23 Ağustos 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

23 Ağustos 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

Memleket Manzarası Eskişehirde Belediye Faaliyeti Eskişehir, (Husust) — Beledi- ye son zamanlarda Eskişehirin imarı için harekete geçmiş bu- lunmaktadır. Köprü başından is- tasyona kadar olan şose buluvar haline kalbedilmiştir. Inşaat bit- mek Üzeredir. Caddeler Hergün sulanmakta ve halk tozdan ve topraktan kurtarılmaktadır. Akar- başı istasyon caddesi & de önü- müzdeki sene zarfında tamir edi- lecektir. Bu caddeler üç yolun birleştiği. ve istasyona vittiği enddedir Akarbaşı caddesi: Ok işaretleri bu eaddede kavuşan yolların tetikametini gösterir Eskişehirin tam göbeğindeki Köprü de yıktırılmaktadır. Köprü evvelce çok sağlam yapılmış elduğu için yıkılması çok müşkül olmaktadır. Köprünün yenibaştan knşası — önümüzdeki — ilkbahara' kadar ikmal edilmiş olacaktır. Yeni köprü son sistem ve çok fenni bir şekilde olacaktır. Porsuk Kenarına Rıhtım Yapılacak Porsuk kenarındaki kurumuş ağaçlar ve suların içinde kalmış kütükler ve kökler belediye tara- fından ayıklatılmaktadır. Eskişe- hirli bazı zenginlerin de inzimam muavenatile Porsuğun iki tarafı- na rıhtım da yapılacaktır. Maa- mafih bu rıhtımın yapılışı gelecek #eneye kalmıştır. Sıtma mücadele dairesi önünden Akarbaşıya ka- dar olan yol şose haline ifrağ edilecektir, Sllo Ziraat bankasının inşa ettir- diği büyük silonun inşaatı ikmal edilmiştir. Yakında küşat resmi yapılacaktır. Tenezzüh Trenleri Her hafta Eskişehirden Kü- tahya Çamlıcasına tenezzüh treh- leri tertip edilmektedir. Geçen hafta tenezzüh trenile Halkevi mensuplarile beraber 900 - kişi Kütahbya — Çamlıcasına — gitmiş, eğlenmişlerdir. Eskişehirliler Sa- bancaya da bir tenezzeh treni tertip edilmesini istemektedirler. Bu takdirde Devlet Demiryonlla- rına müteşekkir kalacaklardır. Kangal Kaymakamlığı Sıvas, (Hususi) Terfian Adana viiâyet idare meclisi aza- hığına tayin edilen Kangal kay- makamı Zeki Beyin yerine hukuk merzunlarında Cemal Bey tayin edilmiş, gelmiş vazifesine başla- mıştır. Sıvasta Ziral Tetkikat Sıvas, (Hususi) — Ziraat mü- tehassıslarından Nihat Beyle ar- kadaşı Sıvastan Vana kadar ziral tetkik yapmak Üzere buraya Eılmişlrr ve Vana doğru hare- et etmişlerdir. Armutlu İsketesi Armutlu (Hususi) — Belediye iskelenin 10 metro uzatılmasına karar vermiştir. İskele ile kaplıca arasındaki yolun tamiri de ikmal olunmuştur. Elâziz, (Husu- si) — Elâzizle bakır — madeni arasındaki yolu bitirdikten sonra madene — doğru yöol aldık. Elâ- zizin feyyaz ova- sından ağaca ve yeşilliğe — çok ehemmiyot ver- miş nazlı ve mahsuldar köy- lerini geçiyoruz, Molla köyü ka- vunu ile meş- hurdur. — Sultan Muradı Rabi za- manında yapılmış takriben dört yüz senelik ve en ziyade Selçuki mimarisini andıran çok hoş bir samil vardır. Molla köyden sonra (Kövenk) gelir, Kövengin uzun saçlı dilber kızları, salkım söğüt- ler altında öbek öbek: “Gel benim bahtiyarım Gönüller sahti yarim Yüzünde göz izi var Sana kim baktı yarim, Hey anuş hey,, Şarkısını söylüyorlar. İştelböyle bir seyahattan sonra ta uzaktan bakır madeninin tesi- satından olan elektrik lâmbaları gözükmeye başladı. Gece saat birde bakır ma- denine geldik, madeni ilk gö- rüyorum. Sabahın alaca renginde uyan- dık, her taraf amele — gürültüsü ile uğulduyordu. Yüzlerce otomo- bilin, binlerce insanın kaynaştığı maden şehri, kızıl — yamaçlara yaslanarak bağdaş kurmuş tem- bel insanların yığınına benziyor, perdesiz ve çok bol pencerelerile sonradan kireçle badanalanmış ev- lerini uzaktan çoklik ve gözlüksüz insan gözlerine veya fazla yıpran- miş bir. otomobil radyatörüne benzetebilirsiniz. Madende; tabiat servet noktasından cömert dav- randığı kadar letafet bakımından çok kıskanç hareket etmiştir. Halkı ziraatiçiliğe teşvik edecek bir dönümlük tarla bile bulamaz- sınız, hep gözüken kızıl beller veya madenin cinsine veya teza- Bakır madeninde bir kuyuda tetkikat hürüne göre renkli bayırlardır. Halkın yegâne meşgalesi bağcı- hktır. Bütün bu havalinin yaş ve kuru Üzümünü, pekmezini, suda ezilince mayhoş bir lezzet veren kura şerbetini bu muhit temin eder. Arazi, arzi kabiliyeti itiba- rile bağcılığa çok elverişlidir. Şehrin beş sımıflı ve beton armeden çok mükemmel bir mek- tebi vardır. Bu mektebin arsası halk tarafından verilmiş diğer parası da şirket tarafından temin edilerek meydana getirilmiştir. Yeni belediye binasının temelleri atılmak Üzeredir. Madende içtimat — bakımdan büyük bir intizamsızlık vardır. Nüfusun artması, amele uğrayı olması gibi sebepler yüzünden ticareti ihtikâra doğru götürmüş- tür. Kirası iki gümüş mecidiye olan evler bugün otuz liraya kiraya verilmektedir. Hülâsa ma- den muazzam - tesisatın merkezi olduğu halde hayat seviyesinde gıyrl tabillik göze çarpmaktadır. u hususta birçok misaller ver- mek kabildir. Türk oğlunun kafa ve kolu büyük dağları, dalgalı — eraziyi alt Üst etmiştir. Uçurumlar mil- yonlarca tonluk toprak ve balastla doldurulmuş, büyük sahalar vücu- de getirilmiş, dekoviller yapılmış muazzam — binaların — İskeletleri işlenmiye başlanmıştır. Vücude getirilen ve hızla ikmale çalışılan büyük ve fenni — asansör ilmin debdebeli bir eseridir. Bu asan- Bakır Madeninde Bir Saat Çin Seddi İle Mısır Ehramları Yapılırken Sarfedilen Gay- ret Türk Hamlesi Yanında Bir Hiçten İbaret Kalmıştır Bör, yarısı kesi- lerek saha haline getirilen Kızıl dağ dan meyilli bir kanalla nakliyat mevkifine — gek mektedir. Müstakbel ve asri maden şeh- rini ve Sanayi merkezinin sakin- lerini muzır du- mandan kurtarmak maksadile fabri- ka ve tesisat için bir baca vücuda etirilmektedir. baca tesisatın kurulmakta — ol- duğu sahanın yanındaki büyük dağda açılan galerldir ki bir tünel gibi haşmetli dağın bir tarafın- dan girerek öbür yanından çık-« maktadır. Bacanın kesif ve muzır dumanları bu galeriden dağın Şarkı şimali tarafına girecek ve şehri! müteessir etmiyecektir. Yer yüzünün en ehemmiyetli madenlerinden ikincisi olan Bakır madenindeki milli servetin tesisa- tı, bakır piyasalarının kararsızlı- ğına rağmen gür'atle ilerlemek- tedir. Bu milli gayenin tahakku- ku için yalnız işçi değil bütün halk, kadın çocuk hep çalışmak- tadır. Eşek sırtında tesisata taş taşıyan şu on yaşlarındaki sarı saçlı, bakır renkli kız çocuğu ya- uyan ve gürürümüzü coşlturan bir Ümealdiriir Z Gerek bakır madeni tesisatı yapılan sahada ve gerek tren hattı boyunca, dağdagalı, enerjili bir faaliyet var. Tesisatı gezdik- ten sonra hat boyuna çıktım, yarmalarda, tünellerde patlıyan tarrakaları, 42 lik toplar gibi bü- tün bu kan renkli dağları çınla- latiyor, dağlar, — asırlardanberi medeniyet — ışıklarından uzak olan bu amansız dağlar mütehas- &.r bir insan gibi bu korkunç tarra- kaları yekdiğerine vermekle orta- ya getirdikleri rekor çok efsa- nevidir. Türk akınlarına karşı büyük setlerini yapan Çinliler, firavunla- rın Üstünlüğünü isbat İçin ehram- ları yapan Mısızlıların efsanevi ve mahşeri çalışmaları, Türk um- ran ve terakki seferberliği huzu- l runda hürmet ve hayret duymak- tan gerl kalmıyacaktır. "Ankarada Büyük Bir.Sünnet Düğüni Ankara ( Hususi mektup ) — Esnaf cemiyetleri tarafından bura- da büyük bir sünnet düğünü yapılmış, Vilâyet Sıhhat Müdürü Dr. Atıf Beyin nezareti altında sıhbat memurları ve - diplomalı sünnetçiler tarafından 100 fakir çocuk sünnet edilmiştir. Bu müna- sebetle Yenibahçede bir — eğlenti tertip edi'miş, pastacı Ali Rıza ve Hayri Beyler de sünnet edilen yavrulara pasta ikram etmişlerdir. Esnaf cemiyetleri esnaf tarafın- | dan teberru edilen süslü kalem ve defterlerle sünnet çocuklarını sevindirmiş, Demirspor kulübü gençleri idman hareketleri ve milli rakıslarla fakir yavruların gönüllerini hoş etmişlerdir. Hafik Mezbahası Hafik, (Hususi) — Belediyenin yaptırmak — tasavvurunda bulun- duğu asri mezbahanın — inşası bütçe müsaadesizliğinden dolayı gelecek seneye kalmıştır. Kayseride Gardenparti Ve Balo Bayseride gardenpartiye iştirak edenler ar: aa ll Kayseri (Hususi) — Burada hâsılatı yıldırım spor kulübüne ait olmak üzere Belediye reis vekili Seyfi Ekrem Beyin riyaseti altında bir heyet tarafından bir Gardenparti tertip edilmiştir. Sinema salo- nunda da bir balo verilmiştir. İştirak edenler sabaha kadar neş'eli bir vakit geçirmişlerdir. Sivasta Kanalizasyon Sıvas, (Hususi) — Belediye ma- halle aralarından geçen lâğımların kanazilasyon — haline — ifragı ve beton künkler içerisine alınmasını kararlaştırmış ve faaliyete baş- lamıştır. Alyonda Zafor Âbidesi Afyon ( Hususi ) — Zafer abi- desinin (inşaatı ikmal edilmek üzeredir. Küşat resmi Afyonun kurtuluş bayramı olan ve tesidi için büyük hazırlıklar yapılan 28 ağustosta icra edilecektir, “ Giges,, in İcadı Ortadan Kalkarsa .. Giges, Lidya kırallarındandır. Bin beş yüz küsur sene evvel yaşamıştır. Bir. memleketin kılıç kuvvetinden ziyade iktısadi tedbir lerle refaha ereceğini, zenginleşe- ceğini, haşmet kazanacağını düşü- nen eski hükümdarların yegâne- lerindendir. Bütün hayatını iktı- sadi düsturlara riayet ederek geçirdi, ülkesini şark ile garp arasında bir transit merkezi ha- line koydu. Ege havzasının mah- sullerini Mezopotamyaya taşıtırdı, Fırat ile Dicle kıyılarındaki — kıy» metli eşyayı garba naklederdi. Mısır'da ticart mübadeleyi Lidya yolile yapardı. Giges devrine kadar insanlar para bilmezlerdi. Alış veriş ya eşyanın mübadelesile, yahut ta eşyaya — mukabil külçe — külçe maden vermekle yapılırdı. Giges, bir torba tuz almak için bir çuval buğday taşımak, bir altın küpe elde edebilmek için üç öküz vermek gibi yorucu, bıktırıcı bir şeklin önüne geçmek istedi. Tk careti kolaylaştıracak ve genişle- tecek bir tedbir aradı, madeni para kesmeyi icat etti. İşte umum! harbe kadar bü- tün küre Üzerinde tedavlil eden o çeşit çeşit sikkelerin, o sarı sarı altınların, © pıril piril par- layan meskük gümüşlerin mucidi Gigesdi. Bu Lidyalı kıralın icat ettiği madeni para usulü, tam yirmi beş asır medeni hayatta hakim ve kahir bir rol oynıdk' Küre, onun keşfine dayanaral Fakat şimdi, vaziyet değişiyor. Madeni para ortadan kalktığı gibi para kıymetindeki evrak da yavaş yavaş ehemmiyetini kaybe- diyor, bunların yerine bambaşka bir mübadele usulü kaim oluyor. Meselâ biz on milyon liralık- mal sattığımız yerden © miktarda mal olıyoruz. Ne para veriyoruz, ne para çekiyöruz. Bunun adına “nakit müvazenesini muhafaza,, diyorlar amma iş; tam bir miük badeleden ibaret. Acaba devletlerin kabul ettik- leri bu alış veriş tarzı, fertler arasında da revaç bulack mı?.. Bulursa bizim yurdumuzda hapı yutacaklar muharrirlerdir. Çünkü: Onlar bir değil sekiz fıkra suna- rak da yarım kilo ekmek alamaz- lar. Binaenaleyh Giges'in icadı ortadan kalkarken para mefhu- munun yine berhayat kalmasına dua edelim, — M. T Diyarıbekir Ticaret Odasında Diyarıbekir (Hususi) — Diyarı- bekir Ticaret Odası Muhasebe-» sinde bazı hesaplar üzerinde suüstimal olduğuna dair vaki olan ihbar üzerine tetkikat yapılmıştır. Bu tetkikat neticesinde muhase- bede sulistimal olmadığına ve alâkadarların vazifede lâkaydileri görüldüğünden nazarıdikkatlerinin celbedilmesine karar verilmiştir, Diyarıbekirde Yakalanan Kaçakçılar Diyarıbekir, (Hususi) — Silvan kazasının Hazru nahiyesinden Zubi ile Hasan Sivli ve Mardinin Dirik kazasından Salih Ziriki, kaçak eşya getirirken Abdürrahman ve Abdo isminde iki kişi de bunla- rın getirdikleri eşyayı saklar ve satılmasına delâlet ederken ya- kalanmışlardır. Eşyalar müsadere edilmiş, kendileri — mahkemeye verilmişlerdir.