28 Ağustos 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

28 Ağustos 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

Tarihi Şipka Muharebesi Ve Halkımız Meşhbur Şipka muharebeleri mü- nasebetile — Bulgaristan'da — bası merasim yapılmış. Ajane, dün bunun tafsilâtını verdi. Hâdisenin balkımız arasındaki tesirini ise göyle tesbit edebildik: Galip (Bey Beykoz iskele kargısın- da 78) — Dünya tarihi gözden geçi- insan — dalgalarının “şarktan z garptan şarka, bazan — şimal- den cenuba ve cenuptan — şimale doğru bir istilâ meddücerrini görürür. Makedonyalı İskender tâ Hindistana, Dara Yunanistana gitmişler. Attila Maçaristan hududundan tA Fransaya kadar uzanmış. Eski — dedelerimiz İspanyayı çiğnemişler, Onmanoğulları Viyana kapılarına dayandılar, Afrika- nin garbından — Atlas Okyanosuna indiler, Sudan İçlerine sokuldular. Fakat bagün bu topraklarda birçok ve müstakil devletler, milletler yaşı- yorlar. Bir İranh Yunanlstanın letik- lâline, bir Yunanlı da Hindistandaki resmi teşekküllere gücenmeyi aklın- dan geçirmez. Surye, Lübnan, Filistin, lrak, Hicaz, Mısır yakın bir müzide Türk topraklari Idi Cümhuriyet Tür- kiyesi bizden ayrılan bu memleketlö-. Fin istiklâlini baltalamağı hayalinden bile geçirmez hepsine de daha kuv- vetli letiklâl temenni eder. Bulgarlar (1877) Şıpka muhare- besini vesile yaparak bizim için do- kunaklı sözler söylemişler. Şıpkada gaferi Bulgarlar değil Ruslar kazan- mışlardı. Bulgarların istiklâline hür- met ederiz. Hiç bir. vakit o toprak- larda gözümüz yoktur. Fakat onlar- dan da ayal saygıyı beklemek hakkı» mıizdir, sanırım. * Nedim Bey (Galata Mumhane cad- desi 181) — İstiklâl milletlerin bava kadar, su kadar tabil bir haklarıdır. Havamz nasl yaşanamazsa İatiklâlsiz de yaşamak imkâm yoktur. Biz lstik- Tâlimizi dünyanın devleri sayılan aze- Tuhaf Bir Tecavüz İddiası Mahkem derdini şöyle yanmıya başlamıştır: — Kumandan oğlum! benim namusum berbat oldu. Yanaşmam Hüsnü pehlivan bana zorla teca- vüz etti. Ben yetmiş beş senedir namusumla, şere- fimle yaşadım. İki elim iki yakasında, dava ediyorum. Kanunun kılıcı Benim intikamımı şu adamdan alın.. Jandarma kuînandııı. bu ihtiyar hanımın iddia- ağlıyarak Jandarma ileri sürmüştür. kendisini kıldan incedir, Şile ceza edecektir. eye Aksetti Şile zabıtası —inamlmıyacak kadar — tuhaf bir tecavliz iddiası hakkımda tahkikat yapmıştır. Şilede oturan Emine Gülsüm hanım isminde (75 )lik bir ihtiyar kadın, üç gün evvel jandarma kumandanının odasına girmiş ve iki- gözü iki ırmak, sını ihtiyatla dinlemek istemiş, jandarmaları gönde- rerek Hüsnü pehlivanı aratmıştır. pehlivanın ortadan kaybolduğu anlaşılınca İddianın doğruluğu üzerinde pehlivan da yakalanmıştır. Hüsnü pehlivan tam (71) yaşındadır. Fakat Hüsnü ve nihayet Hüsnü kumandanının — önüne getirilince, itiraf etmiş, fakat bu işte suçlu olamıyacağını da Jandarma kumandanı, Emine Gülsüm hanımın tecavlze uğradığını doktor raporile tesbit ettirerek Hüsnü pehlivanı mahkemesi bu mahkemeye vermiştir. Yakında ihtiyarı — muhakeme Uçan Halılar On Üç Balya Halı Gizlice Kaçırılmış Gümrük transit deposunda ya- pıilan halı kaçakçılığı hakkında Sekizinci İhtisas mahkemesi müd« delumumiliğince yapılmakta olan tahkikat tamamlanmış ve evrak müstantikliğe verilmiştir. Aldığımız malümata göre tran- sit deposundan muhtelif şekillerle 13 balyanın kaçırıldığı ve bunla- rın içerisinde de 139 tane kıy- metli halı bulunduğu tesbit edil- miştir. Bu işte İsmail Delmegani, Seyit ağa ve Alfert Belligrino isimlerinde üç halı tacirile diğer üç gümrük memurunun ifadesine müracaat — edilmiştir. Tahkikat tamamlandıktan — sonra suçlular mahkemeye verilecektir. metli devletlerinin ağzından zorla kur- Hırsızlama tardığımız İçin — istiklâlin manâsını her milletten daha iyi takdir ederiz. Bulgarlar istiklâlleri için âbidâ dike- bilirler. Fakat bu ietiklâllerini tesit ederlerken eski müsteyli — milletler alâyhinde atıp tutamazlar. Tarihi mukadderatı olduğu gibi ve İtirazsız kabul etmek lâzımdır. Biz de kalkar, bugünkü Bulgarya, Osmanlı Türklerinin daha uzak ceddimiz olan Hünlerin yurdudur. Bix Bulgar istik- Tâliat tanımıyoruz. Bu tarihi yurdü- murzu İstiyoruz, dersek herhalde Bul- Bulgar komşularımız birar —müteönnf davaransınlar. Mahküm Oldu Maryanoş isminde bir kız ço- cuğunu tabancasını karıştırırken kaza ile vurmaktan suçlu Hiçaris isminde bir delikanlı dün Asşliye üçüncü Ceza mahkemesinde mu- hakeme edildi. Mahkeme Hiçari- sin suçunu sabit görerek kendisini (3) ay hapse ve (100) lira para cezasına maküm etti. Yaşı küçük olduğu için de cezasının Üüçte birini indirdi. garları gücendirmiş oluruz. Bina h Eşyalar Bir müddet evvel Nişantaşında oturan eski mülkiye müfettişle- rinden Aziz Beyin evini soyan hirsiz. çetesinin elebaşısı - olan Yorgi isminde azılı bir. hırsızn yakalandığını yazmıştık. Yorginin arkadaşlarından Davit ve Jak isminde iki kişi daha yakalar- mışlar ve dün Üçü de Adliyeye verilmişlerdir. Aziz Beyin evinden çalınan bütün eşyalar meydana çıkarılmıştır. Bundan başka bu çete tarafından ayni semtte bir- çok hırsızlık yapıldığı anlaşılmış, çaldıkları eşyaların bir kısmı mey- dana çıkarılarak sahiplerine iade edilmiştir. Yeni Terkos Tesisalı Bakırköyünde yapılmakta olan Terkos tesisatı 29 Teşrinievvel Cumhuriyet bayramına kadar ik- mal edilecektir. 29 Teşrinievvelde şehre yevmi verilen su miktarı 37 bin metre mik'abına çıkarıla- caktır. likbaharda bu miktar 45 bin metremik'abı olacaktır. — Hasan Bey.. Böyle dolu- dizgin nereye koşuyorsun ? l «« Vapura mı yetişeceksin ? ı |Felefon n Şirketinin Hesapları Telefon Şirketinin hesaplarını tetkike memur edilen heyet me- saisine devam etmektedir. Verilen malümata göre; bu tetkik işi bir buçuk ay kadar daha sürecek, alınan netice bir raporla Nafın Vekâletine bildiri- lecektir. Şirket tesisatının — satın alımması için pazarlık müzakere- sine bu tetkikatın neticelenme- sini müteakip başlanabilecektir. Denizdeki Yangın 500 Çuval İncirin Yan- masına Sebep Olmuş Sirkeci rıhtımına bağlı İnönü vapurunda çıkan yangın hakkında hazırlanan rapor deniz ticareti müdürlüğüne veril- miştir. Tesbit edildiğine göre; ateş, bir sıgara izmaritinden çıkmıştır. 500 çuval incirle, 50 balya pa- muk ipliği hasar ve ziyaa uğra- mıçurl.PhŞiıngın haber ıhıdılftrıı sonra civarda bulunan denizyolları idaresinin bir su gemisi İnönü vapuruna yanaştırılmış, ve ateşin söndürülmesi için 30 ton su sar- fedilmiştir. Yangın hakkındaki zabıta tahkikatı devam etmekte- Ekmek Fiatı Istanbul Belediyesinden: Ağustosun yirmi dokucuncu gününden itibaren ekmek dokuz kuruş, francala on üç kuruş yirmi paradır. Tayyare Cemiyetine Yardım Vatan Borcudur «« Galatada yangın çıktı da itfaiyeye haber salmıya m gidi- yorsun ? Ölçüler İçin Yeniden Ayar Memurları Tayin Edilecek Bütün memleketteki ölçüler ve ayar dairelerine yeniden 17 ayar fen memuru alınması takar- rür etmiştir. Fakat, müracaat edenler arasında yapılan müsa- baka imtihanında hiç kimse mu- vaffak olamamıştır. Bunun Üzerine, taliplerin bik gilerini kuvvetlendirmek maksa- dile şehrimiz Ticaret mektebinde blr ihtisas kursu açılmiş ve burada tedrisata başlanılmıştır. eylülün 11 inde kurs müddeti bitecek ve yeniden imtihan yapı- lacaktır. Kazananlar, 100-150 lira maaşla ve ayar fen memuru unvanı altında ölçü ve ayar müfettişlik- leri emrine verileceklerdir. 24 Saatin Haâdiseleri Son 24 saat içinde şehrin muhtelif yerlerinde 4 kaza olmuş, bu meyanda Kadıköy Kuşdilinde bir kamyon bir ameleyi ağır surette yaralamıştır. Bundan başka Vasil isminde biri sahte 25 kuruşluk sürerken yakalanmış, Şişli ve Paşabahçede iki yaralama hadisesi olmuştur. Bir Günde Üç Yangın Son 24 saat zarfında Fındık- hda Alibey apartımanından, Be- şiktaşta Bahriye hanım isminde bir kadının evinden ve Galatada Eden çikolata fabrikasından yan- gın çikmış ise de sirayete meydan verilmeden söndürülmüştür. Yeni. Lisenin Kadrosu Haydarpaşada eski Tıp fakük- tesinde açılacak yeni lisenin mu- allim kadrosu ikmal edilmek | üzeredir. Lisenin müdürü tayin «« Yoksa, dükkânlar erken =,’:n= için ohıd?ıü kalırım Günün Tarihi Ziraat Vekili Tet- kik Yolculuğunda Giresun, 27 (ALA.) — Ziraat Vekili Muhlis Boy Karadeniz vapurile Himanımızdan geçmiştir. ve doğruca Hopaya gitmektedir. Oradan Artü- vin, Kârs yolile Erzurum, Erzincan taraflarına gidecek ve bu vilâyetlerde tetkikatta bulunacaktır. Van, Muş tarafında hayvan, at ve Iğdır mıntakasında pamuk> vaziyetini, Ihtiyaçları ve buralardaki zirant ve kayvan müesseselerini esanlı bir su- rette gözden geçirecek, Şarkikara- hisar yolile Gresuna gelecektir. Vekil Bey — Giresunda fındıklar hakkında tetkikat yapacaktır. Vekil Bey burada gelecek #ene bir fındik enetitüsü açılacağını söylemiştir. Maarif Vekili Maarif Vekili Abidin Bey dün öğleden sonra Kandilli rasathanesin! gezmiştir. Rasalbane Için lâzım gelen Tevazım ve makineler ihtiyacı tesbit edilmiştir. Belediye İntihabatı Cumartesi günü şehrimizdeki on kazada — kaymakamların - reisliğinde birer — belediye intihap — tncümeni teşekkül edecöktir. Bu heyet, her mahalleden gelecek ikişer mümessil arasında çekilecek kur'a — sonunda tesbit olunacaktır. Bu intihap encü- menleri, mahallelere aslacak münte- hip cetvellerine karşı İtirazları tetkik edecektir. Yıkılacak Bazı Binalar Kanunt Yük:- seklikten Fazla Yapılmış Son yapı ve yollar kanunu mucibince, binaların irtifar azam! 15 metre olarak tesbit edilmiştir. Belediyeye verilen — projeler kanuna muvafık olduğu halde, sonradan — inşaatta, — irtifaın 15 metreyi tecavüz ettiği görülmüş- tür. Son günlerde Belediye, yeni yapılmakta olan birkaç apartır manın Üst katını yıktırmak üzere alâkadarlara emir vermiştir. Lise Bakaloryaları Lise ve Ortamekteplerde baka- lorya ikmal imtimanlarına önümürz- deki Cumartesi günü başlanacaktır. Haziran devresi imtihanlarında mu- vaffakiyet derecesi az olduğundan, Aikmal imtihanlarına birkaç bin talebe girecektir. Belediyede Bir İstifa Belediye makine — müdürü Şefik BBoey istifa etmiştir. Şefik Beyin yerine tetkik şubesinden mühendis Nusret Bey tayin edilmiştir. Şehir Plânı Raporları Şehir plânını yapacak ecnebi mü- tehasmısların vücude getirdikleri rapor- Tarı tetkik etmek üzere teşekkül eden jurl keyeti Eylülün 15 inde toplana- caktır. Bu husustaki hazırlıklar ikmal edilmiştir. Üç mütehassısın raporu da Jurl höyeti azasına dağıtılmıştır. — Juri heyeti toplantıları altı ay kadar süre« cek, alti ay sonra İstanbul — plânını yapacak ecnebi mimar seçilmiş ola- caktır. T —amı Hasae B. — Dasa Cuymadın mi komgtl” Ergani Istikrazının yeni tahvilleri yi S Herkea kapışıyor, vaktinde yetişip de ben alayım şundaz.