8 Nisan 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 7

8 Nisan 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 7

B Nisan SON POSTA Ziraat Bilgisi (*) | Soya - Çin Fasulyesi Bay Mehmet Aliyet Bu değerli fu: çeşldinin memleketimize girişi henüz yeni denecek kadar yakın olduğundan köylümüzçe tanınmamıştır. Onu bize ilk getirenler büyük harp senelerinde Mançuriye esir düşen Karadenizli askerlerimizdir. o ta- rihlerde Rize ve Trabzon tarafla- rında ekilerek — halk tarafından çok beğenilen Çin tasulyesi; daha #ozra Ziraat Bakanlığının getirtip dağıttığı — tohumlarla da - birçok yerlere girmiştir, Bununla beraber daha çok yayılması için köylü- müzçe benimsenilmesi gerektir. * Çin fasulyesi, azotlu maddeleri fazla olan ayni zamanda — yağı bulunan bir nevi fasulyedir, Bak- liye fasulyesinden — olduğu için ekildiği .toprakları yormadıktan başka kökleri sayesinde havadan aldığı azotla toprağı kuvvetlendi- rir toprak seçmez, fakir yerlerde de yetişir, kuraklığa da — öteki fasulyeden çok dayanır. Bir Iyilği de bizim fasulyeye pek dadanan ve Puseron denilen yaprak bitle- rinin bu fasulyeye gelmemeleridir. Sebze olarak da pek sevilir. Tar- lada kalan yaprakları, — dalları hayvanlar için besleyici — bir ot yerine geçer. Japonyada, Cavada, Fransada sırf hayvanlar için — ekildiği ve otundan istifade edildiği çoktur Bihassa şarkta tanesinden yağda çıkarılmakta olup geri kalan küs- pesi hayvanlara — verilmektedir. Çünkü bu küspenin hazım kabi- liyeti diğer tanelerin küspelerin- den Üstündür. Soyanın — ekilişi tıpkı Adi fa- sulye gibidir. Ocak, ocaak ekilir, sıraya da ekilir. Dönümöne 4-5 kilo tohum gider. Eğer ot yetiştirmek için ekllecekse © zaman serpme olarak dönümüne 10-12 kilo to- hum atmalıdır. âdi fasulya gibi yerden çıkışından on beş gün sonra bir çapa, çiçekte iken de bir çapa vurulursa başka işi kak maz, — Fasulyalar — toplandıktan sonra bildiğimiz fasulyanın har- manı gibi kurutulur, dökülür. Kal- burlanarak temizlenir. Iyi bakılan bir dönüm yerden 250-300 — kile kadar kuru fasulya alınır. Eğer ot için ekilmişse — dönümünden 3000 kilo kadar yeşil ot kaldırı- hr. Adanada Ziraat vekâletinin yaptırdığı bir tecrübede 110 dö- nüm yerden 33 ton kuru tana alınmıştır. Dönümüne 300 — kilo düşer, Memleketimizin diğer yer- lerinde yapılan başka tecrübelere nâzaran soyanın biraz sıcak yer- leri daha çok sevdiği anlaşılmıştır. Soyanın taneleri fasulya gibi plşirilir. Yalnız bu fasulyada bir madde bulunduğundan pişmezden evvel taneleri bir kaç saat suda bırakıp bu suya atmalıdır. Böyle yapılmıyacak olursa insanda ze- hirlenmeye benzer bir hal olduğu Fransadaki bir vak'ada görülmüş- tür. Son zamanlarda soyanın bu hassasının kaybedilmesine çalı- şıldıği da Avrapa güzetelerin- de okunmaktadır. Her halde çok besleyici ve vergili olan s#oyanın gerek insan gıdasına gerek hay- van yemleri arasına katışması bi- zim için bir kazançtır. Çiftçi Deli bal neden olur? Karadeniz kıyılarındaki balla- rm acımtrak ve tutucu oluşu bu sabillerde pek çok bulunan bir DÜNYAYI İDARE EDEN | BÜYÜK ADA Maksim Litvinof Evinde Nasıl Yaşar? “Geçen ikinci teşrinde Mos- kovada idim. Birkaç gün Litvino- fun Moskovanın otomobille yarım saat uzakta bulunan köşkünde kaldım. ingiliz hariciye müsteşarı ile Sovyet hariciye komiserinin en mühim dünya meselelerini konuş- tukları bu küçük köşke Daça derler. Burası kü- çük temiz bir vil- ladır. Litvinof nim — resmi ve daha samim! mahiyeti balx işle- rini ve temaslarını burada yapar. Büyük merasim Kremlin sarayın- da ve resmi müzakereler hariciye komiserliğinde cereyan eder. Yüksek tavanlı, duvarları ba- danalı, eşyası mutavazı bu küçük köşkte Litvinof büyük bir masa- nın önünde geniş bir kulüp san- dalyesine oturur. Yanında radyo hafif bir musiki maklederken, 0, dosyaları içinde kaybolur. Rusyada - politika meslekine intisap etmiş bir adamın sıkıntısı ne olursa olsun, Sovyet komlser- lerinin gıpta edilecek bir imtiyaz- ları vardır; devlet onları şahsi mülkiyetten ve hususi sıkıntıdan kurtarmıştır. Sovyet nazırı para sıkıntısı çekmer. Senelik tahsisatı 1800 Türk lirasıdır. Fakat kendi kuk lanması veya bir misafire izaz için mühtaç olduğu herşey verilir. Meselâ bir otombile sahip olmak- dansa, emrine bir otomobil bulun- durulmasını kim istemez. Bence bu tarz, son senelerde Rus harl- ciye siyasetinin muvaffakıyetinde büyük bir âmil olmuştur. Çünkü hariciye komiserinin şahsi hiçbir Üzüntü ve sıkıntısı yoktur. Bütün Ihtiyaçları kendi zevkine göre devlet tarafından temin edilmiştir. O, bütün vaktini işine vermiye muktedirdir. Litvinofun şehirdeki evi, Rus- yanın mühim ricaline verebileceği nebatın çiçeklerinden ileri gelir. Bu binanın çiçekleri zehirli olduğundan bunlardan — yapılan balda zehirli olur. Karadenizliler bu nebata Ağu ağacı veya orman gülü diyorlar. Lâtince adı: Rododendiron Pontikadır. Bun- dan başka Sifin ağacı da ayni balı verir. Bunun da iki çeşidini Karadeniz — kıyılarında gördüm. Lâtince adı şudur: Azela Pontika ve Azela Nudiflora Karadeniz kıyılarında bu mebatlar - bulun- dukça — tatlı ve — zehirsiz. - bal almıya fenni imkân yoktur aziIzim, Çittçi — () Ziraat hususundaki müşküllerinlei sorunuz. San Posta'tan (Çiftçi) el vine “cevab verecektir. z a azısından alınmıştır in ikametgâhların en iyisidir. Burası evden bozma bir apartman Dar ve uzun bir koridor üzerine sıralanmış — odalardan — ibarettir, Ailenin oturma — ve uyumasına mahsus bir oda, birde yemek ye- mesine ve İcabında oöyun oynama- larına mahsus bir oda.. bundan mada küçük bir mutfak ve banyo. Madam Litvinofun odasında Buhara perdeleri ve burada bir iki seçme resim asılıdır.. Madam Litvinof günün mühim kısınını köy- lülere ve askerlere Ingilizce ders vermek Üzere dışarda — geçirir. Evinde —oturduğu zaman ya ders hazırlar, ya musiki dersi alır. Oğlu Mişo'da tayyare oyun- larından vakit buldukça anne- sile — birlikte musikiye çalışır. 16 yaşındakl kızları Tania Fiyo- loji okumaktadır. Bu maksatla yunan lâtin dillerini öğrenmek- tedir. Avrupa diplomatları — içinda Litvinof kadar realist olan yok- tur. O, yalnız işin olmasına bakar etrafında gürültü koparılıp reklâm yapılmasından hoşlanmaz. Erkek- lere göre Litvinof xeki, kadınlara MLA R:2 | Ce göre pratik bir adamdır, Daçada - çalışmadığı — zaman karısı ve kızı İle birlikte kırlara gezmeğe çıkar. Burası cücelerin İsviçresi gibidir. Küçük tepeler, küçük bir dere, karşısında karan- lık küçük ormanlar... Bir gün hep beraber böyle bir gezintiye çıktık. Litvinof kuvvetini göstermek için içimiz- den birini belinden tuttuğu gibi havaya kaldırdı, Derken bir kollektif çiftliğin lâhna tarlasına girdik. Ruslar lâhnaya bayılırlar. Ben Litvinofun eğilip bir iki yaprak koparacağını bekliyordum. O bunu anladı ve güldü : — Dikkat edin, dedi, Rus- yada böyle bir hareketten do- layı öldürülebilirsiniz. Gazetoleri okumuyor musunuz? Gezintiden dönüşte, yazı ma- sasının bir köşesinde kâğıt oyu- nuna oturduk. Hapishanede uzun seneler kalmış, Litvinefu başka- larının hilelerini keşifte usta yap- mıştı. Oyunda onu — aldatmak imkânı yoktu, harici #slyasette olduğu gibi. Çünkü ne Lavali, ne de Edenin böyle bir tecrübeleri yoktur.,, Uykusuzluğa Karşı Elektrikli Bir Alet, Gerilen Sinirleri Pamuk Gibi Y-muşatıyormuş Bilhassa sıcak memleketlerde göze çarpan uyku — hastalığının kat'i olarak ilâcı bulunmuş de gildir. Buna mukabil bazı insan- larda tesadüf olunan uykusuzluğa karşı da bir tetdavi çaresi yoktur. Her nekadar bazı ilâçlar uyku uyuyamıyan İnsanlara muvakkat zaman İçin uyku temin ediyorsa da blir defa bünye alıştıktan sonra bu da kâr eylemiyor. Haber ve- rildiğine göre şimdi, bir Alman fen adami bir alet keşfetmiştir. Bu alet, uyuyamayan şahsın alm- mın ortasına konmaktadır. Elek- trikle işliyen bu alet, bu adama tabil surette uyku temin eyle- mekte ve gerilen sinirlerini pa- : İ Bu kadın, bu alet sayesinde derin bir uykuya dulmıştır fih bu alette henliz kat'? suretto kifayetini İspat etmiş addolun- Hafızanız Sağlam Mıdir? Lütfen Bir Defa 'Tecrübe Ediniz! Aşağıda size beş on tane sorgu Boracağız, bu sorguların cevape larını lisede, Üniversitede, kitap okurken veya hayal yollarında dolaşırken muhakkak işitmişinize dir, fakat acaba unutmadınız mıt Bir defa hafızanızı yoklayınız, şayet — aradığınızı bulamazsanız * Ozaman, sütünün dip tarafına bakınız, #orduğunuz — sorgüların cevapları orada vardır. 1 — Abukir şehri nerededir? 2 — Fosfor kimin tarafından ve ne vakit bulunmuştur? 3 — Fransayı 1792 — yılında Prusya istilâsından kurtaran zas ferin adı nedir? 4 — Insan hayata girerken de ağlar, hayattan çıkarken de.. Bu cümleyi kim söylemiştir. 5 — Büyük muharebe esna- | sında müttefiklerin Çanakkalede iş göremiyeceklerini kendi arala» rında evvelâ kim anlamıştır. 6 — Havanın ağırlığı nedir? 7 — “Behrenk,, boğazı nere. dedir? 8 — Dünya bir İmparatora yetişmeyecek kadar — küçükmüş diyen kimdir? Şimdi De Cevap- larına Bakınız ! 1 —İikitane Abukir şehsl vardır, bir tanesl aşağı Misirda- dır. ( Bonapart hn kazandığı mu« vaffakiyetle şöhret kazanmıştır. Ikincisi de Cezayirdedir. 2 — Fosfor —iki buçuk, üç asırdanberi — bellidir. — lik defa 1669 yılında kimyager Brand tara« fından, idrarın içinde bulunmuş« tur. 3 — 1279 yılında Fransayı Prusya istilâsından kurtaran mu« vaffakıyetli muharebe Valmy meve klinde olmuştur. 4 — Bu sorgu biraz eksiktir. Cümlenin tamamı şöyle olacaktırı İnsan İçeri girer ve haykırır, bu hayattır. İnsan esner ve dışarı çıkar, Bu, ölümdür. Fransız yazis cısı Auson dö Chancel 1806 yı« hlnda neşrettiği bir makalede yazmıştır. aa — ie e el 5 — Büyük ınhıııbıııııı-—; sında müttefikler Yunanistandan Çanakkaleye iki fırka asker göne dermesini istediler. O vakit Yu- nanistanda iki karşılıklı cereyan vardı, birinl! muharebeye girişil- mesini İsteyen Venizelos - idare ediyordu, — ötekini de Almanya lehinde harekete girişilmesini İlti- zam eden kıral! Venizelos müttefiklerin talebi Üzerine Yunan erkanıharbiyesine sordu, Yunan erkânıharbiyesi de bu teşebbüsten bir netice çıkmıyas — cağına kani olduğu cevabımı verdi. 6 — Sıfır santigıratta bir litre — havanın ağırlığı 760 milimetre, barometre tazyıkı altında, () gram (293) dür. 7 — Behrenk boğanı Alaska “İlo Sovyet Rusya arasındadır. 8 — Dünya bir imperatora yetişmiyecek — kadar küçükmüş — cümlesi birçok kişiler tarafından söylenmiştir. Bize ait olanlar Sul- tan Selim ve Sultan Süleymana atfolünur,