28 Ağustos 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 10

28 Ağustos 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 10

İN Hilâl -ve- Zambak İ Büyük Tarihft Roman Muharriri: A. R. No.:18 Meram Anlamıyan Muhafıilar Kıraliçe Luiz dö Savuva Şövalyeyi Kağn_ıle Hazırlanır- | ken Genç Bir Zabit Telâşla Odanın Önüne Gelmişti | Mösyö Berviyöl Size soruyo- rum; beni derhal valde kıraliçe Hazretlerinin dalrelerine kadar götürecek misiniz.. Yoksa kendime kılıçla mı yol açayım. Köşedeki zabit hayretle yerin- den fırlamış.. Kumandanla diğer zabit temamen şaşırmış, ikisinin eli de bir anda kılıçlarının. kab- zasına kaymıştı. Berviyönün şaşkınlığı uzun sür- memiş, öfke ile kısılan arasından şu sözleri söylemişti: — Neecce? Sarayda, burada bana meydan okumak?.. Eğer siz bir mecnundan başka bir şeyse- niz, şu kılıcım, dokuz şeytan yav-« rusunun karnını deşsin... Şövalye çıldırma — derecesine gelmişti. Artık sabredememiş: — Efendiler!.. Anlıyorum ki Fransa meram anlatmak pek güç olacak. Şayet valde kıraliçe hazretlerinin dairesine kadar vâsil olamadan ölecek olursam, göğsümü açınız, Madritten getirdiğim mektubu, kıraliçe hazretlerine takdim ediniz. Demiş ve kılıcını çekmişti. Ancak o zaman — kumandan, vaziyetin ehemmiyet ve nezake- tini hissetmiş.. Şövalyenin önünde eğilerek: — Affınızı rica ederim, mös- yö.. lütfen beni takip ediniz. Demek mecburiyetini hissey- lemişti. 4 Kral birinci Fransuvanın esir olduğu gündenberi (Naibei hükü- met) vazifesini ifa eden valdesi, kraliçe Luiz dö Savuva, şövalyeyi kabule hazırlanırken, genç bir zabit tolüşla — veliaht dairesine girmiş.. birkaç salonu sür'atle geçmiş, bir kapının önünde dura- rak kapının ortasındaki küçük pencereye parmağının uclle fası- lalı üç darbe indirmişti... Pencere o anda açılmış, yaşlı bir kadın çehresi görülmüştü. Zabit, burnile ağzını pencereden içeri sokmuş: — Derhal madamı görmek istiyorum. Eğer uyumuşsa bile hemen uyandırınız. Demişti. Bu zabit, biraz evvel şövalye- nin kumandan Berviyö ile karşı- laştığı odada, —köşede oturan zabitti. Kendisine kont dö Jarnak denilirdi. Evvelce kralın şöval- yelerinden iken son zamanlar- da — veliaht — Hanri'nin — muha- fızlığına — tayin edilmişti. Hal- bukl saray dedikodularına bakı- lırsa, Veliaht metresi, Diyan dö Puatyenin gözdesi ve bilhassa hafiyesi idi. Nitekim kapının önünde fazla beklememesi, der- hal içeri ahnarak Diyan'ın yatak odasının yanındaki küçük salona götürülmesi de bu şayiaları teyit eden bir. misal teşkil edebilirdi. Diyan, mermer gibi beyaz omuzlarını tamamen — örtemiyen siyah tüylü bir pelerine sarılmış olarak kontla karşılaştığı zaman büyük bir sükünetle sordu: — Sizi pek telâşlı görüyorum, kont. Herhalde pek mühim bir havadis getirmiş olacaksınız?.. — Madaml.. Zannederim ki telâş etmekle pek hakkım var. Ispanyadan gelen bir kabadayı, ayağının tozile valde Kıraliçenin dişleri | | kürkü attı. Kapının sarayının — muhafızlarına | huzuruna kabul edilmek üzeredir. | ls- | Kendi rivayetine nazaran, panyadan Kıraliçeye bir mektup getirmiştir. — Bu adam bir Fransız mı?. — Bunu, kuvvetle tahmin ede- bilirim madam. — Teşekkür ederim, Jarnak. Sen burada telâşını teskin etmek | için bir bardak şarap iç. Ben de | ibadet odama geçerek yarım ka- lan duamı ikmal edeyim. Biraz | | sonra tekrar görüşürüz. Diyan, bu sözleri söyler wvöy- lemez, evvelâ kendi yatak odasına, oradan da perdeleri sımsıkı kapalı olan bir odaya geçti. Omuzundaki karşısındaki duvara yaklaştı. Oradaki dua sandalyesinin arkasındaki örtüyü kaldırdı. Oradaki yuvarlak deliğe kulağını dayadı. Dinlemiye baş- ladı. . W Başmabeyincinin delâletile bü- yük kıraliçenin huzuruna giren şövalye Cem, yerlere kadar eğil- miş, saray teşrifatı — mucibince evvelâ kıraliçenin kendisine hitap etmesini beklemişti. Hükümet iş- lerile geç vakitlere kadar uğraşan ve sonra pek sevdiği esaret ve mahbusiyetinin uzama- sından pek müteessir olan kıraliçe, pek üzgün bir halde idi. Kendi- sine biraz uzakta duran şövalyeyi, tepeden tırnağa kadar süzdükten sonra : — Halinizden, — bir olduğunuz anlaşılıyor. Ve zanne- derim ki uzak bir yerden geliyor- sunuz.. Bizi görmek hususunda gösterdiğiniz isticale — bakılırsa, her halde söyliyeceğiniz sözlerin mühim olduğunu zannederim. Dedi. Şövalye bu sözlere bü- yük bir nezaketle cevap verdi: — Zati haşmetlerini vakitsiz rahatsız ettiğim|) için pek mü- teessirim Madam !... Fakat arz- edeceğim meselenin ehemmiyeti karşısında affedileceğime emin olarak bu cesareti iktisaba mec« bur kaldım. Bendenizi af buyur- manızı rica etmekle — beraber, hususi sürette dinlemek lütfünü göstermenizi de istirham edeceğim. Kıraliçe, dışarı çıkması — için baş mabeyinciye işaret etti ve sonra: — Birar — daha Sizi dinliyorum. Dedi. Şövalye, derhel elini koynuna soktu. Küçük bir meşin kese çıkardı. Açtı. Bunun içinde bir yüzük ile bir mektup vardı... Evvelâ yüzüğü, kraliçeye uzattı. Mumların aşığı altında kızıl bir şimşek çaktı. Yüzüğün üzerindeki emsalsiz yakut parladı. — Sözlerime itimat buyurma- evvelâ bu yüzüğü asılzade yaklaşınız.. nız için size takdim ediyorum. Tabil tanırsınız, | Dedikten —sonra, kraliçenin yanındaki masanın üzerine bırak- tı.. Kraliçe, kısa bir çığlık ko- pardıktan sonra, yerinden fırladı. Elini kalbine dayadı. Yüzüğü eline alarak: — Ah... Onun., Evlâdım Fran- suvanın yüzüğü,, Mösyöl.. Çabuk söyleyiniz, yoksa evlâdım öldü mü? Diye bağırdı. (Arkamı var) evlâdının | | Üzere Mayoları — Mayonu bir türlü bulamı- yorum karıcığım!.. — Pudra kutumun içine bak- | madın mı?.. Dünya İktisat Haberleri Beynelmilel Bir Kongre Toplanıyor Önlümüzdeki Teşrinievvel ayı | ü içinde Londrada D"""'; beynelmilel — bir vapurcular | y burcular konfe- konferansı | çansının toplana- | cağı alâkadar muhafilde kuvvetle söylenmektedir. Bu konferansta | bilhassa son zamanlarda muhtelif | hükümetlerin deniz ticaretini hi- | | maye yolunda almış - oldukları tedbirler görüşülecektir. Tertip heyeti Alman vapur şirketlerinin bu hususta fikirlerini söylemek konferansta — bulunmaları için bilhassa teşebbüsata giriş- miştir. Diğer deniz ticaret odası tarafından yapılan istatistiklere göre dünyada | muhtelif şirketler tarafından alı- nan vapur navlunları vasati olarak Temmuz ayı zarfında bir yıl evvele kıyasla yüzde 2 artmıştır. * Bulagaristan dokuma sanayiinin ihtiyacı olan ya- ğının bir. kısmı sin yapağı | memleket — dahi- ithalâtı linden tedarik edi lir ve geriye kalan mühim bir miktarı da hariçten ve bilhassa komşu memleketler arasında iyi yapağı yetiştirmekle şöhret bulan Türkiyeden alınır. Harict ticaret muvazenesinin en ufak kıymetleri bile göz önün- de bulunmasını icap ettiren bir günde olduğumuzdan Bulgaristan hükümeti hariçten bu sene müm- kün olduğu kadar az yapağı ithal etmek arzusundadır. Bu sebeple memleketin ziral mıntakalarına bu sene elde edilen yapağı miktarı, yetiştirici tarafın- dan kullanılacak ve sanayla ve- rilecek miktarlar, sanayiin hakiki ihtiyacı ve bu ihtiyaca en elve- rişli olan cinsler hakkında sualler sorulmuştur. Bu suallerin cevap- ları birleştirildikten sonra hükü- met Bulgaristana sokulacak ya- pağı miktarını ve hangi pazarlar- dan satın alınacağını kararlaştı- Bulgarista- | racaktır. * Varşovadan yazılıyor: İngl:ke" bankaları ile İngi Pati liz otomobil fıîı- satanlar rikatörlerinden golanu: da müteşekkil bir yapıyorlar | Keyet — Polonya hükümetile müzakerede — bulum maktadır. — İngilizler Polonyada D | Dodi | taraftan Londra | 7000 kilometrelik muntazam yol yapılması için hükümete 30 mil- yon İngiliz liralık bir avans teklif etmektedir. Buna mukabil Polonya hükümetinden İngiliz otomobille- ]Şi'ı'k Kadın T orta mektep mezunu bulunup ta Yüksek tahsil görmüş olanlar müstesna olmak Üzere en aşağı memuriyet için şimdiye kadar idaremize müracaat etmiş olanların 1/9/934 Cumartesi günü saat . 13,30 da Sirkecideki Inhisarlar Memurin kursu binasında yapılacak imtihana iştirak etmedikleri takdirde müracaatlarının iptal edilece- ği ilân olunur. * Nümune ve şartnamesi mucibince "20000,, “5177,, * kilo düz beyaz karton 19/9/934 tarihine müsadif Çarşamba günü saat “15,, te pazarlıkla — satın — olmacaktır. Talip gün ve santta * 7,5 muvakkat teminatlarile Alım, Satım komisyonuna müracaatları. olanlar birlikte tayin — olunan Cibalideki “S1T6 Muallim Aranıyor Türk Maarif Cemiyetinin Bursa'daki Lisesinin orta mektep ve lise kısmında şu dersleri okutacak daimi muallimler aranmaktadır. «Riyaziye» «Fen bilgisi, Tabiiye, Biyoloji» , “Fizik, Kimya,, , «Türkçe Edebiyat» , «Yurt Bilgisi, Içtimaiyat, Felsefe» , « bilhassa Riyaziye ve Fen Bilgisi derslerinde Ingilizce bilenler tercih edilecektir.., Lâzımgelen vasıfları haiz muallimlere menşe, kıdem ve ehliyet- lerile münasip ücret verilecektir. İsteklilerin vesikalarile beraber Ankara'da Türk Maarif Cemiyeti ları, . Merkezine müracaat- (4TID) Umumi ! Emlâk ve Eytam Bankası İlânları l Pazarlıkla Satılık Emlâk Esas No. 75 Mevkii ve Nev'i Kandilli - Vaniköy caddesinde 5040 metre murabbaı 300 Teminat arsayı müştemil 1 No. lı Hane. 194 bar 2 No. li arsa. Vaniköy mahalle ve caddesinde 2584 metre murab- 260 Yukarda yazılı hane ve arsa bedeli peşin ödenmek Üzere pa- zarlıkla satılacaktır. Taliplerin 1 Eylül 934 tarihine müsadif Cumar- tesi günü saat onda Şubemize müracaatları. (504) İstanbul Milli Emlâk Müdürlüğünden: Beyoğlu 1 Hüseyinağa mahallesi Misk sokağında eski Muhammen bedeli Lira 1750 Peşin 13 yeni 19 No, li 4 kat ve 8 odadan iba- ret hanenin 1/4 hissesi. Büyükçarşı: dükkân. Büyükçarşı: Büyükçarşı: Büyükçarşı: 12/45 hissesi. Büyükçarşı: Kadıköy oda, 2 balkon, Çuhacı han birinci katta eski ve yeni 5 No.lı Çuhacı han alt katta eski ve yeni 51 Nolı dükkânın 1/4 hissesi. Çuhacı han alt katta birinci ada eski ve yeni 1 No. lı dükkân. Çuhacı han alt katta 27/28 No, li odanın Çuhacı han alt katta eski ve yeni 13 No. l1 dükkânın 3/4 hissesi. : Caferağa mahallesi Bostan sokağında 8 2000 ve sair müştemilâtı havl 500 313 1200 326 450 maa bahçe eski 9 ve yeni 13 No. lı hane. Yukarıda yazılı mahallerin hizalarındaki kıymetler üzerinden 5 Eylül 934 Çarşamba günü saat on dörtte açık arttırma suretile satılacağı ilân olunur. “M.,, 4801 Akay İşletmesi Müdürlüğünden: İki Mavna ve bir gu Dubası Çekebilecek ve makinesi 25 ilâ 30 Beygir kuvvetinde bir stimbot satın alınacaktır. Bu şarta uygun satılık stimbotu olanların 5/9/934 akşamına kadar kat'i tekliflerini Akay İşletmesi Müdürlüğüne bildirmeleri Boşiktaş sulh birinci hukuk hâkimliğindenı Haralambo efendi tarafından Galatada balıkpazarında Eto- nomortahi han makarna fabrikası a. hibi Yani Raka efendinin malı zannile maliye tahsil şubesi tarafından kendi emvalinin haciz olduğundan dolayi Beyoğlu maliye tahsil şuboni ve Yani Raka efendi aleyhlerine ikame etmiş olduğu istihkak davasında müddeialeylr lerden Yani Raka efendinin ikumetgüs hının merbut olduğu davetiye zahrın: dakı meşruhattan onlaşılmasına mebni ilânon tebliğat ioramına karar verilmiş ve muhakemet 9-934 tarihine müsa- dif Cumartesi günü saat 14 6 * | kılınmış olduğundan yevim ve - vakti mezkürda bizzat hazır bulunmanız vı | musaddak bir vekil göndermeniz takdirde hakkınızda gıyaben muhakeme rinin ithalini rüçhanlı bir vaziyete sokmasını istemektedirler. Halen Polonyada 25 bin oto- mobil vardır. Fakat bu 7000 kilo- metrelik yol Inşa edilecek olursa bu momlekette her sene 10 bin otomobil — satılabileceği — tahmin edilmektedir “5142,, Yenl Bir Tayin İktısat Vekâleti llmanlar şubâsi müdürü Refik Bey, İstanbul Denliz teareti müdür — muavinliğine tayin edilmiştir. Pa Gazetenin esas gazısila bir sütunun ikl satırı bir (santim) sapılır.. *se> Soyjasına göre bir santi- min ilân fiatı şunlardır.: İw'Bir şantimde — vasati (8) kelime — vardır. 4 Ince ve kalın yazılar tutacakları yera — göre santimle ölçülür.