19 Ekim 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

19 Ekim 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

Biga Köylerinde Son Posta Biga, (Hususi) — Lofçaicedit köyü 300 hanelik ve Biganın en büyük köylerinden biridir. Vaktile Lofça muhacirleri tarafından Uç bin beşyüz madeni liraya satın alınan bu çiftliğe yerleşilirken kendi eski memleketlerinin ismini | veriniş olmak Ürere bu köye « Lofçaicedit » demişlerdir. Arazisi çok verimli olduğu için bu köy gittikçe genişlemiş ve bir çok Şumnu, Razgrat, Rusçuk mu- haciri gelerek adeta bir şehir | hâlini almıştır. Mer'ası, büyük küçük hayvan bakımına elverişli ve toprakları tütün yetiştirmeyo müsait olduğundan bu köyün halkı bir taraftan ziraatle diğer taraftan hayvancılıkla meşgul olmıya baş- lamış ve birkaç sene zarfında vakit ve bal peyda ederek vazi- yetlerini düzeltmişlerdir. Senelerce tütüncülük yaparak hayli para kazanmış olan ahali, son zamanlarda tüccarın gelme- mesi ve inhisar idaresinin de mah- süllere bol para vermemesi yüzün- den yalnız hububat ziraatile meşçul olmıya başlamışlardır. Bu köyde çok güzel pamuk yetişmektedir. Bu köyün bir de büyük gölü vardır. Bu gölün senevi bin lirayı aşan varidatı hep köy sandığına aittir. Bu para ile köylü, mer'a vergilerini ka- pattıkları gibi sair ihtiyaçlarını dahi görürler. Köy sandığı zengin olduğu için geçende beş sınıflı ve Üç muallimli olan mekteplerini tamir ettirmişler ve civarına bir de asri halâ yaptırmışlardır. Maarife çok meraklı oldukları için mektepleri iyi randıman ver- mektedir. Bu sene bu köyün mektebinden Biga ortamektebine dört beş talebe gelmiştir. Diğer- leri orta tahsili takip etmeyerek rençberlik hayatına atılmışlardır. Bu köyde pek düşkün ve fakir kimse yoktur ve bulunmaz. Çünkü | pek fakirler gölden saz biçmek ve hasır dokumak suretile para kazanabilirler. Dokunan hasırlara hariçten birçok müşteri gelmekte ve bu yüzden de köye hayli para girmektedir. Bundan başka halkın fıkara kısmı için bu köyün civarında taş ocakları vardır.. Bir adam bugün ne kadar az çalışsa yine | yarım liralık taş çıkarır. Bu ocak- larda orman rüşumu alınmadığı gibi köy sandığına da bir şey almmaz ve wretle halkın fakir tabakasına yardım edilmiş olur. Köyün güzel minareli bir ca- mü ve ihtiyaca kâfi her nevi esnah vardır. Suları da bolca ve tatlıdır. Ahalisi hep Rumeli ter- tibi giderler. Çok misafirperverdir- ler. Yemekleri ince ve kapları te- mizdir. Evleri umumiyetle birer —katlı ve damları kiremittir. Çarşı yüzün- de yüksek birkaç ev vardır. Köyün —içi muntazam “ surette kaldırımla döşenmiş olmakla kışın çamur filân bulunmaz. Bu köyün içindeki ufak br derede Rer zaman beyaz pamuk gibi kaz sörüleri bu'unur ve dere kenarın- daki söğütlerir altında hergün papatya gibi gölgelenirler ve insana bir Anadolu köyünde yaşadığım hatırlatırlar. Mezarlık- ları, okuma odaları muntazamdır. Gençleri tamamen yeni yazıyı kavramışlardır. Korucuları iki üç günde bir, postadan çıkan mek- tupları, gazeteleri alıp berkese tevzi eder. Cumaları bir şehir gibi ka'abalıktır. İnsan köyde otur- duşu sun farkında bile olmaz. H.Ş. tütüncülükten vazgeçmişler, | Tekirdağ (Hu- | susi)—Tekirdağı- | nin iktisadi bün- | yesinde inkişaflar yaratacak, şehri- mizi refah ve umrana - götüre- cek üç yol vardır. Tekirdağ-Murat- hı, Tekirdağ-Mal- kara ve Tekirdağ Hayrebolu — yol- ları. — Tekirdağ Trakya şehirleri içinde en çok yola sahip olan işlek bir beldedir. Vilâyetin 600 kilometre - yolu vardır. Bu sene yeniden İnşasına başlanan 52 kilometrelik Tekir- dağ - Hayrebolu yolundaki inşaat faaliyeti devam etmektedir. Bu yolda çalışan mükellef amele bit- mek Üzere olduğundan ücretle amele ve vesait temin edilmiştir. Eylül ayı içinde Tekirdağ - Hay- rabolu yolunun birinci ve ikinci kısımlarında 548 yol mükellefi çalışmış, (2228) metre mik'âp ham taş kırdırılmış ve'taş - ocak- larından (1020) metre mik'âp taş İzmirden Yaş Üzüm Sevkiyatı İzmir, 18 (A.A.) — Liman- | mızda bulunmakta olan İsveç ban- dıralı Vasalant vapuru doğruca Isveçin Göteburg limanıma gide- ceğinden şehrimiz sobze ve mey- vacılar kooperalifi tarafından bu vapurla Üç ton yaş Üzüm sevke- dilecektir. Ödemiş mahsulü olan bu üzümler vapurun soğuk hava depolarına konacak ve on bir günde Göteburga gidecektir. Bu üzümlerin bir kooperatif vasıtasile orada satışları temin edilmiştir. İzmirde Gizli Nüfus İzmir, 18 (A.A.) — İzmir mer- kezine bağlı köylerden gizli do- ğum ve evlenme için nüfus dai- resine şimdiye kadar müracaat edenlerin sayısı 7856 ya varmıştır. Çankırıda Senelik Panayır Büyük Merasimle Açıldı Çankırı, 18 (A.A.) — Çankırı panayırı bugün on binlerce halkın Iştirakile açıldı. Panayıra Çorum, Yozgat, Kastamonu vilâyetlerile Kalecik, Tosya ve sair bir çok kazalar — halkı iştirak etmiştir. Çankırı emsalsiz — bir. kalabalık içindedir. Alış eeriş iyidir. Kızılcahamamda Tifüs Kalmadı Kızılcahamam (Hususi) — Bazı hastalarda tifüs alâimi görülmesi üzerine hükümet tabibi İbrahim Bey ile sıhhat memurları tarafın- dan derhal bütün halka tifüs aşısı yapılmıştır. Hastalığın tamamen önüne geçilmiştir. Turhal Şeker Fabrikasında Tokat (Hususi) — Turhal is- tasyonuna her taraftan mütema- diyen pancar gelmektedir. Gele- cek sene daha çok pancar istih- sal edileceği anlaşılmaktadır. Bu sene kampanyanın ikisay «devam edeceği tahmin olunmaktadır. HABERİ edilmiştir. Noksanları tamamlan- mak üzere olan 8 ve 12 tonluk silindirler bu yola sevkedilecek | ve yakında silindiraja başlanacak- tır. Bu yolun mühim bir kısmının kıştan evvel bitirilmesi için çal- çılmaktadır. Bu yolda yapılacak | beton arme bir menfezde mü- nakasaya çıkarılmıştır. Çorlu - is- | tasyon yolunda demontaj İle bir- likte 760. ” 3 ferşiyat ve V360. * 3 silindiraj ameliyesi yapılarak — yol bitirilmiş ve müteahhidi Hakkı B. | tarafından muvakkat kabulü talep | edilmiştir. Çerkesköy-Saray yolunda İki inşant devam etmektedir. Eylül çıkarılarak inşaat mahalline naki- | ayı içinde bu yolda 590 metro Tekirdağ - Hayrabolu yolunda Ergene Köprüsü n 2 f;'ı'(î l(î ekirdğında İmar işleri Bütün Yollar Yapılıyor, Hükümet Daireleri Bir Araya Toplanacak blokajle beraber şose sandığı, balast — ferşiyatı 280 * 3 taş kırıl- ması, 432. 3 imlâ, 1000 metre uzunluğunda hen- & dek hafriyatı yapıl E — mış ve ölÜ mü- kellef amele çalış- mıştır. Tekirdağ çarşısının mühim bir kısmını teşkil eden Çukurçeşme mevkiinden Kurnalı köprüsüne kadar olan kısım kâmilen parke- taşile döşenmiş ve çok munta- zam bir şekil almıştır. Kurnalı köprüsünün darlığı vesaiti nakli- | yenin geçmesine mani teşkil etti- ğinden bu köprü de lüzumu ka- | | dar genişletilmiştir. Hükümet konağı Hükümet konağının arka kıs- mındaki inşaat faaliyeti hararetle devam etmektedir. Bu inşaat ik- mal edildiği gün Adliye. Nafia, Maarif ve Sıhhiye daireleri bu- raya nakledilecektir. Şehrimizde- ki düzenlik işleri şayanı memnu- | niyet bir hal almıştır. Belediye İntihabının Neticeleri Yeni Belediye Reisleri Seçilmiye Başlanıldı Babascakide en ihtiyar kadin Hacı Nine sandığa ilk reyi atarken Keşan, (Hususi) — Son bele- diye intihabında kazananlar ilk içtimalarını yaparak — belediye reisliğine Zati Beyi, encümen azalıklarına da Hasan, Muhlis Beyleri, birinci ve ikinci veis ve- killiklerine Arif ve Mehmet Ali Beyleri seçmişlerdir. Babaeski, ( Hususi ) — Sabık belediye reisi Mehmet Bey tekrar reisliğe seçilmiştir. Malatya, (Hususi) — Kemaliye, Arapgir ve Kâhta kazalarının da belediye intihabatı bitmiştir. Ke- maliye belediye reisliğine eski reis Ismail Bey, Arapgir belediye reisliğine eski reis Nâzım Bey, Kâhta belediye reisliğine de eski nahiye müdürlerinden Vehbi Bey seçilmişlerdir. ede, (Hususi) — Belediye bitmiş, Darlı zade Mitat, avukat Sadık, Ihsan, Arap zade Sadık, Bosnalı zade Yusuf, mütekait Mehmet, Seyit Ali, Hasan, Salih, Ibrahim, Mustafa, Falik, Duhani zade Faik, Saatçı Mehmet, Duruk oğlu Ibrahim Beyler asli azalığa seçilmişlerdir. Kırkağaç, ( Hususi ) — Bele- diye intihabı bitmiş, yeni aza | *belediye reisliğine cöki vreis Celâl | Beyi seçmişlerdir. Dörtyol, ( Hususi ) — Yeni intihapta — eski belediye reisi Tahsin, Süleyman Bahri, Ahmet Osman, —Abdurrahman Osman, Hasan Süleyman, Tuti Hasan, Şa- ban Bayram, Ali Mehmet, Zeim Bahri, Hanefi Yusuf, Osman Hamdi, Zekeriya Hasan, Veysel Kerim, Edip, Ahmet — Selim, Ibrahim Celâl, Şükrü ve Alâettin Beyler asli azalığa seçilmişlerdir. Bu zevat aralarında yaptıkları seçimde eski roisi tekrar reisliğe intihap etmişlerdir. Belediye Seçimi Biten Yerler Istanbul, 18 (A.A.) — Yurdun 41 yerinde daha Belediye seçimi bitmiştir. Şimdiye kadar seçimi biton yerlerin sayısı 361 olmuştur, En son seçimi biten yerler şunlardır: Ankara, Ayaş, Bağla, Beypa- zarı, Çubuk, Haymana, Kalecik, Karaşat, Keskin, Kızılcahamam, Nallıhan, Polatlı, Ş. Karahisar, Şıhlar, Gümüş, Merzifon, Gümüş- hacıköy, Ceyhan, Osmaniye, Ve- zirköprü, Urfa, Birecik, Haran, Hilvan, Siverek, Sürüç, Yaylak, Van, Adilcevaz, Arapsunköy, D- yarıbekir, Çermik, Kulp, Lice, Osmnaniye. Silvan, Beyazıt, Sasun, Varto, Sulhan. Trakyada Tetkikler Trakyada Lisan Ve Halk Türküleri Tekirdağ, ( Hususi ) — Öz dilimiz Türkçe olduğu halde Te- kirdağ ve havalisinde, bazı Trak- ya köylerinde hâlâ birkaç türlü lisanla görüşenlere tesadüf edik mektedir. Bu köylüler arasında Pomakça, Arnavutça, Boşnakça, Ulahça bazan Bulgarca konuşan- lar sık sık görülmektedir. Mese- lenin garip ve acınacak şekli şu« dur ki: Bazı köylüler Türkçe bile bilmemektedirler. Böyle köylerde muallimler talebeye evvelâ Türk- çe öğretmekle meşgul olmakta- dırlar. Bunlar bir araya geldikleri zaman hep yabancı dille görüştük- leri için Türkçeyi öğrenmekte müşkülât çekmektedirler. Türkçe bilmiyen köylümüz zikre şayan derecede fazla değilse de bunlar mecburiyet olmadıkça İstedikleri gibi konuşmaktadırlar. Şarköy kazasında yabancı dile le görüşenler yüzde yirmi nisbe- tindedir. Bu kaza köylüleri ekse- riya Pomakça göyüşüp konuş- maktadırlar. Bu lisan karışıklığı- nin önünü almak lâzımdır. x Geçmiş zamanlardan, taşkın ahenkli, kırık - sazlı, ismi belirsiz halk ve saz şairlerinden bize mi- ras kalan memleket türküleri üze- rinde durulacak ehemmiyetli bir mevzudur. Halk ruhundan kopan ve yine senelerce halk arasında yaşayan bu inciler ne kadar içli ve ne kadar cana yakındır. Bu halk şiirlerinin kiymeti bilhassa, Halk duyuş ve düşünüş tarziğim, halk dilinin en samim! bir ifadesi olmasındadır. Trakya köylerinde söylenen halk türküleri meyanın- da şunlar ne kadar güzeldir: Ala geyik gibi boynun sallarsın, Kement altıp yollarımı boğlarsın. Bana derler niçin gülmez ağlarıın Mevlâm gül dememiş nasıl güleyim?! x4 Aşamadım şu dağlariın kurdu var; İçerimde bir yosmanın derdi var. Şu ellerin mekâm var, yurdu var; Hani bizim mekâmmız, yurdumuz?. * Derya coşar coşar vurur taşlara, Yine gazel düştü gök ağaçlara.. Bana derler sevdiğinden vazgeçmişi Ben onu sorarım uçan kuşlara.. * Yüöce dağ başında kar bölük bölük, Esme seher yeli ciğerim delik.. Zaten ben olmuşum yaralı geyik; Bir de sen vurup ta yarala benl., * Nöbet şekerini ezenim yoktur; İnce tülbentlerden süzenim yoktur., Neyleyim sarayı, neyleyim köşkü, içinde salınıp gerenim yoktur. * Suyun ucunda üşüyüp durma; Kamış parmakların sızlar sonra. Ölümden korkup ta geriye durma, Yiğitin almına yazılan gelir.. * Kurumuş çaylarda hiç Ördek olmaz, Bu dünya fanidir kimseye kalmaz.. Birkaç sene bu müddet te geçerse Gider bu güzellik sana da kalmaz. * Şu Şahin dağından kar ister gönlüm, Elmadan usanmış mar ister gönlüm.. Sanki benim mor sünbüllü bağım varı Zemheri ayında gül ister gönlüm. Yağmur yağdı su serpmedim güllerd, Ben seni sevmişim vermem ellere.. Yedi yılda on dört bayram geçirdi:n; akmadım nazik ellere.. ller, bu vadida yapılack işin ne derece kolay olduğuna bir işaret olmak Üzere getirilmiştir. —)