2 Aralık 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

2 Aralık 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

YÜT Ziaad b I alkın Sesiıl İktısat Kundakçıları Ve Halk Dışarı yolladığımız tittik çuval- larının içine toz, toprak doldu- ran iktsadi kundakçılardan bir kaçı, nihayet İzmirde meydana çıktı. Bunun, halkımızi son de- rece memnun etüğini söylersek mubalâğa samlmasın. Bay Murat Koçak (Şahin Paşa oteli karşımında diş doktoru) — Dünya ka- zanç a kıntısı geçiriyor. Her u'ua ken- di topraklarından dışarı para çikar- mak istemiyor. Çok ilk madde ve öz mal çıkaranlar - partiyi ve sıkıntıyı yeniyorlar, sını kaçıranlar kazanç ipinin ucunu da kaçırmış sayılırlar. Bunun için her ulun, mal çıkarma yarışına girdiler. İyi ve aranılan mal çıkaranlar yurde Tarına para sokuyorlar, Uluslar aratı piyesada tutunmak için oyunsuz mal çıkaırmak gerektir. İzmirde bir kaç satıcı tiftik çuvallarına ağır bassın diye taş, toprak doldurmuşlar. İktısat Bakanlığı bunlara soluk aldırmadan işe el koymuş. Yapanlar bunun simesini çekecekler. Bunlar ağır bir cerzaya çarpılmalı ve yurdun diğer fena satıcılarına bir örnek olmalıdırlar. * Bay Nureddin ( Eminönü Taşçılar 181) — Boz açıkgözlü satıcılar bir- denbire keselerini doldurmak — için tiftik çuval'arının içine — taş, topri k, ua ve saire koymuşlar. Teşı, toprağı da tiltik flatına harice satmak iste- mişler, Bence onların çuvallıra taş, toprak doldurmalarının manası yurd iktısadının temeline bomba doldur- mak demektir. Biz Ihracat ve hari k mal satmak vuruürken bunları: yapmak ci in ber baş adımızı kötüliyecek şekilde geçmeleri bence büyük bir Iha Hükümetin uyanık — bulunması a bu suçluları dünyaya yayma edilecek bir harekettir. * Bay Fazıl ( Üsküdar Kısıklı 12) — Tiftik — çuvallarına taş — dolduran- lan okuyunca ticarf bir kara İiste meşrinin faydalarına olön kanaatim tir kat daha sağlamlaştı. Hariçte Türk mallırinin — rağbı kıracak olan bu gibi hilekârlıklara karşı çok hassas davranmamız lâzımdır. Hükümet yumurta ihracı için bir tetkik komlsyonu kurdu.Bence bu ko- misyon bülün ihraç maddelerine bak- malıdır. Bir adam Avrupada bir tüccarı aldı kk belki bir partide mühim bir para kazınabil'r. Fakat onun Eğından bütün memleket zırar görür. Zararı bu kadar büyük olan bir İşe girişenlere verilecek ceza da okadar ağır olmalıdır.. Bu fena harekeli, ajansın —neşretmesi — verilecek ağır cezanın bir mukaddimesi olmuştur, Günün Vak'aları Sünbül adlı bir kadın komşu- gsunun — çamaşırlarını — çalarken, Hamal Halil, Yenicamide rençber Ziyanın — parasını — çaldığından, Kadıköyde çalıştığı eve misafir gelen Bayan Zübeydenin çanta- sından SO0lira aşıran hizmetçi Fatma, Şişhanede tütüncü Meh- medin çekmecesinden 50 lira alan Mahmud Tavukpazarında tütüncü Abdürrahmanın dükkânından tü- tün ve sigara çalan Pavli ile el- bise çalan Raif tutulmuşlardır. Yeni Hâkimler Kanunu Ayın Birinden İtibaren Mer'iyete Girdi Dün Bir'ncikânunun biri Idi. Yeni hâkimler ka- nunu meriyete geçti. Adliye seçim encümeni dün geç vakite kadar çalışarak açıkta kalan ( 30 ) icra ve beş eytam memurunun mahkemelerde yeni İşlere tayinile uğraştı. Bu tayinler valinin de tascikinden geçeceği için vali muavini Bay Ali Rıza saat 17,5 tan sonra Müddeiumumiliğe gelerek tayin emirlerini imzaladı. Yeniden işe alınan memurların tayin emir- leri bu sabah kendilerine tebliğ edi'miştir. Yeni kadro münasebelile Müddeiumumi Bay Kenan bir muharririmize şunları söylemiştir: — Yeni kadronun tatbikı dolayısile Icradan (35), Eytam Müdürlüğünden beş kişi olmak üzere bütün Istanbul Adliye kadrosundan (40) kişi açıkta kal- mıştı. Buna mukabil hakimler kadrosunda bazı münhaller vardı. Adliye Encümeni derhal toplandı. Vaziyeti tetkik etti. Hakimler kadrosundaki mün- halleri tesbit ederek icradan açıkta kalanlardan yirmisini, Eytam müdürlüğünden açıkta kalanlardan ikisini bu münhallere tayin etti. Bu gün açıkta 16 kişi kalmıştır. Bunlardan onu teselsül yapılmak suretile münhallere tayin edilecek geri kalan altı. kişi de ilk münhailerda vari- feye alınacaklardır. Bugün icradan 35 memur çıkarıldığı, bunların yerine tayin edilecek 40 EHukuk mezunu namzed te henüz gelmediği için icra işleri itiraz kabulü ve haçzühtiyati gibi müstacel madde- lere inhisar ettirildi. Bu suretle muamelenin durdurulmaması temin olundu. İcra işlerinin eskisi gibi muntazam yürümesi için icap eden tedbirler alındı. Hukuk mezunu namzetler gelinceye kadar şimdi açıkta kalmış olub ta bugünden itibaren hakimler kadrosuna alınmış olan memurlar yarından itibaren leradaki vazifelerine devam edeceklerdir. » Dün hakimlerle lcra memurları maaşlarını al- mışlardır. Kâtipler kendilerine tebliğat yapılama- dığı için maaş'arını bugün alacaklardır, Bir Kızcağız Ezildi Çünkü Tramvaydan Atladı Dün öğleye doğru Taksimde tramvaydan atlamak istiyen kü- çük bir kız arkadan gelen bir otobüsün altında kalarak feci Bureltte ezi'miş ve ölmüştür. Fa- cia şöyle olmuştur: Kuledibinde oturan Suzan 11 yaş'arında bir Yahudi çocuğudur, Dün öğle üzeri Şişliden Taksime doğru gelmekte olan 618 numa- ralı tramvayın İkinci . vagondan atlamış o sırada Büyükdereden gelmekte ve tramvayın arkasından sür'atle ilerlemekte olan şoför Yunusun kullandığı (2) numaralı otobüs Suzanı terlekleri altına almış ve zavallıcık feci bir şekil- de ezilmiştir. Şoför tutu.muştur. Sorgeypa çekilmektedir. YeniGümüşParalar Dünden İtibaren Ortaya Çıktı Istanbul Vilâyet muhasebeciliği düön memurların meaşlarını kısmen gümlüş paralarla tediye ettiği için yeni Cumhuriyet paraları dünden itibaren tedavüle çıkmıştır. Mer- kez bankası da dün yeni paralarla tediye yapmıştır. Yeni Meb'us Seçimi İçin Yeni mebus seçimi için kaza- larda çalışmalar başlamıştır. Ma- ha'lelerde, vatandaşların isimlerini havi olan cetveller kaymakam- hıklara gönderilmişlir. Ankaradan emir ge.ir gelmez, cetveller tetkik edilecek ve noksanları tamamla- narak, askıya konacaktır. Yangın Başlangıcı Boğazkesende, Bay Rafetin fırınından ateş çıkmış, büyüme- den söndürülmüştür. Son Posta'nın Resimli Hikâyesi : Hasan B. — Günden güne her işte ber. ilerleme : görülü; or. , «« Bandan on sene evvel , ge- zetelerde arada sırada bir oto- mobil kazası olduğunu okurduk.. Bay Muhiddin Kül-!| türün Rahatsızlığı Vali Gözünden Muztarip Dün Vali Bay M kiddin Kük türü görenler, başının ve yüzünün sargılar içinde o masına bakarak bir kaza geçir e ihtimal ver- mişlerdir. Memnuniyetle öğrendi- ğimize göre böyle bir şey yoktur. Bay Muhiddin Kü gözünden rahatsızlanmış ve rahataz gözün zıya almaması için sarılmasına lüzum hasıl olmuştur. Üniversitede Türk İnkılâbı Dersleri Baş'ıyor Kü'tür Bnkınlıtı tarafından Üniversite Türk inkılâbı dersle- | rinin, 6 Birincikânundan itibaren | başlaması muvafık görülmüştür. İlk iki ders C. H. F. umum kâtibi Bay Recep tarafından ve- ri.ecektir. Bu deralere Üniversite ve yüksek mektepler son af talebeleri devam — mecburiyelin- dedirler. Çöp Dökenler 1000 Kişi Cezalandırıldı Belediye, boş arsalara çöp dökülmesini menetmişli. Bu emri dinlemiyen, şimdiyekadar bin ka- dar ev sahibi, arsalara çöp dök- tükleri için cezalandırılmıştır. Matürk'e Hediye Edilen Arslan Yavrusu Bir Bulgar tarafendan Atatlir- ke hediye edilmek Üzere gönde- rilen aslan yavrusu birkaç gün evvel Ankaraya gönderi'miştir, Waçka Tramvay Yolu laçka tramvay hattı, s1'âhhane Enüne kadar uzatılmaktadır. Ya- kında tramvaylar, silâhbane önü- ne kadar işlemiye başlıyacaktır. ——— — ». Zaman geçti, üç dört sene evvel hergün bir otomobil kazası duyduk.. Pa"zar Öla Bay Hasan Diyor Ki I Üniversitede Yeni Talimatname Tasdikten Geldi Yeni Ünivers'te talimatnamesi Bakanlar heyeti tarafından tasdik edilmiş ve Üniversiteye gönderil- miştir. Yeni talimatnamede fakül- telerin — vazifeleri, profesörlerin, doçentlerin vaziyeline dair birçok hükümler vardır. Yeni talimatna- meye göre Üniversitede Rektörln riyasetindeki idare — heyetinden başka bir de Üniversite meclisi teşekkül etmektedir. Üniversite meclisi yalnız erdinaryüs profe- sörlerden mürekkeb ve Maarif Bakanının riyasetinde bir heyettir. Bu heyet yüksek ilim meselelerile uğraşacaktır. Üniversite meclisine yalmız Maarif Bakanı riyaset ede- cektir. Üniversite meclisinin ilk top- lanmasını yeni sene başında yap- ması muhtemeldir. Ilkmekteblerde Bazan Çok Kalabalık Oluyor Bir kısım ilkmekteblerde talebe mikdarı (800) e baliğ olmuştur. Bu gibi İlkmekteblerde dersha-« neler çok kalabalık olduğundan, derslerden Beklenen nelice elde- edilememekledir. Maarif idaresi bunun İçin yeni şubeler açmak üzere hazırlıklara başlamıştır. Kazalar 1136 mumaralı otomobil ile vatman Hüseyinin idaresindeki tramvay arabası Beyoğlunda çar- pişmış ve hasara uğramışlardır. 34 Salih Zeki ve Perikli adlı kimseler, biri Galatada diğeri Beyoğlunda tramvaydan atlarken düşüp yaralanmışlardır. İKi Kumarcı Hakkı ile Şükrü adlı iki ku marbaz kahvede kumar oyuarken tutulmuşlardır. ı — Ya şimdi! Hasan B.? Kok Kömüründe İhtikâr Belediye — kokkömürü * satışı hakkındaki tedkiklerini bitirmiş- tir. Alınan neticeye göre, kok gömürleri satışı üzerinde yüzde (40) ihtikâr yapılmaktadır. Bu ihtikârın önüne geçmek Üzere tedbir alınacaktır. Bilecikte Fırka Kongresl Bilecik, 1 (ALA.) — C. H. F. Vilâ- yet kongresi dün toplandı. Rüyük kongreye gidecek murahhaslar seçildi. Bolu, 1 (AA.)-— Vilâyet kongresl Bay Emini bzşkanlığa ve dokuz idare beyeli azasile büyük -kongre murab- hzalarını söçmiğ. ve d: gılmıştır. Samsunda Öz Dil Savaşı Samsun, 1 (A.A.) — Öz dil savaşı ve soy adı almak Samsunda hızla ilerilemektedir. Karadeniz Sahillerinde | Tütün Samsun, 1 (AA.) — Yeni — tütün Örünü, yapılan oranlara göre Sams sunda bir milyon sekiz yüz bin, Baf- rada iki milyon 200 bin, Alaçamda altı yüz bin ki'o olscaktır. Elde kalan eski — tütünler üzeredir. bitmek Fakirlere Aş Mersin 1 (A. A.) — Halkevi tarne fından aşevi dün açıldı. Yüz elli fa- k /e öğle, akşam yemeği verilmektedir. İleride yardım gen'ş etilecektir. Afyonda Muhtar Kursu Alyon, 1 (ALA.) — Halkevinde âçıkn lan ve on gün süren muhtarlar kursu otuz ders, sekiz konferanstan sonra dün kapanmıştır. Muhtarlar köylerine dönmüşlerdir. Vilâyetin nüfusu arttığından bu yıl artık olarak bir mebus daha çıka- cağı anlaşılmaktadır. Plâk Yasağı Şehrimizdeki gramofoncular Ökos: nomi Bakanlığına müracaat ederek dışardan plâk itbalinin yasak edilme« sini istemişlerdir. Bu yasak yeni” kus rulan plâk sanayünin inkişafını temin edecekmiş. Bu müracaat gözden ge- çirilmektedir. Gümrüksüz İhrakiye Meselesi Neft Sanıyi şirketi aleyhine, güme rüksüz ihrakiyeyi Türk sularında yaka tığı Kddiasile açılan davaya dün güm rükteki sekizinci İhtisas mahkeme- sinde devam edilmiştir. Dünkü celsede ondan fazla şahit dinlenmiştir. Duruş ma, bazı cihetlerin sorulması içla başka güne kulmıştır. Afyon Görüşmeleri Türk - Yugoslav Afyon satış mü- kavelesinin değişt'rilmesi için yanın Be'gradda yap'lzcak toplantıyı hüküs melimiz namına iştirak edecek heyet dün akşamki ekspresle Belgrada ha- reket etmiştir. Uyuşturucu maddeler İnhis - rı umum mü Örü Ali Saminin başkanlığı aitında. ki heyeite idare meclisi reisi Z' ya ve Ökonoml! Bakanlığı müş:viri Huldi de kulunmaktadır. Görüşme'er on gün kı recektir. Sonra Hrastaikteki fahrikal.r gezilecektir. P OTR KA Şd G, dÜT bir #kudum. Bir günde dö t otomobil kazası e- “Maug, bu gidişle ga Gene sonza güsce yüz- lerce keza göreceğiz.