5 Ekim 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

5 Ekim 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

TTTT ) köyle Elbüstanda Spor Güreşe Münhasırdır Elbüstan ( Hususi ) — Elbüs- tan, Maraşın - hayvan - yolile - üç günlük — şimalinde ve Maraşa merbut mühim, tarihi bir kaza merkezidir. Denizden, 1200 metre yüksekliğinde “ Şar ,, dağı etek- lerinde şirin bir kartal yuvasını andıran Elbüstan, 2500 haneye ve 11,000 küsür nüfusa maliktir. Elbüstan saltanat devrinde bakın- sız ve emeksiz kalmış vatan par- çalarından biridir. Kazayı ikiye ayırarak akan Ceyhan nehri müstesna bir güzel- lik arzeder. Mülhakat 136 parça bir nahiyeden ibarettir. Umumit nüfusu 50 bin küsürdur. Kazada üç; köylerile beraber on altı mektep vardır. Elbüstanın maarifperver ahalisi geçen sene maddi fedakârlıkla burada bir de Ortamektep açılmasına muvaffak olmuşlardır. Elbüstanın münbit ve geniş arazisinde bilhassa nefis buğday yetişir. Ancak, vilâyet yollarımım arızası yüzünden müstahsil ihra- catta sıkıntı çekmektedir. Spor faaliyeti burada güreşe münhasırdır. Kış gecelerini güzel geçirmek için Elbüstanda cömert zenginler odalar açarlar. Odalar- da günün bütün meseleleri, tek- var tekrar konuşulur. Adapazarında Bir Adam Dayaktan Öldürüldü Adapazarı (Hususi) — Serdi- van köyünde ikamet eden Vodi- nah Mustafa Bey ile oğlu Avni diğer oğlu Ali birlikte kırdan köye gelmektelerken yol Üzerin- de aşağıdere köyünde ikamet eden yürük Süleyan çavuş ile He oğlu Adem ve daha birkaç yürüğe rast gelmişler. Yürükler tarafından köyün hududu dahi- hilindeki ceviz ağaçlarından sa- hiplerinin haberi olmaksızın cev'z topladıklarını ve ayıklamakla uğ- raştıklartnı gören Mustafa Bey: — Size ayıp değil mi bunların sahipleri vardır demiş, bu sözlere içerliyen — yürükler de — Mustafa Beyle oğullarını adamakıll. döv- müşlerdir. Mustafa Be; bayğın bir halde Adapazarı hastawesine getirilmiş ve vefat eimiştir. Oğul- ları hasta yatmakı dırlar. Vıâı'.ı- ya sebep olan Süleymaı. çövuş ile oğlu Adem derdest olunarak Ad- liyeye teslim olunmuşlardır. Meongande Şap Hastalığı Kalmadı Mengen (Hususi) — Nahiye- miİzde zuhur eden şap hastalığı alınan tedbirler sayesinde tama- men mündefi olmuştur. Köylere uğrayarak hayvanlara aşı tatbik eden baytar her aşı için köylü- den 10 kurüş - aşı parı almak- tadır. Köylü bu parayı seve seva vermekte ise de baytar her köya uğramamakta, bazı köyler bu faydalı tedbirden istifade edeme- mektedirler. Alaşehir Gençlari Bir Arka- daşlarını Kaybettiler Alaşehir, (Hususi) — Gençler birliği temsil kolu reisi Naki Beh- zat Bey Çanakkalede denizde yüzerken akıntıya kapılmış, da- galar — arasında — kaybolmuştur. Alaşehir. gençliği bu feci kaza haberindea çok müteessir olmuş- tur, gençiler merhum arkadaşla- rıdın hatırasını taziz için bir ih- tifal yapacaklardır. Tire Bir ene Sonra Sıhhi, Fenni Tesisatlı Suy Tire (Husm- si) — Tire'nin yaslandığı Güme dağında benze- ri az bulunan pınar suları Gar- bi Anadoluda nefasetile, tatlı- hğile — tanınmış- tır. Bilhassa, Pa- şa, Kaplan, Yı- lankırkan, Ab- metbey, Yahşi- bey, Hafizeha- ' tun, — Karagazi, Hafız suları çok tath ve hafif sulardır. Bo gu- ları içmek için ta İzmirden beri yer yer misafirler gelirler. Aydın ve Osman oğulları devirlerinde ha- yar sahipleri tarafından getirilmiş olan bu sular, bugün Osmanoğuk larının İnhitat devirlerindenberi bakılmamış, yolları harap olmuş, sular, yarı pis bir hale gelmiştir, Her memleketin mühim bir | derdi vardır. Tirenin derdi de su | derdidir. Belediyemiz bu ihti- Ş Tirede su tşini halle karar veren belediye araları yacı bittabi göz —önüne ak- miş, dört senedenberi bu yolda | çalışmaktadır. Suyun projesi ya- pılmış resmi muameleler bitmiş, yalnız para bulmak meselesi kalmış tı. Şehirlerin, kasabaların bu gibi ihtiyaçlarını bir an evvel temin etmek maksadila teşkil edilen | belediyeler bankası bu derde de deva olmuştur, belediyemiz bu bankadan yüz bin Hira alacak a Kavuşuyor ve suyu getire- cektir. Bankanın ve Dahiliye Vekâle- tinin emirleri mu- cibince belediye, emlâk ve akarı- nı tapuya raptedip varidatların tesbit ederek marbata yapmış ve beledi- ye meclisini topla- | yarak mazbatayı imzalatmıştı. Bu mazbataya göre Tire belediyesinin bankaya teminat olarak gösterdiği şunlardırı Senede elektrik işinden 20-25 bin İira, mozbahadan, 10-12 bin lira, akar ve emlâktan 2500 lira, gümrük resminden 16 binlira — varidat vardır. Bunlardan başka su İçin ayrı- lan varidatın yüzde onu terakâm eden on üç bin lirastı bankada mahfuzdur. Pek yakında Yeşil Tire —suya kavuşmuş, hayata ulaşmış olacaktır. — ML N Trakyada Yeni Kögler Tekirdağ, (Hususi) — Aylar- danberi Trakyaya Bulgaristan ve Romanyadan muhacirler geldiği malumdur. Balkanlardan şimdiye kadar Tekirdağıma gelmiş ve gel- mekte olan muhacirlerin toprağa bağlanması ve birer ev sahibi Gercilede Jandarma olup müstahsil vaziyetine geçebil- | meleri için Çorlu kazasında iki yeni köy yapılmaktadır. Bu köy- ler 100 hanelik (Ömerler) ve 120 haneli (Türkmeniki) köyleridir. Sındırgı Tütünleri Sındırgı, (Hususi) — Bu sene | Sındirgi tütürleri çok Müteaddit kumpanyalar — gelip gitmekte ve tütünler! tarlada | görüp muayene etmektedirler. Sındırgıda -Yangın Sındırgı, (Hususi) — Çorum nabiyesinde evvelki gün Hacı Ali adında — birisinin evinden ateş çıkmış mezkür ev yandığı gibi | yanındaki Fatma Hanıma ait hane de hiçbir eşya kurtarılama- yarak yanmıştır. Adapazarında Moktep Buhrani Adapazarı (Hususi) — Talebe akınından mekteplerin kadrosu anide dolmuştur. Şehrimiz nufusu 27 bine yakındır. Mektep mevcu- du kifayet etmemektedir. Mek- teplerin muallim adedi de noksan- dır. Mekteplere o kadar telebe tehacümü vardır kf mektep idare- leri üciz kalmışlardır. Ve gelen talebeleri yedek olarak kayıt et- mektedirler. İleride muallim veya birer şube açılacak olursa bu ta- lebeleri de oralarda idare edecek- lerdir. pefistir. Orta mektep bahsine gelince bu mektebe de oldukca talebe akını vardir. Mektep ikiye ayrıl- mış ve hükümet konağı civarında ayrıca bir binaya nakil edilmiş- ti bu senede böyle ayrı ayrı mekteplerde — tedrisata başlana- caktır. Spor Kulübü Gerede jandarma fatbol takımı Gerede (Hususi) — Kazamız jandarma bölük kumandanı Hamdi Beyin teşebbüsile burada * bir “ Jandarma spor ,, teşkil - edilmiştir. | Yeni teşekkülün futbol takımı her akşam kasabanın spor - sahasında | ekzersizler yapmaktadır. — Korkutelinde Korkutali voleybol takımı Korkuteli (Hususi) — Burada teşkil edilen spor ocağı büyük bir takdire mazhar olmuştur. Bü- tün gençlik ve memurlar spor ocağına bağlıdır. Her köy san- dığından ocağa yardım etmektedir. Sındırgı Doktorsuz Kaldı Sındırgı, (Hususi) — Sındırgı höükümet tabibi Ekrem Halit Bey Adana sıtma mücadele doktor- luğuna tayin edilmiştir. Şimdi 78 köy ve iki nahiyeden ibaret ka- zada doktor ve sıhhat memuru ve eczahane yoktur. Evlenecek çiftler ve darp ve cerh vak'aları zuhurunda Balıkesire kadar - git- Antalya Valisi Nazif Bey de pek büyük müzaheret göstermektedir. Ocağın muhtelif kolları faaliyete geçmiş bulunmaktadır. Bilhassa voleybol takımı büyük muvaffa- kiyetler göstermektedir. Bergama Harabelerinin Filml Bergama, (Hususi) — Halil Hilmi filim şirketi tarafından Bergamada Akropol ve Üskülâp harabeleri ile Bergama müzesin- deki eserler filime alınmıştır. Balıkesirin Yaya * Seyyahları Balıkesir, (Hususi) — Necati- Bey mualim mektebi talebelerin- den 9 genç Balıkesir kazalarını mek mecburiyetinde kalınmaktadır. 'yaya olarak dolaşmaya çıkmışlardır. Birinci teğria 5 Dışarıda Türkiye İ Türkiyede E Maliyecilik İngiliz, Fransiz, Alman, İtalya! ve Amerikan gazeteleri cumhurk yet Türkiyesinde olan biten işle yeni başarılan — meseleleri çol dikkatli bakışlarla gözetliyorl. Bu gazetelerde hemen hergüli türkiyenin yeni hamleleri hakkı da yazılar görülür. İngilterenin e! mühim — gazetelerinden biri ola! «Observer London» gazetesi di son gelen nüshasında maliyec! gimizden — bahsederek — bilhassa şunları yazıyor: * İstanbulda üç kıt'aya yayılan muazzam bir imparatorluğun yegâne mali ka- lesi mevkiünde idi. Galata'dı ecnebi bankaları, ecnebi sigorta kumpanyaları ve ecnebi korpos rasyonları tarafından işgal edilen P* #ıra sıra muazzam binalar vardı. :ıı, Ayni zamanda borsası da Gala« latada idi. Yalmız her milleti mensup olan borsacılar arasında Türklere tesadüf etmek — kabil değildi. İstiklâl —harbi kazanıldıkta! sonra Galataya karşı yeni biz harbe başlandı. İlk iş olarak kam- biyo borsası İIstanbul tarafına nakledildi. Bilâhara bütün bankas lar merkezlerini Istanbul tarafına naklederek Galatada, o muazzam binalar içinde birkaç memurunm işlettiği basit birer şube bırakti- lar. Ecnebi bankaları faaliyetlerii yavaş yavaş azaltmıya maech; kaldılar ve içlerinden bazıları da büsbütün tatili faaliyet etti. f Fakat bu binalar uzun zaman boş kalmadı. Yavaş yavaş mev- g: cut bankalar veyahut yeniden açı« a lanlar binaları İşgal ederek bu- © ralarda şubeler — açtılar, hattâ bazıları merkezlerini de — ayni binalara taşıdılar. Şimdi Galata'da î bütün haşmetile Boğaza bakan muazzam bir binayı Ziraat Ban- kası işgal etmektedir. Bundan başka — Türkiyenin — bugününde olduğu kadar yarınında da mües- sir olacak olan İş Bankası, Sümer Bank ve Devlet Merkez Bankası bu muhteşem binalara yerleşmiş bulunuyorlar.» Geliboluda Kuraklık Gelibolu ( Hususi ) — Buraya sekiz aydanberi bir damla yağ- mur düşmemiştir. Bu sene köylü, bilhassa hayvanları yiyecek sıkın- tısı çekecek gibidirler. Kuraklık yalaız Üzümler için faydalı oldu, çok iyi mahsul —alındı. An- cak üzüm de para etmedi. İstib- lâk temin edilemedi. Birçok bağ sahipleri üzümlerini bağlarında bırakıyorlar, — toplamıyorlar. Bu #zümlerin pekmez yapılması dü- Şünülüyor. Bandırma - İzmir Yolu Bahkesir, (Hususi) — Yeni tarife sayesinde İzmir - Bandırma yolu 7 saat daha kısalmıştır. Ayrıca haftada iki defa da sür'at treni tertip edilmiştir. ğ Balıkesir Mektebinden Mezun Muallimler Balıkesir, (Hususi) — Necati Bey muallim —mektebinden bu sene mezun olan 35 gencin tayin emirleri gelmiştir. Bu gençlerden altısı şehrimiz maarif müdürlüğü kadrosuna tayin edilmişlerdir. Di İK Ddi « Si Di <