10 Ekim 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

10 Ekim 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

Araç Köylerinde Son Posta Araç ( Husust ) — Sıragomu Aracın merkez köylerinden büyük 60 evli gayet güzel bir köydür. Köy düz bir arazi üzerine kurul- muş olup ziraate çok elverişlidir. Köyde Maarif plânlarına uygun şekilde yapılmış bir ilk mektep yardır. Köyün Üüst başındadır. Sularile İşleyen kereste - hizarları vardır. Kereste işleri iyi ilerlemiş bir vaziyettedir. Hizarlarda - biçi- len kerestelerin ağacı köyün civa- rında Orta Sofa, Aykırz ormanla- | rından kesilir, Köy yolları bozuk- tur... Bu civardaki köylerin hiç birinde kahvehane yoktur. Her köyde umuma mahsus misafirler için açılmış köy odaları vardır. Icabında misafir kabul edilmek Özere yapılan bu odalar aynıza- manda — köylülerin de toplanma yeridir. Gündüzleri tarlada, keres- te hizarlarında, İşinde gücünde yorulan köylüler akşam oldu mu bu odalara toplanır hoş beş eder- ler ve yorgunluk dinlendirirler. Bu havalide Suagum — köyün- den sonra büyük köylerden Dab- ruk gelir. Dabruk köyünde sek- sen ev vardır. Köyün büyük ol- masına rağmen dükkân yoktur. Köy Araç karasına yirm,yirmi beş dakika — mesafede — olduğundan köylülerle şehirlilerin hayatı ara- sında hiç fark yoktur. Köy aha- lisi ziraatle meşgul ve zengindirler. Keza bucivarda büyük köy- lerden — biri de Süzey köyüdür. Büyük köyde aşağı yukarı yüz-yüz yirmi kadar ev vardır köy kala- balıkdır. Köy muhtarı Tahsin Efendi tecrübeli ve çalışkan bir adamdır. Köyün iç yollarına itina ile bakmaktadır. Bu sefer köy meydanına büyük bir çadırvan yaptırmağa karar vermiştir. Çadır- vana sarf edilecek olan 170 lira para da temin edilmiştir. Bu köy çok eski ve tarihi bir köydür. Köyün etrafındaki tarla- lardan birçok mermer sütunlar çıkmaktadır. Köyün Bizanslılar zamanında kilise olan bir binadan bozma tarihi kıymeti haiz bir camii vardır. Söylendiğine göre bu köy Bi- zanalılar — tarafından tarihi bir şehirmiş. Bu şehrin eski Pafla- gönyamın başlıca büyük şehirle- rinden birisi olduğu iddia olun- maktadır. — Mehmet Enver Sıvasta At Yarışları Sıvas (Hususi) — Her sene Sıvasta yapılmakta olan at yarış- larının sonbahar mevsimine ait olanları da halkın gösterdiği bü- yük bir rağbetle hitama erdi. Birinci koşuda Çolak zade Meh- met Beyin hayvanı birinci, Bigalı Rifat Beyin hayvamı ikinci, Hacı Ahmet Beyin hayvanı üçüncü oldular. İkinci koşuda Haznedar zade Faik Beyin hayvam birinci, Pınar-« başından Ebubekir efendinia hay- Üçüncü oldular. Üçüncü koşuda Bandırmalı Mehmet efendinin hayvanı birinci, Fehmi efendinin hayvaı ikinci, Bito- gon Bey'n hayvanı üçüncü oldular, Dördüncü koşuda Salih Paşa- nın Serdarı birinci Adanah Hü- seyi Beyin Gümüşü ikinci, Anka- rat Ahmet Beyin kır tayı üçüncü v.d lar. | | ! r Tireboluda Yatılı Mektepler Yaıl— ması İçin Bütün K luler Çalışıyor Tirebolu, (Hu- susi) — Espiye nahiyesinde ya- pılmakta — olan | yatılı mektebin inşaatı bu ay ' soaunda — hitam bulacaktır. ÖOr- tacami — köyüne — 200 yataklı yatılı mektep inşaatır | na başlanılmış- tır. Kaymakam Mithat ve Ma- arif memuru Hasan Fazıl Beyler bir haftadanberi Ortacami — kö- yünde İnşaat Işlerini takip etmekte ve kasabadan mezkür köye kadar olan patika yolunu köy kanununa göre beş metre genişliğinde şose haline getirmek üzere çalışan ame- lelerin faaliyetlerini (:ftı. etmek- !odırler. Keylülerlııiııı yatıli mek- | Karakeçl Nahiyesi Siverek (Hususi) — Sivereğin Üç nahiyesinden biri de Karake- çidir. Karakeçi kazaya kırk ki- lometre mosafe- dedir. — Nahiye | müdürü — Rüştü Bey çalışmaktan zevk düyan — bir < gençtir. Rüştü B. bu son haftalar zarfında da mil- him işler başar- mışur. Cenuptan DD senişiak Siverek'e ge- müdürü RüştüB. mekte olan on iki deve yükü ka- çak tuz ve manifaturayı bizzat yakalıyarak Siverek İnhisar daire- sine teslim etmiştir. Bu mühim kaçak hâdisesini muvaffakıyetle ikmal eden Rüştü Bey yine bu son günlerde on bir denk mani- fatura eşyasını hamil olan ka- kaçakçıları da mallarile birlikte yakalıyarak kanuna tevdi - eyle- miştir. Dörtyolda Kereste Kat'iyatı Yapıl- masına İzin Verildi Dörtyol, (Hususi) — Son gün- lerde orman idaresince burada hiçbir suretle kereste katiyatına müsaade edilmemekte idi. Portakalların kesilmesi ve san- dığa konulması zamanı gelmekte olduğundan portakal — tüccarları kereste için büyük müşkilâtla kar- şılaşmış'ardır. Bütün bizar fabrikaları dur- muş memleketin her tarafında kereste ihtiyacı baş göstermiştir. Bunun Üzerine bilhassa porta- kalcılar Ankaraya bir heyet gön- dererek kereste katiyatına müsa- ade edilmesini rica etmişlerdir. Bugün Dörtyol ticaret odasına ve kaymakamlık makamına gelen teolgrafta kereste nakliyatına mü- vanı ikinci, Eyüp Beyin hayvanı | saade edildiği tirenin bir vago- nunun İstanbula kadar nakliye ücreti 300 lira iken yarıya İndi- rildiği bildirilmiştir. İzmirde İncir Mübayaası Izmir, 9(A. A.) — Inhisarida- resi Aydın Deniz havlisinde incir mubayaasına — devam etmek- tedir. Şimdiye kadar satın alınan incirler 2.000.000 kiloyu bulmuş- tur, Bunun 1.700.000 kilosu Izmire gelmiştir. [Anadoluda Bele- | |diye İntihabatı “lerde şenliğe İştirak etmektedir. Tiraboluda Fener kalesi tepler ve yollar için gösterdikleri alâka çok yüksektir. Falaklı köyü ile mülhakatında bulunan diğer köy halkı da birle- şerek makama müracaat edip köylerinin. merkezi olan cami yanına da bir yatılı köy mektebi yaptıracaklarını bildirerek mcktep plânı istemişlerdir. Niğde, 9 (A.A.) — Şehrimiz- de Belediye iİntihabatına başlan- mıştır. Halk reyini vermek üzere kafile halinde intihap mahalline koşmaktadır. Halkın güçlük çek- memesi için Üç sandık konulmuş- | tnr. Reyler müttefikan C. H. F. namzetlerine verilmektedir. Şehir baştan başa donatılmıştır. Halk- eve şehir bandoları muhtelif yer- Bilhassa hanımlar reylerini ver- mek hususunda büyük bir teha- lük göstermektedirler. Kastamonuda Kastamonu 9 (A.A.) — Şehrimiz- de Belediye seçimine başlanmış, şehir donatılmıştır. Sinema halka parasız tahsis edilmiştir. Kazalar- da da seçime hararetle devam olunmaktadir. Merkezde seçim üç gün sürecektir. Giresunda İntihabat Giresun, 9 (A.A.) — Belediye Meclisi azalıkları için C, H. Fır- kası namzetleri tesbit ve ilân edilmiştir. Şehir donatılmış ve süslenmiş, otomobillere konulan rey sandıkları bandonun da - İşti- rakile bütün mahallâtta dolaştırıl- miştır. Vatandaş'ar grup grup Bele- diyeye gelerek reylerini vermiye başlamışlardır. Adapazarında Bir Musiki Yurdu Açıldı Adapazarı (Hususi) — Musiki- ye heveskâr gençler bir mu- şefliğine Osman Beyler intihap edilerek faaliyetlerine — başlamış- lardır. Sürtte Atlı Gözinti Sirt, 9 (ALA.) — Halkevi atlı sporcuları valimizle birlikte yeni açılmakta olan Şirt - Şirvan oto- mobil yolu Üzerinde uzun bir yürüyüş yapmışlardır. Avusturya Rejisi İzmirden Tittün Alacak Izmir, 9 (A. A.) — Avusturya rejisi umum müdürü doktor Karl Dorrek'in riyasetinde altı kişilik bir heyet şehrimize gelmiştir. Bu heyet İzmir ve havalisinde mühim miktarda tütün almak için tetki- katta bulunacaklardır. Pada, Arage- riş — ve Tepe köylerinde — de nehari mektepler binası yapılmak- tadır. Kaymakam Mi- that Bey, her yönde olduğu gi- bi maarif haya- tma da çok e- hemmiyet vererek memlekete yeni yeni eserler bı- rakmaktadır.Kay- makamın bu yüksek teşebbüsleri bütün Tire- boluluları sevindirmektedir. Tirebolunun iktısadi ve ticari vaziyetini yükseltecek olan Tire- bolu - Gümüşhane şosasında da ameleimükellefe — çalışmaktadır. Memleketimiz için çok elzem olan bu yolun bir an evvel bitirilmesi ıçın büyuk gıyr:t sarfedilmektedir. San'at Mektebi Atölye Şetfliği Diyarıbekir — ( Hususi ) San'at Mekebi Müdürü —Halil Bey İstanbul ” San'at —Mek- tebi. — tesviye atelyesi — şef- | Biğine — tayin olunmuştur. Üç sene evvel ÂAy- ; din San'at Mektebi Mü- düri yetinden San'at mektebi — naklen gelen atölye - şefi Halil B. Halil B. Bura- da bulunduğu —bu üç sene zar- fında mektebi eski ve köhne bir binadan Dağkapı — dışarı- sında muazzam bir binaya nak- letmiş ve burasımı tam bir san'at mektebi haline sokmuş ve bütün noksanlarını ikmal etmiş ve yeni- den yaptırmış olduğu atelyelere motörler koydurarak büyük — bir faaliyete sevketmiştir. Kökçeağaçta Bir Nahiye Konağına Şid- detle İhtiyaç Var Taşköprü (Hususi) — Kökçe ağaç Taşköprüde bir nahiye mer- kezidir. Burası muhitin dört haf- talık panayır yeridir. Nahiye mer- kezi ilk mazarda cadde kena- rında — kurulmuş 8 - 10 ev- den ibaret gibi görülürse de İçerilere doş çok — büyüktür. Kökçeağaç Tosya, Boyıhıt, ve civar kazalarının emtiası için ih- racat merkezi vaziyetindedir. Nahiye bir nahiye binası ya- pılması - için halktan 1430 lira 35 kuruş para toplanmış, 927 senesinde de binanın İnşası için emir verilmiş ise de henüz iİnşaat apılmamışlır. . p.Bu pı::.ıınn Taşköprü hükümet konağının tamirine saraf edildiği söylenmektedir. Nahiyenin — bir nahiye binasına şiddetle ihtiyacı vardır. Kökçeören Kanalı Adapazarı, (Hususi) — 1900 metre uzunluğundaki Kökçeören gölü ayağının kazılmasına devam edilmektedir. Birinci kısım ikmal edilmiştir. Ayak 5 metro derin- liğinde ve 4 metre genişliktedir. Kanalın açılmasına 19 köy halkı İştirak etmiş ve el birliğile çalış- mışlardır. Kanal bittikten sonra göl sıtma membal olmaktan kur-« tulacaktır. M SN " Edebiyat Stalin'in Bir Sözüne Dair Stalin, Moskova'da — topl. muharrirlere “ruh mübendisli demiş. Bu sözü bir müne! Narullah Ata — bir sanat adamı söyleseydi belli hoş, fakat büyük bir şey ifade dia olunamıyacak bir teşbih olu! Bir müşahede söylenebilirdi; çünkü büyük di tanıdığımız — muharrirlerin — ço karilerinin — rubi, üzerinde de tesirlerini miştir. Fakat Stalin'la ağzında bu gösl eseri olduğu 6 ' ahlâkt —hayal bir emirdir; hoş veya güzel olüf olmadığını münakaşaya — lün yoktur. Rus ihtilâlcısı elbette B onu edebiyat yapmak için söyl miyor, bir işaret, bir emir veriyö Ancak bunu yumuşak bir İis. adetâ fikrine bir iltifat süsü rerek yapmak istemiş. Stalin'in sözünü Hitler Musolini de imzahyabilirler; çün! onlar da muharrirleri kendi i rinin yardımcısı görmek istiyof' Hepsine göre muharrir, sanat! bir ideologianın, muayyen, y: kendilerince tayin edilmiş ideologianın propagandacılarıd Bunun iyi tarafları da var, f tarafları da, Bugün dünya bir ihtilâl de geçirdiği için belki iyl taraflı fena taraflarına galebe edebilir | muharririn, sanatkârın ehemmi; tini böyle takdir eden, onu i rinin baş yardımcılarından sa; devlet adamları elbette ki edeb yatı da, güzel sanatleri de ederler. Zaten bugün, — mesel Rusya'da, bedii hareketlere fevkalâde bir alâka gösterildiği herkes tasdik ediyor. Ihtilâlcı memleketlerin muh rirleri kendilerine yardıma ça; malarının daha — derin bir tesiri daha olacaktır. Siyaset, id işleri bir “routine,, haline memleketlerde devlet ada sanatkârlara ehemmiyet vermiyo demeyeceğim, fakat onlara b süs gibi bakıyor. Şalrin, âlim memleket işlerinde fikrini söy! mesi, hele o işlerin başına meğe kalkması hayretle k: nıyor. Onlara, “çizmeden yuki çıkma,, demenin daha - terbi: cesi olan: “Sizin gibi edebi: adamlarının — böyle geçici işlei tenezzül etmesi — doğru oli deniyor. —Bunun için sana! güceniyor ve her gücenik adâ! gibi çocuklaşıyor. adamlarının oılırı gösterdi; itibar bu güci bu ço luğa bir nihayet verebilir. Fena taraflarına — gelinci Devlet adamı ile ilim, — san adamlarının — iştiraki ikinciye hükmetmesi ile fena ve bu fenalık iki başlıdır, y hem sanate, hem devlete fenal dokunur. Devlet adamı, realit! adamı ne kadar ihtilâler - olur olsun nihayet bir istikrara val mağı ister. Onun ihtilâlcılığı, meS:ği hâlin yıkılması ile biter; tık onun yerine, kendi istediği b kurulmasına ve bu halin günd | tilâlcı devlet birincinit güne kuvvetlenip devam etmeslü? çalışır. Halbuki sanatkârın iht cılığı daimidir ; o, yeni biten ihtilâlden sonra ondan sonrakifl” müjdelemeğı başlar. Bundan geçip olanla iktifaya başlad zaman hihmeti vücudunu kayl der. Resmi şairlerin “poğtes rente,, acmacak — hali — bu eserldir.