27 Ağustos 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

27 Ağustos 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

Gümrüklerde İş Sür'ati Ve Halk İşlerin çabuk görülmesi için güm- rükler vekâleti bir takım tedbir- ker almış ve emirler — vermiş. Haddizatinde şayanı memnuniyet olan bu hâdisenin halk arâsında bıraktığı akia şudur: Refet Bey (Beykoz Çayır caddesi)— Gümrük İnhisarlar vekâleti Gümrük İşlerinin çabuk yepılması için yeni bir kanun projesi hazırlıyormuş. Bu kanun çıktıktan #sonra Avrupadan gelen mallar sahipleri çok basit bir üsulle işlerini bir günde bitirip mal- larını mağazalarına atabileceklermiş. Gümrük komisyoncuları diye bir sını- fın bulunduğunu nazarı — itibara alır- sak bizde gümrük muamelelerinin çok çetrefil ve xor bir şey olduğunu da kabul etmek İcal r. Bu lâyihayı hazırlıyan vekâlete — muvaffakıyetler dilerim. Fakat kırtasiyecilik kanunen kalktığı halde filen halâ bakidir. Bu hastalık hemen bütün dali rimizde hâlâ yaşıyor, denilebilir. T. lim ki yeni Gümrük kanunundan işler eski hamam eski tas vaziyetinde kalmasın. * İsmail Bey (Karagümrük cami #0- kak 82) — İnhisarlar Vekâleti tüccara ve İş sahiplerine, kolaylık olmak için almız gümrük İşlerile meşgul olacak bör büre Güğkül ölünekmle: Bamar İçin hazırlıklar başlamıştır. Bu büro güm- rük müdürlüklerine bağlı olmadan doğrudan doğruya İş görecekmiş. Ha- kikaten bizde gümrük ve pasaport işleri çok ağır yürüyordu. İnsan güm- tükteki işini gördürmek için ayrıca bir gümrük takipçisine d& para ver- meye mecbur oluyordu. Sür'at ticare« tin rubudur. Bir tüccar malını plya« saya nekadar evvel arzederse okadar fazla kazanç temin edebilir. Tüccar gümrük rıhtımna malı geldiği zaman hiç beklemeden mağa- zasına getirebilmelidir. Yeni lâyiha bizde de ticari işlerdeki sür'atin ne demek olduğunun anlaşılmıya başla- dığını gösteriyor. * Naci B. (Cemberlitaş Millet Hanı) — Saltanat devrinin ağızlarda takız gibi çiğnenen bazı tekerlemeleri vardı: (İyi iş altı ayda çıkar, acele işe şeytan karışır, bugün git yarın gel.) ibi. K Cümhuriyet Hühümeti bu tekerle- moleri şu hale getirmek İstiyor: (En iyi iş en çabuk yapılandır, acöle İş refah getirir, akşamın - İşini sabaha bırakma ) .. İnbisarlar Vekâleti Gümruk — işle- rindeki manda yürüyüşünü yıldırım sür'atine çevirmek için yeni bir lâyiha yapıyormuş. Böyle bir lâyihaya çok İâzum vardı. * BSalim Bey (Sirkeci Meserret kıra- #ihanesi) — Bütün memurlar vatan- daşların işlerini günü gününe yapma- hdırlar. İktisadi buhranin hâkim bu- lunduğu şu zamanda vakit her va. kitcinden ziyade nakittir. İnhisarlar Vekâletinin gümrüklerde tatbik etmek istediği şekli çok muvafıktır. Buğday Vergisi Istanbul tahakkuk müdürlüğü, buğday koruma vergisi kanununun iyi bir şekilde tatbiki ve değir- menlerin kontrolu için yeni bir talimatname hazırlamıştır. Birkaç güne kadar bu talimatnamenin u(bıkını bı.lı—ııuktır Garip Bir Kaçakçılık İddi- asına El Konuldu Uzun zaman Amenlıı a Ucınt yapmış olın Ahmet Muharrem Bey isminde — bir zat buraya gılıııı ve bir hafta evvel tekrar Amerika'ya git- mek için de pasaportunu hazırlatmıştır. Ahmet Muharrem Bey pasaport işlerini takip ettirmek için de Nişan efendi isminde bir zat ile anlaşmış, ken- disine mühimce de bir para vermiştir. Ahmet Mu- harrem Beyin Üzerinde on tane beşer yüz dolarlık kâğıt para varmış. Ecaebi parasının harice çıkarıl- madığını bildiği için Nişan efendiye sormuş: — E Nişan efendi.. ben bu parayı Amerika'ya nasıl götüreyim? Nişan efendi: — Ariz dostum, buda merak edilecek şey mi? Sen bana şuradan bir bakkal defteri al, Ben o kâğit paraları sayfalarının sına — yapıştırırım. Memurlar farkına bile varmazlar. Sen de selâmetle Muhıııem Bey de hemen ceblno koymuş. Filhakika memurların kontrolundan da kurtularak — kapağı kapura atabilmiş. — Fakat bu mrada kafasına bir şüphe kurdu girmiş: — Acaba Nişan efendi bizim paraları - deftere yapıştırdı mı bir bakayım demiş ve defteri açarak yaprakları birer birer saymış. İki adet beşyüz do- larlık deftere yapıştırılmış, fakat — diğerleri yok. Hemen feryadı bastırmış: — Eyvah mahvöldum, — yarı yolda kalacağım. Herif beni dolandırdı. Vapurdaki — nöbetçi polis memuru bu feryadın sebebini tetkik etmiş. Ahmet Muharrem Beyin para kaçakçılığı yaptığı anlaşı- dığı için bin doları müsadere olunmuştur. — Nişan efendinin dolandırdığı iddia edilen para da bulun- duğu takdirde kanunen müsadere edilmesi lâzım gelmektedir. Bununla beraber polis Ahmet Muhar- yoluma devam edersin, demiş. Ahmet Muharrem Bey hemen koşmuş, bir defter almış, o sırada vapur da hareket imiş, Nişan efendi paraları almış ve deftere yapış- | ! l tırarak Ahmet Muharrem Beye İki Facia Bir Otomobil Ağaca Yük- lendi, Biri De Devrildi Maslak yolunda yine iki facıa olmuştur. Facialardan biri, evvelki gece, biri de dün kaydedilmiştir. Evvelki gece saat |1 radde- lerinde Vandel efendi isminde biri, kullandığı 742 numaralı ht- susi otomobil ile Büyükdereden Taksime gelmekte iken Zincirli- kuyuda yaptığı yanlış bir manevra neticesinde otomobil bir ağaca | çarparak epey hasara uğramıştır. Otomobilde bulunan Vandel efen- dinin valdesi madam Neomen ile kız kardeşi Ester yaralanmışlardır, İkinci facia da şudur: Krikos efendi isminde biri Marina ve Kolan isminde iki genç kızla bir- likte dün öğle üÜzeri kendisi tara- fından idare edilen 1024 numaralı husust otomobil ile Büyükdereden Taksime gelmekte iken Kefeliköy Fidanlık bahçesi cıvarında oto- mobil devrilerek her üçü de oto- mobil altında kamışlardır. Krikos efendi hafif, iki genç kız ağır surette yaralanmışlardır. Gürültü Edenler Gürültü ile mücadele bakkın- daki talimatname tatbik edildiği günden bugüne kadar - birçok esnaf cezaya çarpılmıştır. Hergün her Kaymakamlık mıntakasında vasati 30 esnaf hakkında zabıt tutulmuştur. Haklarında zabıt tutulan - es- naf ekseriyetle — yemişçiler ve ketenhelvacılardır. En fazla gü- rültünün akşam saat 5 İle B ara- sında yapılmakta olduğu anlaşı- | mııhr rem Beyi dolandırıcılık vermiştir. el koymuştur. etmek Üzere vermiş. Ahmet Yem Bır Komisyonu Mu ? Dahiliye Vekâleti dün vilâyete mühim bir- tamim göndermiş, mevzuun alâkası dolayısile İktısat Vekâleti tarafında da ölçüler ve ayar baş müfettişliğine ayrıca emir verilmiştir. Bu emirlere göre yeni ölçüle- rin tatbiki dolyısile yapılan fiyat Ihtikârları hakkında belediyelerin takip ve teşebbüslerini kolaylaş- tırmak, aynı zamanda halkın zarar görmesine engel olmak üzere ölçüler baş müfettişliğinin riyaseti altında bir komisyon toplanacak- tır. Bu komisyona, Vilâyet, Bele- diye ve ticaret odasından birer murahhas iştirak edecektir. Bu son tamimle teşkil edilecek ko- misyon tarafından tetkiki istenen en mühim nokta, eşya fiyatlerinin ölçü kanununun tatbikinden evvel ve sonraki temevvüçlerinin göz- den geçirilmesidir. Bu — suretle mevcut ihtikârın ortadan kaldırıl- ması için alınması icabeden ted- birler tesbit edilecektir. Belediyedeki Tahkikat Belediye Temizlik işleri mt- dürlüğünde bir suilistimalden do- layı işten elçektirilen müdür mu- avini ile üç memur hakkındaki tahkikat bitmek üzeredir. Tayyare Cemiyetine Yardım Vatan Borcudur para yaptığı iddiasile Beşinci müstantik Suut Bey tahkikata Nişan efendi: Ben takip ücretinden bıqkıı bir .cy almadım, diyor. kaçakçılığı ve Nişan efendiyi de Müddeiumumlliğe Bin Lira! Kopan Bir Parmak İçin Bu Kadar İsteniyor Ayaspaşada sütçü beygirlerk nin sürücüsü Ağabey isminde bir zat müddeiumumiliğe — müracaat ederek İstepan Efendi isminde bi- risi hakkında bir tazminat davası açmıştır. Ağabeyin iddinsı şudur: — Ben İstepan Efendinin sürü- cüsüyüm. Bana bir beygir verdi. Süt taşıyordum. Fakat bu beygiri adamakıllı talim etmemiş, huysuz yetiştirmiş, ayni zamanda da çok haşarı imiş. Beygiri bana teşlim ederken bu huylarını söylemedi. Ben de gafil bulundum. Birgün beygir bir kısrak gürünce şah- landı. Engel olmak İsteyince baş- parmağımı kaptı ve kopardı. İste- pan Efendinin cezalandırılmasını ve bana da bin lira maddi zarar vermesini İstiyorum..,, Müddeiumumilek — Ağabeyin bu iddiasını tahkik için kâğıdını polise göndermiştir. 24 Saatin Hâdiseleri Arabacı Halilin idaresindeki bir yük arabası Mısırçarşısı civa- rından geçmekte olan Hasan is- minde birine çarparak ağır su- rette yaralamıştır. 34 Kireçburnundan geçmekte olan 3720 numaralı kamyon Zeki isminde bir çocuğa çarparak ya- ryalamıştır. * Sabıkalı Ahmet Sarayburnu gazinosundan tahtaları çalarken tutulmuştur. * Büyükderede Yorgi Efen- dinin hizmetçisi Despina Evden 15 lira çalarak kaçmış ise de ya- kılı nı I Günün Tarihi Maarifte Bir Top- lantı Yapıldı Maarif Vekili Abidin Bey dün sabah Devlot matbaasına giderek öğ- leye kadar matbaa İşleri ile meşgul olmuştur. Öğleden sonra, saat 14 te Maarif müdürlüğünde, Vekil Beylin riyasetinde bir toplantı yapılmıştır. Toplantıya ÜUmuümi müfettişler ve Maarif Müdürü Haydar Bey iştirak etmiştir. Vekil Bey sant 17 ye kadar Maarif Müdürlüğünda muhtelif maarif işleri hakkında tetkikat yapmıştır. Konyada Gizli Nifus Konya, 26 — Konya belediyosinde gizli nüfus kaydı Işlerine olanca sür- atle devam edilmektedir. Birinel defa 4021 ölüm, 3184 doğum, 480 evlenme, ikinel temdit tahriri dolayisile 25 gün zarfında 39 evlenme 1383 doğum, 48 ölüm, şimdiki son kanun mucibince yapılan temdit basabile 19 evlenmce 3418 doğum, 4108 ölüm vukuatı kayt ve tesbit edilmiştir. Çankırıda Bir Dershane Çankırı, 26 — Hakevl tarafından ortamektep talebe ve mezunlarına mahsus olmak Üüzere bir dershane açılmıştır. Türk Malları Türkiyede yapıldıkları halde ya- bancı firması kullanan maddelerin imalâtçılarına Ticaret odasınca tebli. gat yapılmıştı. Bu firmalardan birçokları, imal ettikleri maddelerin üzerlerine İstan- bulda yapıldığını gösterir cümle'er ilâve etmişlerdir. 80 Ağustos Tayyare Bay- ramının Programı 30 Ağustos Zafer ve Tayyare bay- ramında yapılacak merasim ve göçlt programı tesbit edilmiş, alâkadarlara dağıtılmıştır. Merasime #saat 9,30 da Bayezit maydanında başlanacaktır. Geçli resmine Iştirak edecek lat'a- Tar muntazam yürüyüşle Taksime ka- dar gelecekler, buradan kışlalarına gideceklerdir. Taksimde Cümhuriyet abidesine bir çelenk konacaklır. Sabah saat 9 ile 9,40 arasında İe- tanbul — kumandanlığı karargâhında tebrikler kabul edilecektir. Ayni gön yeniden alınıp orduya hediye edilen (Beykoz), (Kadıköy) ve (Kartal) tayyarelerinin ad koyma me- razimi de yapılacaktır. Avrupaya Gönderilecekler Yüksek Orman mektebinden bu sene mezun olan otuz gençten İyi derecede numara alanlar tahsillerini Ikmal için Almanyaya gönderilecek- lerdir. Bu talebeler Aîmınyıdı 2,5 sene kalarak Orman mühendialiği tahsil edeceklerdir. Neşriyat Davaları Müddelumumilik şair Eşrefin şim- diye kadar neşredilmemiş olan eser- lerini ihtiva eden ( Ebedi abideler) ismi altında çıkan kitapta bazı pâr- çaları müstehcen — sayarak — kitabı yazan Numan Beyle kitabı. basan Mehmet - Mesih Bey aleyhind dava açmıştır. Vilâyet tarafından kopatılan ( Birlik ) mecmuası hakkında da be- yannamesi hilâfına neşriyat yaptığı dava açılmış ve evrakı eza — mahkemesine verilmiştir. — Ha (Easarı Bülent) İmzalı bir yazı morgu, halkın — husumetine — marut bırakacağı Iddia edilerek mahkemeye verilmiştir, e— — I Son Posta'nın Reıımlı Hikâyesi: Ağustos yorlardı. sıcağında kalın yünden elbiseler giyi- | n Eylüle aşladılar. doğru elbise kiymiye I Hasan Bey — Zurafanın düşkünü Beyaz giyer kıiş günü