2 Aralık 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

2 Aralık 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

Zaframboluda Mahkeme İşleri Zafranbolu, (Hususi) — Bura- da Adliye işleri bir makine düze- nile gitmektedir. Zafranbolulula- rın mahkemeye müracaatları müs- tesna hadiselere inhisar etmek- | yetten sonra baş- | lamıştır. Dokto- | ra,ilâca ve sıhhat | memurlarına iti- tedir. Hukuk mahkemesinde en güç İş nihayet Üüç celsede halle- dilmekte, davalar sürüncemede bırakılmamakta, hâkim Muhiddin Bey halkın haklarını korumakta çok titiz davrahmaktadır. Bu çabukluk ve doğrulak yü- zünden sulh, esliye ve İcra müra- faa işleri bir tek mahkemede toplanmasına rağmen geri kalmış bir tek iş yoktur. Uzaklardan gelen köylülerin tekrar tekrar mahkeme kapısında - dolaşmama- ları için hükümden bir kaç saat sonra ilâmları da hazırlanıp elle- rine verilmektedir. Uzak köyler- den gelenlerin davalarına sahah- ları bakılmakta ve köylünün ak- şama köyüne avdet edebilmesi temin olunmaktadır. Zabıt kâtibi Hakkı Bey hâkiminin bu çabuk- luğuna uymuş ve onun yardımcısı olmuştur. — Zafranboluda Pukuk mahkemesi halkın saygısını ve tam itimadını kazanmış bir Adliye mücisesesidir. Merzifonlular Bir Halkevi İstiyorlar Merzifon (Hususi) — Bütün ocak kongreleri bitmiştir. Yakın- da kaza kongresi yapılacaktır. Halk bu sene burada bir halkevi açılmasını istemektedir. Eski Türk ocağı binası da halkevi için. Wy- guün bulunmaktadır. 34 Senelik Hükümet Doktoru Merzifon, (Hususi) — Hükümet doktoru Ahmet 34 senelik çalış- madan sonra tekaötlüğünü iste- miştir. Merzifon Maarif Kadrosu Merzifon (Hususi) — Maarif kadrosunda bazı değişiklikler ya- pilmiş, İstiklâl mektebinde İsa Rubi Gümüşhacıköyün Kozalan | köyüne, Hüseyin Avni Ispari köyüne, Bahri Zogo köyüne, Ali Riza, Nigâr da bunlariın yerine verilmişlerdir. Yümüşhacıköy Belediye Başkanı | Gümüşhacıköy ( Hususi ) — Belediye başkanlığında yine bay Emin bırakılmış, Daimi encümen azalıklarına da Kızıklı Mehmet ve Hakkı seçilmişlerdir. Belediye- de yeni saylav seçimi hazırlıkları başlamıştır. Gümüşhacıköyde Tütün Satışı Cümüşhacıköy, (Hususi) — seneki tütünler geçen senekilerden daha güzeldir ve daha çoktur. Inhisar idaresi ekicilere avans vermiştir. 15 gün sonra tötün alım ve satımı başlıyacaktır. Gürün Mal Müdürü Gümüşhacıköy ( Husust ) — Malmüdürü Nusret Gürün mal | müdürlüğüne gönderilmiştir. Bir aydanberi burada doktor yoktur. Ahali doktor gönderilmesini iste- mektedir. Gümüşhacıköyün Adı Gümüşhacıköy ( Hususi ) — Kazamız adının Gümüşhaneye benzemesi alışveriş işlerinde zor- luklar çıkarmaktadır. Bu zorluk- ların kalkması için kazaya yeni bir ad konması dilenmektedir. Buraya Kaynar, Ulubel ve Turna adları pek yakışmaktadır. ——— w,. /WF/WI F .'[İ"İ İİABLRİ İ,Rİ Malatyada Sıhhi Teşkilât Cüm- hurıyetle Beraber Başlamıştır Malatya, (Hı- tusi) — Burada | sıhhi teşkilât an- cak — Cumhuri- mat, — müracaat her gün artmak- ta ve halk doktor ihtiyacını h sset- mektedir. 15 gün evvel Malatyada ancak bir tek doktor vardi ve ancak güönde bir hasta ya mun- yene edebilir. veya edemezdi. Halbuki bugün Malatyada yüze yakın doktor vardır ve Malatya- nn sıhhi teşkilâtı her gün biraz daha genişlemektedir. Malatyada hasatahane ilk ola- rak 339 senesinde tesle edilmiş- tir. Evvelâ bir operatorla idare edilen ve 50 yataktan ibaret olan bu hastahaneye bir iki sene sonra bir. - dahiliye mütehassısı ilâve Gemlikte Soğadı Alanlar Gemlik (Husasi) — Bürada gerek ahali gerek memurlar ve muallimler arasında yeni soy adı almak isteği çoğalmıştır. Kahve- de, sokakta, evde, mektepte hep bu iş konuşulmakta, herkes bir ad aramaktadır. En çok beğenilen adlar Dinçer, Ali barut, Savaş Yikiti gibl ad- lardır. Şube Re'si Sebe Soy adını, Ceza Hâkimi Uyar adını, Sulh hâkimi Özel adını, Muallim Mus- tafa Hayret Özan adını almış- lardır. İzmit Köylerinde Kooperatif İzmit, ( Husust ) — Köylerde kredi kooperatifleri açılması ka- rarlaştırılmıştır, karar bütün köy- lüleri sevindirmiştir. İzmit Demiryolu Caddesi İzmit, (Hususi) — Demiryolu | caddesinin son zamanlardaki ber- bat vaziyetl gözönüne alınmış, yol asfalt olarak yapılmıya baş- lanılmıştır. Akşehir Bandosu Akşehir (Husüsi) — Burada gençlik teşekkülü olarak San'at- kârlar idman, Gençler #por ve idman yurdu İsminde üç kulüp vardır. Bunlardan — San'atkârlar Idman yurdunun 3 sene evvel kurduğu bir bando da hâlâ çalış- maktadır. Belediye de 500 lira tahsisat- la bir şehir bandosu teşkiline karar vermiştir. Bu bandonun Idman yurdu mensuplarından teş- kil edileceği söylenmektedir. Belediyenin ayrı bir bando teşkil etmektense mevcut San'at- kârlar Idman yurdu bandosunu himaye ederek para yardımı İle onu — kuvvetlendirmesi — Akşehir için daha faydah olacakyır. Bandırmada Fasulye Bolluğu Bandırma (Hususi) — Koca- göl köyü ile etrafında bu sene çok fasulya eki'miş ve çok ekin alınmıştır. Kilosu toptan 10 ku-« ruşa satılmaktadır. Zeytinyağı da 33 kuruşla 35 arasındadır. Malatya Memleket hastanesl edilmiş, bilahare teşki'âtı daha ziyade büyütülmüştür. Bu hasta- hanede şimdi senede 15-12 bin vatandaş muayene ve tedavi edilmektedir. Hastahanenin içinde her türlü lâç bulunan bir eczane- si de vardır. 7 hemşire ve hasta bakıcı bilgilerile hastalara bak- maktadırlar. Malatyada 930 sene- sinde bir de doğum evi açılmış- tır. Burasıda 40 yataklı bir hasta- hane balindedir. Burada da sene- de 8-10 hin vınıııdı' muayene Güdülde Sevindirilen Yavrular ve tedavi edilmek tedir. Bunlardan baş- ka Trahom mü- cadele — teşkilâ- tının hastahane- leri de vardır.Bun- lardan biri adıya- manda 20 yatak- h, diğerleri Besni ve Malatyada onar yataklı almak Üzere Üç tanedir. Seyyar - teşkilât- la da senede 20-25 bin vatanda- şın gözükör olmaktan kurtarık maktadır. Ayrıca idarei hususiye tarafından Besni, Kemaliye ve Arapkir kazalarında beşer yatak- h birer revir vücuda getirilmiştir. Hülâsa — Cumhuriyetle — beraber başlayan sıhhi - teşkilât hergün biraz daha inkişaf etmektedir. 10 kazanın hepsinde de birer bükümet doktoru ve birer bele- diye ebesi ile ikişer sıhhat me- muru vırdır —M. Güdül esnafının giydirdiği yavrular Güdül (Husasi) — Hkmektep muallimi Fevzinin Gönayak oluşile kasaba esnafları okuyan 35 fakir yavruyu geyindirmişlerdir. Bu yav- rular kendilerini varlıklı arkadaşlarından ayrılmıyan büyüklerinin bu iyiliklerini unutmıyacaklarını söylemişlerdir. Tarsusta Bu Sene Pamuktan İyi Para Alınacak Tasrus (Hususi) — Ovadaki köylere turunç, akasya, okaliptos, duüt ağaçları ekilmesini kararlaş- tırılmış, köylüye fidan dağıtılmı- ya başlanılmıştır. Şimdiye kadar 2 bin fidaa verilmiştir. Ekiciler bu sene bol pamuk ekmektedirler, Bu sene Tarsusta 25 bin balya pamuk alınmıştır. Bir kilo pamuk 40- 45 kuruşa satılmaktadır. Blr milyon 800 bin lira kadur pamuk parası ahnacağı umulmaktadır. Busene Tersuslu- ların biraz yüzü gülecektir. İznikte Baküs Heykeli iznik (Hususi) — İstanbul ka- pısının şehir ucunda yere düşmüş bir Baküs heykeli vardır. Bu heykelin oradan kaldırılması ve yeni kurulan taş eserleri saklama deposana konulması kararlaştırıl- mıştır. İnegöl Ortamektehinde Savinç Inegöl (Hususi) — Ortamek- tebin son smnif — talebelerinden Samih ve Ziya Kültür bakanlığı tarafından İstanbul erkek muallim mektebine paramız yatılı olarak kabul edilmiştir. Bu inegölde ilk defa olmaktadır ve bütün Orta- mektep çocuklarını sevindirmiştir. Simavda İki Gençlik Kulübü Birleştirilecek Simav, ( Hususi ) — Burada birl Gençler Birliği, diğeri Genç- ler Evi isminde iki kulüp vardır. Gençler Birliği eski ise de, Genç- ler Evi henöz 6 ay evvel kuru- muştur. Müessisler Bay Nedim, banka müdür muavini Bay Şerif, Tepecik mektebi — başmuallimi Bay Tevfik, Orman fen memuru Bay Cavit, Osmanbey muallimle- rinden Bay Necatidir. Gençleri bir arada toplamak için her iki ku- lübün birleştirilmesi takarrür et- miştir. Yeni kulübe bir başka isim verilecek ve Halkevi teşkilâ- tına benzer bir şekilde bütün Si- mav gençleri bu yeni kulübün açılmasını — sabırsızlıkla — bekle- mektedirler. Boluda Havalar Bolu ( Hususi ) — Havalar soğumuştur. Geredeye az miktarda kar yağmıştır. Boluda Bala Bolu, ( Hususi ) — Burada Hilâliahmer cemiyeti tarafında bir balo verilmiş, çok eğlenceli olmuş ve Hilâllahmere mühim miktarda bir para temin etmiştir. Mektebciliğe Dair Meksikada Mekteb Kanunları Meksika'da Meb'uslar kamarası sosyalist — hükümetin, gençliğin serbest ve sosyalist esaslara göre yetiştirilmesi hakkındaki kanun tekliflerini kabul etmiştir. Yeni kanunlar — diğer tabirle, ıslah edilmiş olan eski mektep kanan- ları, kilise düşmanlığı bakımın dan Sovyet Rusyada mer'i olan kaide ve nizamlardan geri kak miyor ve bütün umumi ve hususl mekteplerden — her - türlü dini tedrisatın kaldırıldığını gösteriyor. Mektebler kanununun 73 üncü maddesi, bilhassa dikkate değer bir mahiyettedir. Bu madde hük- münce umum! ve hususi bütün ilk ve ortamekteblerde gençliğin sosyalist esaslarına göre talim ve terbiye görmesi mecburidir. Yalnız Üniversiteler henüz bu mecburiyetten hariç tutulmuştur. Mekteb kanununun 3 Üneli mad- desinin aşağıdaki hükümleri, vazil kanunun . düşüncelerini — ifade etmek İtibarile bilhassa karak- teristiktir: t “ Tahsil — serbesttir, bütün amuml ve bususi mekteblerde lâyik, dünyevi tedrisat caizdir. Hususi mekteplerde devletin şid- detli bir kontrolu altında bulunur« lar. Talim, terbiye ve tedrisatın sosyalist ruh ve akideleri daire- sinde — verilmesi ber türlü dinf dokturinlerden arl olması taasup-« tan ve balıl itikatlardan hariç bulunması lâzımdır. Tedrisat teş- kilâtını -Rationalisme ruhunu ve içtimat — yeniliklerin - dcğurduğu cihan telâkkilerinin tekeffül etmesi lâzımdır. Muallimlik yapmak mü- saadesini yalnız devlet verir. Bu müsaadenin verilmesi için şu ilk şartlar aranır: Muallimlik vazifesi ve faaliyeti yukarıda kaydedilecn hükümler (3 ve 73 ) dairesinda icera edilecektir. Bu vazife seciye ve ahlâkları ve devlet telâkkileri dürüst olanlara tevdi olunacak bu vazife, kilise cemaat ve heyet- lerin ve papazlara ve dini teşki- Tâta bağlı. olanlara ve din pro- pagandası yapanlara verilmiyes cektir. Devlet müsaadesini ber vakit gerl alabilir. 73 üncü maddede resmi ma- kamlara müzelerin, kütüpanelerin, muallim terbiye müesseselerindeki tedris vesaiti ve levazım kollek- siyonlarının — kontrolu hakkında yasi salâhiyetler verilmişlir. Yeni kanunlar ayan meclisi tarafından kabul edildikten sonra birinci kânunun birinde mer'iyete gire- ceklir. Bu kanunlara karşı şimdi- den avukatlar kamarasınca ve Meksika Hukuk — Akademisince protestolar - yapılmıştır. Bu pro- testolarda gençliğe sosyalist esa- sına göre talim ve terbiye ver-« mek mecburiyetinin, serbest oluşu kaydı , ile bariz bir tearuz teşkil ettiği ileri sürülmektedir. Meksika milli Üniversitesi rektörü de bu protestolara iştirâk etmiştir, zira mumaileyh te yeni kanulardan akademik - tedrisatın serbestliği- nin tahdit edildiğiri görmektedir. Vezirköprü Balediye Başkanı Vezirköprü (Hususi) — Yapüan seçim neticesinde Belediye Ba> kanlığına Keşafoğlu Hilimet ge- tirilmiş, işe başlamıştır.