakip Slağık karşısına dikilme- | seydi, belkide bu ehlisalip ordu- | sunu teşkile kıyam edecekti... Hey gidi dünya hey.. ne çabuk | düşmanlar dost, dostlar oldu? Monpelye düşman piskoposu o Plsye, bu ağır sözler karşısında fena halde bozulmuştu. Fakat İbrahim Paşa hiç aldırmıyarak ediyordu: — Filhakika.. Siyaseti cihanda üç usul cari olagelmişlir. Biri devam idaredir ki hükümet umuruna agâh Elhamdülillâh, eylemişizcir.. olanların kârıdır. bizler bunu şiar İkincisi müdârâ ve üçüncüsü de döbâradır. Bunlar ber zayif olanların meslekidir. maslahat icabı olarak bunlar da Jâzüm ise de, hususta ekseriya ziyan ge- tirir. İşte sizler, yani düveli ef- te- Onun mayül (o göstermişsinizdir. niyet o hasıl etlirememişsinizdir.. Imdi olan olmuş.. Geçen, geç- miştir. Mademki kıralınız Fran- çisko, Şevketlü, azametlü padi- | şahım, padişahı âlem penah efen- dim hazretlerine müracaat etmiş ve ittifak teklif eylemiştir, pekâlâ... Bize resmen elçi göndersinler. Biz de şanımıza düşeni icradan geri kalmayız. Piskopos Plisye, İbrahim Pa şanın serzenişlerini haklı bulmuş, fena halde mahcup ve müteessir olmuştu... Kıralı Fransu- vanın, zamana ve icabata göre sık sık fikir değiştiren mütelevvin birinci ruhlu bir adam olduğunu biliyor. | du. Fransa saraylarının haşmet ve zarafet meşheri olan salonlarında şiir ve san'at hâmisi olan birinci Fransuva, harp mey- danlarında emsalsiz bir kahraman oluyordu. Fakat onun hafifmeş- repliği, sözünden dönekliği, bütün bu kıymetli faziletleri uğratıyor; ona dosttan düşman kazandırıyordu. Şimdi İbrahim Paşanın bu azametli sözleri karşısında, kalben derin bir ıstırap Cuyan Monpelye Piskoposu, hükümdarı namına şahane bir Jisan kullanan sadrazama hak verirken yerlere kadar eğilmiş: — Kıralım, Türklerin ulüvvü- cenap ve kıymettar dostluğunu, bundan sonra daha iyi takdir edecektir. Demekten söyleyememişti. * tezelzüle ziyade eza ve başka bir söz Ortalık aydınlanmadan evvel, Sultan Süleyman ile İbrahim Paşa İ yine kürklerinin yakalarına sarı- narak Galatanın dar ve dolam- sokaklarından geçmişler, yine tebdil kayığına binerek ses- Topkapı #arayına avdet Herken henüz derin içinde uyuyordu. birer sizce şlerdi. süküt olan, ve masanın e eğilerek mektup yazan iki Bunun biri, Monpelye idi. Elindeki üstü bişi piskoposu Plisye ardı. kaz tüyü kalemle, bal rengi par: | şömen kâğıt Üzerine şu mühim | sözleri yazıyordu: “ Haşmetmeap!. ( Arkas var ) Filbal | geniş | Yalnız | İ yecek kadar fazladır. Türkiyenin Almanyanın Şark iFazlalaştı İHazirâlim Otuz Üçü — Bir valiz kaybettim. İçinde çamaşırlarım, 450 liram, bir de şimendifer biletim vardı. — Hangi tarihte kaybettiniz? | Dünya İktisat Haberler! | Tütünü lthalâtı Yunan Tütün ofisi Almayanın şark tütün ithalâtı hakkında istatis- tiklere dayalı bir tetkik neşretmiş- tir. Bu raporun en mühim kısmı Almanyaya 1932 | ve 1933 seneleri zarfında yapılan Şark tütünü ithalâtını gösteren parçadır. Bu kısmı aynen aşağıya | naklediyoruz: Mal gönderen Fakat mem- leketimiz- den daha az alıyor Almanyaya ihalât mesmievetlar 182 kileyram Türkiye 7.147.000 8.917.000 Yunanistan 15.682.000 16.06.9000 Bulgaristan 8.862.000 10.752.000 St. Rusya 1.991.000, 1.923.000 Birlikte 35.682.000 37.681.000 Bu istatistik şayanı dikkat ne- ticeler meydana koyuyor. Mem- leketimizden Almanyaya olan tü- tün ihracatı 1933 senesinde 1932 Yılına kıyasla azalmıştır. Halbuki bu müddet zarfında Almanyanın Şark tütünü ithalâtı 1923 bilakis artmış 35 bin tondan 37 küsür bin tona çıkmıştır. Türki- | yenin — ihracatındaki azalış ile Almanya ithalâtmın çağalışından husule gelen üç milyon kiloluk | farkı Bulgaristan ile Yunanistan | paylaşmışlardır. Bilhassa Bulgaristanın Alman- yaya olan ihracatındaki çoğalış hiçbir memleketle kiyas edilemi- ihracatının iki yüz bin kilo azal dığı bir senede Bulgaristan ihra- catını bilakis iki milyon kilo ka- dar arttırmıştır. Bu fazlalaşmada Bulgaristanın takas suretil Alman- yaya yaptığı satışlar büyük bir rol oynamıştır. * Nevyork 22 (A.A.) — İthalât ve ihracat banka- sı reisi M. Stuart demiştir ki: “ Eşya müba- delesinin para ile değil eşya ile yapılması gitgide Amerikan harici ticaretinin esasını teşkil edecektir. Harici ticareti tevzin (o için bu usule (İhtiyaç vardır.,, Amerikada mübadele usulile ihracat Yaptığın malların güzelliğinin, sağlan lığımın, bilyük yurdumunun her tarafında tanınması için en güzel çare büyük devlet merkerimizde 29 teşrinievvelde açılacak m sergiye taahhüitnan rmekle ifaya başla. Müh İletasat ve Tasarruf Cemiyeti Ağustos 23 i Satılık V Velespit ve Otomobil vesaire İstanbul Gümrükleri Baş Müdür Tüğünden: 25, 30 Haziran ve 5,10 Temmuz 934 tarihli gazetelerle yapılan ilân mucibince satışa çıkarılan eşyalardan 25 inci fasla ait 67 kap- ta 10297 lira 75 kuruş kıymeti muhammeneli Velespit, Otomobil- ler ve bunlara ait aksam ve sair makineler kapalı müzayedesine kimse talip çıkmadığından 27/8/934 zarfla yapılan tarihinde (yine Ayni şerait dahilinde saat 16 da açık arttırma suretile satılacaktır. Tafsilât almak için Baş müdürlükteki satış komisyonuna müracaat edilmesi, İnhisarlar U. Müd 20 yumak nümvnesi veçhile 12 numa “5016,, ürlüğünden: iplik 5000 metre siyah keten şerit bir buçuk santimlik 200 kilo fil marka tutkal. Yukarda miktar ve isimleri yazılı malzeme müsadif Pazar günü saat onda 96 7,5 muvakkat Komisyonuna müracaatları. * 178,750 kilo meşe odunu 34,500 , meşe kömür 420 ton kok kömürü 10 , 8 pazarlıkla alınacaktır. teminanatlarile beraber Rekompoze maden kömürü Kiriple maden kömürü 2/9/934 tarihine Xaliplerin Alım, Satım “5010,, Cibalide * Depo ve fabrikalar içir Yukarda nevi ve miktarları yazılı mabrükat 3/9/934 tarihine müsadif Pazartesi günlü saa YA NV VAPURCULUK TÜRK ANONİM ŞİRKETİ İstanbul Acentalığı Uman Han, Telefon: 22925 İzmir ve Mersin Sürat Yolu İNÖNÜ 7” Cuma zünü saat 11 de Sirkeci nhtımından kalkarak doğru İZMİR, Antalya, Mersine gidecek. Dönüşte bunlara ilâveten Alanya, Küllük, | Çanakkaleye uğrayacaktır. İzmir Sür'at Yolu SAKARYA vpını Her Perşembe sün saat 16 da Galata rhtımından kalkar. Doğru İzmire gider. Bu vapur HER PAZAR günü saat 16da İzmirden kalkıp doğru İstanbula gelir. DOYÇE LEVANT Linye Hamburg Hamburg, Brem, Anvers, İstanbul ve Balırisiyak © arasında © azimet ve avdet muntazam postaları Hambürg, Brem, Stetin, Roterdam'dan limanımıza muvasalatı Anvers ve beklenen vapurlar Avola vapuru 22 Temmuza doğru. Sotla vapuru 25 Ağustosa doğru. Galilem vapuru 41 Ağustosa doğru. Delos vapuru 8 Eylüle doğru. Burgaz, Varna, Köstence, Kulas ve İbrail için limanımızdan hareket edecek vapurlar Sofia vapuru 25-27 Ağustosn doğru. Yakında Hamburg, Brem, Anvers ve Roterdam imanları için hareket edecek vapurlar Winfrid vapuru Avola vapuru doğru. Angora vapuru 3-4 Eylâle doğru Sofia vapuru 6 8 lylüle doğru. Fazla tafsilât için Galata'da Ova- kimyan hanında Laster Silbermann ve Şüreküsi vapur acentalığına mü- racaat. Telefon: 44647-6 (1501) Limanımızda 22-23 Ağustosa 14 te pazarlıkla satın alınacaktır. Ta- lipler şartnameyi görmek için hergün olunan gün ve saatte 'o 7,5 muvakkat teminat Cibalideki Alım, Satım Komisyonuna müracaatları. ve pazarlık için de tayin parasile birlikte “5009,, Tekirdaği sulh hukuk hâkim- | liğinden: Tekirdağının Durgut ma- hallesinden Hamal Arif oğlu İsmail | tarafından o mal en bakkal Yako, namı diğer Hacı aleyhine © manevi tazminatın tahsili hakkında © İleşme olunan davanın yapılmakta olan mal” kemesinde, müddeaaleyh Yako nami diğer Hacı namına yazılan davetiye bulunamadığı o ve mahalli (o ikameti meçhul olduğu “böyanife" Bia tebliğ iade edilmiş ve mahkemece de ilânen tebliğat ifamna kârar verilmiş ve mah keme 20/0/934 perşembe günü saat 9 a İ talik kılınmış olduğundan mumaileyh Yako, namı diğer Yako Efendi Tekir dağ sulh hukuk mahkemesinde bus lunması için tebligat yerine kaim ols mak üzere keyfiyet ilân olunur. —4 Tekirdağı sulh hukuk hâkim» liğinden: Tekirdağında oFabrikaei Cumalı zade Vehbi bey tarafından İstanbulda Galatada Kalafat yerinde 87 No. dükkânda kopuz oğullarındat hurdacı Ahmât efendi aleyhine 300 lira zarariziyanın tohelli hakkında İ ikame olunan davanın yapılmakta olün (o mahkemesinde (o müddemaleyb Ahmet efendi namına yazılan davetiye bulunamadığı ve ma kâmeti de möçhul olduğu beyaniyle bilâ tebliğ iade edilmiş ve mahkemecede ilânen tabliğat Hamna korar verilmiş ve mahkemede 4/10/934 Parşenbe günü saat 9a talik kalınmış olduğundan mumaileyh Ahmet efendinin ogüd ve santte Tekirdağ Sulh Hukuk mab- kemesine (o gelmesi, aksi takdirde hakkında munmelel kanuniye yapılar Müslahzarat; HUBUBATUMARI Sıkar Kuvver Menbadıt