8 Nisan 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

8 Nisan 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

Kari Mektubları Kazadan Nahiyeye' Cevrilen Bir Gazi Paşalının Dilekleri Anamura bağlı Gazipaşa ner hiyesi gençlerinden Fay Tevfik lzzet Ulu bize yazdığı mir mek- tupta diyor ki: E«ki Selinti,. yeni Gazipaşa nahiyesi, 337 de tam teşkilâtlı bir kaza olmuştu. Fakat nedense 1926 da burası tekrar nahiyeye çevrildi 've köylerinin yarısı Ana- mura, yarısı da Alanyaya verlildi. Alanyacan 10, Anamurdan 18 saat uzak bulunan Gazipaşa bu yaziyetto sönmiye yüz tuttu, nü- fusu 12 binden fazla olduğu halde teşkilâtı pek ziyade kısal- tıld. Ben, sayın iç bakanımız Bay Şükrü Kayadan şunları dile- mekteyim : 1 — Bu nahiyenin, eski köy- lerini yeniden kendi sınırı içine alarak kaza yapılması ve İsninin “ Atatürk,, e çevrilmesi değerli bir iş olacaktır. 2 — Kaza olmasına imkân olmadığı takdirde hiç olmazsa eskisi gibi sulh mahkemesi, tapu, nüfus ve bir jandarma takım kumandanlığı ihdası kabildir. Bu süretle iklde birde işini gücünü bırakarak ufak tefek İşleri için halk, Alanyaya kadar sürüklen- mekten kurtulur. —— Mahmutpaşa Tarakçılar çıkmaz s0- kâk No. 3 te Bayan Kümile Alkim'e : Çok çocuklu annelere verile- cek ikramiye,, meselesinin son şekli, tahkikimize göre şöyledir : Sıhhat Bakanlığı altı ve daha fazla çocuklu annelere Ikramiye ve madalye tevzli için her sene bütçesine tahslsat koymaktadır. Göçen senenin bütçesindeki bu tahsisat dağıtılmıştır. Yeni sene bütçesinde bu tahsisat vardır, Sizin de ikramiye almanız için bir İstida ile Istanbul Sıhhat Müdürlüğüne müracaat etmeniz lâzımdır. Müracaatiniz tasyip edil- dikten sonra verileck ikramiye miktarı tayin edilir. Bir Doktorun Günlük Peşgrleri Notlarından (*) İnkıbaz.. İnkıbaz. Gördüğüm hastaların mühim bir kısmında bu dert var. Acaba inkı- baz neden ileri geliyor? Umumi- yetle inkıbaz bağırsak tembelli- ginden ileri gelir. Ka fesini üyıkile — yapmı Bafra İfrazında azalma ınlııhııı esas sebeplerinden - biridir. Kalın buğırsaklarda mevaddi gaitanın toraklimli insam yavaş yavaş ze- hirler. Meşhur ( Viktor Puşe ) in- sanların katili kalın bağırsaklardır diyor. Normal insanda günde bir veyahut iki defa def'i- tabii — olması lâzimdir. — İakıbaz meselesinde mutfağın dahi dahli çoktur. Yemeklerimizin nev'i pi- şirme şekli bu meselede adam- akılh müesirdir. olarak n bu netlar bir deklor gibi Imdadımıza yet'şebilir. SON POSTA ——— Halkın Isteği Değişiyor 3 Yıl Farkla Anketin Yapılan Bir Neticesi Amerika, Ingiliz, Alman Ve Fransız Seyircileri Bir Noktada Birleşiyorlar Nevyorkta bir bisiklet müsabakası yapıldı, müsabakaya girenler arasında birçok san'atkâr da vardı, Üç yıl önce Amerikada film stüd. yoları dünyanın em büyük gaxetele- rinde bir anket — yaptırtmışlardı. Halktanı — Ne görmek istiyorsunuz? Diye soruyorlardı. Bu sorguya yelen cevap- ların yüzde sek de: — Tiyatro piy den mülhem zularının tercih edil isteniliyordu. Bu anket üç yıl fark ile bugünler- de de tekrar edilmiş ve halkta evvelce elâ bu resme bakınız, soldan ikinci J.0e. D. Brovn'dur görülen İsteğin tamamen değiştiği an- laşılmıştır. Gelen cevapların azim ek« seriyeti şu şekilde hul: — Tiyatro piyesi filmler bıkkanlık vermi ehemmiyetle kaydedilen noktalardan biri de stüdyolarda uydurulan dekor- lardan tamamen vazgeçilmesi lüzu- mudur. Amerika gazetelerinden bazı- ları bu de; n Haftanın Filmleri Beyaz Resmigeçitten bir sahne Amerika, geçit,, adı altında çevrilen filmin mevruu has hayatından alın- mıştır, fakat bu son yıllarda ya- pilmiş olan bu çeşit filimlerden birine benzemez, bu defa mevz .- bahs olan, mesleğine, aşkını feda edecek kadar Aşık olan bir mü- tehasssın hikâyesidir. Yalnız mu- haverelerin hiçbirinde bir tezinmü- | dafaa edildiğini hissedemerzsiniz. Varılacak - netice, kendiliğinden görünür. Fransada : İtto ismi ile bir filim çevrildi. Henüz biz göre- medik, fakat Fransız gazetele- rinin anlattıklarına bakılırsa, bu- günkü hummalı para, iş ve poli- tika hayatının muhtelif safhalarını göstermek — İçin ! yapılmıştır. Yalnız bu safhaların bi- ribiri ile bağlan- tısı olmadığı için mevzu sürükleyici| İz eıaduflerın gelmemektedir. “Kışla eğleni- yor,, Fransada çevrilen yeni fi- limlerden birinin 4 adıdır. Mevru bir ! vodvildir ve gük dürdüğü — temin edildiğine göre ! hedefinde muvaf- fak olmuş sayılır. San'at kârla rının ' arasında Roger, Raymon Cordy, Polet Dubost gibi "Bayaz resmi | taniınmış simalar vardır. Almanyada: “ Abel ve Armoniyi ,, Şimai denizine çıkmış bir balıkçı | İ idi balondan düşen bir genç kızı lıuı- tarmıya inhisar eder. Fakı deniz, rüzgâr, tehlike ve Küydcan verici sahneler dar çoktür ki, insan daha geniş bir mevr: leceğini hatırına — bile gi Azametli manzaraların ki hayran kalır. Amerikanın En Kıymetli Artisti ! Serlevhamız biraz eksik oldu, yalnız “en kıymetli,, değil, ayni zamanda da “en büyük san'at- kâr ,, diyecektik, fakat yaşının küçüklüğü dolayısile sözün yanlış anlanmasından korktuk, Bahset- Yenı B_ı_rlcat San'atkârlar Bilmedikleri ! Diller İle Konuşabilecekler, | Bir Makine Sayesinde Dublâj Meselesi Halledildi Eğer Amerikadan gelen ha- er doğru ise, filimlerin “dublâj,,| yani yapıldığı dilden bir başka- sına çevrilmesi — stüdyolar - için gaile olmaktan çıkmış sayılabilir. Mesele malüm. Meselâ İngilizce çevrilmiş bir filmi fransızca söy- letmek istediniz mi ses kısmını kesersiniz, yeni baştan fransızca | söyleyerek fillme çekersiniz ve bu kısmı tekrar resim filmine eklersiniz. Fakat her dilde her cümlenin söyleniş şekli birbirine uymaz, birisinde ağız kapalıdır, ötekinde açık! Işte Amerikalıların buldukları yeni bir makine bu mahzurun önüne geçecektir. Ve san'atkâr hangi dilde konuşuyorsa © dilde söyledikten başka, cümleyi diğer dillerle de tekrar edecek ve bu yeni makine sinde artistin şive farkı meydandan kaybola- caktır. Kuvvetine İnanmalıyız ! Birçok kimaslerin — hayatlarında mesleklerini tayine —Gmil olan, tesn- düftür, derler. Loretta Yung bu kaidenin doğruluğuna horkesten fazla kani olanlardan biridir. Kendisi 1918 yılında Ulah gşehrinde doğdu, oradan gilesile birlikte — (HollyvoodJa — gitti. Henüz çocuktu, orada Mae Murray İle tanıştı dansı eeverdi ve bir Pavlowa bir karar vermişti; kız kardeşi Pol) Ano Yung daha evvel sinemaya ın!iı sap etmişti, bir — filim çeviriyordu, bir gün ansızın lâzım olduğu zaman evinde bulunamadı, annesi ona ben- zeyen kardeşi Lırullı Yungu gönder- meyi teklif etti ve Loretta kız kürde- şinin yerine çalışt. İşte onu sinema ı...lnı yapan tesadül, arandığı zaman kiz kardeşinin evde bulunmamış ol- maasıdır. tiğimiz san ııklr mini mini bir bebektir, adı. Shileydir, şimdi Foks stüdyolarında çalışmakta ve bir yıldız kadar para kazanmak- tadır. Fakat çocuğun ailesi rahat değildir, kaçırılmasında korkmak- tadır. racaat etmişti, ğun — muhafazası tamam 30 tane hükümet te çocu- için stüdyoya polis dikmiştir. Tarihi Fıkra Muallimlerin Geçirdiği İmtihan Aksak Timura yastanan fık- ralardandır. Yeni ele geçirilmiş bir şehir halkına topal cihangir tarafından ağır bir vergi konur. Tarhanlar, beyler - verginin ağır- lğını ileri sürerek - hükümdarı bir az yumuşatmak İsteyince o gülümser ve şu emri verir: ! — Gidin. Şehirde — dolaşın. Halkı ne biçimde — görürseniz gelip bana haber verin. Birkaç bey giderler, şehri gezerler. Bukarlar ki herkes kötü kötü düşünüyor. Gelip aksak Timura haber verirler, O zaman zeki hükümdar yeni bir buyruk çıkarır, şehre sahlınan vergiyi iki kat artırır.. Tarhanlar, beyler yine şehri dolaşırlar. Halkı, eskisi gibi, düşünceli ve tasalı bulurlar, Bu sefer vergi bir derece daha ağırlaştırılır. ve yapılan teftişte halkın vurpatlasın, — çaloynasın diyerek gülüp eğlendiği görük lür, aksak Timurada bildiri lir. O zaman cihangir şu söz- leri söyler: Bunun için hükümete mü- | | | Yalnız bu polisierin masrafı stüdyo | tarafından verilmektedir. | İ — İşte |vergi şimdi kararını buldu, Bu halktan daha fazlası alınamaz. Ilkmektep muallimlerinin dört yıl evvele kadar mesken bedeli diye Aaldıkları küçük bir para, sanki — birer kulübe edinebik mişler gibi, ansızın kesilivermişti. bir suç karşılığı olmıyan bu ceza, vazife aşıkı muallimlerin alnında belirsiz. bir tasa bulutu yarattı. Onlar gamlı gamlı ve fakat yine aşk ile çalışıyorlardı. Vatanseverlikten doğma bu dayanıklılık, onların karın tokluğur na verilmiş olacak ki biraz sonra kıdem zammı işinde bir değişiklik yapıldı. Muallimlerin zam görme müddeti - idari mahiyette - güniş- letildi. Fedakâr kütle yine vatan- severce davrandı, gelecek neslin var olabilmesi için benliğini erit. mekte devam etti. Şimdi onların N | başmunallim ve müfettiş olabilenlerin( makam — tahsisatile verilegelen kökünden kaldı kıdem zamları rıldi. Acaba - İstikbalimiz demek olan çocuklarımızı ellerine bırak- tığımız - mualilmlerin şevklerini kırmak, boyunlarını bükük ve ümitlerini sönük hale koymak için alınan tedbirler şu son hamle ile bitmiş midir?.. Sebepsiz veya sudat — bahanelerle yapılan işlere bakı- lırsa biz bunu şüpheli görüyoruz. Pek mümkün ki gelecek yıl ilk muallimlerin maaşlarından da ten- kihat yapılsın. O halde aziz muallimler; yu- karıya koyduğumuz fıkradan ibret ahp düşünmeyi, dert yanmayı bırakın. Gülmeye, neş'eli kalmıya bakın, Pu Gazetenin esas yarısila Bir sütunun ikl satırı bir (eantim) sayıtır. 2— Sayfasına göre bir tanti. min ilân fiatı şanlardırı 3—,Bir santimde — vasatl (8) kelime — vardır. 4—İnce ve kalın yazılar tutacakları yera — göre santimle ölçülür.