6 Aralık 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 15

6 Aralık 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 15

-5 Yerine 3 Sene İktısat Veîâleti, Ğî;cjîden İkinci Beş Senelik Plânın Tedkikile Meşgul ( Baştarafı 1 inci yüzde ) lerin bile bol ve ucuz elektriğe kavuşması olacaktır. Büyük elektrik — merkezleri, çok kârlıdır. Bu merkezler vası- tasiyle elektrik ucuza mal olur. Meselâ Zonguldakta kurulacak büyük bir elektrik kaynak mer- kezi bütün Şimali — Anadoluyu elektrik kudretine boğabilir. Fa- kat bu büyük merkezlerin yaşa- ması için sarfiyatın çok olması lâzımdır. Zonguldakta kurulacak olan elektrik merkezi için otuz milyon lira harcanması İcap edi- yor. Bir de Sakarya nehrinden İstifade edilerek büyük bir elek- trik santralı kurulmak lasavvuru 'vardır ki bunun iİçin de on mil- yon harcanacaktır. Zonguldakta Yapılacak olan elektrik merkezi artık kömürlerle İşleyeceği için elektrik çok ucuza, Üç kuruşa kedar mal olacaktır. Fakat bu- radan Ankaraya kadar olan 300 kilometrelik mesafeye çekilecek haval elektrik hattı için 3 milyon lra harcamak Tâzimdir. ki bü Masraf elektriğin kilovatı Üzerine 7 kuruş bindirecektir. Diğer taraftan, küçlük elektrik merkezleri, mahdud bir sahanın ihtiyacım — karşılamakla beraber buralarda elektriğin daha ucuza çıkacağı iddia edlliyor. Sanayi hayatına giren Türk elinde elektrik en başta gelen bir ihtiyaç olmaktadır. Bu sebeble- dir ki ikincl sanayi programile, yurdun baştanbaşa elektriklen- dirilmesi temin olunacaktır. Bu hususta mütehassslar — tedkikat yapıyorlar. Görüştüğüm bir müte- hassıs buna şunları söyledi: “ — Memleketin sanayileşmesi, bir elektriklendirme meselesi do- ğurmuştur. Çünkü asri sanayi elektriksiz olamaz. Ucuz ve bol elektrik lâzımdır. Bu sebeple'ikinci beş yulık sanayi programında Öz Türkçe Bilmecemiz Dünkü Bilmece SY 0Ü A UN Bugünkü Bilmece Boş dört köşeleri aşağıda ya- zıli manalara gelen öz Türkçe kelimelerle doldurunuz. Bu sa- yede hem vakit geçirmiş, hem de öz Türkçe kelimeleri öğren- miş olursunuz ! 12434807A yurdun elektriklendirilmesi mese- | lesi başta bulunacaktır. Türkiye, elektrik elde etmek için lâzım gelen eterji kaynakla- rile doludur. Karadeniz kıyısında | bol kömür var. Yurdun diğer taraflarında da linyit madenleri | mevcuddur. Bunlardan başka mem- lekette bütün istikametlere akan büyük nehirler, yani su kuv- vetleri vardır. Yalnız münakaşa edilecek bir nokta kalıyor: Memleket, büyük bir veya bir kaç elektrik "merkezi vasıtasile mi e'ektriklendirilmeli, yol birçok santrallar mı tesis edilmelidir? Mütebassıslar raporlarımı ya- kında verdikten sonra bu hususta kati karar verilecektir. — * Türk - Rus Ilim |Pariste Bir Çalışma .. Beraberliği (Baştarafı 1 inel yüz1e ) *& yazım everlerin bir listesini tesbit edecek ve bilmukabele Türkiyeden de böyle bir Tiste İsteyecektir. Kitap a'ıp vermeleri bu liste- lere göre yapılacaktır. Ayni ko- Mmisyon Türk ve Rus tcpmklnnnd! #ski eser araştırmaları teşebbüs- lerine girişecek, alimlerin karşı- hkli olarak Türk ve Rus enslitüsü ve fenni kongrelerinde bulunma- inı temine uğraşacaktır, Bunun bir icabı olmak üzere vyet profesörlerinden Meçarinof Samoiloviç, Mar geçen sene Türk dil kurultayında — bulunmuşlardı. et Rusya ile Türkiye arasında kitab alım verimi de başlamıştır. Sovyet Rusya Fen — akademisi Türk Fen müesseselerine aşağı- daki eserleri göndermiştir: Sovyet Rusyadakl ulusal az- hkların dillerile basılmış başlıca eserler, Altay — Türkmenlerinin ürs, san'at ve hayatlarını tasvir eden meşhur. Altay koleksiyonu Ve Türkiyata ait ( 600 ) e yakın kitab, bunlar içinde Orta Asya avımlarının harslarından bahse- den çok nadir bulunan dört el Yazması - ki bunlar fen akademi- #İnin şarkiyat enstitüsüne aitti Türkdil cemiyetine gönderilmi; ' eserler Türk dilimin 18 âhı hususunda TTürk âlimlerine büyük Lizmetler görebileceklerdir. Ayrıca Türkiyenin tabil zen- ginlik kaynaklarım tetkik etmek '9"_1 de, bir arziyat tetkik heye- tinin — Türkiyeye nderilmesi eyet Ana- toprağa ait bir harita- sını yapacak ve memaliki harre iklimini andıran — mıntakalarda tabakat — tetkikleri — yapacaktır. Sovyet fen akademisi azasından Profesör Mar ve Samoiloviç Tür- kiye ile fenni münasebetleri teş- vik komisyonunun reis ve ikinci Teisiklerine seçilmişlerdir. Türk Doktoru Soydular ( Baştarafı 1 1nci yüzde ) hareketini tarassut ettikten sonra bu işi yaptıkları kanaati hâkim- dir, bütün hudud zabıtası, hâdise- den haberdar edilmiş!lerdir. Son Posta: Doktor Refik Nev- zad isimli bir zatın Öteden beri Parlste oturduğu bizce de maltm- dur. Kendisi, Haberde de kayde- dildiği gibi pek eskiden Fransız tabtiyetini tercih —etmiş ve bir Fransız kadısı ile evlenerek çoluk çocuk sahibi olmuştur. Çinde Vaziyet Komünistlik Geri Gidiyormuş Berlin; 5 (A.A.) — Buradaki mün: sebetlerinla de sürekli arttığını ilüve etmiştir. İki yeni torpito Roma, 5 (A.A.) — Triyeste deniz tezgühlarında yakında Siyam hezabına iki torpito yapılacaktır. , Belçikada Fevkalâde Salâhiyetler Brüksel, $ ( A. A. ) — Hükümete fevkalâde salâhiyetler veren kanun bir ay uzatılmıştr. Sovyet Rusys Sanayli Nevyork, $ (ALA.) — Sovyet Rus- ya iktısadçıları birisi, bir yıl sonra Sovyet sanayiinin, Amerikadan sonra yer yüzünde ikineiliği alacağını söylemiştir. Moşhur Bir — İngiliz Gazetecisi Öldü Londra, 5(A A.) — Matbuat kırallarından Lord Riddel ölmüştür. İst - Müddelumumiliğinden : İstanbulda bulunduğu anlaşılan Elâziz nğır ceza mahkemesi azasından Suphi Beyia ııııtiyı_ıiı?ıı mürscaatı. #ürette Çin elçisi gazetelera beyanatınd>, Çinde komünistliğin pek yakında yok edi ceğini, y kanda Çi lik usulüne — baş! öylı Almcoya ile Çin arasın . ki ticaret Soldan sağat 1 — Lüzumlu 2 — Ezmek mastarından emrihazır » harflerin yeri değişlace aşer - bir nota $ — Sondaki — harf niçin, ne sebeple 4 — Genişlik - cemiyek 5 — Defa 6 — Dikkat et- sakil mastar edatı 7 — Anadoluda meşhur bir vilâyet merkeri 8 — Nasreddin Hocanın kuşa ben- zettiği Yukarıdan aşağı: 1 — Umuümi - yod 2 — Ezmek mastarından İsmifail $ — Hoyret edatı 4 — Mevdiven - kalmak mastarın- dan emrihazır $ — Manfir - mefulünfih edatı 6 — Taharri etmek 7 — Memleket - mahçup ol 8 — Dem Eczane Ülçüleri kaldırılınca terazilerin, ölçüler nizamnamesi mucibince ölçü dairelerince kon- trol edilip edilmiyeceği hakkında ötedenberi —uzayıb — giden bir mesele vardı. Bazı eczane sahip- leri, kendi — terazilerinin Sıhhat müdürlüklerince muayeneden ge- çirileceğini ve ölçü dairelerinin bu İşe karışamıyacaklarını öne sürmüşlerdi. Öğrendiğimize — göre bu İş 'lt ayarlanması İâzımgeleceği bildi- rilmiştir. Bu karara göre hassas terazilerin muayenelerine yakında başlanlacaktır. —| Konservatuvar. Projezi Şehzadebaşında yapılacak kon- e 16 Mart şehitleri âbidesi için şimdiyekadar beledi- yeye gönderilen projeler bir ko- misyon tarafından tetkik edilmiye başlanmıştır. Belediye daha on günlük bir mühlet vermiştir. Bu müddet içinde yeniden proje ge- tirenler de müsabakaya kabul ıdllıeekur.___ Her akşam NOVOTNİ'e Necip ve Zirkin ! ORKESTRASI KONSERi Eczanelerde kullanılan hassas | halledilmiş ve alâkadarlara tebli- | yapılmıştır. Bu tebligatta | eczanelerdeki hassas terazilerin de | diğer ölçü aletleri gibi müfettiş- | liklerce kontrölden geçirilmesi ve | Karamürselin Şifalı Si uğa Birçok Kimseler Bu Su Yüzünden ( Baştarafı Tinci yüzde ) harikulâdelikleri — hakkında bir fikir vermek için bize anlatılan bazı — vak'alardan — bir sayalım: Evvelâ bilmelidir ki bu suya can havlile koşanların hücumuna hayaların soğuması mani olmuştur. Yoksa, son günlerde suyun başına gelen hastolar o dereceyi bulmuş- tu ki kendilerine sa sipariş edi- len motörcüler bir şişe su doldu- rabilmek için ancak geceleri vakit bulabiliyorladı. Soğuklar başlama- dan evvelki son Cuma günü su- yun başında (300) hasta çadırı ve (800) kişi vardı! Hayretler — verici gelince : Suyun hassasını ilk ortaya atan Akpınarlı Gürcü Mehmed en baştla —meşhur bir adam oldu. Veremin son devresinde hayatından fen ümit kestiği için Izmit hastanesinden çıkarılıp kö- yüne gönderilen ve su başına küfe içinde götürülen bu köylü bugün, Karamürsel kömür iskele- sinde odun kömür taşıyor!,, Adapazarından yine küfe için- de gatirilen ve fena halde solu- makta olduğu için birkaç günlük ömrü kaldığına hükmedilen ve- remli bir kadıncağız (7 ) gün bu su başında kalmış ve yürüyerek Adapazarına dönmüştür! Midesindeki sancılardan ken- disini yerden yere atan ve ağzına bir lokma ekmek koyamıyan Ka- ramüÜrselli Süleyman bu sudan yalnız bir gün İçmiş, sancı kay- kaçını vak'alara . « İyileştiler bolmuş, adamcağız eskisinden iştihalı yemek yemeye başlamıştır. Gemici arab Felhi ismin- de bir Karamürselli bütün öm- rünce çekliği mide ve bağırsak hastalığından — birtürlü — kurtula» mamış, nihayet bu sudan içtik- ten sonra iki avuç büyüklüğün- de bir kese içinde solucan düşü« rerek kurtulmuştur. Bacakları beline kadar çıban içinde getirilen bir. kadm. bu suyun — çamurundan yaralarına sürmüş, bir “haftada yaraları kâümilen kuruyup kaybolmuştur. Bizzat Karamürsel hâkiml geçirdiği küçük bir ameliyattan sonra tartılmış, birkaç gün bu sudan içmiş, birdenbire (4 ) ki- lo farketmiştir. Karamlürselin Karamatlı köyü muhtarı Akif mide hastalığı için valdesile beraber su başında (4) gün kalmış'ar, söylendiğine göre, 4 günde ana oğul 21 ek- mek yemişler !.. Bu vakalar daha sayılabilir. Karamürsel halkı şimdiden bura- da bir (abıhayat) kaplıcası kurulacağına ve bütün dünyada meşhur olacağına emindirler. Sıhhiye bakanlığı suyun vazi- yetini mahallinde tedkik ettir- miştir. Suyan tahlili hakkında- ki rapor da Vekâlete — gönderik mişlir. Anlaşıldığına göre bu suda hakikten görülmemiş dere- cede bir (radyo aktivite ) bu- lunmaktadır. — L M. (Son Posta — Bu sudan vaktile yi« me bu sütunlarda bir defa daha bak- setmiştik. | Bilümum erbabı ticaret ve Sanayie mühim ilân istanbul Ticaret ve Sanayi Odasından : Sene nihayeti gelmiştir. Oda kayıt Gcretlerini henüiz tediye etmemiş olanların, bilâhare icral bir muameleye maruz kalmamak için borçlarını hemen getirip vezneye vermeleri lüzumu ilân olunur. SATILIK Ucuz Apartıman Pangaltıda Kurtuluş caddesi, Fatin efendi sokağında 108 numaralı, asri konforu, her dairesinde dört odası, banyo, havagarı, elektrik ve terkos tesisili mevcut harcı alem bir npartıman. Ucuz fiatle satılıktır. İstekli olanların: — Nişantaşında Fevziye 1 muhasebeeisi Cavit Beye mürecaatları. OSMANLI BANKAS TÜRK ANON!M ŞİRKETİ 'TESİS TARİNİ: 1868 Sermayesi: 10,000,000 lagilir liran 1 Denizyolları İŞLETMESİ Acenteleri : Karaköy KB »rüyay Tel. 42867 — Sirkeal Mühürdarııde Han Tel, 22740 Karadeniz Yolu GÜLCEMAL vapuru 8 Birinci Kânun PERŞEMBE günü saat 20 de Hopa'ya kadar — “8296,, Müslahzaralı Türkiyonin başlıca şebirlerile [ ' Paris, Marsilya, Nis,Londra ve Mançester'de. Misir, Kibris, Trak, İran, Filistin ve Yunanistan'da Şabeleri, Yugoslavya, Romanya, Suriye ve Yunanistan'da Filyalieri vardır. Her türlü banka muameleleri yapar