13 Aralık 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

13 Aralık 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

Tasarruf Haftası Ve Halk Tasarruf baftasının dün başla- mam münasebetile dün halkın intibalarını almak istedik. Bize, i duygü ve fkirleri bildirdileri Bay Haşim ( Sultannbmed Çatladı kapı 7 ) — Bugün tutum ve artırma haftasının birinei —günüdür. Fakat birçokları bunun manasını para birik- tirme ve gömme şeklinde anlıyorlar. Eğer her kazansa parasını saklarsa mibi servet tedavülden kalır. Bun- dan da iktısadi buhran dendlen afet doğzr, bence herkes bir sene İçinde urlrdığı parayı bu hafta yerli malla- va verirse birçok mücsseselerin çalış- ma ve İokişıf küdretlerini artırmış oluruz. * . Bay Naci (Yenikapı 12) — Bugünün tasrrruf ve iktısat haftası olduğunu senden İşitiyorum, Len bir senedir boştıyım da #k akça kara gün için olduğunu herkesten iyi anlarım. Fa- kat ne yapayım ki cebimde kızıma ilüç tedariki için komgudan aldığım yöz kuruştan faz'a poram yoktur. bugün tayyara piyangosundan bana büyük ikramiye çıksa hepsini yerli mallara veririm ve işsin duram fabri- kaları canlandırırım. * Bay Mehmed Ali (Beyoğlu Sira- Berviler 91) — Dünoyada iktimadi buh- ran var, kazaaçsızlık, paramızlık var diyorlar. Benim bunlara aklım ermez. Altın ve gümüş madenleri boyuna işliyor. Mevcud altın ve gümüş «tok- ları Üzerine Hâve yapılıyor. Milletlerin kest'rdiği altın ve gümüş paralar banknotlar da xzenbille göğe çekilmiş değildir. O halde bu sıkıntı nereden doğuyor. İnsanların biribirine — olan emniyetsizliği ve itimatsızlığı serma- yeyi piyasadan kaldırımnış ve muatlal bırakmıştır. Avrupada bazı bankaların kasaları ağrına kadar altın doludur. Fakat umumi İitimatsızlık — bunları İşlettirmiyor. Dünyada iktısadi bubranı kaldır. mak için evvelâ insanlara itimat ve embiyetin. mânasını — öğretmelidir. Sonra da para bir!ktirenleri yerli malı almaya ve sermayelerini işletmiye teşvik etmelidir. Yurddaş: Ayda her al!le yarımgar kilo Ürüm, incir, fandık, ayıntap — fatığı gibi yerli ve şifalı yemişlerimizden yese hem sıhhatça daha sağlam oluruz, bem de yurdumuzun kbu — değerli yemiş'eri pozarsızlıktan kurtulur. Yurddaş: - Üzüm, incir, fındık, giren eve İlâç girmez. Yurddaş: Pehlivanlar — zeytinyağını — niçin severler? En iyi kuvvet şurubudur da ondan. Yurddaş: y we sağlam ve kuvvetli olmasını İistiyorsan, ona bol, bol Üzüm, İncir, fındık, fıstık, portakal, elma, kayısı yedir. MAi İktınat ve Tasarruf Cemiyeti SON POSTA Bir Duvar İhtilâfı Acı Bir Netice Doğurdu Hetirliyacaksınız: Bundan üç buçuk ay kadar evvel garib bir ihtilâftan bahsetmiş, Eyüpte eski bir hamam duvarının, bu düvarın yanındaki dükkân sahipleri tarafından bir türlü paylaşılamadığını yaz- mıştık, Bu ihtilâf ikigün evvel gürültülü bir neticeye varmışlır: Eyüpte Camiikebir mahallesinde bulunan yanmış hamamı satın alarak yenileyen B. Abdurrahman İsminde birisi, caddeye bakan kısımda eski hamam- dan arta kalan büyük bir duvarı da yıkmak istemiş- tir. Fakat, o duvarın diğer cephesine yaslatılmak suretile sonradan yapılan dükkânın sahibi buna razı olmamış, yarı duvarın kendisine aid olduğunu İleri sürmüştür. Bunun üzerine mahkemaya düşen bu iş, hamamcının lehine bitmiş, büyük duvarın eski hama- ma aid olduğuna karar verilmiştir. Faket — tayin edilen bir aylık mühlet içerisinde öndeki dükkânın sahibi kendisine destekliyecek — bir başka duvar yaptırmamıştır. Nihayet evvelki sabah hamamın sahibi adamlar göndererek kendine aid olan duvarı — yıktırmıya başlamıştır. Taşlar yerinden söküldükçe dükkânn arkasını kapatan kısımlar da açılmış, dükkânın sabibi ile hamamcı arasında bir gürültü başlamıştır. Fakat işe polis el koymuş, meseleyi tetkik ederek yıkıl: masına müsaade etmiştir. Şimdi duvar tamamile aşağı indirilmektedir. Fakat bu duvara — dayanan dükkânın fennf vaziyeti tesbit edilecek, yıkılmak tehlikesi mevcud olub olmadığı araştırılacaktır. Nasıl Girmiş ? Bir Delikanlı Taarruz Su- çile Sorguya Çekildi Aksarayda — Camisokağında oturan makinist Halil oğlu Hayri arkadaşı Remzi ile beraber bir gece Yeşiloğlu mahallesinde otu- ran Bayan Makbulenin evinin arkasındaki —ağaçtan tırmanarak içeriye ler ve Bayan Mak- buleyi tehdid ederek ( 25) lirası- nı almışlardır. Dün iki suçlu bu iddia ile Ağır ceza mahkemesin- de sorguya çekileceklerdi. Yalnız Hayri gelmişti, o da suçunu inkâr etti ve: — Bayan Makbule raadevucu- dur. Remzi de benim kılavuzum. Beni oraya eğlenceye götürmüştü. Makbulenin dostu bizi Östümüze hücum etti. Ben eve damdan değil, kapıdan girdim, dedi, Mahkeme diğer suçlunun rzorla getirilmesi için tehir edildi. 24 Saatin Hüâdiseleri Cemal adlı biri kiüçükçiftlik parkı cıvarında Ethemin bosta- nından evvelki akşam araba ile lâhna çalarken yakalanmıştır. X4 95 numaralı tramvay ara- bası Taksimde Haçiğin otomo- biline çarparak hasara uğratmıştır. Devlet Matbaasına ait 2043 numaralı kamyon — Eminönünde Arif Tekin adlı birine çarparak yaralamıştır. * Vatman Hayrinin idaresin- deki tramvay arabası Beyoğlun- da Karabet adlı birine çarparak yaralamıştır. * Ayşe adlı bir kadn ile Osman ve Ihsan adlı iki erkek Sirkecide kaçak cıgara satarlar: ken yakalanmışlardır. Bahtı Kara Yurddaş Için İşgal senelerinde öldürü'en bir ziyahi Fransrt neferinin katilini haber vermediği için (20) sene hapis ceza- sile Güyan zındanlarına gönderilen Beyoğlu posta müvezzilerinden Bay Hiimi için bir tak:ın hayırseverler tarafından idaremize gönderilen para miktarı (2905) kuruşu — bulmuştur. Bu parayı verenlerin izimleri müfre- datile yazılmamıştır. İstekleri Özerine kaydediyoruz: Cemal Bey Tokantamı müşterile- rinden Bay Nazım ve Salim yüzer, ayni lokanta müşterilerinden yumur- tacı Bay Hamit ve Selim yirmi beşer, Hüsnütabiat lokantası sahibi Biy Mehmed ve İstiklâ! caddesinde Narin tokbantamı sahibi Bay Hasan yüz, ayni enddede kahveci Bay Ligor, mahallebici Zekeriye, Rıza ellişer, mahallebici Bay Muatafa Yirmi beş, Cemal Bey Tokantasından «boneci Bay Ahmed elli, garson Bay Yakub, yardımcı Bay Kâzım va Bay Kaptan yirmi beşer kuruş vermiş erdir. Bu Hiatenin — yekünu — (1050) kuruştur. Umumi yekün ise yukarıya kaydet- tiğimiz gibi (2905) kuruşken son de- kikada, hçehpıdlı mum Em'âk İşleri mücssesesi sahibi Bay Emin Kınayman da yüz kuürüş teberru etmiştir. Bu suretle umumi yekün (3005) kuruşa yükselmiştir. Şunu da kaydedelim ki bu para, bizim uçtığı- mız bir isne Hetesi için değil, sırf gönülden kapan bir hayır işi için verilmektedir. . Hakkı Yokken İstiklâl Wadal- yası Takmıs Dün asliye üçüncü ceza mah- kemesinde, hakkı olmadığı halde istiklâl madalyası takmaktan ve Osman adında birisine sövmek- ten suçlu Yenikapı sandal Idare memnru Murad oğlu Mehmedin muhakemesine başlandı. Mehmed cürmünü inkâr etti. Mshkeme şahitlerin çağırılması için tehir edildi. İ Afyon Satışı Altı Ayda Bir Milyon Lirsiik Mal Gönderdik Aldığımız malümata — göre, uyuşturucu maddeler inhisarı uzak şarktan 300 sandık afyan için yeni sipariş olmıştır. Bu satış 300 bin lira kıymetindedir. Afyon İnhisa- rına dün de yine 300 bin liralık başka bir satış teklifi yapılmıştır. Geçenlerde de Amerikaya 200 küsur bin liralık afyon gönderil- mişti, Son altı ay İçerisinde ida- renin yaptığı afyon ihracatı bir mi'yon İiralığı bulmuştur. Piyasa çok canlı ve istekli olduğu için daha da artacağı umulmaktadır. Muallimlere Ceza Maarif imzibat meclisi dün sabah maarif Idaresinde toplana- rak devamsızlık gösteren birkaç muallim hakkında ceza kararları vermiştir. Uluslar Sergisinde İnhisarlar İdaresi — 1935 de Brükselde açılacak olan büyük uluslar arası sergisine — iştirak etmiye karar vermiştir. Bu gsergide Türk tütün ve cigaraları İle yerli içkilerimiz teş- bir edilecektir. Öğrendiğimize göre, Türk tuzları da sergide gösterilecek, fakat satılmıyacak- tır. İnhisar İdaresi kurulacak pav- yon için 30 bin Hiralık tahsisat ayırmıya karar vermiştir. Satmış, Fakat.. Zeyrekte Mevlüt adlı bir ço- cuk Hasan adlı biri tarafından kendisiae satmak İçin — verilen heykelleri satıp parasını İç etti- ğinden yakalanmıştır. Türkofis Kadıo-;, sunda Değişme Verilen malümata göre, Türkal teşkilât kadrosunda esaslı değişiklike ler yapılmazı tak rrür — etmiş ve )'dl bir kadro hazırlanmasına — başlanımı tır. Yeni kadroda, Türkofis şubelerl iyiden iyiye takviye edilecektir. Bu. arada Ofisin İstanbul — şubesindekl möemur adedi de iki misli C“bh"'ığ caktır. ; Bu urada Türkafise bağlı ııldiyııj İ 4 ve tarifeler şubesi İstanbula nakle dilmiş ve burada çilışmıya başlamış tır. Bu gubenin İşlerine Bay Mustafa Nuri bakmaktadır. Bundan — bişkâ, ofisla Mersin şubesi açılmış, müdür'ü güne merkez müşavirlerinden Bay Ziya Emin tayin edilmiştir. ğ Teftişler Diğer taraftan Ökonomi Bâkanlı gına bağlı mücaseseleri teftiş etmek üzere Bakanlık teftiş heyetinden Bay Nahid Tahsin, Hidayet ve Şevki şahs rimize gelmişlerdir. Kısa bir zamanda buradaki mücaseseleri teftiş edecekler ve raporlarıni Bakanlığa bildirecek« lerdir. Ticaret Bürosu Ticaret müdürlüğü lâğvedilelidea beri vilâyete — bağlı olarak çalşan Tlicaret bürosu için dün Bakanlıktan emir gelmiştir. Bu müdürlük dündea İtibaren ofise bağlanarak çalışmıya başlamışlardır. Büronun diger - işledi bugünlerde Ofise devredi'ecektir. Bu büroya bakan B. Hayreddin Içiş'eri umum müdürlüğü muamelât müdürs lüğüne seçilmiştir. Zoytinyağlar Yükseliyor izmirde — zeytinyağı piyasası gittikçe sağlamlaşmaktadır. Şim- diye kadar 200 ton zeytiny satılmıştır. Yalnız son hafta içine de satılan zeytinyağı — miktari 100,000 kiloyu bulmuştur. Yemek- lik yağların kilosu 25 kuruşa yükseldi, — Piyasadan — diğerleri arasında İralyan ve Almağni mal almakta olduğundan Hiatlar daha da yükselecektir. İki Üfürükçü Kumkapıda Asador adlı sa- kallı bir ihtiyarla Karabet ismin- de bir genç Gfürükçülük yapars ken cürmümeşhud halinde yaka- lanmış ve dün müddeiumumlliğe gönderilmiştir. — Suçlular — ikinci mustantikliğe verilmişlerdir. Ansızın Öldü Sirkecide — Viyana — otelinde | oturmakta olan Mahmud adlı birisi kalp sektesinden ansızın ölmüştür. Başbakanımız Dün Ankaraya Vardı Ankara, 12 (Husust) — Başbakan İsmet İnönü, S.hhat Bakamile bes raber buraya dündü, merasim ve coş- | kunlukla karşılandı. Son Posta'nın Resimli Hikâyesi : Pazar Ola Hasan B. Diyor Ki: | Hasan Beyin Ramazan Münilerinden: Buk Ramuazao oldu alu Oruç dersem hasır altı; Çok kişiler yapar hergün Sabah sabah kahveallı! Tausatraf haltası şindü, Sarfedenler acab kimdi Davrulumla bu işlere Karışınayı istedimdi Hem bakmalı, hem almalı Kumaş, gu bu, gömlek pabuç, Duha sonra birkaç balı, l Her taralıa yerli malı İ Bak davulum çalar dum düum Ben çarşıda neler buldum? Su da yerli bu da yerli! —< Arttı yine hep umudum ! Mal gelmema yasl ellerden, Neredense, amaa neden? Gerokliler bagün yarın Yetişmeli hep bu yerden