22 Mart 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

22 Mart 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

I İzmirde Konferans Gaz Savaşında Canımızı > © Nasıl Kurtarırız? Izmir (Hususi) — Genç nesli mutlak bir sulh kültürü içinde yetiştirme yolunda geniş hamle- ler yapan cu- mur'uk Türki- yesi, zorlu sa- vaş zamanla- rında dışarıdan memleketin içi- ne uzatılması muhtemel ze- birli (o gazlere karşı (o büyük bir O temkinle korunma ted- Kimyager Reşit birleri alıyor. Akpayın Daha şimdiden halka zehirli gaz- lerden korunma usulleri hakkında malâmat verilerek, bu yoldaki bilgileri genişletiliyor. İzmirin tanınmış kimya oku- tanlarından kimyager Bay Reşit Akpayın bu hafta kalabalık bir dinleyici kütlesi huzurunda “Savaş gazleri ve bunlardan korunma ,, mevzuu otrafında verdiği konfe- rans büyük bir alâka (topladı. Genç kimyager, konferansını ve- rirken halkın bilgilerini arttırmak için maske tecrübeleri de yaptı. Bay Reşit, böyle bir felâket ânında bir şehrin nasıl korunması lâzım geldiğini şöyle anlatıyor: « — Gazlanan şehirde her şeyden önce (gaz disiplini) tatbik edilir. Gaz mütehassısları (detek- törlerle ) gazın mevcudiyetini ve cinsini tayin ettikten sonra düdük, çan, davul gibi vasıtalarla (A- lârm) işareti verdirilir. Bunu du- yan herkes (için kaybedilecek saniye yoktur ve berkes gaz maskesini takmıya mecburdur. Maskesi o'mıyanlar süratle siğr naklara koşarler. İşaretten beş dakika sonra sığınak kapıları kapatılır. Sığınak kapılarına ko- nulan nöbetçiler halkın teker teker perdeyi açıp girmesini te- min ederler ve İstiabından faz- la kimseyi içeriye bırakmazlar. Sığınakların © içindeki (disiplini (sığnak amirleri) tayin ederler. Bu iş yapılırken dışarda der- hal ( gaz imdat müfrezeleri) ve (gaz temizleyiciler) faaliyete geçerler. (Birinciler gazlananları gaz hastanelerine götürürler. Te mizleyici müfrezeleri de gazlenmiş sokakları ve binaları temizlerler. Tetil.ke geçtikten senra halk sığı- naklardan dışarı çıkar. Bazı memleketlerde hastane, fabrika, şirket ve bankalar kanunla ( sığı- nak) yapmiya mecbur edilmiştir. Belediyeler, halkı korumak için kalabalık (Ooyerlerde © sığınaklar yaptırmaktadır. ,, Kimyager, bundan sonra savaş gazlerini, tesirlerini ve bölümle- rini anlattı: —bBeş yüz kilo (fosgen) Saçli rr e Ge : ca metrelik binnbleki — rm 1» ları bir dakikada öldürür. Bu mik- tardaki gaz öyle bir konsantrao- yon husule getirir)ki maske leri derhal dolar ve işe yaramaz bir hale gelir. Savaş gazlarını şu bölümlere ayırmak mümkündür: 1 — Göz yaşartıcı gazler: Gözlere, buruna ve gönze tesir yaparak gözleri kızartırlar ve dah gözyaşı akıtırlar, bunların tesirleri azdır ve tehli- kesizdir. 2 — Aksırtıcı gazler, Buruna, genze ve gırtlağa SON POSTA Mart 22 © e —— ———— — , Bolu Görülmeğe Ve Gezilmeğe Değer Su Şehirlerimizden Biridir Bolu, (Husu- galışmaktadır. Bo si) — Büyük or- lu gün geçtikçe manlar ile çev- daha mamur bir rilmiş olan Bolu hale gelmekte, orta Anadoluda şehir daha çok zengin ve sön- güzelleşmektedir. mez bir orman Kasabayı Ada hazinesi (o halin. pazarına bağir dedir. Bolunun yan 118 kilomet- sathi O mesahası roluk yol tamir 21025 kilometre ye ıslah edik murabbadır. Ka- mektedir. An sabanın beş ki- karaya © bağl lometre uzaklı- yan 84 kilomet- ğında iki ılıca roluk (yolun ta- vardır. Tabit s- miri O tamamen cak su memba- Ikmal © edilmiş ları üzerine ku- Boluda Ayant göl kenarlarından güzel bir görünüş tir. Boluda sıhhat rulmuş olan bu binalardan biri büyük ulıca, diğeri Küçük ılıca adını taşımaktadır. Suları kükürtlü ve çeliklidir. Bu kaplıcalar son sistem banyo tertibatını ihtiva etmektedir. Kasabaya 6 saat uzaklıktaki © «Ayan» gölünün sönmüş bir volkan ağzı olduğu tahmin edilmektedir. Bolu tabil Sıvas Izcileri Tokatta Tokat (Hususi) — Sivas lisesi izcileri bayram tatilinden istifade ederek Tokada gelmişlerdir. Mi- safir İzciler Tokat ortamektebi izcileri We halkevi bandosu tara- fından Oo merasimle O karşılanmış- lar ve Halkevine getirilip misafir edilmişlerdir. Sivas izcileri ertesi günü Tokat izcileri ile birlikte Cümburiyet meydanında toplan- mışlar ve merasimle Gazi Hey- keline çelenk koymuşlardır. Sındırgıda İlk Kadın Muhtar Sındırgının Kertii köyü muh- tarlığına Bayan Hatice Analık int.hap edilmiştir. Hatice Analık Akhisar yolu Üzerinde durak mahalli olan Kertil köyünde eli açık, gözü tok, saygılı, uyanık bir kadındır. Sındırgı kazasında ilk kadın muhtar Hatice Analıktır. tesir ederler. Baş ve diş ağır ları verirler. Fuzla miktarda te- neffüs edenlere cinnet alâmetleri ve kahkalar görülür. Sır skla- madan bütün bildiklerini, duyduk- larını anlatırlar. 3 — koğucu gazler: Tenef'üs yollarına tesir eder, ciğerleri parçalayarak tereffüsü keser. İnsanlar kısa bir müddet içinde (boğularak (ölür. Bu guruplarda çok müthiş ve tehlikeli gazler mevcuttur. 4 — Yakıcı gazler: Mayi halinde bulundukları za- man, cildimize tamas ettikleri yerleri kızartırlar. Biraz sonra kızaran yerlerde kabarcıklar olur, ondan sonra da iltihaplanır. Te- davlleri, haftalarca süren yaralar açtığından zordur. Tesirlerini kısaca anlatılan sa- ve eden herkes korun mak meçi dedir. olarak oteli Nr ie cihazı, gaz elbisesi) kullanı- . Toplu korunmada ise (Gaz sığınaklarına) (| girilir. Gazlanan yerleri (Gaz temizleyici müfreze- leri) vantilâtör, gülverizatör gibi aletler kullanarak temizlerler. Korunma vasıtaları İçinde en manzararalarına doyum olmıyan bir kasabadır. Fakat yolsuzluk yüzünden berkes tarafında ge linip görülememekte, bu yüzden de sık sık bahsı O geçmemekte- dir. İki (seneden beri (o Belediye Bolunun bütün ihtiyaçlarını karşı- lamak Üzere ciddi bir azimle Muş Serkomiseri Maş (Hususi) — Vilâyetimiz serkomiserli- ğine Gaziar- tepten (o bay Mahmut Ay- kut tayin edik miştir. o Muş emniyet İşleri çok odüzgün gitmektedir. Bay Mahmut Aykut gelir gelmez Yedi Serkomiser Mahmut kişilik bir hır- Aykut sız kumpanyası yakalamış adik yeye teslim (etmiştir. ( Vilâyet emniyet amemuru (bay İsmail Güntayın bu hususta pek büyük hizmelt görülmüştür. Kerzifon Halkevi İdara Heyeti Merzifon (Hususi) — Halkevi Başkanlığına Haik Fırkası Başkanı Dr. Ismail Hakkı Kentel seçil miştir. İdare heyeti eski Belediye Reisi OHasan Kefeli, (muallim Enver Gürel, Vedat Sümer, Or- man Özkan'dan teşekkül etmiştir. fazla kullanılanı “ (Maske) dir. Maskeler yüzümüzü kapayan ve azli havayı süzerek temiz bir alde tenelfüsümüzü temin eden cihazlardır, £ Ciğerlerden çıkan (karbon doksit) Hi hava (tenef- füs sübabı) ndan dışarı atılır. Maskenin bedeni kauçuktan veya emperme elbise kumaşından yapılır. Maskeyi yüze uydurmak ve mumarasını (öğrenmek için (Maskometre) denilen basit bir âlet kullanılır. Maske közlüğünün dış camı Çİripleks) camdan ya- ılmış, İç camı ise Sellon taba- Bü üzerine jelâlin sürülmekle buğulanmaz bir hale konulmuş- tur. Fazla gaz kesafetlerinde oksijen cihazları kullanılır. Gaz elbiselerinin faydası, yakıcı gaz“ lere karşıdır. Gaz sığınakları, (içine gaz çmez, bomba ve mermilere dayanıklı, aynca teneffüs için temiz havayı temin edilmiş mahföz yerlerdir. Eyi sığınaklar mevcut havası değiştirecek ter- tibatı havidir. O zaman içeriye temiz hava da girmek imkân mevcuttur. (OBöyle (tertibatları tay sığınaklar mevcut hava ile iktifa mecburiyetindedirler,,, işleri çok düzgündür. Memleket hastanesi muhitin sıhhat işlerini tanzim eden çok faydalı bir müessesedir. Başdokter Bay Naki halka kendini sevdirmiştir. Hulâsa Bolu tabiat güzelliklerile bezenmiş, görülmeye ve gezilmeye değer kasabalarmızdan ve şifa dağıtan su şehirlerimizden biridir. Nevşehirliler Bir Park İstiyorlar Nevşehir (Hususi) — Kasaba- mızda belediyeden birçok hizmet- ler beklenmektedir. Burada hal- kın temiz hava almak ihtiyacını karşılayacak (o bir Mi Belediye bir park a diği takdirde büyük bir ihtiyaca ceyap vermiş olacaktır. Bundan başka elektrik fabrikasının inşa- atı da henüz bitirilememiştir. Bu fabrikanın bir ani evvel ikmali de kasabalıları çok sevindirecektir. Belediye bir fidanlık tesis et- tiği takdirde de bem meyva ağaçlarımızın wlahına hizmet edil- miş olacak, hem de bu fidanlar haika satılmak suretile Belediye için ayn bir varidat elde edil mesi imkânı bulunacaktır. Muşta Bir Domuz Eir Genci Parçalıyarak Öldürdü Muş (Hasusi) — Muşa yirmi kilometre mesafedeki Tifnik kö- yüne gündüzleyin beş tane domuz hücum etmiştir. Köylüler kazma, kürek vesaire gibi âletlerle bun- ların üzerine hücum ederek ök dürmek istemişler, içlerinden Ah- met adlı bir delikanlı arkadaşla” rından daha evvel odomuzlara yetişmiş ve mücadeleye başla” mıştır. Ahmet domuzlardan birinin ağzımı parçalamış, fakat domuz kuvvetli olduğa için Ahmedi yere yatırmış, karnını deşmiş, barsak- larını dışarı dökmüş ve öldürmüş- tür. Diğer dört domuz kaçmış, Abmedi öldüren domuz diğer köylüler tarafından gebertilmiştir. Ölen Ahmet yeni evlidir. Ölümü köyde büyük bir acı uyandırmıştır. Tokatta Zehirli Gazler Hakkında Konferans Veriliyor Tokat ( Hususi ) — Memleket hastanesi dahili hastalıklar mü- tehassısı Bay Selim Akalın Halk Fırkası salonunda zehirli gazlar ve korunma (çereleri hakkında konferanslar vermektedir. Halk bu lüzumlu konferanslara büyük alâka göstermektedir. Şarapçılık Italyan Şarapçılığı İtalyada da, bizim gibi, asın” ya verilen ehemmiyet büyüktür” Fakat iki memleket (ars mahsulü kullanma farkları vardı: Türkiye bu üzümleri yaş ola sofra özümü olarak, tecrübe b#” lindeki ihracat vaz'yeti istisnâ edilirse, memleket içinde kullanıf ve büyük kısmınıda kurutarak ihraç eder. Halbuki Italya bağcılık mâb” sulünü taze olarak ve daha ziy8* de şarap yapmak için kullanı” Aradaki büyük fark ta budur. İtalyada asma ziraatine ayrılsa yer büyüktür. Ekilebilen toprak” lann yüzde (15)i glıktıfı 1932 - 1934 yılları İm göre hu toprakları. genişliği; öl milyon hektardır. Bu rakkamın üstünde bir#$ durmak lâzımdır. Bütün Akdenif kıyılarındaki memleketler iç yalnız Fransanın bunun üst bir rakkamla bağları ifade mektedir. Bu yolda ileri gidef İspanya ve portekiz bile oldukçf eriden İtalyayı takip etmekti ler. İtalyan şarap mahsul dünya şarap mahsulünün dörtt? birine ve İtalyanın umumi zira” tinin beşte birine varmaktadi” Yalnız bu iki nisbet mevzu ehemmiyetini (kolayca meydasf koymaktadır. * Son yıllar için neşrojunaf İstatistiklere göre İtalyan 6 rekoltesi gittikçe azalmıştır. | yılmda 45 milyon 413 bin Hekt#” litre şarap yapan Italya 1933 33 milyon 35 bin hoktolii eçen bir mahal almış ve geç 549 bin kektolitrey& düştüğünü görmüştür. * Kalyan © şaraplarının büyük kısmı, yani yüzde 751 kırmıN yüzde 20 si beyaz ve pi kalas yani yüzde Si de hususi “* çerez şari . Kırmızı LA lann İspirto derecesi, yetisi mıntakaya ye yözde 10 ile al 9 ie arasında e İtalyanlar şarap tcnretindi ve İhracatında bilhassa mun marka ve tiplerin tutulması sinde muvaffak olmuşlardır. çok markalar o kadar yer edir miştir ki bugün diğer pr ler bile o cins şarap yaparak ad İle satmıya koyulmuşlardğ Meselâ vermut - bu nevi - bir şarapbır. İtalyada bu şarapları o ticarethaneden birinin yapması yasaktır. io Bu şöhreti muhafaza € 0 için İtalya (hükümeti kontrol etmekte ve İtalya er enstitüsüne bu şaraplara 9 Italyan markasını koymak baki vermektedir. * gi Italyan şarap ihracatı da "ar sul gibi gerek dış peri isteğine ve gerek Üzüm 2nej! sine bağlı olarak seneden * değişmektedir. Ihracat şarap cinslerine sie başka başka memleketler€ mektedir. Açık şaraplar 20 Isviçre olmak üzere Alm , Avusturya, Malta, Tarabiv Çekoslovakya; di Şişe e rleşik Amerika, nada, İngiltere gibi m memleketlere gönde” İtalya, şarap mahsulünü * sie mak ve dünyada k9 reti elinden kaçırma yi bağdan masa kadar, b şarap işini gözden Mer tutmamaktadır. Nihayet vw? 6 yalım ki başta da söyledi ” gibi, şarap mahsulü ktalyay” ” 4 gelirin beşte birini vermektedi””