24 Kasım 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

24 Kasım 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

BÜÇ SON POSTA | Halkın Sesi Devlet Şürasının Verdiği Son Karar.. İstanbulda telefen müküleme ücretleri, eldeki mukavele müu- çıbince geçenlerde bir miktar indicldi. Halbuki Devlet Şüram bu işrterkik ederek, bu indirme» nin çok daba önce yapılması Tâzımgelirken yapılmamış oldu. ğuna ve o zaman posta ve tel- graf umum müdürü olan zatin bu iş!e vazlesini susistimal etmiş ran azife'eri çok ağı beple mesuliyetlerinin de ağı olması icsbeder, Telefon müküleme ücretleri yıllarca evvel indirilmek lâzmge'lrken ©o zuman İş başında bulunan amirler buna kulak asmas mışlar, mukaveleyi tetkik ve günü- gününe takip etmemişler.Bu yüzdende halkın cebinden faz'a para çıkmış. İyi hatırlıyorum, İstanbul telefon mükâ- leme Ücretleri grzetelerin uzunuzadıya neşriyatın an sonra indirildi. Halbuki vazife bşında bulunan memurlar bu işi, vakti gelince gendiliğinden yapn- gaktı, x Hayri Necip Bey (Hukuk fakülte- sinde) — Arizim, mesuliyetlerin hu- dufları vardır. Her m urun vazifesi. krm mesuliyetleri İster hüsnd: bulunan rün — karşılığı olan cezayı görmeli: İhmal ve müsamaha çok fena ne verir. Eski devrin idarei maslshat Biyaseti terihe karıştı. Cümhuriyet devrinde herkesin vazife ve mesuli- yetini bilmesi lâzımdır. İstanbul Tele- fon mükâleme ücretleri —meselesi, esefle söylüyorum, ibret alımncak bir hikâyedir. Yıllarca evvel yapılacak bir işin geciktirilmesinin “sebapleri mabhkeme tarafından araştırılmak ge- rektir. 4 Niyazi Bey ( Fatih, Çarşamba ) — Telefon mükâleme ücretleri geçenlerde indirildi. Bu iş daha önce yapılacak- ken, her nedense yapılmamış, şimdi de Devlet şürası, bunda ihmali görlü- lenlerin mahkemeye gönderilmesine karar vermiş. Ben mahkemcnin ada- let'nden eminim. Fakat burzda bir noktaya dokunacağım, eskiden tele- fon ücretleri İnmemişken husus! msıs kezlerde bir mükâ eme İçin on Leş kuruş veriyorduk. Şirzdi ücretler Irdiği halde bazı merkezlerde yine 16 kuruş alıyorlar. Bu, ihtikâr değil de ? Nafıa Vekâletinin ve diğer alâkadar makamların bu ihtikâr vaziyetine el koymaları lâzım ve zaruridir. Balediye 935 Bütçesi Belediye 1935 senesi bülçesi hazırlıklarına baş'amıştır. Bu se- ne bütçenin fesıllar arasında da- ha çok ahenk bulunmasına çal- gılacaktır. Çünkü, şehir umumt meclisi, birçok zaruretler karşı- sında, bütçe fası arasında mütemadiyen nakiller yapmakla uğraşmaktadır. Bundan — sonra, bütçe, fasılları arasında nakil yap- mağa ihtiyaç göstermiyecek bir şekilde tanzim edilecektir. DAHİLİ HABERLER Garip Bir Hırsızlık Meçhul Adam, Gi rdiği Evde Karnını Doyurduktan Sonra Savuşmuş İki gece evvel Eyüpte çok tuhaf bir hırsızlık hâdisesi olmuştur. Tahkikatımıza göre, hâdise şöyle geçm.ştir: Eyüp civarında Kurukavakta oturan Hacı Hikmet | Bey İsnlade bir zatın evine sabaha karşı bir hırsız girmişlir. Bahçe duvarından aşmak kapısından içeriye dalan hırsız, bir kalmış, tel dolapta duran bir tabak dolmanın ya- rısını haklamıştır. Soğuk — kanlı Ray Otobüs Yeniden Beş Tane Sipariş Edildi Aldığımız malümata göre, Dev- let Demiryolları idaresi yeniden S Tray otobüs getirtmiye karar vermiş ve bu hususta bir anlaşma yapmıştır. Bundan beş altı ay kadar ev- vel getirtilen 6 ray otobüsün ya- pılan - tecrübeleri muvaffalayetli neticeler vermiştir. Trenler Anka- radan Çankırıya 6 saatte gittik- leri halde, ray otobüsleri için 3,5 saallik bir zaman kâfi gelmek- tedir. Öğrendiğimize göre, yeni ge- tirtilecek otobüsler daha büyük ve sürat değiştirme tertibatını haizdir. Bunlar 35 üçüncü ve 10 ikinci mevki yolcusu alabilecek- lerdir. 24 Saatin Haâdiseleri Sabıkalı Mahmut Galatada terzl Neferyonun — dükkânındaa blr top kumaş çalarak savuşurken tutulmuştur. x» Dimitri adlı birisi Taksim- de EBostan sokağında Madam Ka- tinonın evinde sıva yapmakta iken madamın 25 lirasını çaldığından yakalanmıştır. 3ş Şoför Hamdinin idaresin- deki 3785 No> h kamyon Gala- tada Zehra Hanım adlı bir kadı- na çarparak yaralamıştır. İki Yeni Müza Milli Emlâk müdürlüğü metruk bir halde bulunan Kâğıthanedeki tarihi Çağlıyan ve Imrahor göşk- lerini ankaz hâlinde satmıya ka-J rar vermiş ve Maliye Vekâletin- den müsaade istemişti. Maliye Vekâleti tariht kıymeti olan bu köşklerin Maarif Vekâletine dev- redileceği İçin satılmamasını bi dirmiştir. Maarif Vekâleti bu köşkleri birer müze halinde mu- hafaza edecektir. ne geçirdiği bir kalmamış, bir bal kutusunu da yarılamış, orada ell- çift çorabı giyerek ayağındakileri bir yana atıvermiştir. Bütün bu işleri bitirdikten suretile - mutfak müddet burada | yoaldan | aramaktadır. |Memurları Şaşırtan |Bir Mesele Yeni Kazanç Vergisi Kanu- nuna göre devlete borcu olan- lardan bir daha memleketimize dönmeleri — ihtimali bulunmuyan kimselere pasaport verilmemesi lâzımdır. — Öğrendiğimize — göre kanunun bu maddesi tatbikatta bazı müşkülleri mucip olmuştur. Alâkadar memurlar memleketi- mizden ayrılanların bir daha dö- nüp dönmiyeceklerini tespit ede- memektedirler, Esasen — borçlu olan bir adam hakikatte bir da- ha memlekete dönmek İstemedi- ği halde bile borcundan kurtul- mak maksadile tedavi için Avru- paya gideceğini ileri sürmekte ve pasaport İstemektedir. Me- murlar bu zatin hakikaten dön- miyeceğini tahmin etmiş olsalar bile bu zat kira İle oturduğu herhangi bir mahallenin adresini vermekte ve oradaki tahsil şube- sinden tahkikat yapılmasını iste- mektedir. Alâkadar Polis Şube Müdür- lüğü pasaport isliyen bu adamın gösterdiği şubeden borcu olup olma- dığımı sorüyor ve şube d& kendi mıntakası dahilinde tahkikat ya- parak hakikaten borcu olmadığını bildiriyor. Halbuki bu adamın başka yerlerde ve hatta başka vilâyet- lerde borçları bulunması da muh-« temeldir. Bütün vilâyetlerden ve şubelerden tahkikat yapnıya da imkân yoktur. Halbuki kanun bu gibi adamlara pasaport yeren memurları — mes'ul tutmaktadır, Tahsil müdürleri bu hususta Ma- liye Vekâletine müracaat ederek direktif istemişlerdir. Niçin Toplamışlar? Bazı ilkmekteplerde, talebe- lerden masa örtüsü vesaire alına- cak diye para toplandığı yolunda şikâyetler olmuştur. Bu gibi mek- tep — idarelerinin, — talebelerden niç'n para topladıkları tahkik edcilecektir. hırs:z bununla da Sonra'da, alt kalt odalarından birine girmiş ve ev sa- hibi Hikmet Beye ait bir paltoyu sırtına geçirmiş- tir. Bu ırada, evin Üst katında bir gürültü olmuş, açıkgöz hırsız bu kadarla Bıvışmıştır. iktifa ederek, geldiği Polis bu — meçhül hırsızı 700 Şirket |Hepsinde Çalışan Memur- ların Listesi Hazırlanacak Şehrimizde, 700 den fazla Türk ve ecnebi şirkat bulunduğu tesbit Bu miktara, bankalar, kaoperatip ve ödünç para İşleri ile uğraşan müesseseler de dahildir. Iktisat Vekâleti, bütün bu mü- esseselerde —çalışan memur — ve müstahdimlerin künye ve maaşla- rını alâkadarlardan sormuştur. Bu- nun için, hazırlanacak listeler, Iktisat Vekâletine bildirilecektir. Öğrendiğimize göre, 700 şir- ketin haricinde kalan ve çalışma- larını tatil eden müesseselerin adedi de 200 kadar tutmaktadır. Liselerde Muüallim Kadrosu Henüz Tamamlanamadı Muarif Vekâleti, bu sene ye- niden çok fazla şubeler açılması dolayısile, lise ve ortamektepler muallim kadrosunu henüz tamam- layamamıştır. Bugün yüzden fazla münhal vardır. Bu münbhallere, muhtelif maarif müdürlükleri em- rinde bulunan alcilleri tamam, liyakatli ilkmektep hocalarından vekiller tayin edilecektir. Vekâlet, bu hususta, Maarif Müdürlüklerine bir tezkere göndermiştir. İstanbul Maarifinde Yeni Bir Şube Kuruldu Maarif Müdürlüğünde, yeni bir istatistik şubesi vücude getiril- miştir. Bu şubeye bir şef ile kâfi miktarda memur ve daktilo kon- muştur. Istanbul Maarif Müdür- lüğü mıntakasında, diğer Maarif Müdürlüklerinden çok fazla mek- tep bulunduğundan, İstatistik İş- lerile uğraşmak epiyce bir me- sele teşkil etmektedir. Bu şube mekteplere ve muallimlere ait bütün istatistik — İşlerile meşgul olacak bunları İstalistik Umum n Posta'nın Resimli Hikâyesi: İ en Fosta'nın Resimli Hik — Son gün'erde gazetelerde gözüme bir şey ilişti Hasan Bey.. *« Ayakkabıcılar lâstik ayak- kabıların.. ! . Yerli dericilik ve ayakka- bicilik - san'atini mahvettliğini - bir defa daha iddia etmişler. "dnfl teşrin * 24 — —a Günün Tarihi | Muğlada Fındık Ziraati Başladı Muğla, 23 — Vilâyetimizde geçön sönedenberi fındık yetiş! büyük bir lstek ve merak uyaomıştır. Geçen sene Giresun ve Rizedeo 400 kadar fidan getirilmiş, bu sene de 6000 fidan getirilerek pek az bir para karşılığında halka — dağıtılmaktadır. Vilâyetimizde fındıkçılığın ilerisi çok İyi ve açıktır. * Muğla, 23 — İpekçiliğ8 çok İstidadı olan vilâyetimizde bu Işi kökleştirmek için Buraa ipekçilik enstitüsü müdürü buraya gelmiştir. Gelecek sene Bursa enstitüzü tarafından tohumluk ve dut fidanları dağıtılacaktır. Türk Mahsuller!'nin Propagandası İçin.. Türkofis, mahsul ve mamulâtımı- zın dış panayırlarda Iyi bir gekilde teşhir edilmelerini temin için bazı tedbirler almıya karar - vermiştir. Bu tedbirler arasında şehrimiz Ticaret Odasında bir milli komite kurulacak- tır. Bu komite, iştirak edilecek bey- nelmilel sergileri tayin edecek, buna müteallik iş'erle uğraşacaktır. Yeni Belediye Reisleri Samsun belediye relaliğine seçilen Hüseyin Nafiz, Afyona seçilen Tiryakl oğlu Hüseyin Haşim, Niğdeye se dektor Hüseyin Beylerin reislikleri yüksek taşdikten geçmiştir. Türk - Yunan Takas Anlaşması Türk » Yunan takar anlaşmast gelecek ayın on beşinde tatbik edile meye bâşlanacaktır. Bu anlaşmaya göre Türkiyeden Yunanistana gönderilecek eşya beş bölüme ayrılmıştır. Birincide canlı hayvan ve taze ba hk, ikincide yumurta, hububat, kümes hayvanları, peynir, soğen, k, jambon, pastırma, sucuk ve etler.. Üçünecüde pamuk ve yün, dördüncüde kömür, tuzlu konserve, beşincide diğer Türk mahsülleri vardır. Hayvan Borsası Memur- larına Yardım Teşebbüsü Hayvan borsasında çalışın mes murların tekaütlükleri olmadığığ için bir yardım ve biriktirme sandığı kus rulması iyi görülmüş ve bir talimats Bu talimatnama İktsat Vekâletine günderilerek taadikten geçirilecektir, Soy Adı Seçenler Soy adı seçmek işi haylı ilerlemek- tedır. Yine birçok kimseler kendile- rine soy adı. takmışlardır. Istanbul belediyesi fen İşleri müdürü Ziya B. Erdem ), Şehir meclisi azal: rindan Avni Bey (Yağız) Necip Bey (Serden geçti), Belediye Rels muavini Hâmit Bey (Oskay), Şehir meclisinden Bey- koz azası Mehmet Ali Bey (Gökçen), İhsan Namık Bey ( Tözen ), Amca Tevfik Bey ( Acar ), İsmail Şevket Bey de (Mayter) adlarını seçmiş erdir. Ankara, £2 — Kocaeli meb'usu Süreyya Bey (Yikit), Kütahya meb'usu Nuri Bey ( Bilgin ) adlarün söy adı olarak a'mışlardır. Zonguldak meb'usu Halil Bey eski aile adı olan (Tamsi) Afyon meb'usu Haydar Bey (Cercel) Müdürlüğüne bildirecektir. azar Ola Hasan ». Ticaret Odası bu işi tetkik etmiş ve raporunu vermiş amma ne kadar zamanda bilir misin ? 'Tam beş ayda. voy adlarını alacaklardır. B. —— iyor Ki: Hasan B.— Beğenmedim ben bu işi — Neden.Hasan Bey? H. B. — Bir ay daha bekletmek lâzımdı. Malüm ya iyi iş altı ayda çıkar, derler.