10 Ekim 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

10 Ekim 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

10 Birinci teşrin N Buhran İ ve Islahat Falih Rıfki Fransa başvekili M. Dumergin dünkü gazetemizde — hulâsasını heşrettiğimiz nutku, şüphesiz bü- tün fikir ve politika adamlarını alükadar etmiştir. Fransız de- (Mokratları, büyük ihtilâlin hak ve Ürriyetlerinden vazgeçmek niye- Ütinde değildirler. Faşizm ve dik- atör edebiyatı Fransada adeta tehrip edilmiştir. Fakat Amerikalılar da boş Yere serbest vatandaşlık hakla- !"hdın bir kısmını devlet reisine OPirakmış değildirler. Italyanlar ve Almanlar politika — hürriyetinin tadı ve değeri ne olduğunu bilir eri milletlerdir. Buralarda rejim d'gîıiküği, demokrasi müessese- '*rinin tehlike ve buhranları kar- #ilamak hususundaki zayıflığından erl geldiğini de hatırlarız, Hürriyetsizlik İnsan ve cemi- Jetlerin saadeti İçin ne bir vasıta, he de bir gaye olabilir. Her ta- 'afta İstenen şey, tefekklir. ve hayat — hürriyetlerini tchlikeden orumak ve onları milli menfaat davaları ile tezat halinde kalmak- an kurtarmaktır. Her müessese gibi, demokra- Biyi de itibardan düşürenler, onu 'ogm kalıpları içinde donduran, imıldamaz, oynamaz, uymaz bir ı'l!ılıiı düşüren softalar olduğu- Ha şüphe yoktur. Sınıf ve fırka Avgaları, ekseriyetsiz. hükümet- er, şalâhiyet ve mesuliyetlerdeki tin kargaşalık bir memlekette OMillt murakabenin kusursuz hü- küm sürdüğüne delil — olarak İ österilemez. Demokrasi rejiminin B Pügünkü — düsturları ve eğer dalmi bir nizamsızlık, iti- Matsızlık ve kararsızlık hali vü- tuda getirmişse, eğer milli men- faat davaları sahipsiz kalmışsa, demokrasi müessesesini -bu söy- Suzlaşma unsurlarından — temizle- Mek, yeniden nizam, İtimat ve tikrar şartlarını arayıp bulmak üzim gelir. Diktatör çıkmazına iürmek istemiyen milletler, şimdi “ istikamettedirler. ransız demokratlarının paro- Parlâmento ve hükümet salâ- ÖiYet ve mesuliyetlerini daha İyi Ayırmak, hükümete daha sağlam ir otorite temin etmek, memle- ette fırka ve sınıf kavgalarının Rharşisine mani olmaktır. lası -Hakimiyeti Müliyeden Deniz Faciasının İTahkikatı Heybeliada açıklarında - (33) Zavallı köylünün ölümile biten fa- Cianın — tahkikatı ilerlemektedir. Dİkl gündenberi tahkikata el ko- Yan Müddelumumi — muavinlerin- den Nureddin Bey dün sabah h'ü'îidlıiuımurıi Kenan — Beyden azı direktif aldıktansonra — tek- rar — Heybeliadaya — gitmiş — ve '_h““lkufun verdiği rapor Üze- Finde geçvakte kadar tetkikat Yapmış ve ehlivukufu tekrar ça- Oğürarak rapora ilâve — edilmesi ıiz"îlgelen bazi mühim noktaların 'a ilâvesini te min etmiştir. Elılivukuf.lıkincl raporunu bu- | — gün hazırlıyacak ve Firuzan va- Pürunun süvarisi Hüsnü Beyin y:“':en ifadesine müracaat edi- cektir. Heybeliada polis ğ lıılerkı'ıinde. Fı'nu:n vnpurıl::uıı m'lncı makinisti Muammer, ikinci — Makinlati Talât Efendiler dinlenik ( Devamı 9 uncu yüzde ) !Resimli Makale Ek7> A ..Cj daha atmasız imkânaızdir. Geriyo yapacak bir şey yok Birgün sizin de başınıza gelir; Sonuna ermek istediğiniz yolun bir kenarına bitkin ve perişah yığılırsınız. ıiiışı]iiniıı- de ümit, vücudunuzda — mocal kalmamıştır. İleriye bir adım de dönemiyorsunuz. Bu mu acaba! SON POSTA B Ümit, Muhakeme, irade W Hirsiniz ——— —a a— — — ( Baştarafı 1 inci yüzde ) “ — Muharebe esnasında © kadar büyük tehlikelere göğüs germişti ki İnsan onu — ölüme karşı mücehhez zannederdi. Kıral Aleksandırın vefatı yalnız Yugos- BAA ASN Tni avrupa için tamiri kabil olmiyacak bir ziyadır. ,, demiştir. Polonya büyük Elçisi M. Şla- ovski ve Amerika büyük Elçisi . Straus Hariciye Nezaretine gelerek Kıral Aleksandr'la Ha- riciye Nazırı M. Bartu'nun vefa- tından dolayı taziyette bulunmuş- lardır. Kıraliçeye Habor Verlildi Paris 9 (A.A.) — Yugoslavya kıraliçesi Mari; Bezansona muva- salat etmiştir. Kendisini istikbal eden vali hâdiseyi haber ver- miştir. Nasıl Oldu? Marsüya, 9 (ALA.) — Suikas- tın tafsilâtı aşağıdadır : | Yugoslav kıralına yapılan su- kast, Kıral ile maiyeti Borsa mey- danma muvasalat ettikleri zaman vukubulmuştur. Birinci otomobilde Kıral Aleksandr. ile M, Bartu ve Jeneral Jorj bulunuyordu. Atı- lan kurşunlar bunların her üçüne de isabet etmiştir. Bir şahıs halk arasından ansı- zın fırlayarak otomabilin çamur- luğuna Aatılmış ve otomobilin ya- nında at Ürerinde durmakta olan kaymakam kendisini - kiliıçla yere sermeden evvel kıralın Üzerine birkaç defa ateş etmiştir. Kılıç darbesile yere düşen ka- til ateşe devam ederek iki polis memurunu ve ikisi kadın olmak özere halk arasından üç kişiyi yaralamıştır. Polis ve süvari müf- rezeleri, katili linç etmek istiyen halkına Fena bir tedb kalkı zorlukla tutabilmişlerdir. Katil Yugoslavdır. İsmi Pet- rus Kalemendir. 1898de Zağrepte doğmuştur. —Mesleki — ticarettir. Üzerinde mayıs ayında Zağrepte verilmiş bir — pasaport vardır. 28-9-934. inde — Vallorbeden Fransaya geçmiştir. Kıralı hâmil bulunan otomo- bil Belediyeye doğru yoluna de- vam etmiş, kalbinden ve karnin- dan yaralanmış olan Kıral Bele- diyeye muvasalat eder etmez öl- müştür. Kıralın gözlerini orada mev- cut ve derin bir heyecana düşmüş olan birkaç şahsiyetin önlünde Buş dü Ron — Belediye — reisinin karısı kapamıştır. Kıralın cesedi şimdi Belediye salonla- rından birinde (en'ş bir divan Üzerindedir. Kralın yüzü sanki uykudaymış gibi sakindir. Kıralın iki tarafında iki kişi ayakta selâm vaziyetinde beklemektedir ve halı üzeri çiçeklerle doludur. Odanın bir köşesinde ak saçlı biri ağlıyor. Bu, Aleksandr'a ço- cukluğundanberi hirmet etmekte olan uşağıdır. Hariciye Nazırı M. Bartu, kolunu kıran kurşun çıka- rılmak üzere hâastaneye nakledil- iştir. ml'Kendiıirıin yarası bidayette ağır zannedilmiyordu. Fakat kıra- dan biraz sonra o da ölmüştür. Binlerce balk belediyenin önün- de bekliyor. Hepsinin yüzünde derin bir elem okunmaktadır. Bütün bayraklar — yarıyarıya indirilmiştir. Poli: tarafından mey- dandaki kulübeye ihtizar halinde nakledilen kâtil biraz sonra ök müştür. v M. Bartu'nun Ölümü Marsilya 9 (A.A.) — Hariciye Vardır. Muhakeme ve Irade, Eğer kafanız bilgili ise, muhakemeniz size, en imkânsız vaziyetlerde bile yeni yeni çareler buldurur. Ve eğor irado kuvvetine sahip nazırı M. Bulunu_n_ nakledildiği İSTER İNAN Belediye süt işile meşgul olmiya karar verdi, İılııîıbul hilesiz, temiz ve sıhhi süt içirmek için tedbirler &l başlamak üzere imiş. Bundan sonra süt, temiz iğeler içinde ta'kim edilmiş olarak satılacakmış. ei değil, fakat bunu, maksada İstenildiği gekilde hizmet edecek bir tedbir olarak kabul etmek İSTER INAN ISTER İNANMA biraz zordur. Çünkü baza etini biraz olaun iseniz, bütün ümitsizliklere rağmen o çareleri tatbik edebi- Çünkü irade, Ümitten bin dela dahâ kuvvetlidir. SON TELGRAF HABERLERİ Kıral Aleksandr Ve Fransa Hariciye Nazırı M. Bartu Öldürüldüler hastanede evvelâ, yalnız bir kolu kırılmış olduğu için, vaziyeti pek vahim görülmemişti, fakat ameli- yat esnasında seylâmdem vuku bulduğundan — kendisine — kan zerkedilmiş, lâkin Mîîm her an daha ziyade lamasına “manl o!-ııyııııçh::ıy Bartu saat 17-40 da ölmüştür. Bu ölüm hudutsuz yeni bir heyecana se- bep olmuştur. Ölüm — haberini Kaneliyer eaddesine asılan Ilândan haber alan halk hiddetten köpürmüştür. Bahriye Nazırı M. Piyetri ile Belediye relsi, Emniyeti Umumiye Müdürü, — jeneral ve amiraller cesedi selâmlamaya gelmişlerdir. Belgratta Heyecan Belgrat, 9 (A. A.) — Kıral Aleksandr'ın vefatı haberi burada muazzam bir teessür uyandırmış- tır. Derhal toplanan Meclisivükelâ, elyevim berayı tahsil Londrada bulunan 11 yaşındaki — velinht Prens Piyer'i kıral ilân etmiştir. Teşkilâtı Esasiye kanunu mu- cibince niyabet kıralın vasiyetna- mesinde gösterilmiş olan ç kişi tarafından irdare olunacaktır. Va Siyetname yoksa bu üç kişiyi ta- yin, Mebusan ve Âyan meclisle- rine ait olacaktır. Büyük Teessür Paris, 9 (A.A) — Kıral Alek- sandr'ın katli haberi bütün Paris'te tavsifi İmkânsız bir heyecan uyan- dırmıştır. Bilhassa bedbaht kıralı karşılamak için hararetli bazır- lıklar yapılmakta olan Belediye de bu heyecan pek büyük olmuş- tur. Her tarafta bayraklar yarıya indirilmektedir. Paris, 9 (A. A.) — Reisicüm- hur M. Löbrön, Kral Aleksandr ile M. Bartunun cesetlerini se- lâmlamak üzere bu akşam Mar- ISTER İNANMA! süt derdinin ortadan kaldırılması, süh'fu ineğin memesinden temiz olarak çıkması ve o temizliğini boğasımızdân midemize İninciyekadar muha- ile mümkün olur. Bu iş yapılmayın Sözün Kisası Münderecatımızın çoklu- gundan tir. dercedilememiş- " .——0 Gazi Flz. nin Teessürtelgrafları Ankara 9 (A. A.) — Yugos- | lavya Kıralı Haşmetlu Aleksandr Hz, nin vefa'ı Üzerine Relscüm- bur Hz. tarafından aşağıdaki taziyot telgrafları çekilmiştir: Yugoslavya Kıraliçesi Haşmet- 1â Marl Hazretlerine Marsilya Kıral Aleksandr Hz. nin şa- hıslarına karşı yapılan şeni suikast ve feci cinayeti en büyük bir te- essürle haber aldım. Hiçbir insanlık hissinin kabul edemiyeceği bu vahi şiyane hareketin acıklı neticesini , duyunca bütün Türk milleti be- nim duyduğum derin teesstirlin aynını hissedecektir. Zati haşmet- penahilerine kralın ve Yugoslavyanır bir dostu sıfatile en samimi tazi- yetlerimi arzeder ve gerek benim ve gerek Türk milletinin zatı haş- metpenahilerinin ıstırabına ve Yu- goslav milletile bütün Balkan mil- letlerinin matemlerine iştirak etti- ğimize itimat buyurmalarını rica derim. Guzi M. Kemal Yugoslavya Veliahtı Fehametlü rens Piyer Hazrellerine Pederleri — Haşmetlâ Kıral Hazretlerine karşı yapılan tavsif kabul etmez derecede şeni sui- kast münasebetile taziyetlerimin, kabulünü zatı fahimanelerinden rica ederim, Vefat eden Büyük Kıralın dostu sıfatile ve bütün Türk mil- letile beraber zatı fahimanelerinin ve dost Yugoslavyanın matemine büyük bir samimiyetle İştirak ediyorum. Gazi M. Kemal Ankara 9 (A. A.) — Marsil- yada yapılan suikast neticesinde vefat eden Fransa hariciye na- zarı M. Bartunun ziyar dolayı- #iyle Relsicümhur Hz. tarafından Fransa Reisicümhuru Hz. ne aşa- gıdaki telgraf çekilmiştir: Fransa reisicümhuru Albert Lebrun Hazretlerine Paris Kendi Toprağında yapılan sui- kastin bizzat Fransayı da matem- dar eden hneticesi, bütün sulh dostlarının, Fransa ve Yugoslav- ya dostlarının hissettikleri elemi bir kat daha artırmıştır. M. Bartunun — vefatı, kral Aleksandarla beraber Avrupanın uğrıyabileceği en acı bir ziyadır. Bu elim hâdise münasebetile zati devletlerine derin sempati hislerimi arzeder ve dost Fransa- nın matemine bütün Türk - mille- tinin samimi surette iştirak etti- ğginl bildiririm. Gazi M. Kemal aya hareket etmiştir. Kabine meclisi, M. Bartunun ailesine — hükümetin taziyetlerini bildirmeye — Adliye Nazırı M. Şeronu memur etmiştir. Sulkastten Evvel Paris, 9 (A.A.) — Kuıralı ök düren Hırvat Petrus Kalemen, Yügoslav) polisi tarafından Fran- sız polisine bildirilen şüpheli eş- has meyanında bulunuyordu. Kı- ralın — muvasalatı — münasebetile çok sıkı tedbirler alınmıştı. Otek- lerin bütün kuyudatı tetkik edil- miş ve her tarafa şüphelilerin fo- toğraflarile birlikte iki yüzden fazla tamim günderilmişti. Ankara Çok Derin Bir Teessür İçinde Ankara, 9 ( ALA) — Yugos- lav Kıralı Haşmetlü Aleksandr Hazretlerine karşı yapılan suikast havadisi Ankarada büyük bir heyecanla karşılanmıştır. Belediye intihabatı münasebetile baştanbaşa donatılmış olan şehir bu feci haber üzerine hemen aydınlıklarını söndürmüş ve dost milletin. matemine İştizak eyle- miştir.