January 8, 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 10

January 8, 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 10

i SON POSTA Muharriri: A. R. N o1 134 8.1- Bir Şaşkınlık.. Hokkabaz Birdenbire Şaşırdı, Elinden Sopası Düştü.. Gözleri Karşısında EFir Noktaya Dikildi.. ——-BLD— Çığırtgan, elindeki çıngırağı şiddetle sağa sola salıyarak : — Ağalar, dayılar!.. Dikkat edin.. Bu meşhur hokkabarımız, şimdi en meşhur marifetini göste- recek.. şu gördüğünüz koca demir şişi, karnının bir tarafından öbür tarafına geçirecek... Diye bağırıyor.. hokkabaz da elindeki uzun şişi havaya kaldı- rarak herkese gösteriyordu. Bü- tün gözler, hokkabaza çevrilmiş- ti. Ekserisi saf ve görgüsüz Türk gemicilerinden, azablardan mü- rekkep olan seyirciler, şimdi de bu marifeti beklemektelerdi, Fakat, birdenbire hokkabaz elduğu yerde, dondu, kaldı. Göz- leri, seyirciler arasinda bir nok- taya saplandı. Ve sonra elindeki şişi, kaldırdı. Yere attı. Birdenbi- re kollarım havaya açtı. Çılgın bir sürür İçinde; — Aldanmıyorum.. hayır, ak danmıyorum... Şövalyem.. benim aziz Şövalyem... Diye bağırdı. — Çenesindeki uzun sakalı çekti, çıkardı, attı. Ön sıradaki seyircileri devirerek yere atladı. Önüne gelenleri, dir- seklerile dağıttı. — Oraya henüz gelmiş olan iki seyirciden birinin ellerine sarıldı: — Ah, Şövalyem.. Şövalyem.. — Antuvan.. benim — sadık arkadaşım. — Ah, istirham ederim, Şö- valyem.. arkadaşım, demeyiniz.. ne haddime benim, size arkadaş olmak.. ben sizin dalma sadık bendenizim... Ah, şu dakikada ne mesudum bilseniz... Aylarca azab çektim.. — sizl bulabilmek için, dünyayı alt Üst ettim. Haya- tınızdan, biçbir zaman Ümidimi kesmemiştim. Şövalyenin — yanındaki — genc, iki ellerini kalçalarına dayamış, hayretle onlara bakıyordu. Şövak ye, Antuvanın ellerini — tutmuş, hararetle — sıkıyordu. — Birdenbire başını, © gence çevirdi: — Poyraz Alil.. — işte, daima bahsettiğim Antuvan. — Anladım.. Hakikaten de- diğin kadar — sadıkmış.. — sırim gibi kuru bir herif amma,' bilek- leri tam kılıç çalmak için halk olmuş.. benim gemide — ona bir ( dalkılıç )lık verdim.. — kendine söyle... sana * Cezaylr - şehri, kalabalık bir düğün evine benziyordu. Limanda harb gemilerinin hazırlandıkları görülüyor.. sokaklarda, meydan- larda, kahvelerde, her memleket- ten gelib burada toplanan gemici kalabalığından geçilmiyorda. Ortada dönüb dolaşan sözler, hep bir noktâda toplanıyordu: — Barbaros, Akdeniz boğa- zından çıkmış.. pupayelken geli- yormuş... Biz de birkaç güne kadar yola çıkacağız. Onu, (Bren- dizi) açıklarında - karşılayacağız. — Anderya Dorya ile, acaba nerede çarpışacağız?. — Allah bilir amma, bu sefer ©o herifi Akdenizde fenerle ara- sak, gene bulamıyacağız. — Eh, Onu bulamazsak, Ak- denizde ne yapacağız?. — Onun — orasını, — Allahla Kaptan Paşadan gayrı kimse bilemez. Kapta Paşa dedikleri ( Bar- baros — Hayreddin ) di... Midilli adasının şilr ve hayal ile malâmal kumsallarında esatiri bir deniz ejderi gibi erip yetişen bu öz Türk evlâdı, binbir maceradan sonra — Berberistan — sahillerini kâmilen — zaptederek — o ülkenin yegâne sahibi olmuş.. nihayet, padişah ( Birinci Süleyman ) tara- fından Istanbula davet edilerek, ( Kaptan Paşa ) lık memuriyetinin tevcihi ile de taltif olunmuştu. Koca Akdeniz, Barbarosun sancağı — karşısında Yalnız © sahillerde yaşayan İtal- yanlar, — Cinevizler, — Fransızlar, Ispanyollar, Maltızlar değil.. Ak- denizin — coşkun dalgaları - bile onun kadirgalarının önünde baş eğiyordu. (Arkası var) İhracat Cetvelle- İrimizle Kıvanç Duyabiliriz ( Baştarafı 1 inci yüzde ) laşılıyor. Ege mıntakasında yalnız tHitün satışı 12 milyonu aşmıştır. Bu mıntakada: Gâvurköy, Torbalı, Buca, Bor- nova, Foça, Soma, Kırkağaç, Sa- Hhli, Gördes, Bodrum, Sivrihisar ve Karaburunda tütün kalmamış- tır. Rekolteden kalan bir milyon kilo kadar tütünün de pek kısa bir zamanda satılacağı muhak- kaktır. Fiatlarda yüzde kırk, ilâ yüzde yetmiş nisbetinde bir yük- seklik wardır. Geçen yıl Karadeniz kıyısı mıntakasında fındık satış ve İhra- catı da çok İyi ve varimli olmuştur. V inız — Giresunda — Ağustostan * citeşrin sonuna kadar kabuklu kabuksuz olarak dört milyon kilo tütün ihraç edilmiştir. Bu satışın memlekete getirdiği para bir buçuk milyon lira tutmaktadır. Yine bu iştatistiklere göre, 934 yılı ilk Teşrin sonuna kadar Trabzon limanından dışarı pazar- lara 714,492 lira — değerinde 1,923,300 kile iç ve 10978 lira değerinde 60818 - kilo kabuklu fındık gönderilmiştir. Diğer taraftan Türkofis İzmir şubesinden — bildirildiğine — göre Almanya İzmir piyasasından zey- tinyağı almağa başlamıştır. Bura- da iki parti olarak İzmir Ticaret evlerinden birine on tonluk bir sipariş — verilmiştir. — Yakınlarda Çekoslovakyanın da mübayaata başlaması ümid edilmektedir. Bunlardan başka diğer mühim ihracat — İskelelerinden — dışarı memleketlere yapılan satışlar da olgun bir yekün tutmaktadır. Pamuk Yükseliyor Bugün Türkofis İzmir şubesin- den alınan telgrafa göre İzmir- de pamuk satışları - hararetle devam etmektedir. Dün - flatlar kilo başına 48 kuruşa kadar yükselmiştir. — * Bir Eşya Piyangosunun Çe- kilmesi Başka Güne Kaldı Çocuk esirğeme kurumundan: 15 İkinci Kânunda çekilecek olan Çocuk Esirğeme ve Millt iktısad ve Tasarruf Kurumları eşya piyan- gosunun çekilme günü, diğer ce- miyetlerin piyangolarının keşidesi, bu zamana yakın olmaları hase- bile 25/Şubat/935 Gününe bıra- kılmıştır. titriyordu. | 1_Zelzele Erdekt Zorlu Oldu, Birçok Ev Yıkıldı ( Baştarafı 1 incl yüzde ) iki ev yıkılmıştır. Bugün şehrimize ilk kar düşmüştür. Hava soğuktur. Bulgaristanda Sofya, 5 (A. A.) — Dün Sofyada 16,40 da sonra daha hafif olarak 17 de merkezi Sofyadan 440 kilometre uzaklıkta bulunan iki zelzele duyulmuştur. Sarsıntılar Bulgaristanın — cenubuşarkisinde daha şiddetli olarak duyulmuştur. Erdekte Çöküntüler Bahkesir, 7 (A.A.) — Güçlü sarsıntılar yüzünden halk arasın- da çıkan umum! telâş az zamanda yatışmıştır. Zelzele bu merkezde yıkıntı yapmamıştır. Yalnız beş on ev hafifçe zedelenmiştir. Vİ- lâyete gelen resmi malümafa göre zelzele en çok Erdek civarında göze çarpacak derecede yıkıntılar yapmaktadır. Erdeğin Marmara nahiyesinde Gündoğan köyü ta- mamen denecek derecede yıkıl- mıştır. Bir. kısım köy halkı mo- törlere sığınmış, diğer bir kısmı da yağmurlardan korunma kay- güsuna düşmüştür. Asmalıdere köyü halkı da nahiye merkezi olan Marmaraya kaçarak canlarını kurtarmışlardır. Marmara nahiyesinde bütün ya- pılar hasara uğramıştır. Bir ka- dın ve bir çocuk yıkıntılar altında kalarak ölmüştür. Halk açıktadır. Çıkan fırtına yüzünden Erdek ile Marmara arasında telefon ve betinden malümat alınmamıştır. Yardım Yapılıyor Ankara, 7 (A.A.) — Aldığ- mız malümata göre, Erdek ve havalisinde —yer — sarsıntısından müteessir olanlara ilk ve acil bir yardım olarak Hilâliahmer Umu- mi merkezince bin ve Balıkesir Hilâliahmer şubesince de 300 lira para yardımı yapılmış ve 250 tane de çadır gönderilmiştir. - ARIYORUM 4 50 tenzilâtla üç yüz İiralık düyun ilmühaberl alacağım. Adre- sime müracnat. Elâzizde Işık terzihanesi sabibi Fethi Neden vea na ircin 1 S Herkec kullanır, çünkü : Çıkmaz, bulaşmaz, iyi ve ucuzdur. Kimyager HÜSAMEDDİN İdrar, kan, kazurat ve ticaret lilleri yapılır. Eminönü Emlâk ve tam bankası karşısında İzzet Bey. hanı Dr. A. KUTİEL Karaköy Topçular caddesi No. 83 İki tehlike işareti: nezle ve baş ağrısı GRiPİiN GRİPİN ile bertaraf etmez- birçok ağır hastalıklara — tutul- mak - tehlikesi baş göstermiş demektir. GRiPiN Bütün ağrı, sızı ve sancıları derhal din« dirir, gripe, Hzmaya, diş sinir, adele, bel ağrılarile kırıklığa — karşı bil hassa müessirdir. A tecrübe ediniz TAZEEREİE NDD DG AAA — Fransız - İtalya Görüşmeleri ( Baştarafı 1 inci yüzde )| Sadece bizlere munhasır ok duğu şeklinde tefsir edilemez ve edilmemelidir. Bay Laval bu sözlere, Fransa namma teşekklir. etmiş, bu seya- hatten çok bahtiyar — olduğunu bildirib demiştir ki: * — Bu görüşmelerin muvaf- fakıyetle biteceğine İnanmış bu- lunuyorum. Fransa ile İtalyanın uyuşması lâzımdı. Bu uyuşmayı, dünya barışının kazancına olarak sağlamlaştırmakla uğraşıyoruz. Beşeriyeti birçok — asırların görüb geçirdiği karanlıklar içine tekrar yuvarlanmıya -bırakmıyaca- ğimıza and içiyoruz.,, Sızan Haberler Roma, 6 (A.A.) — Bu sa- bahki Musolini - Laval görüşmesi Üç saat sürmüş ve yeniden görüşül- mesi kararlaştırılmıştır. Bu akşam Fransız sefaretinde verilecek zi- yafette Bay Musolini ile Bay La- val tekrar buluşacaklar ve kati olacağı zannedilen son resmi mü- lâkat da yarın sabah saat 10 da olacaktır. Hazırlanan mukavele metnini yazmak için Fransız ve Italyan diplomatları bugün öğleden sonra bir toplantı yapmışlardır. Şurası şimdiden söylenebilir ki, Avusturyanın istiklâline müte- allik mukaveleler hususunda tam bir anlaşma elde edilmiştir. Fran- sa ve İtalya, Avusturyaya karşı yeniden bir tehlike çıkarsa ara- larında istişarede bulunmayı ta- ahhüt — etmektedir. — Italya ile Fransa, Avusturyanın komşusu olan Çekoslovakya, Yugoslavya ve Macaristan ile —Almanyayı da teminat mukavelesini imzaya davet edeceklerdir. Romanya ile Lehistan sonradan davet edileceklerdir. Avusturya ile komşuları arasında ikinci bir misak yapılarak imza edenler Avusturyayı himaye edeceklerdir. Diğer taraftan Tuna memleketleri arasında —ökonomi — anlaşmaları yapılması teşvik edilecektir. Fransa ile İtalya arasındaki müstemleke meselelerinin halline gelince, görüş aykırılıkları hâlâ devam etmektedir. Bilhassa Tu- nustaki İtalyanların İstifade et mekte oldukları İmtiyazların ne zaman biteceği keyfiyeti henüz tesbit edilmiş değildir. Fransanın Somalide Italyaya yaptığı toprak tavizleri de Romada kâfi görük müyor. Fakat yarın kat'i bir anlaşmanın yapılacağına kanaat vardır. Almanyada İntibalar Berlin, 6 ( A. A.) — Alman matbuatı, Fransa - İtalya arasın- daki uzlaşmaya dair Romadan gelen haberleri, derin bir esefle karşılamaktadır. Macarların Dedikleri Peşte, 6 (A. A.) — Gazeteler, Roma görüşmelerini büyük bir dikkatle takib ediyorlar. Muahe- delerin tadili tarafdarı gazeteler, tadili istemek şeklinin bundan sonra değiştirilmesi lâzım geldiği mütaleasındadırlar, Budapeşte, 5 (A. A.) — Macar ajansının Romadan aldığı haber- lere göre, Laval - Musolini görüş- meleri henüz kati bir neticeye varmamıştır. İtalya, muahedelerimn değişmesi tezinde ısrar ediyor, iki tarafın dostları da herkesi memnun edecek yeni bir. formlil arıyorlar. Avusturyanın Istiklâlini korumak işinde de tam bir netict alınamamıştır. Çünkü Avusturya: kendi istiklâlini kendisi koruyaca” — gıni, başka devlellerin kendisinl garanti etmeye kalkışmasının hay” siyetine tecavüz olduğunu — ileri sürmüştür. Habeşistan Meselesi Paris, 6 ( A. A.) — ( Havaf” ajansı — bildiriyor : ) Amerikal ajansı, Fransanın İtalyayı Habe” şistanda askeri harekâttâ b" lunmakta serbest bıraktığını bi dirmektedir. Halbuki mes'ul Fraf” sız makamları bu haberi ka' olarak tekzib ediyorlar.