23 Ağustos 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

23 Ağustos 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

» Sayfa - Piyasa Manevrası Ve Halk Son samanlarda, İzmirde, incir ve üzüm piyasası fena bir ma- Bevreyo maruz kalmış, dün, İzmirden gelen mâalfimat bu vaziyeti kaydediyordu. Hâdise nin şehrimizde yaptığı akai tesir ise şudur: Şukir Bey (Çenberlitaş Millet ham) — İacir mevsimi geldi. Türkiyenin biricik kaymetli ve balh mahsulü İz- mir piyasasına İnmiş, Bu sene İncir rekoltası axz olduğu için bu ihraç malımızın fazla fiyatla satılacağı tah- mih ediliyordu. İzmirde bir çok borsa ltüleri ve ahcı manevraları olmuş. cirin kilosu için sekiz kuruş otuz para kıymet biçilmiş Fakat alıcı iste- diği faciri alacak istemediğini almıya- cak. Alıcıların bir çoğu da satıcı mm- fına iltihak etmişler, piyasa da bir kaç alıcının eline kalmış. Bu haberi gaze- tede okuduğum zaman çok mülecesir oldum. Köylü efendimiz diyoruz. Fa- kat bazan köylüden ziyade harici pazarların — menfaatinl düşünüyoruz, Bu İncir işi henüz başlangıcında Iken iyl bir hal şekline sokulmalıdır. Eğer yapılmazsa beş on gün sonra Üzümü- müz de aymı akıbete uğrayacaktır. * Nurullah Bay (Gedikpaşa Fırın 80- kağı ) — İzmir, incirlerinin vaziyeti beni düşündürdü. Ülk mahsulün satış aaulü konuşülürken bir alıcı tüccarı- mız ben incirimizi pahalı alıp pahalı satacağım kilosuna 15, 18 kuruştan fiat açalım demiş. Fakat bu zatın teklifi dinlenmemiş. İncire 8 kuruş kıj konmuş. Bir kilo incire veri- le:_l: kıy-ı?pık azdır. Köylünün karnını doyurmaz. Mademki bir alıcı ben 10 kuruşa alacuğım diyor. Böyle köylünün —yüzünü — güldürecek bir teklif dururken İncire az fiyat koy- mak ve abcıya geniş salâhiyet ver- mek doğru değildir. * İbrahim Bey ( Mecidiye köyü me- zarlık karşısında 4 ) — Bizim iktısadi kalkınmamız ihracatımızı arttırmakla mümkündür. Fakat bunun —manası damplog yapar gibi kıymetli mahsul. lerimizi yok pahasına dünya pazarla- rına dökmek değildir. Eğer böyle yaparsak istihsal kuvvetlerimizi azalt- mış, körletmiş ve nihayet Sldürmüş oluruz. İncir ve üzüm bizim başta gelen ihbraç emtlamızdendir. Bu sene dünya Özüm rekoltesi azdır. Birim de Ozüm istihsalâtımız kemiyet Hibarile azdır, Fakat keyfiyet itibarlile zengin- dir. İncirlerimiz de öyledir. Avustural- yada üzümler mabvolmuş. Her sene bizden üzüm almıyan İngiltere bile bu sene bizden üzüm alacak. O halde köylümüzün bu iki mahsulünü değerli fiata satmak lâzımdır. Sekiz kuruşa İncir satılmaz. Bu fatla köylü kalkı- namarz, yaptığı masrafı alamaz, bu iş adamakıllı tetkik — edilmelidir. Son pişmanlık para etmez. Bir Kızı Kaçırmış İkbal H. isminde bir. kadın Şehremininde — oturan — Hüseyin Ef. nin 16 yaşındaki manevi kızı Sahaveti iğfal ederek kaçırdı- gından ynakalanarak — tahkikata başlanmıştır. :Yepyeni Bir Dolandırıcılık SON POSTA li 23 (akıa 5e) 'nAHİLİ HABERLER -İzmirde Bir Şekli Tesbit Edildi Polis, Istanbulda yepyeni bir dolandırıcılık şekli tesbit etmiştir. Bir adam, yahut bir halinde Bu adam iki gün evvel de Mecidiyeköyünde elektrik şirketi memurlarından İbrahim Beyin evine çalışan birkaç açıkgöz, başka vilâyetlerde akraba- Hhıııç. kapıyı çalmış, Ibrahim Beyin refikası Ihsan ları, çocukları ve kocaları bulunan bazı kimselere müracaat ederek onların bir otomobil kazasına uğradıklarını, buraya sargı ve ilâç almak için geldiğini söyliyorlar ve para sızdırıyorlarmış. Bun- lardan birisi Beyazıtta oturan Rasiha Hanım isminde bir kadına müracaat etmiş: — Hanımefendi.. size Ankaradan haber getirdim. Mahdumunuz bir otomobil kazası geçirdi. Parmak- ları parçalandı. Istanbulda mhhi sargılar varmış. Ben almıya geldim. Para istiyorum. Yarası merak edilecek gibi değildir, demiştir. Bu karahaberle zavallı annenin yanında para komşudan borç alarak bu adama na da telgraf çekmiştir. dolandırıldığını anlamıştır. beyninden vurulmuşa dönen Fakat. — Ibrahim mla aralarında şöyle bir konuşma başlamıştır: — Hammefendi size Taşradan bir haber getir- dim. Ibrahim Beyin evi burası mı? — Evet burası. Nereden getirdiniz? Ankara- dan mı, İzmirden mi? Hayrola.. Beyi Çelektrik şirketinde aradım bulamadım. Sizin Ankarada bir tanıdığınız var mı? — Evet Ibrahim Beyin biraderi Emlâk Bankası müdürü Kemal Bey orada.. otomobil — İşte o, bir kazası geçirdi. Kolu yaralandı. Ben İstanbula sargı almıya geldim. Bana para verin. yokmuş, hemen vermiş ve oğlu- bir. gün sonra Ihsan Hanım bu adamdan şüphelenmiş ve: — «İbrahim Bey akşama gelir. Kendisine haber vereyim. Yarın geliniz de size para verelim» demiş. Bu esrarengiz adam bir daha uğramamıştır. Yangın İçin Maarif Vekâleti Mektep- lerde Tedbir Alınmasını İstedi Maarif Vekâleti, Maarif mü- dürlüklerine mühim bir tamim göndermiştir. Bu tamimde, İstanbul itfaiye- sinin tuttuğu — istatistiklere göre yangınların umumiyetle çıkış &e- bepleri tesbit edilmiş olduğu bil- dirilmekte ve ona göre mektep- lerde tedbirler alınması işaret edilmektedir. Şehrimiz itfaiyesinin hazırladığı istatistiklere — göre, — yangınların çoğu baca kurumlarının temizlet- tirilmemesi, mutfak ocaklarının İyice eöndürülmiyerek kıvılcımlar bırakılması, — elektrik -—tellerinin kontak yapması, sobaların fazla yakılması, soba yanmıma çamaşır asılması, rüzgâra karşı açıkta ateş yakılması yüzünden çıkmaktadır. 24 Saatin Hâdiseleri Şoför Abdullah Efendinin ida- resindeki otomobil Tarlabaşı cad- desinde 6 yaşında Selâmi isminde bir gncı_ıığı çarparak yaralamıştır. » Taksimde bir marangoz fabrikasında çalışan 14 yaşında Bahaeddin makine ile uğraşırken kolunu kaptırmıştır. * Tarlabaşında oturan Ma- dam Fotika isminde bir kadın ayni evde oturan Tanaş Efendinin odasından elmas küpeler çaldı- gından yakalanmıştır. * Mehmet isminde bir kayıkçı Kasımpaşada oturan Huriye Ha- Bım isminde bir du! hanımın evine zorla girmek isterken Hu- Hanımın riye feryadı üzerine »« Bol bol bizim alevhimizde —- |Haliç Şirketi Belediyeye Geçtikten Sonra Belediyesin, —Haliç şirketini satın almıya karar verdiği malüm- dur. Bugün şirket ancak masrafını koruyabilir. — şekilde faaliyetine devam ettiği için belediye vari- yeti ıslâh çarelerini arıyacaktır. Öğrendiğimize göre; — şirket belediye tarafından satın alındık- tan sonra Eyüple — Keresteciler Brasında otobüs nakliyatı yasak edilecektir. Esasen şehirde otobüs işletmek imtiyazı belediyöniü'ükter sinde bulmüauğü İçin, bu hatta işliyen arabalar başka muntaka- lara taksim edileceklerdir. Haliç şirketini müşkül vaziyete sokan en mühim sebeplerden birisi de otobüslerin — rekabeti meselesidir. Gümrük Memurları Gümrük ve İnhisarlar Vekâleti, gömrük müdürlüklerine gönder- diği bir tamimde memurlarının hizmet — müddetlerinin — listesini istemiştir, İsteğile tekatit olan, doğrudan doğruya tekatide çıkarılan, ölen ve memuriyetle alâkası kesilen memurlara — tekalit aylığı veya maaş bağlanabilmesi muameleleri ötedenberi bir haylı uzamaktadır. Bu listeler tanzim edilerek vekâ- lete yollandıktan sonra, bağlanması muameleleri yapılabilecektir. maaş süratle gelen memurlar tarafından yaka- lanmışlır. * Kurtuluşta oturan Onnik isminde biri ayni semtte — oturan Madam Marzina isminde bir ka- dına el ile sarkıntılık - ettiğinden yakalanmıştır. l Mi aa Ha ea Afyon İşi İranlı Bir Mütehassıs Af- yonlarımızı Tetkik Ediyor Aldığımız. malümata göre, uyuşturucu — maddeler — inhisarı idaresinin daveti Üzerine Haydar Ali Bey faminde İranlı bir afyon mütehassısı memleketimize gelmiş ve tetkikatta bulunmak üzere Anadoluya gitmiştir. Bu mütehassıs, İran afyon ihzarı Üzerinde — etütler göstercek, ayrıca Uzakşark rejisi için içime en salih afyonları tayin edecektir. Afyon mütehas- sısının, muvakkat afyon yetiştiren mıntakalarda yapacağı tetkikat iki ay kadar sürecektir. Başvekil Paşa Yalovada bulunan Başvekil İsmet Paşa Hz. dün Yalovaya 1600 Sayfalık Rapor Takas suilstimali -tahkikatile meşgul bulunan'komisyon mesai- sini bitirmiştir. Hazırlanan 1600 sayfalık tahkikat raporu doğru- dan dağruya Adliyeye verile- cektir. ı" yi A z N Hasan Bey — Akıma hir şarkı geldi sörliyeceğimi Günün Tarihi Elektrik Şirketinde- ki Altınlar Meselesi Gümrükteki sekizlaci ihtlana mah- kemesi Müddiumumlliği — tarafından şayanı dikkat —bir hadise Ürerinde tahkikata başlanmıştır. Bundan bir müddet evvel, elektrik #irketi teavün sandığının altın kaçak- çılığı yaptığı iddiası üzerine tahkikata başlanmıştı. O zaman, tesbit edilemi- yen bu hadise dolayısile ve nizamna- meye aykırı hareket kaydile yenidön tahkikata başlanmıştır. Bu arada şir- ket muhasebeci ve murakıbının malü« matına müracaat edilmiştir. Türk - Yunan Muhteolit Mahkemesi Tatil Muhtelit Hakem mahkemesi Tür- kiye Umumi Ajanlığından: Türk-Yunan M H. Mahkemesi 14 Ağustos 934 terihinden 30 Eylül 934 tarihine kadar ahdi tatilini yapmıya karar vermiştir. Şu kadar ki tatil —cenozında da usuli mühletler cereyan edecektir. 220 Bin Lira İle Hastane Yapılıyor Telefon şirketinin inde ettiği 220 bin liraile Haseki hastanesinde catani koğuşu, doğum koğuşu ve Cerrah- paşada yeniden bir pavyon ingası tekarrür etmiştir. Otelciler Cemiyetinde Otelciler cemiyeti yeni — idare heyetine, İbrahim, Şevket, Ali, Mem- duh, Halit, Sabit, Besim, Aziz, Meh- met, ve Ahmet efendiler seçilmişler- dir. Kalp Sektesinden Ölüm Kınalındada oturan Osmanlı ban- kası müdür muavinlerinden M. Argir- yadinin karımı Madam Mari dün vapur ile köprüye gelirken kalp sektesinden ölmüştür. Bir Dalre Lâğvediliyor Belediye, temizlik işleri idaresini karar vermiştir.. Bundan sönra temizlik İşlerf doğrudan doğs ruya fen heyeti ve levazım müdürlüğü tarafından İdare olunacaktır. Karışık Gıda Maddeleri Birçok gıda maddelerinin son za- manlarda pek 'ı—w.. nazâ mdikkati celbötmiş, bu bususu Sıhhat Vekâleti belediyeye bildirmiştir. 500 Soyyah Geldi h.lyıı' bandıralı bir vapur ile dün :ııl—ııı S00 Italyan seyyahı gelmiş- imtihanda Kazanan Talebe Marsilyaya tahsil için gönderilecek talebe için Ticaret Odasında yapılan dan Mithat Bey kazanmıştır. Ziraat Vekili Karsa Gidiyor Dün vilüyette, Ziraat Vekili Muhlle Boyin riyasetinde bir toplantı yapıl- mıştır. Bu toplantıda, ormanlarımızın korunması hususunda bazı görüşmüler olmuştur. Muhlis Bey bugün, Karsa kadar devam etmek üzere bir. tetkik seyahatine çıkacak, Karadealiz mınta- Hasan Bey — “At martini Debreli Hassan dağlar tnlesin!,,