13 Aralık 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 13

13 Aralık 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 13

Ziya Şakir © inci kısım Her hakkı mahfuzdur. e. İTTİHAD ve TERAKKİ Nasıl Doğdu?.. No. 137 13 - 12- 984 Nasıl Yaşadı?.. Nasıl Öldü? Enver (Paşa) nın Sözleri, Bazı Hayal- perverlere Büyük ÜUmitler Vermişti.. Yine her taraf bayraklarla donunmış.. yine zafer genlikleri Yapılmıştı. Aradan birkaç gün göçer geçmez Bulgaristanında seferberliğini ilân etmesi, Bulgar talebelerinin Sofyadaki Osmanlı sefareti binası önünde, dostane Nümayişler icra eylemesi kalbler- deki zafer ümitlerini kuvvetlen- dirmişti. O aralık Meclisi Meb'u- sana gelerek umumi vaziyet hak- kında meb'usları tenvir. etmek İsteyen Harbiye Nazırı Enver Paşa, —Çanakkalö'de kazanılan Taferin azamet ve ehemmiyetin den bahsettikten sonra, sözü ya- pilacak işlere çevirmiş.. ( Birinci kanal hareketi ) nin bir muvaffa- kiyetsizlik olmadığını — söylemiş.. ( Stna çöllerini geçtik. Kanıla vardık. — Ingilizlerin — tedarikâtını tetkik ettik. Neticede anladık ki: Mısır seferini yapabileceğiz. | Demişti... Enver Paşanın bu Bözleri, bazı — hayalperverlere yine büyük ümitler vermişti. Hal- buki birçoklari bu husustaki his- lerini saklamıyarak Enver Paşa- tın bu parlak nutkunat — Yem borusu. Demişlerdi... Enver paşanın » hiç bir hesab ve kitaba istinad etmeyen - bu nutku, hiç şüphesiz ki hayalden ibaretti. Fakat onun © aralarda daima (ikbal) e doğru yürüyen tali yıldızı, bir müddet daha sadakat göstermiş... Zafer ümitlerini kuvvetlendirecek hâdi- teler zuhura gelmişti. Bulgarların da ittifak hükümetlerile müştere- ken harbe girmesi.. Bir taraftan Alman ve Avusturya ordularının Amansız — taarruzları — karşısında bunalan Sırbistanın, diğer - taraf- tan da Bulgar hücumlarına maruz alarak hergün parça parça erl- Osmanlı zaferinin de kuv- esi demekti... Bâhusus kahraman Sırp ordusu, memle- ketlerini! adım adım arslanlar gibi Müdafaa ettikten Gonra İnhilâl #lmiş.. Alman ve Avusturya tiren- , neşeli zafer düdükleri çalarak Sırbistandan geçtikten sonra, coş- tezahtirat arasında İstanbula gelmişti. İşte o zaman, Osmanlı ı“lk""llotiııl bu harbe sürükleyen- er; — muhaliflerinin — karşılarına d'ulliçlıı'ı — Gördünüz mü.. Işte bu, ya- kında kavuşacağımız (zaferi nihal) Rİn en şerefli bir merhalesidir. Demişlerdi.. Fakat aradan az bir zaman geçmez anlaşıl- Mışti ki, bu (şerefli merhale ) de bir ( serab ) dan ibaretti. Çanak- ale kahramanlarının çelik sine- &İni Müvaffak — olamıyan — İngiliz ve Tansızlar, cihan tarihinin kay- detmediği acı bir mağlübiyeti kabul ederek nihayet Gelibolu Yarımadasını terkedip gitmişlerdi. Fakat buna mukabil, Selâniği İşgal ederek oraya yerleşmişler.. Çanakkale mağlübiyetinin acısını çıkarmak için - Rumelide büyük bir galibiyet teminine teşebbüls etmişlerdi, (Jeneral Saray )n kumanda ettiği bu muazzam itilâf ordusu, #vvelâ Yunanistanı tazyik etmiş.. Üi yarık Istanbula — geçmeye | Cebren harbe sürüklemişti. Bu vaziyet, Alman ve Avusturyalılar- dan xziyade, Osmanlı kaebinesini telâşa düşürmüştü.. Çünkü, Ça- nakkale mağlübiyetinin intikamını almak isteyenlerin - hiç bir ciddi müdafaa esbab ve vesaitine malik olmıyan - Edirne vilâyeti arazisini çigneyib geçerek Çatalca İstih- kâmları Gnüne dayanıvermeleri pek mümkündü. Istanbul halkında yeniden bir telâş başlamış.. Bu da; başta En- ver Paşa olduğu halde, Ittihad ve Terakki rüesasının manevliya- tını bir daha sarsmıştı. Bu sırada kabinede dirtakım — tebeddüller husule gelmişti. Meclisi Meb'usan Reisi Halil Bey, Hariciye Neza- retine geçirilmişti. Evvelce istifa eden ve bu İstifasından pek güç- lükle vazgeçirilen Şeyhislâm ve Evkaf Nazırı Hayrl Bey - üçüncü bir vazife olarak - Adliye Neza- retini de der'uhde etmişti. Adliye Nazırı Ibrahim Beye Şürayidevlet riyaseti verilmiş, Edirne Valisi Hacı Adil Bey - Halil Beyin ye- rine - Meclisi Meb'usan riyaseti- ne getirilmişti. Sadrazam — Sait Halim Paşaya gelince, bu zatin de (tarafı eşrefi mülükâneden, Mısır — Hidiviyetine masbü tayin) buyurulacağı İşitilmişti. Fakat bu rivayet, (akıl ve mantık) ile dü- şünenler üzerinde gülünç bir tesir husule getirmişti. Mısır, tamamen Ingilizlerin elinde Idi. Filhakika Enver Paşa Meclisi Meb'usan kür- süsünde irad ettiği son parlak nutkunda (ikinci bir Kanal hare- keti) ile Mısrın fethedilivereceği- ni kat'iyete —yakın — bir lisan ile söylemiş İise de, — henüz bu da hayal çizgisinden ileri geç- memişti. Bu vaziyette ( Mısır ) ın Osmanlılarla 'alâkasından bahset- mek bile gülünç bir şeydi. Artık buraya (Tarafı eşrefi mülükâneden yeni bir Hidiv tayin buyurtmak ) hiçbir (akıl ve mantık )ile ölçü- lemezdi... Meselenin bu gülünç cephesi yanında, bir de acıklı tarafı vardı. Mısır Hidivi Abbas Hilmi Paşa, meşratiyetin ilânın- dan beri İttihad ve Terakki Ce- miyeti erkânı ile hoş geçineme- il k 'ar) CİCİ DUDAKLIK Dünyanın en sabit dudak boyan, FARUKİ'nin CiCI allığıdır. Hiç bir te- masla allinmez. Yıs kansa bile çıkmaz. | M aaat dudakta kalır. Tecröbesi kolaydır. — İhs ” Deposu: Sultanhamamında FARUKI! GÜZEL KOKULAR müğarasıdır. «& İstanbul İkinci İcra Momvurluğuııdın Emniyet Sandığına birinci derecede ipotekli olup tamamına yeminli ehli vukuf tara- fından (1500) lira kiymet takdir olunan ve İstanbul avrat pazarında kürkcü başı mahallesi kürkeüçeşmesi sokağında eski 25 yeni 35 mumarali bahçeli evin tamamı 14/1/935 Pazartesi günü saat 14 den 16ya kadar dalremizde açık arttırma ile satılacaktır.Artlırma bedeli mezkür kiymetin yüzde yetmiş beşini bulduğu takdirde mexzkür ev alıcısı Üstünde bırakılacaktır. Aksi halde #on arttıranın taahhüdü baki kalmak üÜzere 29/1/935 Salı günü saat 14 den 16ya kadar yine dalremizde yapılacak olan ikinci açık arttırmasında dahi arttırma bedeli takdir edilen kiymetin yüzde yetmiş beşini bulmadığı surette 2280 numaralı kanun ahkâmı mucibince geri bırakılacaktır. Arttır- maya girmek isteyenlerin merkür eve takdir ıd.îluı kiymetin yüzde yedi buçuğu nisbetinde pey akçesi veya milli bir bankanın teminat mektubunu vermeleri lâzımdır. Hakları tapuya yazılı olmayan ipo- tekli alacaklılarla diğer alâkadarlar bu haklarımı ve hususile faiz ve masarife dair olan iddialarını ilân tarihinden itibaren yirmi gün içinde dairemize bildirmelidirler, Aksi halde hakları tapuya yazılı olmayanlar — satış bedelinin yaplaştırılmasına giremezler. Birikmiş bina be vakıf icaresi ve belediye vergileri alıcıya aittir. Daha çok malümat almak isteyenler 16/12/934 pazar günlinden itibaren dairemizde asılı bulundurulacak arttırma şartnamesini ve 924/389 numaralı dosyasında mevcut ve mezkür evin evsaf ve mesaha ve salresini gösterir vaziyet ve takdiri kıymet raporunu görüp anlıyabilecekleri ilân olunur. Heyecan ve dehşet filmi... Merak ve esrar filmi.. GÖRÜNMİYEN ADAM filminden daha kuvvetli, daha müthiş bir şaheser Bütün dünya matbuatı Martha Eggerth (8485) Bugün matinelerden itibaren i P E K Sinemasında iSiMSizZ DAM Çardaş Fürstin İSMi iLE ÇALKALANIYOR tarafından temsil edilen S_qyadlîn V 13 — Sayfa Küçük Ad Karşılıklarile Yeniden Listesini Yazıyoruz Soyadı Seçenlerin Türk dili araştırma korumunun soyadları için gönderip bizlma de bas- makta olduğumuz Öz Türkçe soyad- ları listesi yarıda kalmıştır.. Çünkü gönderilmemektedir. Gönderilirse basmıya devam ödeceğimiz tablidir. esim Atalayın bir kusım yeni adlarının — asılları Arabca ve Farasca olup bunları Öz türkçe — mukabillerile — değiştirmek istiyen -okuyucularımız için karşılıklı küçük ad listelerinin neşrine devam ediyoruz. Bu kargşılıklı küçük ad li- temiz yerın bitecektir. Yeni Bazı Soy Adları Ankara İçişler Bakanlığının çıkar- miş olduğu “Köylerimiz, adındakl bitikten B. Atalayın soyadı olarak seç- tiği köy adları latesini dağıtıyoruz: Arbaç, ablak, acar, açar, adıman, adır, afgşar, ağın, ağluç, ahi boz, ahş- Şun, akbaş, akcun, akçin akçoru, akhan, akman, aksın, aksongur, ak- sungur, aktaş, aktoğan, alaçam, ala- gör, alakoç, albos, alca, alçalı, aldış, alpa, alpagut, alpavut, alpu, altaş, altunan, altunbuğa, altuntaş alyayut, Anar, ancın, araman, Araç, aras, ardıç, argut, arısan, arkat, arpaç, Arpar, bacı, bacnak, bağra, bahadon, bahşi, baklan, baksı, baleban, balcam, balcın. Küçük Ad Karşılıkları Şeyda - coşkun, çılgın; tilbe, Şöhret - angı, atak, atav, çap, çav, gavultu. dan, davun, sap, ün, Ünek. Şule - alay, cilt, işık, yalaza, yalın. Şükrü - öğet, övet. Şükran - arasan, kulduk. Şüküfe « çiçek. Tahir - arca an, arığ, temlz Tahsin - alkış, gepik. Talip - dilekçi, istekel. Tarık - ceget, çeğer, sürek, Ulvi - büyük, pedük, uluğ, yuca, yüce, yüksek, Ülfet - alışkın, avınç. Ümit - erim, irim, umu, umut. Vahit - tek, yalnız. Yüce, yüksek. (Sonu Yarın) Yeni soyadı alanlar Adliye ikinci ticaret reisi — Bay Turhan Paşayiğit soyadımı almıştır. * İstanbul Posta ve telgraf hat me- mürlarındaa bay Şevket Yılmaz, Alem- dar belediye tahsil memurlarından bay Nail Acar, bay A. Nuri Gönenç, bay H. Basri Öztürk, bay Arif Kaan, bay Mahmud Yavuz, odacı bay Rıza Bulut, emniyet müdürlüğü beşinci şube mü- dürü bay Daniş Türkekul, — emniyet müdürlüğü santral memurlarından bay Ali Rıza Ten3iz, Eminönü polla mer- keri adli mukayyidi bay Vahid Verder, dosya memuru bay Saffet Sungur, polis memuru bay Celâl Ozlal, taharri memuru bay Kâzım Yılmaz, bay Hik- met Meriç, emniyet müdürlüğü üçüncü übe Üçüncü — kısıında bay Mustafa hncr. bay Mozhar Ünlü, — Kabataşta Gerl Tabako tütün deposundan istifçi bay Mehmed Yılmaz, Emlâk ve Eytam Bankası İstanbul şubesi telefon me- müresi bayan Hikmet ve Çarşıkapı Ayakkapıcılar — Cemiyetl karşısında No 91 debay Hasan Fehminin mağa- zasında bay İsmail Güngör, Emlâk iytam Bankam İstanbul şubesi Başveznedarı bay İzzet, pastacısı bay Sud, memurlardan bay Şadan, Ka« bataş lizesi tarih coğrafiye muallımi bay Sami, Eskişehir şimendifer fabri« kası elektrikcisi bay Esat, Askeri Tıbbiye birinci amıftan bay Muzaffer, Kasımpaşa 1S5inci mektebden bay Nedim, 7nci meklebden bay Sudi, Ankara İnhisar Umum Müdürlüğünde baysn Naime Zerrin, Samsun Gazipa- şa mektebi muallimlerinden bayan Atiye D Emlâk Eytam Bankası tahsil, m bay Ruhi oğlu Ye- dikule — İlkmektebden —bay — Nihad Alımcı, Galata pollis |merkezi Kapılel komiseri bay — Vehbi — Sokmam, Galata polis merkezi polis — me- murlarından — bay — Lütfi Gökcek, Fındıklı karakolu polis memuru bay İzzet Kaya, Deniz gedikli mektebi müdürü Binbaşı bay Niyazi ve oğule ları bay Mithat ve bay Vedad Demiral, Darülâceze Çocuk hastalıkları mütece hassısı Dr. bay Fahreddin, Urfa sıtma mücadele hastahanesi başhekimi Dr, bay Muhiddin, Düzece Frengi müca« delesinde esen memuru bay A. İlhan ve Boludaki alle efradı Süğür, İstan- bul posta telgraf başçevirgenliği muhasebe memurlarından bay Hakkı * ve oğlu Levazım çevirgenliği evrak Ambarı memuru bay Kâzım Aydım, mütekaid posta memurlarından bay Ahmed Ergin soyadını almışlardır. Dilemre Soyadı Ulu önder Atatürk Morg müdürü ve Tıbbındli profesörü bay Ali Sajma Dilemre soyadını vermişlerdir. 50 Milyon İngilterede İşsizler İçin Bir Yılda Harcanacak Londra, 12 (A.LA.) — Haftada ço- cuk yaşına 3 den 10 sekizine kadar verilmesini emreden ve parlâmentoya gönderilecek olan işsizlere yardım nizamnamesi hazineye senede 8 mil- yon İngiliz lirasına mal olacaktır. (Türk parnsile 60 milyondan fazladır.) İngiltere Harb Borçlarını Yine Ödemiyor Vaşington, 12 ( AA ) — İngiltere, Amerikaya olan harb borçlarının bu ay taksitini de ödemiyeceğini bildir- miştir. Nosciden Sonra... Londra, 129 — Deniz silâhları ko- nuşmaları, bugünkü hiç bir İş ya- pılamamış vaziyetile Noel tatilinden sonraya kalmıştır. Tayyareci Ulm Bulunamadı Honolulu, 12 — Bir haftadır yapl lan sraştırmalara rağmen tayyareci Ulm bulunamamıştır. Uluslar Kurumunda Cenevre, 12 (AA) — Uluslar Kurumu Umumti Kâtip Muavinliğine Soövyetlerin Parla Maslahatgüzarı M. Rozemberg seçilmiştir. Atlas Okyanosunda Müdhiş Bir Fırtına Var Nevyork, 12 (A. A.) — Bugün bu- raya erişmeleri lâzım gelen Majestik, Vaşinton ve Parim Transatlantik va- purları, fırlına yüzünden 36 saat geçi- keceklerini telsizle bildirmişlerdir. Usvort adındaki İngiliz — vapuru, denizde güçlük çekmekte olduğunu bildiren bir telsiz çekmiştir. Su Baskını Felâketi Manilla (Filipin Adaları) Kogayan— Vilâyetinde su baakını yüzünden 29 köy harab olmuş, 9000 kişi yurdsuz kalmıştır. Pariste Firdevsi Günü Paris, 12 (Hususi ) — İran şalri Firdevsinin bininci yılı bugün — milli kütüphanede büyük merasimle kut- Tulandı. İne