25 Ağustos 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

25 Ağustos 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

Bir Yıldönümü Karşısında Halkın Fikri Türkiyede. Cümhuriyetin — ku- ruluşundan sonra her — sahada olduğu gibi —maliyecilikte ve bilhasen — bankacılıkta — da te- rakki hamleleri — başarıldı, bü- yük müli —bankalar kuruldu ve Türk gençliği bankacılıkta da küdret aahibi olduğunu göster- di. Milli bankalarımızdan İş bane kam birkaç gün sonra onuncu yıldönümünü kutlalıyacak. — Bu Münasebetle halkın fikir ve mü- taleasını topladık, yazıyoruz: Hilmi Bey (Eyüp Gümüşsuyu 2l)— Memleketimizde ileri gayelerin tahak- kukuta büyük bir imanla çalışan ve kendi hissesine düşen vazifeleri bü- yük bir hassasiyetle başıran İş ban- kasının 10 uncu yıldönümü — pazar günü kutlulanacaktır. Bu, iftihar ile #öylüyorum ki, hepimizin, bütün mil- letin göğsünü kapartacak çok feyizli bir neticedir. On yıl, dalima semereli işlerle yuğrulan ve - verimli — eserler meydana koyan bu milii müessesemizi me kadar takdir etsek yeridir. x Ahmet B. (Kadıköy Moda caddesi)— 4 bankasının kutlulanması milli mü- easeselerin neler yapabileceğini vo ne Amanlı eserler vücude getirebileceğini göstermesi itibarile şayam dikkatir. Bu müessese, kurulduğu gündenberi dalma tekâmüle doğru yürümüş ve yürütmüştür. Tesis edildiği zaman £ şubesi olan bankanın bugün 42 gubeye malik oluşu dürüst ve değerli çalışmanın mahsulüdür. x Asaf Halit B. (Kadirga 181) — Bu müscasese, şimdiye kadar yürlerce bankacı yetiştirmiş, tasarruf propa- gandamımı muvaffalayetle — başarmış, ufak tofek sermayelerin küflenmekten kurtulmasım temin etmiştir. İnsan, yürüyüşünde gaşmıyan bu ileri görüşlü mücssesdyi nasıl tebrik etmesin? 24 Saatin Haâdiseleri Kumkapıda oturan kunauraci Karabetin 7 yaşındaki oğlu Andon bir duvarın Üzerine çıkarak nar koparmakta iken yere düşerek ayağı kırılmıştır. * 80 Yaşında Raşit Efendi lsminde bir ihtiyar, Şişlide tram- vaya binmek isterken düşerek yaralanmıştır. e * Fındıklıda oturan Avangil Cihangirden — geçerken kazaen düşerek başından ağır — sürette yaralanmıştır. * Sabıkalı Veli — Şişhanede tramvayda Mehmet efendi ismin- de birisinin parasımı — çalarken tutulmuştur. X4 Hanifi ismindebirisi, Ka- diköyde Niko isminde birisinin odasına girerek öte beri çaldığın- dan yakalanmıştır. Son Posta'nın Resimli Hikâyesi: Hasa: Bey — Peki amma, hacı leylek, şunu bana anlat- sana.. — SON POSTA Kadınlara SarkıntılıkEdenler Bunlara Aman Verilmiyor, Terbiyesiz- ler Tutularak Adliyeye Gönderiliyor İstanbul Emniyet Müdürlüğü ahlâki zabıta kısmı, şehir içinde ahlâksız ve terbiyesizlik yapanlara karşı açtığı şiddetli mücadelede yürümektedir. Son hafta içinde yeniden birkaç randevuevi kapatılmıştır. içerisinde ahlâksızlık yapılan bir bahçeli gazino kapatlılmıştır. Bu gazinoya bazı genç ve bir kısım kendini bilmez erkeklerle terbiyesizce hareketlerde Beyoğlunda da, kızların devam ettiği tesbit edilmiştir. Ormanlarımız Islah Ve İnkişaf Tedbir- leri Alınıyor Birkaç gün evvel, memleket ormanlarının — teşkilâtlandırılması hususunda — Ziraat Vekâletince tetkikat yapıldığını ve bir“ Devlet ormanları İşletmesi idaresi ,, tesisi düşünüldüğünü haber vermiştik. Öğrendiğimize göre; bu işle meşgul olmak Üzere Ziraat Vekâ- leti tarafından M. Brenhart is- minde bir Alman profesör davet edilmiş ve bu zat tetkikata baş- lamıştır. Bir müddet - evvel de memleketimizde — fen — müşaviri sıfatile bulunan bu —mütehaaaıs, ormanlarımızın ıslah ve inkişafı çareleri etrafında — mühim bir rapor hazırlamaktadır. Esasları tesbit edilen orman kanunu da yeniden hazırlanmakta olan ka- nun İâyıhasile birleştirilecek ve önümüzdeki toplantı devresinde Millet Meclisine verilecektir. Diğer taraftan, Kocaeli nü- mune ormanlarında küçük mik- yasta bir nümuno teşkilâtı vücude getirilmiş, faaliyete de geçilmiştir. Şimdiki halde bu mıntakada orman memurları teksif edilmiş ve dört Amenejman grupu civa- rın haritasını çıkarmıya başla- mışlardır. Mektepsizlik Yok Haber aldığımıza göre, maarif vekâleti bu sene ortamektep ve liselerde hiçbir talebenin yersizlik yüzünden gerl çevrilmemesi için tedbirler almıştır. Mekteplere bu sene de talebe tebacümü vuku- bulacağı muhakkak görülüyor. Fakat müracaat eden bütün ta- lebelerin kabul edilmeleri müm- kün olacak, hiçbir genç mektepsiz kalmıyacaktır. İstanbul maarif müdürlüğü de bu yolda tedbirler almıştır. Esa- sen bu sene yeniden ilkmektepler açılacağı için ilk tahsil çağındaki çocuklar da mektepsiz kalmıya- caklardır. İ bulundukları | tarafından lt A —_ıılıuktıı. , Balkanlar Bankası Kuruluyor Balkan memleketleri arasın- daki mali işlerde nazım bir rol oynamak Üzere bir (Balkan Ban- kası) tesis edilmesi düşünülmek- tedir. Hatta bu hususta bir proje bile hazırlanmıştır. Haber veri- diğine göre alâkadar memleket- lerin mümessilleri yakında bir konferans halinde toplanarak bu işi görüşeceklerdir. Konferansın toplanacağı şehir ağlebi ihtimal Bükreş olacaktır. Maliyede İstanbul Teşkilâtı Daha İyi İş Görecek Maliye vekâleti İstanbulun yeni maliye teşkilâtı kanunundan daha verimli bir netice almak İçin İs- tanbul, Beyoğlu ve Üsküdar tahsil müdürlerini birer rapor hazırlmıya davet etmişti. Müdürlerin, muh- telif vergilerin tahsil şekilleri, dosyelerin tutalması hakkında ha- zırladıkları müşterek raporlar Ma- liye Vekâletince kabul edilmiş ve bunlar birer talimatname halinde basılmıya — başlanmıştır. - Borçlu mükelleflerin dosyeleri hakkındaki ilk talimatname besılarak dün maliye memurlarına tebliğ edi-- miştir. Bu talimatnamede borcun takibat başlangıcı ve ihtar vara- kası, takibat defteri, maaş, ücret ve icar haciz dosyelerinin teşkili, haciz ve satış varakalarına müste- niden dosya teşkili, dosyaların yekdiğerine irtibatı, Ziraat ban- kası, belediye, evkaf, hazinei maliya borçları, bir asıldan doğan vergiler, gayrimenkul emvalin ha- ciz ve salış tarzları hakkındaki malümat birer madde hâlinde gösterilmiştir. Bu talimatnameler tatbik sa- hasına geçtikten sonra maliye işleri daha ziyade intizam kesbe- Diğer taraftan ahlâki zabıta memurları, kadın- lara lâkırdı atanları, sarkıntılık edenleri de yaka- lamakta, mahkemeye vermektedir. Son bir hafta zarfında on kişi kadar, kadınlara lâf atmak suçun- dan yakalanmıştır. Bu mücadele sayesinde, bundan sonra hanım- ların sokakta, bazı kendilerini bilmez terbiyesizler rahatsız edilmemeleri temin - edilmiş Dolandırmışlar Tarihi Gözyaşı Şişeleri Ele Geçti İstanbul polisi, kıymetli dokuz parça antika gözyaşı şişesi mü- sadere ederek müzeler idaresine göndermiştir. Balıkesirde Meh- met isminde bir genç, tarla- sından — çıkan kıiymetli dokuz parça gözyaşı — şişesini İstanbula satmıya geliriyormuş. Yolda tanı- madığı iki edamla ahbap ol muüş. Onlar bu şişelerin büyük kıymeti olduğunu ve beraberce satmalarını Mehmede teklif etmiş- ler, Yalova yolile de İstanbula gelmişler. Bu açık gözler Meh- medi bir yangın yerinde döğerek zorla şişeleri elinden almışlar, sonra da antikacılardan birisine satmışlar. Bu antikacı da şişeleri ufak bir kârla Zincirli Handaki antikacılardan Nişan — Efendiye satmıştır. Bu şişelerden birisinin üzerinde bamı resimler bulunduğu için fazlaca bir kıymet tahmin edilmektedir. Mehmet kendisinin dolandırıldığını polise haber ver- miş, ve polis te antikaları Nişan Efendiden alarak müzeye gönder- miştir. Polis dolandırıcıları ara- maktadır. Askeri Müzede Askert müze idaresi, taribi topların teşhir. edildiği meydana güzel renkli ve şemsiye biçiminde 10 çadır kurmuş ve altlarına da iskemleler koydurmuştur. Seyirciler müzenin bahçesindeki bu Zzarif çadırlar altında meccanen otura- bileceklerdir. Para Kavgası Fenerde oturan Şeref isminde birisi bir para meselesinden çıkan kavga neticesinde Tominadis is- minde birisini yaralamıştır. decek ve bütün kayıtlar ve dos- yalar bir banka bürosu gibi serian bulunabilecektir. »« — size de oldu, bacalarda rahat rahat oturürken.. Pazar — — Hep birden P-ırıüyı uçtunuz.. —— -- — — Uzak ovalırda. kartalarla gaga gagaya harp ettiniz, ba hal sizin git gide gösteriyor. Günün Tarihi . . İzmir Seyahati B .. ugün Başlıyor Başvekil Paşa Da Gülce« malle İzmire Gidiyor Başvekil İsmet — Paşa, —0 Eylâl beynelmilel sergisini açmak ve tet- kikler yapmak üzere bugün Gülcemal vapurile İzmire gideceklerdir. İzmir panayirin! görmiye gidecek olanlar da Güleemal vapurundan ucut biz ücretle istifade ödeceklerdir. Gül. cemal buradan bugün öğleye doğru kalkacak ve çarşamba günü tekrar Hmanımıza gönerek sergiyi görmiye gidenleri buraya getirmiş - olacaktır. Başvekilimizle berabar bu seyahat gü. zel bir fırsattır. Aynl zamanda ücretler çok ucuzdur. Yemekli olarak - birinel mevki gidip gelme 28 lradır. İkinci mevki gidip gelme 16 Tira olarak tesbit edilmiştir. İzmirde — geceleri vapurda kalmak ta mümkündür. Bu fırsattan İstanbulluların Istifode ötme- leri, herhalde çok iyi olacaktır. Hariciye Vekilimiz Hariciya Vekili Tevfik Rüştü Bey, Eylülün dördünde Cenevreye hareket edecektir. Ankaralı Talebelerin Egede Tetkikleri Denizli, 23 — Ankara Gazi enati. tüzü muallim ve talebelerinden mü- rekkep beş kişilik bisikletli kafile, dün Nazilliden trenle Denizli yakınla- rındaki Göncalı İstasyonuna gelmişler ve geceyi orada geçirmişlerdir. Bu sabah bisiklerlerle Pamukkale hara- besile suyunu ve civarındaki köyleri tetkik etmek üzere oraya gitmişlerdir. Adliyedeki Yenileme Büroları Mahkemelerin 20 Temmurzda başlı- yan tatilleri esnasında yenileme büre- larına mezuniyet verilmmelş, bu büro- ların baktığı işlerin müstacel oldu- guna hükmedilerek mesallerine devam İüzumlu görülmüştü. Fakat müddetleri bürolar avukatların ettiklerini düşünerı mürafaa talık etme: bu müddet zarfındı kalmışlardır. Bunu nazarı — dikkate — alan Adliye Vekâleti, yenileme bürolarının da beş Eylüle kadar tatilden iatifade etmele- rine karar vermiştir. Adliyenin yaz — tatili beş Eylülde bitmek! G'Eyııudı bütün mahkü- meler faaliyete başlıyacaklardır. Sinop - Samsun Sinop, 23 — Sinobu Samsuna bağ- hyacak olan Gerze - Alaçam yolunda büyük bir. faaliyet vardır. Şimdiye kadar 25 kilemetrelik kssmın — toprak tesviyesi ameliyesi bitmiştir. Bu sene bu yolda 7,000 amele çalışacaktır. Pislik Mücadelesi Yıkanmadan ve pişirilmeden yene- cök maddeleri taşıyan ve satancların bazan pok pi oldukları ve bunlarl ::nn halkın iğrendikleri nazarı dik- ti eelbetmiştir. Belediye; bunun menedilmesini alâkadarlara — emret- miştir. Uşakta Soğuk Başladı Uşak, 23 — Bir haftadanberi şid. detle devam eden soğuk bugün firti- haya çevirdi. Her taraf toz içindedir. Bu mevsimsiz soğuk ve fırtına yüzün- den ea bağlarından şehre inmek- tedir. bitmiş tatilden istifadı tatil günlerine oldukları Içi —e Ola Hasan B. Diyor Ki: l Leylek — Hâşa Hasan Bey biz — gitgide — vahşileşmiyoru.