14 Ekim 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

14 Ekim 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

SON POSTA Hergün Kabahati Gazetelere Yüklemeyiniz » Matbuatın sayısız — vazifeleri arasında en belli başlısı, batta :ıyoıi. hâdiseleri umumi efkâra, iç vakit geçirmeden derhal ar- zetmektir. Hâdiseler hakkındaki tafsilât ve malümat gazete say- falarıma nekadar geç aksederse ve o gazete umumi efkârın kar- şısına nekadar geç çıkarsa ©o nİs- bette zarar edilmiş olur. Bir misal söyliyelim: Geçen gece Heybelilada — açı- da bir facia oldu. 33 vatan- laş bir kazaya kurban giderek boğuldu. “Son Posta,, bu facia- yı efkârı umumiyeye vakit gecik- meden bildirilebilmek için neka- dar sıkıntı çekti bilseniz. Alâka- dar ve selâhiyet sahibi bütün makamlara ve üâmirlere telefon ettik. Muharrirlerimizi sağa sola gönderdik. Maalesef bütün bu K Su ve yüz karası Bi Sözün Kısası Münderecatımızın çoklu- gundan dercedilememiş- tir. , Eskişehir'de Belediye Intihabı Bitti Eskişehir (Hususi) — Belediye intihabı ikmal ve reyler tasnif edilmiştir. Halk Fırkası namzetleri liste- sinde altı da hanım vardır. Azala- rir kısmı azamını geçen — seneki azalar teşkil etmektedir, Namzetler meyanında bulunan hanımlar Mebrure Vasfi, Türkân Kâzım, Mesrure Sıtkı, — Firdevr Faruk, Kadriye Talip, diş tabibi Nuri Halet Hanımlardır. Sarıkamışta Sarıkamış, ( Hususi ) — Bele- diye intihabatı ikmal edilmiş, rey- bunlar, yaptıkları kötülükleri bu hareketlerile gizleyebile ceklerini sanırlar. Bu zavallı gafiller bilmezler ki fenalık uzun boylu gizli kalamaz ve günün birinde mutlaka patlak verir. Hayatta temiz kalmak istiyotsanız, kalbinizi kirlet« Atalarımız: “Su her geyi temizler. Fakat yüz karamnı temizleyemez.,, Demişler. Bu söz hiç ölmiyecek ve dün- yalar durdukça yaşayacak bir vecizedir. İnsanlar — vardır, kalplerinin kirini, alınlarının lekesini gizlemek için zahiri makamlardan, hâdise hakkında maksada hizmet edecek bir tek kelime öğrenemedik. Fakat bu müşkülüta rağmen vazifemizi ba- lerin tasnifinde Halk Fırkası tara- fından gösterilen namzetlerin ka- zandığı anlaşılmıştır. gşarmak lâzımdı. Binbir çeşit zor- luktan sonra hâdisenin mahiyet ve tafsilâtını okuyuculara — vere- bildik. — Facla gece yarısından Bonra saat iki buçukta — olmuştu. Gazetenin yazı müdürü sabahleyin Saat altıda işe başlar ve gazete onda çıkar, Böyle çok müthiş bir hâdise olduğu zaman gazeteyi aha erken çıkarmak — lâzımdır. Maalesef o gün gazeteyi binbir uğraşmadan sonra ancak on bire doğru — çıkarabildik. — Kabahat bizde mi? Hayır. Çünkü biz alâ- kadar Amir — ve memurlardan Yaktile malümat alamadık: — Bir se ve bilhassa umumi efkârı | heyecana getirecek — hâdiseler vaktinde ortaya bu yüzden — doğacak — zararı şöyle hesap edebiliriz: Halk, bu bâdise — hakkında Barih ve doğru bir haber alamaz, =lılırı inanmak mecburiyetinde ur. Her hâdiseyi — dallandırıp budaklandıran ayak tellâlları ha- rakete gelir, bire yüz katmak suretile önlerine gelene hikâye ederler ve neticede umum! efkâr yanlış şayiaların — esiri olur, bu yüzden ekseriyetle marazi heye- canlar baş gösterir. Halbuki gazeteler o hâdiseyi, salâhiyet sahibi kimselerden alb- dıkları malâmat üzerine — halka vaktinde bildirirlerse halkın heye- eana düşmesi, yanlış — şaylalara dayanarak muhakemesini şaşır- ması — gibi ihtimallerin — önüne geçilmiş olur. Ikinci bir misal: Geçen salı günü Marsilyada bir. avikast oldu. Yugoslavya Kıralı Aleksandır Hz.ne ilk kur- şun saat tam 16,10da — sikildi. Marsilya ile Paris arasındaki mesafeyi şöyle bir hesaplayınız: Pariste saat 17,10da çıkan gaze- teler bu hâdisayi efkârı umumi- yeye bütün tafsilâtile bildiriyor- lardı. 'Marsilya —nerede, Paris nerede ve aradan geçen bir saat gibi kısa bir zaman ne demek- tir? Fakat o memleketlerde ga- zetecilere gösterilen geniş kolay- hklar sayesindedir ki bir gazete neşir vazlfesini hakkile yapa- biliyor. Bizde ise gazete fotoğrafçıla- rile muhabirlerinin gördükleri zor- luklar sayılmayacak kadar ı'şok- tur. Daha neler de neler.. Eğer mzetelerde nadir olmakla bera: l :ır bazan yanlış haberler görü- | yorsanız. bunün kabahatını o haberi yazan gazetecide değil, o hâdiseye ait malümatı gaze- teciye vermek salâhiyet ve mev- kiülnde — olanlarda aramalısınız. Çünkü onlar bu vazifelerini yap- mak istememişlerdir. temizliğe, şıklığa, —dil tatllığına ehemmiyet verirler. Çünkü SON TELGRAF HABERLERİ Vekiller Heyeti Toplandı Siyasi Vaziyet Tetkik Edildi memaye çalışınız. Zahiri kıyafet bunun için kâfi değildir. (Marsilya faciasına ait ilk haberleri bugün birinci sayfamızda takip ettiniz. Burada facia etrafındaki son haberleri okuyacaksınız.| Ankara, 14 ( Hususi ) — Ve- killer Heyeti dün — toplanarak Marsilya Faciasından mütevellit siyasi vaziyet tetkik — edilmiştir. Müteveffa kıral — Hz.nin cenaze merasimi esnasında dört Balkan Hariciye Nazırı Belgratta toplan- mış olacağından Hariciye Vekili- miz lâzımgelen direktifleri almış- tır. Müteveffa — kıralın — cenaze merasiminde hükümetimizi temsil edecek olan Hariciye Vekilinin riyasetindeki — heyet — İstanbula hareket etti. Çocuk Kıral Belgratta Belgrat, 13 (A. A.) — Çocuk Kıral Piyer Hz. buraya gelince belediye relsi kendisine eski bir adet olarak ekmek ve tuz takdim etmiştir. Başvekil de bir nutuk söyleyerek bütün milletin haş- Yerli Mallar Pazarları Yerli mallar pazarlarının Bey- lu şubesi bugün saat dörtte mera- ıloı!lı ıçılıcıldfrı.nYınl şube, İstiklâl caddesinde 320 numarada eski- den Yani birahenesi ve son za- manlarda Edenbar olan binada, Yıldız. apartımanı altında tesis edilmiş olup Beyoğlunun zarif ve güzel bir mağazası halini almıştır. İSTER-“İNAN İST Boyacı Şahin: “ — Gazeltene yar, diyor, bizim yar, diye. On beş kuruştaa soğan Muharrir Ercüment Ekrem Bey, bir boyacının soğa- nın pahalı olduğu hakkındaki gşikâyetinden bahsediyor. oğana nark koysun. Gene eskizi gibi İSTER INAN ISTER 'M. Bartu İçin Muazzam Bir Cenaze Merasimi Yapıldı, Fransız Kabinesinde Adliye Nazırı Da İstifa Etti metpenaha zeval bulmaz sada- katından bahsetmiştir. Bartunun Cenaze Merasimi Paris, 13 (A.A.) — Müteveffa Hariciye Nazırı Bartunun cenaze merasimi hüzünlü bir hava içinde ve çok kalabalık bir kütle huzu- runda yapıldı. Tabutun bulundu- ğu Hariciye nezareti salonunda yüzlerce çelenk arasında Yugos- lavya ve Türkiye namına konulan ga GeTER RR AT YA SN Macar Gazeteleri Ateş Püskürüyor! Budapeşte, 18 (A A.) — Bütün Macar matbuatı Macaristanla Mar- pulkasti arasında münasebet silya eylemek isteyen tahrikâmiz ha- berleri nefret ve infialle reddetmek- tedirler. Uj Nemzedek gazetesi: “Müfteri- lerin yüzlerinden maskeyi indirmek için daha fırsatlar elimize geçecektir.,, Diyor. Roma Elçimizin İtimatnamesi Roma 13 — Başvekil M, Mu- #olini Türkiye Elçisi Hüseyin Ra- gıp Beyi kabul etmiştir. Mu- maileyh itimatnamesinin bir sure- tini Başvekile Vvırıiıu'ı. bir boyacı Şahin alıpta yiyemiyor, Şaştım, kaldım., İNANMA! çelenkler göze çarpıyordu. Merasim esnasında Başvekil M. Dumerg bir nutuk söyleyerek büyük ölünün siyasetteki kiyase- tinden, vatanperverliğinden bah- setmiş ve şöyle devam etmiştir: —— | Belediye intihabı ikmal edileu di- ğer yerler hakkında dördüncü sayfa- mızda malümat vardır. ) Romanyanın Moskova Elçiliği Bükreş, (Hususi) — Romanya- nın Ankara sefiri M., Edmon Mos- kova elçiliğine tayin edilmiştir. Yunanistanda Siyasi Vaziyet Düzeldi Atina, 13 (A. A.) — Siyast vaziyet, kat'i hal safhasına gir- miştir. Reisicümhur M. Zalmisin yeniden intihabı sür'atle temin edilmiş, — meb'usan meclisinin feshi faydasız bir hale gelmiş ve normal parlamento hayatının de- vamı İmkân dairesine girmiş oluyor. Romanyada Bir Adam Zabitleri Ze- «il ve kahraman Kıral Alı dr ile birlikte, onun muave- nötile, Adriyatik — ve orta Avrupa sulhunun tahkimine giderken katledi- lerek ölmüştür. Fransa, clhan sulhunü temine çalı» girken Ölen Hariciye Narzırının cesedi önünde Yugoslavyaya olan sadakatin! temin eder.,, Fransız Kabinesinde Paris, 13 (A. A.) — Harlcl- yeye M. Laval, Dahiliyeye M. Marşando ve müstemlikâta M. Ro- len tayin edilmiştir.|M. Şeron istifa etmiştir. Solânikte Bir Tevkif Atinadan yazılıyor: Lehli bir anarşist, İsveç — veli- ahtına suikast hazırlamak - suçile Selânikte tevkif edilmiştir. Petrol Arama İşi Midyat 13 — Petrol tezahii- ratı arzetmekte olan sahada İktı- sat Vekili Celâl Beyin huzurile ilk arama ameliyesine başlanılmış, sondaj tesisatı gayet mükemmel yapılmıştır. Sondaj başlamadan evvel tesisatı bağlıyan kurdele İktısat Vekili tarafından kesi- miştir, ER İNANMA! — ana nark konabileceğini pek zannetmiyorum. Wİ!S:Lıu yapmar. Sıç-ı. Be Bir kahkaha attı: — Ne? Dedi; yapmaz mı?, İsterse öyle bir yapar kil. Yük arabalarının tekerlekl biliyor, ammal. O, bundaı Meğer, bu basit adamın aklı nelerâ de X olur. e İlâslik koydurmasını eriyormuş? hirlemiye Karar Vermiş Bükreş, 13 ( Hususi ) — Üni- versol gazetcsinin neşriyatına göre Bükreş askeri mahfeli — tabldot müteahhidi tevkif edilmiştir. Bu adam mahfel zabitlerini zehirlemek istemekle suçludur. Sebebi ise, teahhüt — iİşlerinin — kendisinden alınıp bir başkasına verilmesidir. Müteahbit, fikrini mahfelin aşçısı- na açmış ve kendisine bir paket zehir verirken aşçının ihbarı üzerine yakalanmıştır. Filistinden Gelen Muhacirler G. Antep, ( Hususi ) — Filis- tinden gelen 19 hanelik Türk muhaciri Islahiyeye sevkedilmiş ve Güllüde yapılan yeni köye yer- leştirilmişlerdir. Antep ve Kilis halkı muha- cirlerin — bir senelik yiyecekleri zahireyi sabununa ve zeytinyağına varıncıya kadar temin etmişlerdir. Halepte Mektep Talebeleri De- vamsızlık Grevi Yaptılar Halep, (Hususi) — Şehrimiz lise ve sanayi mektebi talebe- leri, hep birden grev yapmışlar, mektebe devamı kesmişlerdir. Greve sebep, daha evvel bazı talebelerin mektepten koğulmuş olmalarıdır. Grevci talebe, ar- kadaşları — affedilinceye — kadar greve devam edeceklerini bildir- mişlerdir. f