December 6, 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

December 6, 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

SA N | Halkın Sesi B SS . DAHİLİ HABERLER Kadın Meb'us ' Ve Halkımız Kadınlardan — meb'us — seçtmine karar verilmek üzere olduğu şu günlerde — efkârı umumiyenin intibamı tosbit — elmeyi İaydalı bulduk. İşte aldığımız cevaplar: Bay Burhaneddin Basak (Gedikpuşa Mimar Hayreddin 22) — Ben insanlığı bir elmaya benzetirim. Bu elmanın yarısını kadınlar, yarısını da erkekler teşkil eder, Kadıns x erkek, erkeksiz kadın bence yarım insandır. Eskidem biz kadımı hayattan uzaklaştırmıştık. Yarum adamdık. Şimdi kadını hayata aldığımız için eksiğ'mizi tamamladık. Kadını meb'us seçme kararı Türk erkeğini yusyuvarlak ve tam bir varlık haline getitdi. Avrupada ve Ameri- kada kadın bazi hususlarda erkeği geçmiştir. Bilhassa sinirlere hâkim'yet moselesinde kadın bizden çok üstün- dür. Yenl Meclisimizdeki dişi, simalar her halde Meclise bir başkalık ve fevkalâdelik verecektir. « Bay Nureddin (Cihangir Yeni s0- kak 71) — Avrupada bazı milletler kadını umumi meclislere almemışlar- dır. Fakat İngili erkeklere taş çıkartan yüksek seciyeli ve kabiliyetli kadın mebuslar — vardır. Kadınlara hayat hakkını tanıdıktan sonra onların umuml meclislere girmeleri kadar tabil birşey o'namaz. Türk kadını sır- tında mermi taşıyarak kurtuluş sava- gada yararlık gösterdi. Onun umumi yerlerde de kurtardığı vatan için söz sahibi olması lâzımdı. İşte Fırka dün- kü kararile Türk kadınına bu hakkı verdi. * Bayan Mediha ( Divanyolu Binbir: direk 25 ) — Cümhuriyet idaresi ka- dınlara hayat hakkı tanıdı, Bizi kafes ve peçe altından çıkardı. Şimdi daire- lörde, tücaretbanelerde kadın, erkek yurddaşlarının yanında çalışıyor. Erke- ğin yükünü paylaştık. Aymı gayenin ve aynı yolun yolcusu olan kadınların Millet Meclisinde meb'usları olmaması cidden bir. noksandı. Biş bütün ka- dinlar Fırkanın bu yeni kararını hara- retle alkışlarız. Söz veriyoruz ki biz Mecliste de erkeklerimize yardımcı olacağ z. Onların oradaki büyük yük- lerini de paylaşacağız. Açıktaki Hocalar Muallim mekteplerinden mezun olup ta, münhal bulunmadığı iİçin, henüz bir. yere tayin edilmiyen genç muallimlerden iyi ve çok iyi derecede mezun olanların ecnebi ve akalliyet mekteblerindeki mün- hal Türkçe hocalıklarına tayini tekarrür etmiştir. Yumurta Piyasası Canlanmak Günlerindedir Hafif bir durgunluk geçirdiği görülen yumurta piyasası, canlan- mak Üzeredir. Dün şehrimizden Triyesteye 8Sl1 sandık yumurta gönderilmiştir. Bu yumurtaların muayencel, yumurta kontrol komisyonu tara- fından yapılmış, nizamnamede ya- zılı şartlara aykırılık görülmediği için — gönderilmeterine — müsaade edilmiştir. H. B, doldurulmıyacakmış.. | | Son Posta'nın Resiml. — Büyük bir şeyden kurtulduk artık, alaturza plâk Bir Üfürükçülük Oldu I:_locâ Mehmed, Hasta Birîrabacıyı Üfürük Suretile İyi Etmiye Kalkışmış Evvelki gün Kadıköyünde bir üfürükçülük suçu olmuş, polis işe el koymuştur. Hadise hakkında şunları öğrendik: Kadıköyünde Mühürdarda Bağ numaralı evde oturan Yakub adlı'bir arabacı bir kaç gün evvel hastalanmıştır. Buadan haberdar olan Hoca Mehmed adlı birisi Yakubun evine giderek: “— Oğlum.. Geçmiş olsun. Doktora filân git- sokağında 2 miye lüzüum yok. Bana bir gömlek ver. Okuyayım. Hiç bir şeyin kalmaz.,, Demiş. Heca Mehmed, hasta arabacıdan gömlek ile beraber 160 kuruş almayı da unutmamışlır, Ertesi gün Hocanın gelmediğini gören arabacı Yakub karakola giderek şikâyet etmiştir. Yakubun şikâyetl Üzerine polis dün cürmümeşhudu tesbit ederek hocayı yakalamıştır. Ka Çaklır Bir Otelcinin Cebinden 200 Lira Aşırılmış Şahinpaşa — otelinla — kiracısı Bay Cevdet, evvelisi gün tram- vayla Beyoğlundan geçerken için- de ( 250 ) lira bulunan cüzdanını çaldırmıştır. Bay Cevdet Emniyet Müdürlüğündeki sabıkalı Karto- nunda ÂAli Riza ile Ahmedakiyi tanımış ye yakalandıkları zaman da yüzlerine karşı, tramvayda kendisini — sıkıştırarak — parasını çalanların bunlar olduklarını söy- lemiştir. Polis, Ali Rizanın dos- tunun evinde araştırma yapmış ve (60) Hira bulmuştur. Bay Cevdet bu paraların çaldırdığı paralar olduğunu iddla etmiştir. Suçlular dün — Müddeiumumiliğe verilmişlerdir. Ali Riza iki sene evvel de birisinin (3) bin lirasını bu şekilde çalmak suçile ittiham edilmiş ve dostunun — evindeki yorganın içinde (750) lira bu- lunmuş, İstirdad edilmişti. Fakat Ali Riza bu paranin nişan'ısına bir miras meselesinden dolayı intikal- öttiğini isbat ettiği için mahkemeden berâet kararı alk- mıştı. 24 Saatin Hâdiseleri Sabıkalı Sabahattin, kahveci Bekir, ismail ve Said adlı dört kafadar Edirnekapıdan - Balata gitmakte olan Hakkının yük ara- basma binmek istemişler, Hakkı razı olmayınca dört kafadar bir olub kendisini fena halde döv- müşlerdir. Z * Yorgi adlı birinin kullan- dığı 616 — sayılı otomobil dün sabah Eminönünde tramvay ma- kascısı Hüseyin Hüsnüye çar- 'ak ayağından yaralamıştır. vi * ıtgıııın Coyvıdıı l:nreıin- deki tramvay arabası Kadıköyün- de 80 yaşında Hasan adlı birine çarparak ağır surette yaralamıştır. korkutuyor Hasan B. — Alaturka plâkların doldu- rulması seni bu kadar çok mu Bir Esra_rkeşin Kahkahalı Macerası Evvelki gün Galatada tuhaf bir hâdise olm! bir esrarkeş sokakta esrar çekerek dalga ge- çerken cürmümeşhut halinde yas kalanmıştır. — Hâdisşe gşöyle ol- muştur ; Evvelki gün akşam tüzeri Ga- latada Lülecihendek caddesinden geçmekte olan bir polis memuru, önüsra — ağzında baş parmak kalınlığında bir sigara ile gözleri faltaşı gibi açılmış bir halde kendi kendile konuşarak yürüyen bir adam görmüş, vaziyetinden şüpbelenerek peşlemiştir. Mechul adam ilerlemeklte iken küçük bir çukuru görünce : “— Vay anam. az kaldı uçurumdan aşağı yuvarlanacak- tım.,, Diyerek yana çekilmiş, çu- kurun bulunduğu yerden uzaklaş- mıştır. Biraz daha ilerledikten sonra karşıdan gelmekte olan bir otomobili görünce yaya kaldırıma firlıyarak : * — Hey Allahın kulu.. bana düşmanlığın ne ? Ezeceksin beni be.. Uzaktan geç | ,, Diye bağır- mıştir. Otomobil — uzaklaştıktan sonra mechul adam yüksek bir apartımana bakarak : “— Hah.. şimdi Amerikada- yım, resimlerde gördüğüm yüz katlı bina bu olacak,,, Diye dakikalarca apartımanı seyretmiş- tir. Birar daha ilerledilten sonra bir arsada bulunan bir tavuk sürüsünü görünce : “İşte. deve kuşları bunlar olacak. Buraya elmişken hiç olmazsa bunlardan girin'ı tatayım.,, demiş ve tavuk- ların Üzerine hücum etmiş, fakat bu sırada kendisini peşleyen po- lis memuüru tarafından yakalan- mıştır. Yapılan tahkikat netice- sinde, bu adamın, Kasımpaşada oturan Sıvaslı Edip olduğu anla- şilmıştır. Üzerinde de bir miktar esrar bulunmuştur. * Bundan başka Galatada Bilât ada birinde de bir miktar esrar bulunarak müsadere edil- miştir. Uzlaşılamadı Denizciler Gürültülü Bir Toplantı Yaptılar Deniz yolları ile vapurculuk şirketi arasında yapılacak yeni hat bölümü için, dün deniz tica- ret müdürlüğünde — bir toplantı yapılmıştır. Bu toplantıya deniz ticaret müdürü B. Müfit Deniz Başkanlık etmiştir. Her iki müessesenin, bütün yıl içerisinde işleyecekleri hatları ve iskeleleri teşbit edecek olan bu komisyonun dünkü görüşmeleri epey hararetli olmuştur. Öğnndiğimiıı göre, toplantı- da hat sayısının çoğaltılması ve uğranacak iskelelerin arttırılması esası Öne sürülmüş, fakat bir aolaşma — temin — edilememiştir. Çünkü, deniz yolları idaresi, bu- günkü —şeklin — değiştirilmemesi yolunda bazı isteklerde bulun- muştur. İki gün evvel Ankaraya g- den kabotaj umum müdürü B. Ayet Altuğ bugün — şelirimize dönecektir. Komsiyon, — toplan- tılarna B. Ayet Altuğun Bap kanlığı altında devam edecek ve hat bölümü meselesini bitir- meğe çalışacaktır, Tramvayda Bayğılmış Evvelki gün Fatihte hareket saatini beklemekte olan bir tram- vayın — içinde baygın bir halde yatmakta olan bir adam buluna- rak yakın eczanelerden birine kaldırılmış isede — biraz sonra ölmüştür. Kalb sektesinden öldüğü anlaşılan bu Adamın Salmatom- rukta oturan ve Ahırkapı tütün deposonda çalışan Mustafa oğlu Ahmed adlı biri olduğu anlaşık mıştır. b Ticaret Odasında Ticaret Odası meclisi, ekseriyot olmadığı için dün toplanamamıştır. Pazar Ola Hasan . D eürün Teri Atillâ Mezarı Yeniden Araştırılıyor Budapeşte, 5 (A.A.) — Yüz yill dan beri aranmakta olan — Atili mezarını kaplıyan esrer yeniden ve yabancı bilginlerini ve bilgin © larını şiddetle alâkadar etmeğe b lamıştır. En yeni nazariyelere gö Atillânın mezarının Csongrad ey tinde, Tisza ile Csanitelek köyü sında bulunması kuvvetle variddir.D husustaki eski yazıları ve asarı araf? tran Macar ressamı Joseph Torbaği -movakın da fikrl bu yoldadır. Torbı yİ - Novak, bir Bizana İmprator'uğu murahhas heyeti üyelerinin bahsetliği Atillânin — gatosu — ve karirgâhini Felegyhaza şehri yakınında Yakab zallas nahiyesine bağlı bir tepo Uslüt de bulunduğunu iddiâ etmektedir. Dükkânlarını Vaktinda K pamıyanlara Coza Kesild Dükkânların akşamları saat 19 kapatılmaları hakkındaki — karardalk sonra, belediye muhtelif — semtlerd kontrollar yaptırmıştır. Son bir —aj içinde (10) dükkân sahibine ceza silmiştir. Bu esnafın saat — yedideii #onra satış yaptıkları anlaşılmıştır. — | Et İhracatı Mevsim dolayısile memlekette sarfiyatı artmıştır. Kara, — Erzuru! Trabzon yolu ile şehrimize yapılı hayvan sevkıyatı devam etmektedir.. Dş piyasalardan, bilhassa lulyı Yunanistandan iyi istekler vardır. Hileci Turşucular Şehrin bazı semtlerinde turşucu Tarın, turşulara zararlı maddeler — ku rdikları anlaşılmıştır. Beled'yo b gibi turgucular hakkında şiddetli tatbik edecektir. Tehlikeli Kuyular Üsküdar, Feriköy, Kasımpa taraflarında üstü açık kuyular bulunduğu ve bunların yelip g çenler için tehlike olduğu yolunda belediyeye şikâyet'er yapılmıştır. Belediye bu gibi kuyuların iptal edilmesi —için —kazalara emir vermiştir. Esnafa Yeni Cüzdan Bütün esnafın yeni cüzdanları yenl yılbaşına kadar tamamen verilmiş — olacaktır. Senebaşıma kadar cüzdanlarını almıyan esnaf hakkında kanun! muamele yapır lacaktır. Avrupaya Gittiler Avrupada tahsillerini ikmal edecek (20) lise mezunu dün akşam Fransa ve lıvlçnyı hareket etmişlerdir. Meb'us SöE Seçimi Yeni mebus seçimi içla vatandaş- ların isimlerini taşıyan listeler Beledis yede teksir edilmeğe başlanmıştır. Listoler çoğaltıldıktan sonra, mahal- lelere gönderilecek ve hazır duracak- tır. Ankaradan emir gelir gelmez, Intihabata baş'anacaktır. iyor Ki: H. B. — hayir doldurulması değil, doldurulduktan sonra boşallılması korkuluyor.