19 Ekim 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 5

19 Ekim 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 5

Marsilya Faciası Cemiyeti Akvama Mı Gidecek Marsilya faciasının kurkanlarından fami meçhul kalanlar sessiz sadasız ebedi medfenlerine — yerleştiler. M Bartu gömüleli birkaç gün oldu. Kı- ral Aleksandrın cesedi ise, ancak düm makberasine tevdi edilmiştir. Bunlar, facizam maddi izleridir, bunım icap ettirdiği tahkikat devam ediyar. Arz- kası henüz ahbnmamıştır. Kısa bir zamanda da alınacağa benzemiyor. Fakat bu hâdisenin tabil bir suretta icabettireceği bir takım teşebhüsler vardır ki asıl fikirleri meş- gul eden de bunlardır. Meselâ: Yugoz- lavya efkârumümiyasi için bir ukte elarak kalacak nokta katilin Make- donya ihtilâl kamitosine mensup Bulgar elmasıdır. Ayrıca bu adamın Macaristanda mekân tutmuş Hırvat ihtilâlcilerile — teşrikimesai — etmesi, bunların Yugoslav hududuna yakın bir Macar çiftliğini merkez ittihaz eyle- meleri ve orada, tabanca ve «ilâh talimleri yapmalarıdır. Yine Yugoslar ve Fransız zabıtalarının tahkikatından anlaşılıyor ki Hırvat komitecilörinin Hiderlerladen Paveliç Milânda mekân tutmuştur. Dalma orada olurur, arası: ra temas ziyaretleri yapar, talimat. | larını oradan verirmiş. Bu noktalar aydınlandıktan vonra faclanın mes'u- liyetini daha iyi tebarâz ettirmek için Yugoslavya hükümeti, meseleyi Mil- letler cemiyeti konseyine artetmeyi düşünmektedir. Bu sebeple Küçük İtilâf hükümetleri — Fransız devlet adamlarile müzakere — halindedirler. Meselâ Çek Hariciye mazırı M. Benes Pariste birçok Framnsız örkâm hükü- metile temaslar yapmıştır. Maamafih bu müracaatın doğrudan doğruya Yugoslavya tarafından ya- pılmayıp ta bir başka hükümet tara- fından yapılmasi İhtimali de — vardır. EBxaları, bu teşebbüsten amell bir netice çıkmayacağı mütaleaamdadırlar. Çünkü; facianın mes'uliyeti bazı dev. letlere dayanacak oluzsa, © zaman ne yapılacaktır? Bu mahafilin fikrine göre Akvam cemiyeti, misakımın 11 İnci maddesi- nin ikinci fıkrası mucibince harekete getirilse bile tatbik edecek bir zecir tedbiri - bulamıyacaktır. Binaenaleyh vaziyet her zamandan karışıktır. ve bir müddet hâdiselerin inkişafımı bök- lemek lâzımdır. — Süreyya No .St 19- 10 - 934 Fakat Sabahları erken indik- leri için yalnız kalıyor, o zaman kadınlarm daha fazla bulunduk- ları bir köşeye sığmıyorlardı. Bunlar genç kızların nereye gittiklerini, merede — oturduklarını öğrenmişlerdi. Bir sabah köprü- den Galataya saptıkları zaman kendilerini takip edenlerden biri birdenbire seslendi: — Leylâ Hamm. Leylâ Har nımefendi. İkisi birden dönüp baktılar. Bu vapurda daima gördükleri ve arkadaşlarile konuşmasıadan bir şirket veznedarı olduğunu öğ- rendikleri genç bir adamdı. Elin- deki küçük bir paketi uzattı: — Vapurdan çıkarken düşür- dünüz hanımefendi, dedi. İkisi birden başlarını kaldır: dılar: — Yanlış olacak efendim. Ve Leylâ kaşlarını çattı: — Ben bizşey düşürmedim. O usrar etti: — Nasıl olur efendim, bilet verirken koltuğunuzun — altından düştü. AÂmerikada Müthiş Bir Zelzele Los-Anjeles, 18 ÇAA ) — Kali- forniyanın cemabunda şiddetli yağ- murlarla beraber bir zelzele olmuş- tur. Şimdiye kadar mühim hasar olduğu —haber verilmemiştir. Sular birçok şehirlerde sokakları örtmüştür. Mülteciler | Çekoslevakyada Sıkı Bir Kontrol Altında Bulunacaklar Berlin, 18 ( AA ) — Gazetelerin Prag'dan —aldıklan haberlere görü Çekeslovalıya polisi Almanyadan ge- lea siyasi mi ileri asikı bir nezaret altında bulunduracaktır. Söylendiğine Bazaran eenebilerin - (lticâsı hakkın- daki kanun tadil edilecek ve komşu- larla münasebatı kezacak her — türlü slyasi faaliyette bulummaları yasak ilecektir. Şimdi Çekos'ovakyada Almanyadan — gelmiş 2400 mülteci vardır. Almanyanın Nü- fusu 65 Milyon | Dinsizlerin Sayısı Bir Mil- yondan Fazla Artmış Berlin, 18 (A. A — Resmi ista- tistiklere nazaran, Sar hariç olmak üzüre Almasyanın nüfasu 65 milyon 200 bindir. Bunların 40 milyon 900 bini protestan ve 21 milyon iki yüzü kateliktir. 1925 te yapılan son tahriri nülfasa nisbetle protestanlar 816 — bin ve katolilder 979 bin artmıştır. Yahu- diler 65 bin azalmak suretile 500 bine düşmüştür. Hiçbir dinf? ceomaate men- sup olmıyanların sayım 2 milyon 400 bindir. Bunlar 1925 te bir milyen 100 bin idi, Japon Amiralı İngilizlerin Canını Sıktı Londra, 18 (A. A.) — 1935 denlx wilâhları koaforanın için buraya gelen Japon murahhosı Amiral Yamomota- beyanatı, İngiliz elkârı umumiya- sinde deniz müzakeretinin neticesine alt olan betbinliği arttırmaktan başka bir somere vermemiştir. Doyçlant Kruvazörü Londra, 18 (A. A.) — Almanların “Dayçland,, kruvazörü bugün, gayrires- ml bir riyaret ha'inde Leitke gelmiştir. rindir Burhan Cahit Birbirlerine bakıştılar, Leylâ çamtasını gözden geçir- dL Her şeyi tamamdı. — Hayır efendim, benim değil. Sokak ortasındaki bu konuş- ma gelip geçenleri de meraka düşürmüştü. Bazıları durmuşlar. Bu münakaşanın neticesini bekler gibi gülerek bakıyorlardı. Leylâ kıplarmızı olmuştu. Başı ile (Ayten) e; — Yürüyelim ! İşareti verdi ve hâlâ elindeki paketi kabul ettirmek için bek- liyen gence sert sert bakarak: — Hayır efendim, dedi. Ben bir şey düşürmedim. Ve arkadaşının kolunu tuta- rak hızla yürüdü. Bankaya gelinceye kadar hır- sından titriyordu. Ayten işi anlamıştı : — Konuşmak için bahane, dedi. Terbiyesizce bir bahane. Leylâ bir kitapta kadın av- cılarının planlarına dair - birçok geyler okumuğştu. Böyle sokakta, tramvayda bu vesile ile kadınlara sokulup ısrar İspanyada Tasfiye Hareketi Yeni Araştırmalarda Bir Yığın Bomba Bulundu Ispangeda son isyandan bir görünüş Madrit, 18 (ALA.) — Harbiye ne- zareti, Leon eyaleti askeri — valisi jeneral Boshun Miers ve Asturlı HÜzerine zsker sevkine memur edil- miş olduğunu bildirmektedir. Zabıts, Valansiada bi 1260 ufak bomba ve birçok dinamit dolu çuval bulmuştur. Bilbacda — diğer bir dükkânda 49 bomba, 300 fişek ve bir kasa mühimmat bulunmuştur. Paolis terki- fata devam etmektedir. vi e Çin Parası İngiliz Lirası Gibi Serbest Olacakmış Şanghay, 18 (ALA.) — Kambiyoyu tanzim için Çin bankaları tarafından tesis olunan sermaye hakkında Çin n Va BaeD L ASN alaaasi P VOK Wüleasrek “deberiler ve İngiliz Hrasında olduğu gibi Çia parasının da — istikrar — ettirilmeyip serbest bırakılacağımı söylemiştir. Lehistanda İntihabat Varşova, 18 (A. A.) — Önümdür- | deki Pazar günü yapılacak Pomeran- | ya nahiye intihabatına iştirak edecek olan nahiyelerden 838 nahiye bir tek liste vücuda getirmiş olduklarından intihabata lüzum kalmamıştır. : ile paket kabul ettiren ve bu sayede ahbaplık kazanan erkek- lerden bahsedildiğini de işitmişti. Bu macera da © klâsik manev- ralardan biri olacaktı. Sabahki bozgunluktan sonra o genci bir daha karşılarında görmediler. Fakat başka şekillerde plân- larla muvaffak olmak isteyenler eksik olmuyordu. Iki genç adam vardı ki İs- tanbulun az çok ileri gelen zen- ginlerinden - sayılıyorlardı. Birinin güzel bir etomobili de vardı, Aytenle Leylâya bir iki defa akşam — postalarında — tesadüf etmişlerdi. Her halde — onla- rin bir bankada çalıştıklarını öğrenmiş olacaklar ki artık akşam vapurlarında sık sık görünmeye başladılar. Bunlar daha kibar, ağır başlı davranıyorlardı. Vapurda karşılarına ve yanla- rına tesadüf ettikçe onları Urküt- meyecek şekilde ortadan lâtifeler ediyor, biraz tebesslm etmelerin- den istifade için biribirlerine hoş fıkralar anlatıyorlardı. Leylâ küçük bir zaaf göstere memek İçin meşgul görünlüyor, onları dinlememek için mütemadi- yen Aytenle konuşuyor, daha ok mazsa biııbıdlıım ile yerlerini değiştiriyorlardı. Bir ı’ıbıh garip bir tesadüf oldu. Madrid, 18 (ALA.) — Askeri keta- at, henüz ihtilâleiler elinda bulun- | makta olan Nava ve Asturiesi bom> bardıman etmiştir. Madrid, 18 (A A) — İspanyada idamı | cerası yeniden tesie edilmiştir. Bo | ceze, failleri bomba kullanmış olan | suikastçilerle, ölü ve ağır yaralananya sebebiyet veren müsellah taarzuzlarda tatbik edilmektedir. Kasun buzgün meriyete girecektir. İş Çatallaştı Lindbergin Çocuğu Mese- lesi Temyiz Mahkemesinde | —— Nevyork, 18 (A. A.) — Lindberg'im çocuğunun — kaçırılıması methaldar olan Havptman kendisinin Nevj daki mahkeme kararını temyiz etmiş- tr. Bu talep ayın 19 umda tetkik o'u- nacaktır. Havptıran'ın avukatı icap ederse meseleyi Ali mahkemeye kadar götüreceğini söylemiştir. | Askerlik Aleyhinde Bir Cemiyet Feshedildi Paris, 18 (A. A.) — Sen Hukuk mahkemesi, halkı askeri bizmetten | Imtınaa teşvik maksadile propaganda yapan bir birliğin feshine karar ver- miştir. Ş Hava bulutlu idi. Leylâ evden çıkarken annesi- nin ısrarına rağmen ince muşam- | basını almamıştı. Daha — Mühürdara yağmur başladı. Herkes koşuşuyordu. Eve dönmeye vakit yoktu. Genç kız. dükkân tentelerini ev çıkıntılarını siper alarak vapura yetişmeye çalışıyordu kt arkadan gelen bir otomobil birdenbire iki adım ilerisinde ve kendi hizasmda durdu, ve derhal açılan kapıdan vapurda tesadüf ettiği o İki arka- daştan sarışım çıktı. Karçı karşıya gelmişlerdi. Çok nazik bir selâmla ona otomobili şösterdi: — Islanmayınız Leylâ Hamm- efendi, dedi. Hem vapura vakti- miz azaklı. Rica ederim, gelinir. Genç kız kıpkırmızı oldu. Ne cevap vereceğini şaşırdı. Yağmur yağıyor, herkes kaçı- şıyor ve otomobilin kapısı açık, genç adam da aslanarak onu bekliyardu. Bir saniye süren bu şaşkınlık- tan İstifade etmek İsteyen genç adam tekrar etti: — Ne beis var efendim. Bu herhangi bir kadıma karşı yapıla- cak bir vazife. Reca ederim aslanmayımız. Herhangi bir kadıma karşı vazifeden bahseden bu adam bir gelirken —— zz meselesinde || sey adliyesine teslimi hakkın- | TeB Gönül İşleri Okuyucularıma Cevaplarım.. Sultanahmatte Galip Beyes Oğlum, istemeyen ve sevme« yen bir kaz evlenme teklifi kar» şısında kaldığı zaman — gülümse- mez, ne zaman? Swaline Allah | bilir, cevalım vermez, Mukabelesi | tek kelimedir. Bunu her genç bilir. Tereddüdünü daha ziyade biraz naza hamlederim. Bir müddet sabrettikten sonra kat'i teklife geçiniz! x* Ankaradan “sevilmeyen Aşık, | imzasile bir mektup aldim: | Ben şimdi 17 yeşındayım, | diye söze başlıyor. Ve sevilmedi- | ğinden şikâyet ediyor. İsterse kızmn, bunda hayret edilecek bir cihet göremiyorum: 17 yaşında bir genç. ya bir hise talebesidir, yabut ta bir so- * kak serserisidir. Lisa talebesi ise, yapacağı şey bakaloryasını | geşmeye çalışmaktır, gözünü is- tikbale dikmektir. Bu takdirde | kadım düşünmiye vakit bulamaz, esasen daha çocukluktan çıkma- | mıştır. Eğer bu 17 — yaşındaki genç, İiae talebesi değil de, allah | göstermesin bir sokak haylâzı ise Sürünmiye mahküm bir betbaht | demektir, elbette sevilmez, çal« | diği kapıları kaplı bolur. İşte X benim vereceğim cevap. Derdine | göstereceğim çare İse tek ke- | fimeliktir: Mektep! | ı Aksarayda Ali Naci Beyer Eskiden. münasebette bulun- | duğunuz bir kadının size ne gibi / bür fenalık yapabileceğini anla- yamıyorum. Maziyi zevcenize ha- ber verecekse, serbestir, yapsın! Ümit ederim ki sevdiğinir zevce- niz, bir erkeğim mazisi yalmz kendisine aittir, kaidesini bilecek kadar geniş kefalıdır. Bu tak- dirde hâdiseyi bizzat siz bile an- Tatabilirsiniz. Tabit İsim söyle- memek şartile. Elbette bilirsiniz: Tamdığı kadının ismini söyliyen erkek, bu sıfata lâyık değildir. HANIMTEYZE saniye evvel onu ismi İle,otomos bile çağırmışt. Onu nereden tanıyordu. Sonra islanan ve vapu- ra yetişmek isteyen yalnız kendisi miydi? Genç kız kafasında bir elek- trik cereyanı süratile dönüp do- laşan bu fikirleri sert bir cümle ile hülâsa etti: — Teşekkür ederim efendim. Rahatsız olmayınız. Ve onun yeni ısrarlarına meydan — vermemek için hemen ilâve etti: — Vapura gidecek - değilim! Bu son kelimeler ısrarın ma- nâsız olduğunu — anlatmış — olu- yordu. Genç adam beni — nezaketle selâmlıyarak çekildi ve otomobi- line atladı Otomobil sa birikim- tilerine girip çıkarak — etrafına çamurlar serperken Leylâ tente- ler, şahnişler altma sığına sığına yolunu takip etti. Bereket iskele meydınıpı geldiği zaman yağmur yer olmuyan bu meydanlığı adımları- num bütün hkızila geçti. — Vapura !irludlği zaman orta salon adam- ı Yer bulamayanlar aşağıya imi- yorlardı. (Ayten) i bulmak ümidile arka sıraları dolaşırken beş da- kika evvel kendisini otomobile davet edenm adamla gözgöze geldi. Ona vapura gitmiyeceğini söy- lemişti. (Arkan var ) Hsümei £ Slaelüün di eee ea eli l5 bksiğine e k k