21 Aralık 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 9

21 Aralık 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 9

& Serif Ziya Şakir B inci kısım Her hakkı mahfuzdur. * No. 145 21 - 12 Sö4 İTTİHAD ve TERAKKİ Nasıl Doğdu?.. FEEFE e T İN aNN SeNmiaedi Soyadla Nasıl Yaşadı?.. Nasıl Öldü? üseyin Osmanlı Hükümeti İle Alâkayı Kesmeyi Kararlaştırmıştı .. Artık Babiâli — koridorların- da (Şerif Ali Haydar Bey» () rütbel — vezaretle (EL €az emirliği ) ne tayin edileceğl- ancak bir gün ve Bsaat Meselesi olduğuna dair kuv- Yetli gayialar deveran ediyor; Btanbuldaki adamları — vasıtasile Şerif Hüseyin, bu cereyanlardan derhal haberdar ediliyordu. Beş on gün evvel Emir Fay- tal tarafından gönderilen haberle Cemal Paşanın Emir Ali hakkın- daki düşüncelerine vükıf olan Şerif Hüseyin, şimdi İstanbulda da kendi azli ve rakibi Şerif Ali iydarın emarete tayini şayialarını duyar duymaz, Osmanlı hükümeti ile alâkasını kesmeyo kat'iyen far vermiş; mahirane bir plânla Cemal Paşanın elinden kurtularak avdet etmesi için oğlu Emir Fay- sala haber göndermişti. Bunun Özerine Emir Faysal da - yuka- tıda arzettiğimiz şekilde - Cemal Paşadan izin slarak sür'atle Me- dineye avdet etmişti. Cemal Paşa, birkaç suretle Müteessir idi. İkincl kanal sefe- rine iştrak etmek için Medine- de hazırlenan bin beş yüz kişi- lik mücahidin kafilesinin masrafı ilmak üzere daha bir ay evvel Şe- rif Hüseyine (allmış bin altın) lira kadar bir para göndermişli. Şa. yet tahmin ettiği gibi Şerif Hü- seyin, bir isyana >kiyam - edorse; bu mübim para, tabildir ki gü- rültüye gidecekti. Sonra.. Kanala gidecek olan kuvvci seferiye bi yük bir tehlikeye girecekti. Da- ha sonra da, yeni bir harb ceb- hesi teşekkül edecekti.. Comal Paşa ihtiyatla hareke- te karar verdi. Makamatı müba- rekeyi ziyaret bahanesile Fahri Paşayı Medineye gönderdi. Aynı zamanda iki üç tabur askerle bir iki cebel bataryasını da derhal harekete — geçebilecek — şekildo ihzar etti. Şayet isyan başlarsa bunları son süratle Medineye günderecekti... Emir Faysal, Medineye avde- tinden sonra Cemal Paşa ile Mühabere ediyor.. Yakında Emir Ali de beraber olduğu halde Kudüs'e avdet edeceğini söylü- yordu. Bu muhaberat Cemal Pa- Fayı yavaş yavaş müsterih ediyor; tahmin ettiği isyan ihtima'lerinin alelâde bir vehimden ibaret ob- duğuna kanaat gıüriynrdn. Fakat.. Mayısın 26 mcı günü meselenin rengi birdenbire deği- Şivermişti. ( Uhdesine rütbei ve- zaret tevcihi ile Mekke emaret- nin Şerif Ali Haydar Paşaya tavcihi ) ve yanında bir beyeti mahsusa ile mahalli memuriyetine hareketi — İstanbulda ilân — edik mekle — beraber, — ( bu bab- da ) Cemal Paşaya da tebligat lcra edilmişti.. Şu da hiç şübhe edilmeme'ldir ki Şerif Hüseyin, kendi aleyhinde vukua gelen bu harekete, Cemal Paşadan daha evvel vukuf kesbetmişti. Çönkü, Mayısın 27 inci gün, (Mekke) de Osmanlı Hükümeti aleyhine bü- Yük bir heyecan baş göstermiş.. N) Serif Hüseyinin rakıblerinden, ittihadaların güzdelerinden, sabık. Eve Nazırı, Ertesi gün de Şerif Hüseyin, şeh- re hâkim olan tepeleri işgal ede- rek İsyan bayrağını çekmişti. İki gün sonra da Medinede bulunan Fahri Paşadan Cemal Paşaya bir telgraf gelmiş; isyanın başladığı bildirilmişti. Bütün Arabistanın elden çık- ması.. Harbih ve bilhassa Sinâ cephesi mukadderatının maküs bir şekil alması itibarile İttihad ve Terakki tarihinde pek mühim bir fasıl teşkil eden ( Hicaz is- yanı ) bahsine de burada nihayet veriyoruz. Osmanlı hudutlarında milyonlarca Türk ve Müslüman, ana vatanın müdafaası, İslâm di- ninin hakarete uğramaması için canlarını feda ederken.. Osmanlı hudutları içinde yaşayan ve Os- manlı Hükümetinin - ancak bazı imtiyazatına — malik - bir ferdi olan Şerif Hüseyin Paşanın Ingi- lizlere iltica etmesi, İslâm tari- bine büyük bir esefle kayde- dilecek Aacıklı — bir harekettir. Fakat işi bu dereceye getiren ve idaresizlik yüzünden bu — hale sebebiyet verenlerin bu husustaki mesuliyet bisselerini de yine ©o İ tarih tayin edecektir. Osmanlı camiasına karşı samimi rabıtalar- la bağlı olmıyan milletlerin (blöf) ile idare edilemiyeceğii — Meşruti- yetin ilk günündenberi tahakkuk etmiş bir keyfiyetti. Fakat İtti- hatcıların müfrit ve mağrur züm- resi - birçok misallere rağmen - 'bu hakikati anlamak lüzumunu hissetmemişlerdi. Eğer Arabistan siyaseti, daha âkılâne bir şek'lde idare edilmiş olsaydı hiç şübhe- siz ki bu müessif netice zuhur etmiyecek.. Şayed bu Isyan fikri sureti katiyede temerküz etmiş olsa bile, hiç olmazsa hükümeti idere eden bir zümre tarafından sebebiyet verilm'yecekti. Nitekim — Nümunesi mucibince muvakkat güvenme parasiyle * |nrtıumeyi gördükten meye konmuştur. maları. " 8491,, 29/12/934 cumartesi günü saat 14 te 'Talip olanların Cibalıde Levazım ve birlikte müracaalları. riyle beraber *290/12/934,, cumartesi Ahm, satım Şubesine müracaatları. ’4_.——————_—-___—_—'——_——' Eskişehir Nafıa Başmühendisliğinden: Eskişehir - Çifteler yolunun 0-4-100 - 24 145 arası şose İnşaatı - 5863,68 - lira keşif bedeli ve kapalı zarf biçimile 9/12/934 gününden 29/12/934 cumartesi günü saat on beşe kadar ekgilt- isyan haberi Istanbula aksettiği zaman, ağır başlı ve makul dü- şünceli Ittihatcilar - gerek Babıt- lide ve gerek merkezi umumlde -” Enver ve Cemal paşaları şiddetle tenkid etmişlerdi. * Çanakkale zaferini müteakıb Enver Paşanın Meb'usan Meelisi kürsüsünde — verdiği mağrurane teminata rağmen (ikinci Kanal seferi ) de hezimetle neticelenmiş.. Ve bu muvaffakıyetsizlik, efkârı umumiyeye büyük bir hiddet ve asabiyet vermişti.. Muhtelif ceb- helerden — gelen — haberler de, memnuniyeti mucib olacak şekilde değildi. Irak cebhesine giderken büyük Ümidler veren, — orada istihsal edeceği muvaffakıyetlere âmil olmak Üzere tam (yüz yetmiş bin altın lira) götüren Golç Paşa gibi bir askerlik dâhisi de, mib letin yüzünü güldürecek bir İş göremeden (332 genesi nisanın G6ncı günü ) Ba a tifüs has- talığından vefat etmişti. Osmanlı ordusuna birhayli hizmeti doku- nan bu kıymetli askerin vefatı, Almanlar kadar Türklerin kalbine do bir teessür vermişti. Artık bu cebhede de hiçbir muvaffa- kıyet istihsal edilemiyeceğine dair herkese bir kanaat gelmişti. yArkası var) Matbuat Balosu ( Basım Kurumu ) Basım Kurumunun balosu bu sene 31 İkincikânunda — Maksim salonlarında verilecektir. Matbuat balosunun ne derece mükemmel olduğunu söylemiye lüzum yoktur. Birçok kimseler yalnız bu baloyu beklemektedirler. Hazırlıklara baş- lanmıştır. Ba'o yalnız cemiyet azasile davet'ilerine mahsustur, Inhisarlar U. Müdürlüğünden: I “24,, numaralı “200,, paket makine ipliği pazarlıkla sabn alınacaktır. Mübayaat Şubesine '*4 7,5,, “8590,, * 440,, Metre mik'abı çıralı tahta. ai Idaremiz için satın alınacak bu tahtaları vermek İstiyenlerin sonra fiat vermek Üzere “*6 T,5,, teminatla- günü saat 15te Cibalide "“8593,, Isteklilerin keşif bedelinin * 7,5 kadar depozit vermeleri ve bu gibi yapı İşlerile uğraşmış olmaları gerektir. Daha çok bilgi isteyenlerin Nafıa Başmühendisliğinden sor- rı Yeniden Soyadı Alan Okurlarımızın Adlarını Aşağıya Yazıyoruz Akşehirde avukat bay Siileyman Sadi ve oğulları devlet demiryolları hareket müfettişlerinden Hasan Hulki ve istasyon memurlarından Mesud ve kardeşi İbrahim Hakkı soyadı olarak Tekır adını almışlırdir. Yedinci — fırka — sertabipliğinden mütekait kaymakam Hulüsi paşı zade bay Hüseyin Hüsuü, kardeşi kolordu alım satın komisyon — reis'iğinden mütekait kaymakam bay Ahmcd Kemal Öztap, Beylerleyi — meliye gubesi memurlarından bay Sadeddin, oğ'u bay M. Bülend İln2i, Ökonoml Bakamı bay Celâl Bayarın evinde bay Halil Güngör, elektrik şirketi otomatik memuru bay Şükrü, kardeşi elektrik şirketinde tay Kâmil, bay Halid, anneleri bayan Hadice, teyre- leri yan Firdeva Özcan, maliye bakanlığı veridat umum müdürlüğü şube müdürü bay Hilmi, yeğeni ziraat bankası müfettişi bay Hilmi, oğulları Galatasaray lisesinden bay — Zabid, ve bey Nahid İmre, Haasköy maliye şubesinden tahakkuk başmemur vekili Abdurrahman Zap, tahakkuk memuru bay Şerafeddin — Orcan, bay Sa'm Candan, bay Mustafa Sahir Uysal, tahakkuk kâtibi bay Cemil Çokar, muamele muhafaza memuru bay Rıd- van Uslu, tebliğ memuru *bay Sumi Unsal, bay Süleyman Tetik, muhafaza memurlarından bay İbrahim Feridun Karabulut, bay Ferid Cemal Basmacı, bay Ahmed Edib Sapmaz, bay M. Fuad Akdemir, bekçi bay Faik Taş, Haydarpeşa demiryolları işletmesindi bay Hüsnü Akbaba, borsa komise kambiyo gubesi müdürü bay Hasen Tahsin, kardeşi kadın — hastalıkları mütehassısı bay Hüseyin Neşid, oğlu Gulntasaray İisesi talebesinden bay İsmail, Şarkı Karip Bankası şeflerin- den bay Nihad ve çocukları, Devlet demir yollarında fen memuru bay Salâhaddin ve çocukları bayen Güzin, bayan Nevin Erez, Emaiyet komisere Jiğinden müteksit bay Tahsin Kaynak, hayır cemiyetleri memurlarından ma- lül gazi bay İzzet beli ada deniz heyeti sihhiye azasın- den miralay mütekaldi bay Süleyman Şükrü, büyük oğlu deniz binbaşılığ'n- dan mütekait tay Ahmet Naci, küçük oğlu deniz yüzbaşılarındın Akademi mektebi son sınıfından bay lsmail Sururi Akalın, İzmit inşaaat kalfası bay FzhrecdinYılmaz, İstenkul gümrüğü manifesto başmemuru Salih, eşi bayan Âtifet, oğlu bay Bülend, kardeşi bay İsmall Erbib, İstanbul Gümrüğü —menifesto memurlarından bay Fethi Erden, Alemdar nahiyesi polis memurlarından 351 bay Subhi Yenilmer, Kadıköy — malmüdürlüğü veznedarı bay H. Ali ve ailesi Sumer, İnbiserlar Sirkeci sotış memuru bay | Ali Roza Ürüm, İstanbul beşinci ierz- da astajiyer bayan Subhiye Şükrü, #nnesi bayan Mebruke, di yısı İstanbul Telgraf gişesinde bay Celâl, kardeşi Vefa Nisesinden bay Zühdü Beğarır, Eskişehir hava mektebi son sınıftan mülâzim bay Şakir ve allesi Korol, Eskişebir hava mektebi mü âz'm Yu. kacıklı bay Vehbi Şölen, İnbisrlar | umum müdürlüğü satış ve reklâm şubesinde bay İsmall Ertimur, Topha- nede lokantacı Bay Ali Rıra, refikası ve çocukları Yacın soyadını almış- lardır. Eskişehirde Soyadı Alanlar Eskişehir, (Humusi) — Temyiz mah- kemesi 4üncü ceza azasından bay Ali Rıza Oğan, bay Abdurrahim Ulvi Begdağı, temyiz Üçüncü ceza başmü- meyyizi bay Basri Onat, avukat bay Ahmed Tevfik ve kardeşi katar mü- fettişi bay Tahsin Üstün, İkbahar berberi bay Behçet Çetin, Sakarya matbaası mürettiplerinden bay Murad Asal, Eskişehir bankası muhasibi bay Senenin c bbük Rugün İPEK v MELEK Sinemalarında ÇARDAŞ SİLVA VARESKU rolüne: MARTHA EGGERTH Bugün saat ti de tenzilâtlı matine vardır. Filmi rahatca görmek için 11, | de 2,30 seanslarma gelmenizi tavsiye ederiz. FÜRSTİN Ziya Çelikkanat, Hey- Abdülkadir Ziya Bora, Maarif müdürü bay Hüsnü Uluğ Ergene, maarif sicil memuru bay Tevfik Dikmen, maarif levazım memuru bay Hüseyin Uyusal, sporcu bay Cevad Uz, sporcu bay Ahmed Sazinbay, sporcu bay Mahmud Güngör soyadını almışlardır. Bartında Soyadı Alanlar Bart n (Hususi) — Askerlik şubesi reisi binbaşı bay Tarık Güner, Jan- darma kumandanı yüzbaşı bay Kemal Evçin, Tapu kâtibi bay t Baykal, | Lâzlar muallimi bay Muharrem Ayde- mir, Gürgenpınar mual'imi bay Meh- med Yesögey, Günye muallimi bay Nuri Tekin, musllim bay Fuad Öz- demir, Maarif memuru bay Sıdkı Esendemir, Ordüyeri baş — muallimi bay Hakkı ve Cumburiyet muallın! bayan Jale Tulunay, Avukat bay Ha- san Turua, Yumurta tücceri bay Ali Galib Torlak, Asri mekteb baş munl- limi bay Fikret Can soy adlarını almışlardır. Okurlarımıza Cevablarımız Kınltoprakta okuyucularımızdan Bay Sadeddine: Mademki atalarınızın soyadları Ağa zadelerdir, siz de Ağamız soyadını soyunuzun mukaddesatı namına kul lanabilirsiniz. Efradı nilenizl ve ye- genlerinizi, ceddinizin — kuddisiye", tile kökünüzün onörü namına İkna edebilirsiniz, zannındayız. * Böykozda Üçündü komiser — Bay M. R. yez “Âşık,, kelimesinin Türkçesi sev- gili, elgın, İmre, tutkun, sevük tür. Mektubunuzda bir kelime daha yaz- mışamız, öokuyamadık. Asıska nedir? Emette Belediye Meclisi AKıfeılerln Kaldırılmasına Karar Verdi Emet ( Husust ) — Belediye Meclisi bütün binalardaki kafes- lerin kaldırılmasına karar vermiş ve bu işiçin 15 gün mühlet koy- muştur. Bu karara aykırı hare- ket edenler para cozasına çarpı- lacaklardırdır. HASAN KREMİ İhtiyarları gençleştirir ve gençleri güzelleştirir. Hasan Kolonyası Dünyanın en nefis | limon çiçekleri kolon- Yasemin Lila Viyolet losyon ve lavantaları çiçeklerin ve inceliğin ruhudur. NesrinKolonyası Hasan kolonyasının yavrusudur. Çok güzel ve çok ucuzdur. K Hasan Briyantini Gençlerin hayat ar- kadaşı'ır. Likid — ve arjantina nevileri bir şaheserdir.