9 Ekim 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

9 Ekim 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

Heybeli Faciası Ve Halk ; Heybeliada — önlerinde Firuzan vapurunun bir kayığa çarpmasile vukus gelen facianın halk arasın- daki akislerini şöyle tesbit ettik. Lütfen dikkatle okuyunuz. Çok müteesssir - olacaksınız.. Gani Bey (Aksaray Taşkasap Mu- rat Paşa — mahallesi 7) — Ne yalan #öyliyeyim. Bizim faclalara, kazalara karşı hassasiyetimiz ve alâkamız yok denecek kadar azdır. Üç gün evvel Marmarada (33) kişi feci bir şekilde can verdiler. Otuzüç kâşinin ölmesi demek (33) aile direğinin çökmesi demektir. Şu buhranlı zamanda otuz üç aileyi velisiz ve lstinatgâhsız bırak- mak bilhassa aile reislerini pek de- rinden rencide ediyor. Başka memle- ketlerde bu gibi facialarda bir çok bayır müesseseleri, resmi daireler ve halk teşekkülleri derhal kazzzedelerin ve silelerinin imdatlarına koşarlar.' Deniz karzasının ypıldığı liman- da Liman Daireleri ve hattâ vas porlar matem bayrağı — çekerler. Bizde öyle olmadı. Hattâ işittiğime göre ölümden kurtulan ( 23 ) zavallı © gün akşama kadar aç kalmışlar, akşamlizeri tevassut ve rica Üzerine ancak Hilâliahmer birer dilim ekmek ile peynir vermiş. Daha evvel bunların hatırları sorulamaz mı idi? Ferdi ve içtimal — yapacağımız her- yardımı hükümet merkezinden verilecek işa- rete mi bağlayacağ x? * Hakkı Bey (Beykoz Yalıköy 84) — Marmara faciam bizi pek — mülte etti. 33 zavallı fakir ekmek - p: yolunda can verdiler. Fakat bu facia ile kâm alâkadar oldu bilir. misiniz. beliada alâkalandılar ve onlar da Adli cephesinden işe baktılar. Kataya uğrıyanların ailelerile ve kurtulan larla düne kadar hiçbir kimse meş- gul olmamıştır. Hattâ facla günü sa- at dörtten sonra bir zat alâkadar bir memura: — Yahu bu zavallılar açtır. Bir Tokma ekmek bulunamaz mı? / Tekli- fini yapmış ve aldığı cevap ta: — Onlar da memnu kayığa bin- meselerdi. Olmuştur. Bugün kazare- delerle — alâkalananlar — çoğalmıştır. Çünkü Dahiliye Vekâleti bunu emret- miştir. Halbuki bu alâka daha evvel gösterilmeli idi. * Sami Bey (Bayezit Koska tramvay caddesi) — Cümhuriyet idares! bugün yekpare bir vatan yaratmıştır. Her yatandaşın kalbinde bütün vatandaş- Tarın kalbi çarpar. Bir Türkün ufacık bi duymasile bütün vatandaşlı ezalanırlar. -Harmarada boğuldu. Fakat hernede: Tüyıkile karşılanamadı. Vazifolerimizi hakkile yapamadık. Kazadan kurtu- Tanları bağrımıza besamadık. Bereket versin ki hükümetimizin şefkatli sesi Ankaradan — geldi. Va silelerine taziyetler verildi. zavallıların Biz. bu sesi beklemeden harekete geçmeliydik. SON POSTA Yeni Paralar Basılıyor Dün Londradan Darphaneye 15000 : Kilo Gümüş Geldi Yeni bazılacak gümüş para faaliyeti çok ilerle- miştir. Maliye vekâleti yeni gümüş paraların Cum- huriyet bayramına yetiştirilmesi için çalışmaktadır. Londraya ısmarlanan (15) ton gümüş dün gelmiş, darphaneye teslim edilmiştir. Aynl zamanda zarp- hane müdürlüğü Londraya her birisi (37,5) liraya (30) tane gümüş potası ısmarlamıştı. Dün yeni po- talar da gelmiştir. Şimdi darphanede (47) ton gümlüş toplanmıştır. Bütün gümüş paraların basılması için daha (57) ton gümüşe ihtiyaç vardır. Darphane ocaklarında düne kadar (18) ton gümüş eritilmiş ve çelik hâline getirilmiştir. İki gündenberi de bu çe- liklerden pul kesilmiştir. Yüz kuruşluk gümüş para- Isterken.. Evvelki akşam Abanozda bir hâdise olmuş, bir adam kendisine memur süsü vererek para sızdır- mak isterken yakalanmıştır. Ha- dise şöyle olmuştur : Evvelki adam —Abanozda — umumhaneci Sabahatin kapısını çalmış, kapıyı biraz geç açan hizmetçi kadına çatmıştır. Meçhul adam ev sahibi umumhaneci Sabahati çağırtmış, evinde —talimatnameye — muhalif bir çok hareketler yapıldığını, evi kapattıracağını, fakat keudisi ile uyuşursa bir çare bulunacağını söyliyerek para sızdırmak iste- miştir. Sabahat, kendisine memur süsü vererek para sızdırmak iste- yen bu adamın memur olmadığını anlamış, bir taraftan bu adamı lâfa tutmuş, diğer taraftan gizlice polise haber göndermiştir. Gelen memurlar, Kemal ismini taşıyan bu adamı yakalamışlardır. Kemal memurları bile kendisine memur süsü vererek atlatmak istemiş, fakat biraz sonra soluğu karakol- da almıştır. Vapurdan Çıkarken Köstenceden Adnan vapurile gelen muhacirlerden Mehmet atlı 80 yaşında bir ihtiyar vapurdan çıkmak Üzere iken kalp sekte- sinden ölmüştür. Bir Çocuk Bulundu Kasımpaşada — Piyale , polis mevkil ilerisndeki bostan. içine terkedilen iki günlük bir erkek çocuğu bulunarak Darülâcezeye gönderilmiştir. Son Posta'nın Resimli Hikâyesi: Kadıköylü — Ne olsa Hasan Bey sizin Istanbul bizim Kadıköy gibi olamaz. Kadıköyünde olan birçok şeyler Istanbulda yoktur. akşam — meçhul bir | getirmiştir. Bir Hırsız Girdiği Evde Korkudan Bayıldı Müddelumumilik dün, sabıka- hlardan Raşit oğlu Şakir hakkın- da bir tevkil kararı almıştır. Bu tevkif kararını icap ettiren hâdise şudur : Evvelsi gece saat üç buçukta Fatihte, Fevzipaşa caddesinde Kubilây sokağında topçu Kay- makamı Sami Beyin evinden iki tabanca sesi İşitilmiştir. Polis devriye memurları eve koşmuşlar ve Sami Beyden şu cevabı ak- mışlardır : — Bizim Yakalayalım. Devriye memurları eve gir- mişler, evin bütün odalarını ve tavan aralarını aramışlar, fakat kimseyi bulamamışlar. Nihayet bodrumda, yüzüstü yatmış bir adam görmüşler, yarı baygın bir halde bulunan bu adamı kaldır- mışlar. Bu adamın üzerinde bir santle bir de dürbün bulmuşlar- dır. İşte bu adam sabıkalı Şa- kirdir. Korku heyecanı geçtikten sonra suçunu şöyle itiraf etmiştir: “— Efendim, ben evi terassat ettim. Alt katın pencere demir- lerine basarak balkona çıktım. Oradan da içeri girdim. Masanın üstündeki saatle dürbünü aldım. O sırada içeriden” bir ayak sesi işittim. İnerken arkamdan iki el silâh patladı. Sokağa kaçsam, vurulacaktım. Bodruma — saklan- dim ve korkudan bayıldım.,, evde hirsiz. var. mın kalıpları da hazırlanmıştır. Cumartesi ve yahut Pazar günü (100) kuruşlukların basılmasına başlana- caktır. Maliye Vekili Fuat Bey nikel paraların mü- sabakayı kazanan kalıplarını bizzat Ankaradan Bunlar Üzerinde de ufak bazı değişmeler yapıl- dıktan sonra kalıpları hazırlanacaktır. Darphane on senedenberi metruk bir halde bı- rakıldığı için birçok makineler pozulmuştur. ledikçe yeni yeni bazı arızalar tesbit edilmektedir. Bunun için yeni paraların Cumhuriyet bayramına yetiştirileceği pek kuvvetli bir tahmin değildir. Bu- nunla beraber Darphane yetiştirmek için geceli gündüzlü çalışmaktadır. İş iler- Para Sızdırmak Tabanc; Sesleri [24 Saatin Hüâdiseleri Erenköyde — kahveci — Salih Efendi dükkânın önünde odun kesmekte iken sıçrıyan bir odun parçası, o sırada geçmekte olan Refik Efendiyi göğsünden yara- lamıştır. X4 Şoför Enverin kullandığı otomobil — Şişhane — yokuşundan geçmekte iken Herant adlı bi sikletli bir çocuğa çarparak bas- şından ağır surette yaralamıştır. 34 Hakkı ve Salâhattin adlı iki kumarbaz Kadıköyde Behza- dın kahvesinde kumar oynarlar- ken cürmümeşhut balinde yaka- Tanmışlardır. Taklit Paralar Son zamanlarda taklit 25 ve 10 kuruşluklar bilhassa Anado- luda fazla görülmiye başlamıştır, Merzifon, Manisa, Diyarıbekir, Buürsa ve daha beş altı yerde yakalanan sahte 25 ve 10 kurup- luklar darphaneye gönderilmiştir. Yakalanan Sarhaşlar Hilmi adında birl Beyoğlunda, Habip ve Tahsin atlı iki kafadar da Boğazkesende son derece sarhoş bir halde sokaklarda öte- kine berikine sarkıntılık ederler- ken yakalanmışlardır. Kadıköy Suyu Kadıköy su şirketinin, sa fiat- ları (15) kuruşa indirilmiştir. Bu tarife aybaşından itibaren tatbik edilmiye başlanacaktır. Şirketin her sene abonelerden aldığı fazla paranın, abonelere İadesi mese- lesi, tetkik edilmektedir. Birinciteşrin 9 Günün Tarihi Belediye Seçiminde Dünkü Gün Belediye Intihabatı devam etmek- tedir. Dün Beyoğlu sandığı Kasımpâ« şada idi. Kazımpaşa halkı, intihabata genlş bir şekilde Iştirak etmişler, inti. habat çok muntazam bir halde de« vam etmiştir. Beyoğlu Kaymakamı Sedat Bey dün akşama kadar Kasım. aşadaki intihabata nezâret etmiştir. bul Meb'usu Ali Bey de dün burada hezir bulunanlar arasında idi, Kasımpaşa sandığıma dün 3 bine yae kan rey atılmıştır. Sandık bugün de Kasımpaşada bulunacaktır. — Sandılı başında bir de bando çalmaktadır. Diğer kazalarda da intihâbat iyl bir şekilde devam etmektedir. Memlekette Seçim Denizli, 7 (A.A.) — Bugün belediye . Halk akın akın reylerini vermeke * Adana, 7 (A.A.) — Şehrlimiz bele« diye İntihabı ekseriyet nisabından 5000 rey Ffazlasile bu akşam saat 18de bitmiş, rey sandıkları heyet huzurunda mühürlenmiştiz. * Tekirdağ, 8 (A.A.) — Belediye se çimi bugün başlamıştır. Halk, memur. lar, muallimler reylerini vermekte. dirler. Cümhuriyet Bayramı İçin 29 Teşrinlevvel Cümhuriyet bayramında yapılacak merasim programını tesbit etmek Üüzere teşekkill eden komisyen dün bes lediyede — toplanmıştır.. Komlse« yonda muhtelif daireler mümes- silleri vardır. Programa esas ok mak Üzere, Cümhuriyet Halk fırkası umumi kâtipliği bir kutlu. lama talimatnamesi göndermiştir. Morfin Kaçırırken Dün Limanımıza gelen İtalyan bandıralı Herva vapuru taifelerin den Storaciyo, gümrükten geçmek isterken muhafaza memurları tas rafından Üzerinde bir araştırma yapılmış ve İki kutu içinde bir düzüne morfin, ipekli çorap ve eşarp bulunarak müsadere edil miş, suçlu Adliye İhtisas mahke- mesine verilmiştir. Açıktaki Muallimler Bu sene Istanbul Maarif mü. dürlüğü emrine verilen bir kısım llkıııitıp muallimleri, münhal yer olmadığından, henüiz tayie edilememiştir. Muallim mektebine den mezun olan bu gençlerin açıkta kalmamaları için, kendile- rine ecnebi ve ekalliyet mektepe lerinde, tercihan dere verilecektir. Bu mekteplerde münhal oldukça, hariçten kimse tayin edilemiye- cektir. Maarif müdürlüğü açıkta olan muallimlerin listesini yapmlş- tır. Bunlar için yer aranmaktadır. aa — —et Pazar Ola Hasan B. Diyor Ki: ı Kadıköylü — Meselâ bizim Kadıköyünde Elmalı suyu vardır. Hasan Bey — Bizim İstanbul- da da Terkos suyul. Kadıköylü — Bizim Kadikö: yünde Elmalı suyu bazan kesk- liverir. Hasan Bey — Bizim Terkos suyu da bazan kesiliverir. Kadıköylü — Bizde hem tram- vay hem de otobüs vardır. Hasan Bey — Bizde de hem tramvay hem de otobüs vardır. K dıköylü — Bzim Kadıköyde bir hafta evvel bir otobüs, bir. trame ey — Bu da bir gey vayla çarpı i Hasan mi bizimi İstanbalda bir tramvafla bi etobüs daha üç gün evvel çarpıştı.