4 Mayıs 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

4 Mayıs 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

YA b 4 Say'an Karadeniz Köylerinde Son Posta Pazar, (Hususi) — Zanat köyü buraya üç saat uzaklıkta, 70 evli bir köydür. Bu köy, Venekdere köyüne yakın olduğundan bu iki köyün idaresi birdir. Zanat, Top- çu dağının eteğinde kurulmuştur, kışı çok sert olmakta, baharı mayısta başlamaktadır. Köyde birçok memba suları vardır. Bun- ların en meşhuru Göşophe mem- ba suyudur, Limhonuna denilen diğer bir membadan da yalnız bu köy de- gü, civar köyler de istifade et- mektedir. Bu suyon başında köylüler çadır. kurarak birkaç gün kal- maktadırlar. Çünkü içimi sıhhat üzerinde çok faydalıdır. Zanat köyünde çok hayvan beslenmek- te, her evin en azdan 70 - 80 hayvanı bulunmaktadır. Rençberlik ilerl gitmemiştir. Herkes kendi yiyeceği kadar eker. Buğday, arpa çok az ekllir. Köyde yeniden fındık bahçeleri yapılmaktadır. Zanatta evler hep kestane ağacı kerestesinden ya- pılır, kâgir evler pek azdır. Kâyün yanıbaşında «Asmalık altır denilen yerde üç tane eski- den kalma oyulmuş taş vardır. Eskiden bu taşlara şarap dob- durulduğu rivayet olunmaktadır. Köyde kahve ve dükkân yoktur. Köy halkı köyde yapılacak işleri bir gün evvel (Caml kapısı ) de- nilen yerde toplanarak görüşür- ler, biribirlerile anlaşarak karar- laştırırlar ve elbirliği'e kararlarını tatbik ederler. Köyde avcılığa son derece heves vardır. Bütün köylüler sansar avlıyarak derisini Rizede satarlar. Köyde mektep yoktur. Ço- cuklar (Langoaltı) köy mektebine okumağa giderler. Çapakçur Hususi Muhasebs Kemurluğu Çapakçur, ( Hususi ) — Muş belediye muhasebecisi Bay Sı- mahattin kazamız hususi muhase- be memurluğuna tayin edilmiş, gelmiş, vazifesine bı.lıııı.hı-. İSTANBUL —- Gazetemizdi ve ııı.ımlır;ı bütün hğııı mahfuz ve gazetemlze ailtir. ABONE FiİAYTLARI | Abone bedeli pııııdln Mnı değiştirmek eti Gelen cvnlı geri oerilmez. Hânlardan mes'uliyot alınmaz. Cevap için mektuplara 10 kuruşluk çe pul ılâvcııpünndıı Posta kutusu: 7 Telgraf :Sonposta Telefon :20203 SON POSTA Çocuk Bayramı Ve ldman Şenlıkleri Parlak Tezahürata Vesile Oldu Koşan (Hususi) — Çacuk bay- ramı burada çok neş'eli geçmiş, Idman şenlikleri de Cümhuriyet meydanında yapılmıştır. Bu mü- nasebetle mektepliler tarafından şiirler ve nutuklar söylenmiştir. » Giresun ( Husust ) — Çocuk bayramı çok güzel olmuş, çocuk haftası neş'eli geçmiştir. — Yeşil Gireson mektebinin tertip ettiği canlı İlevha pek beğenilmiştir. Çocuk alayı sokakları dolaşarak İsteklerde — bulunmuşlar, Çocuk Esirgeme — kurumu — tarafından tarafından — muhtelif eğlenceler tertip edilmiştir. Gayet parlak bir çocuk balosu da yapılmıştır. » Konya ( Hususl ) — Çocuk bayramı dolayısile — Cümhuriyet meydanında yapı'lan tezahürat çok güzel olmuş, miniminiler sürekli alkışlar kazanmışlardır. Jimnastik şenlikleri spor muallimleri Bayan Mürüvvet ve Bay Refik Sel idare etmişlerdir. Atatürk ilk okulu da bir müsamere vermiştir. * Balya (Hususi) — Çocuk bay-« ramı münasebetile Çocuk Esirge- me Kurumu bütln çocuklara gez- me ve eğlenme karneleri dağıtmış, çocuklar — tertip - edilen bütün eğlencelere bu karnelerle bedava girmişlerdir. Bayram — dolayısile çocuk mevzuu etrafında birçok toplantılar tertip edilmiştir, » Çorum ( Hususi ) — Çocuk bayramında Çorum yavruları da sokakları dolaşarak birçok istek- lerde bulunmuşlar, fakat büyük bir alâka görmemişlerdir. Idman şenlikleri buranın — yıllardanberi görmediği büyük bir spor günü telâkki edilmiştir. Şenlikler kışla meydanında yapılmış ve büyük bir alâka ile takip edilmiştir. x Sıvas ( Husust ) — 23 misan çocuk bayramı ve Idman şenlikleri pek parlak geçmiştir. Idman şen- “likleri Kabak meydanında yapı- mıştır. Idman şenliklerinden #onra lise ve ortamektep arasında birde futbol maçı yapılmıştır. * Biga (Hususl) — Çocuk bay- ramı pek neş'eli geçmiş, minimini- ler şerefine —bütün — dükkânlar kapanmış, bütün kasaba çocuklari önlerinde muzika olduğu halde sokakları dolaşmışlar, kaymakam- hk, belediye relsliği gibi vazifeler almışlardır. p Konyada Yol Parası Konya, (Hususi) — Vilâyet umum meclisi yol parasının 6 lira- ya çıkarılmasını kararlaştırmıştır. Alman Arkeoloğları Truvada Çanakkale, (Hususi) — Dün- yanin en meşhur arkeoloğlarından 82 yaşında Alman Bay Dörpfelt yanında profesör Bay Gössler olduğu halde buraya gelmiş, Truva harabelerinde tetkikat yapmıştır. Sıvas Halısı Sıvas, (Hususl!) — Sıvas san'at- ler evi Berlinde açılacak büyük sergide teşhir edilmek üzere yet güzel bir sıvas halısı Ü- ! yacaklır. maz Giresunda çocuk alayından bir parça İzmirde Incir Ve Üzüm İIşleri Izmir. ( Hususi) — Üzüm ve İncir mahsulünü Istandar- Dizasyon işlerini araşlıran Alman mütehassısları bugünlerde Anka- raya dönecektir. Dün piyasada çıkarılan bir şayiaya nazaran hü- kümet ihracatı kontrol etmek tasavvurundadır. Resmi makam- lar bu şayianın asılsız. olduğunu resmen teyit etmişlerdir. Alanyada Bir Duruşma Bitirildi, 3 Karamanda Meyvacı'ık Karaman, (rlususi) — Geçen yıl kurada yapılan tecrübeler ne- ticesinde Karamanda meyva ye- tiştirilebileceği anlaşılmıştır. Büu- nun için bu yıl meyva bahçeleri tesisine — başlanılmıştır. Burada yetiştirilmesine de çalışıla- caktır. Geçen yıl yetiştirilen mey- va ağaçlarının bu yıl çok mahsul vereceği anlaşılmaktadır. Çiçekle- rinin hepsi tutmuştur. Kişi Mahküm Oldu Alanya Alanya (Hususi) — Ağırceza mahkemesinde 15 celse devam eden bir dava neticelendi. 933 yılının 26 eylülünde Ak- sekinin Ormani köyünden Abduk: lah oğlu Mehmet şahitlik için Manavgat Sulhceza mahkemesine giderken yolda bir pusuya düşü- rülmüş, mavzerle vurularak öldü- rülmüştü. Hâdisenin hiçbir şahidi yoktu. Fakat yapılan adli tahkikat neticesinde Mehmedin, kendi gibi zengin — olan, fakat — aralarında Tekirdağında Göçmen Evleri Yapılma- sına Başlanıyor Tekirdağ (Hususi) — Hükü- metin göçmenlere ev yaptırmıya karar vermiş olması muhacirler arasında pek büyük sevinç uyan- dırmıştır. Göçmen evleri için lâzım olan keresteler getirimiye baş- lanmıştır. Evler Ankara Imar Mü- dürlüğünün yaptığı projelere göre yapılacaktır. Antepte Okuyınlır Antep ( Husust ) — yıl memleketimizde 90 Mıllet Mık— tabi açılmış, bu mekteplerde 80 muallim parasız çalışmıştır. mekteplerde 181i kadın olmak Üzere 2189 vatandaş — okuyup yazma öğrenmiştir. adliyecileri bir arada daima ihtilâf eksilmeyen, 150 bin Hralık serveti dillerde dolaşan Eyüp oğlu Mehmedin oğlu tara- fından — öldürtüldüğü — meydana çıkarılmış, muhakemelerine baş- lanmıştı. Bu muhakemenin son celsesinde Eyüp oğlu Mehmedin oğlu Hakkı 10 sene hapse, öldü- renlerden Ali çavuş ile Koca Ahmet te yine onar sene hapse mahküm edilmişlerdir. Bu muha- keme pek büyük alâka ile takip edilmiş, mahkemeye — 30 — saat uzaklardan dinleyiciler gelmişlerdi. Somada Bu Yıl Az, Fakat Güzel Tütün İstihsal Edilecek Soma, (Hususi) — Yeni yıl tüt n ekimine b şlanmıştır. Bu yıl istihsalin geçen yıla göre yüz- de yirmi az olacağı, fakat bu nisbette de nefis tütün istihsal edileceği tahmin edilmektedir. Tütünlere hastalık gelmemesi için lüzimgelen tedbirler alınmıştır. Balıkesirde Bir Müsamere Balıkesir ( Hususi ) — Necati Bey muallim mektebi tarafından çok güzel bir müsamere verilmiş- tir. Müsamereye memleketin ileri gelenleri — davet edılmış erdir. Talebeler Mete piyerinin temsi'in- de büyük muvaflakiyet güster- mişlerdir. Zarada Yeni Yatı, Mektepleri Açılıyor Zara (Hususi) — Uzun sene- ler derebeylerinin ve aşiret rels- lerinin zulümleri altında ezilerek, imar ve refah yüzü görmeyen bu havalide Cümhuriyettenberi bü- yük bir inkişaf vardır. Değerli kaymakamlar ve na- hiye müdürleri halkla yakından alâkadar — olmakta, - toplantılar, konferanslar, maçlar tertip ede- rek ahalinin hem beden, hem de fikir terbiyesini yükseltmiye ça- lışmakta, bilgilerini arttırmakta- tırlar. Kazada ve bütün nahiye- lerde yeni binalar yaptırılarak halka ev ve bina nümuneleri ve- rilmekte, ormanlar içinde yaşa- maktan kurtarılmaları temin olun- maktadır. Buralarda Gâdet olmamasına rağmen haftalık pazarlar ihdas edi'erek halkın ucuz ve aldanma- dan alış veriş yapması, bu saye- de iktısadi çalışmaların da arttı- rilması istihdaf edilmektedir. Halkın türtçe — konuşmaya ant içmesi ve sade Türkçe ko- nuşmıiya — başlanılmış olması da muhitte büyük bir sevinç uyan- dırmıştır. Esasen Kürtlükle alâ- kası olmıyan, öz Türk olan bu havali halkı eski devirlerin kuy- yetlendirdiği bilgisizlik ve görgü- süzlük yüzünden yavaş yavaş alı- şılan bir itiyatla Kürtçe konuş- mıya başlamış ve Türkçeyi ihmal etmiş bulunuyorlardı. Bugün ken- di öz dillerini kullanmıya başla- maları kendi dillerinin güzelliğini anlamış olmalarından (İleri gek mektedir. Cümhuriyet Hükümeti burada kültür işine ehemmiyet vermek- tedir. Yıllardanberi mektep ve muallim adı işitmemiş köylerde mektepler açılmakta, nahiyelerde de yatı mektepleri vlilcvde geti- rilmektedir. Eski Harkum köyünde de 12 odalı bir yatı mektebi. vücude getirilmiştir. Bu yatı mektebinde civar nahiyelerin ço- cukları da okutulacaktır. Antepte Bir Kaza Antep ( Hususi) — Kilisle — Antep arasında işleyen Ganiye, ait otobüs Kilis yolunda devrir miş, dört kişi yaralanmıştır. Tah- kikat yapılmaktadır. Alyonda Bir Yılda Evisnenler Afyon ( Hususi ) -- Afyon Ev- lenme dalresinde 1934 yılı içinde 230 çiftin nikâhı kıyılmıştır. eekanmeesrsceseseerERAAAA LA LAsecaEEEeAA BŞ BATET MA BOT BÜTÜN ÜLKEYİ | şAMAzsıNıZ FAKA Si don Po n.ll.L Bürtün üLkeyi HER HERCÜN DOLASR | 1 î