14 Mayıs 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

14 Mayıs 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

4 Sayfa ! Yurtta Mahsul Vaziyeti ı | J— | Egede Çapacı Gündeliği 200 Kuruşa Yükseldi İzmir (Hususi ) — Verimli ve satımlı geçen iyi bir mahsul yılından sonra Ege mahsul hav- zasının her köşesinde ekim işleri hararetli bir safhaya girmiş bu- lunuyor. İki mevsim arasında bir dönemeç ayı vazifesini gören mayıs güneşi altında, Ege mahsul mıntakası tarlalarında göze çarpan bararetli çalışma, bize bu yıl için de güven ve ümit veriyor. Kuşa- dasında çapacı gündelikleri 80 kuruştan 200 kuruşa kadar fırla- mıştır. Bağ müsteciri ile tarla sahibi, önümüzdeki mahsul yılın- dan çok şeyler umduğu için 200 kuruşluk çapacı yevmiyesini te- reddütsüz. olarak ödemekten se- viniyor. Geçen yıl Ege mintakasıma üzümden, tütünden ve İncirden gelen para tutarı 30 milyon lirayı bulmuştur. Normalin aşağısında rekolte ile mahsul yılınmı başaran bir senenin geliri 30 milyon tut- tuğuna göre, önümüzdeki yıl için bundan fazlasını ümit etmemek, meden İmkânsız görünsün.. Bâ- husus Ekim ve Ökonoml Bakan- lıklarının — yetiştirim ve — satım - İşine daha geniş bir hassasi- yetle bağlandığı bu yıl için gelir miktarının fazlalaşmamasına şimdilik bir sebep görülmüyor da.. * 929 yılından sonra Egenin en çok cefa gören, kıymetten düşen mahsulü tütündür. Tütün fiatla- rınin düşmesi iki kuvvetli sebep- ten ileri gelmişti. Bunlardan biri Amerikanın Türkiyeden yaptığı geniş tütün muamelelerini aksat- ması, ötekisi de diğer memleket- lere yapılan ihracatın organizas- yon noksanından azalması Idi. Amerikada fazlaca — istihlâk edilen Türk tütünleri, Amerikanın Kentuky mımntakasında yetişen ve ondan farkı olmiyan kötü cins tütünleri fazlaca istihlâke karar vermesinden zarar — görmüştür. 931 den sonra Amerikalılar aşağı mal tütünlerini İzmir — tütünile çeşni vererek kullanmağa - başla- mışlardır. Bu itibarla Türk tütün- leri en geniş istihlâk pazarların- dan birini yarıdan fazla kaybet- miştir. Sonra; Almanya, Avusturya, Çekoslavakya ve — Macaristana yaptığımız ihracatta aksaklıklar görülmüştür. Bunun birinci sebebi komşu tütüncü memleketlerin ne bahasına olursa olsun müşterile- rimizle organlizasyon yapmalarıdır. Bizim birinci tütün müşterimiz Almanya olduğu halde Bulgarlar bu müşteriyl bir ökonomi siyasa- sile elimizden almışlardır. Bulgarların bu tefevvuku, 933 den sonra takasa kıymet verme- lerinden ileri gelmiştir. Bundan yedi ay önce yine Bulgarlar Al- manya İle büyük bir takas muka- velesi imzalamışlardır. Bu muka- veleye göre Almanlar Bulgarls- tandan satın alacakları tütünleri yüzde onunu döviz olarak ödeye- cekler; kalan kısmını sanayi mad- desi vererek takas edeceklerdir. Yukarıdaki mütaleanın manasi, rekoltemiz elimizde kalıyor demek değildir. Bilâkis bizde her yıl rekoltemizi tamamen tüketiyoruz. Netekim 934 yılı Türkiye tütün rekoltesi tamamen tükenmiş gibl- dir. Bugün Ege mıntakasında 934 SON POSTA Bir Yıl Sonra Gaziantep Yeni Bir Çehre Alacaktır Gazlantep, (Hususi) — Bu yıl şehrimizde büyük bir yapı faali- yeti göze çarpmaktadır. Yeni yapıların en başında 260 bin liraya müteahhide ihale ve kübik tarzda yapılacak olan bükümet — konağı — gelmektedir. Binanın temeli atılmış ve inşaata başlanılmıştır, bina, şehrin bitim yerinde ve 200 metro murabbaı bir saha üzerinde kurulmaktadır. Burada lise ve ortamektep binaları ile Amerikan kolleji bi- nası vardır? Amerikan kolleji binası hastane yapılmak Üzere hususi muhasebe tarafından satın alınacaktır. Burada bir de büyük kışla binası yapılmaktadır, koşu yerl de ıslah edilmekte ve birkaç bin kişi alacak tribünler yapılmak- tadır. Atatürk bulvarı İnşaatı bit- miştir. Bulvar yakında asfaltla- nacaktır. Yeni yapılar bulvar Üzerine — düşmektedir. Bulvarın her ikitarafı ağaçlanmıştır. Şimdi bulvarın Üzerine halk tarafından da güzel binalar yopılmaktadır. Bir yıl sonra Gaziantep yeni bir çehre alacaktır. Gaziantebin görünüşü Armutluda Bayındırlık Çalışmaları Armutlu (Hususi) — Atatürk çeşmesinin Üst tarafında güzel bir park yapılmaktadır. Elektrik tesisatı halkı çok sevindirmiştir. Ucuza mal olmakta ve akşam a- tıdan gece 12 ye kadar 50 mum- luk bir lâmbanın aylık istihlâki 75 kuruşu geçmemektedir. Kasabadan iskeleye kadar ka- dirim — yapılmıya — başlanılmıştır. Vapurlar artık Armutlu iskelesi- ne haftada iki defa uğramıya başlamışlardır. Bu yıl bir de te- nexzüh postası yapılacaktır. Fethiyede Çocuk Bayramı Fethiye ( Husus! ) — Çocuk haftası Fethiyede çok eğlenceli we neşeli geçmiştir. Fethiyenin gürbüz çocukları Atatürk heykelinin önünde ör yürekten — tezahlrat — yapmışlar, şehirde eğlenceler tertip etmişler, mekteplerinde müsamereler yap- rekoltesinden satılacak bir kilo bile tütün kalmamıştır. » Fiatlara gelince, 934 yılındaki satışlar 933 — yılı — satışlarından kıymet itibarile yüzde “48,, yük- sektir. Bu yıl tütün müstahsilinin yüzü gülmüş, borçlarını ödemiş- tir. — Sağlam — şartlar — altında yeni mahsul — yılı hazırlıklarını yapmıştır. 934 yılının bu ayı sonucu müstahsile daha çok çalışacak bir Enerji vermiştir. Meselâ bu hıhı Tire kazasındaki tarlalarda leri yarıyı geçmiş bir du- 3:' Hiç bb”hıulık gör- ıııdıı yetişen tütün fidelerinde sağlıklı bir verim elde edilmiştir. Şimdiye kadar inhisar idare- sine verilen Ekim beyannamele- Kİ < Si mışlardır. — Yarının — büyükleri bayramlarını kutlulamaktan gece- leri de geri kalmamışlar, eğlence- lerine geceleri de devam etmiş- lerdir.. Bu — resim — ilkmektep talebesinden Şakir Elmalı Saatçi- oğlunu, arkadaşlarına çocuk bay- ramını anlatırken göstermektedir. rinde Tirede yedi buçuk milyon metre murabbalık bir sabaya tü- tün ekildiği anlaşılmıştır. Bu du- rumda zürra|adedinin tütün Üret- me işinde iki bini bulacağı ve 20 milyon metre murabbalık bir sahayı tütünle kapatacakları anla- gılıyor. Bu takdirde yalnız Tire- nin tütün İstihsalâtı yüzde 23 fazla olacaktır. Bu şart allında, diğer mınta- kaların da çalışması gözetilerek Ege mıntakasının 935 rekoltesi 20 milyon kiloyu bulacaktır, de- niliyor. Müstahsillerin söyledik- lerine göre taşkın rekolte fiatlar- da akal bir tesir yapabilmek İsti- tidadındadır. lstihsal sabasını çer- çevelendirmek — tedbiri kuvvetle öne sürülmektedir. Çanakkalede Köylüler Bayramı Yapıldı Çanakkale (Hususi) — Halkevi $ mayısı köylü bayramı olarak kabul etmiş, ilk bayram da ya- pilmıştir. Bayram günü bütün köylüler Halkevine davet edilerek kendilerine bir çay ziyafeti veril- miştir. Bu ziyafette Hükümet doktoru — tarafından — köylülere sıhhat ve temizlik hakkında, Ziraat Müdürü tarafından ekim işleri bakkında, Baytar Müdürü tara- fından hayvan işleri hakkında konferanslar verilmiştir. 70 Yaşında Bir İhtiyarı Yaraladılar Çanakkale (Hususi) — Havdan köyünden 70 yaşında Osman oğlu Hasan, Ahmet ve Tahsin adlı iki komşusu — tarafından — geceleyin yolu —beklenerek — yaralanmıştır. Hasan — hastaneye — kaldırılmış, Ahmet ve Tahsin yakalanarak Adliyeye verilmişlerdir. Iğdır Gümrük Memuru Iğdır. (Husust) — Gümrük memuru Bay Hayri Kızılçakçak memurluğuna tayin edilmiş ve yerine Mapavri gümrük memuru Bay Hüseyin gelmiştir. Emet Dokumacılık Kooperatifi Kapandı Emet (Hususi) — Iki yıl önce kurulan ve on tezgâhla çalışan dokumacılık — kooperatifi — zarar Mayıs 14 Memleket Manzarası (Karaman Köylerinde Son Posta Karaman, (Husust) — Gün- düre köyü Karamana 7 kilometre mesafede 78 evli, ve dört, tepe arasına kurulmuş bir köydür. Köyde dört, beş kuyu varsa da suları içilemiyecek kadar fenadır. Köyün su ihtiyacını bir tek çeş- me idare elmektedir. Gündürede en çok hayvan beslemeğe ehemmiyet verilmek- tedir. Her evin en azdan 50 - 60 hayvanı — bulunmaktadır. Yakın vakte kadar sınırları içinde tek ağaç bulunmıyan bu köyde şimdi ağaç yetiştirme merakı da baş- lamıştır. Köyün evleri hep taştan yapılmıştır ve Iki katlıdır. Köyün yolları çok düzgündür ve köy telefonla kaza merkezine bağlan- mış bulunmaktadır. Bucakkışla Nahiyesi Bucakkışla nahiyesi İncir ve şeftali yetiştirmekle şöhret almış, bağlık bahçelik bir köydür. Köy Göksu kıyısında kurulmuştur. Köyde yılda beş bin kilo kuru üzüm, bir o kadar da pestil istihsal — olunmaktadır. Ekilecek arazi pek çok olmadığı için köylü ancak yiyeceği kadar zahire ek- mektedir. Nahiye telefonla kazaya bağlanmıştır. Burada Belediye teşkilâtı yoktur ve köy kanunu tatbik edilmektedir. Bartınlılar Mısır Satıyorlar Bartın (Hususi) — Karadentizin bütün sahilleri fındık yetiştirir. Yiyecek buğday ve mısır ihtiyaç- larını mahdut birkaç İskeleden temin ederler. Bartın bu iskele- lerden biridir. Bugünlerde — Bartın — iskelesi Mmebolu, Samsun ve Trabzondan gelen motörler, takalar ve kayık- larla doludur, Bualer miısir. yük- lemektedir. Son iki hafta içinde bu kayıklara İskelemizden 100 bin kilodan fazla mısır verilmiştir. Mıizirin kilosu beş buçuk kuruştuar. İnegölde Bir Kaza İnegöl, ( Hususi ) — Vazife yapmak için Süpürtü köyüne git- miş olan zabıt kâtibi Ahmet Gir- gin, dönerken hayvanı Ürkmüş, kendisi yere düşmüş ve kolu kırılmıştır. Ahmet baygın bir hak ettiği için faaliyetini tatil etmiştir. | de şehre getirilmiş, hastaneye Emet Parkında Kahve 60 Paraya Satılıyor Emet ( Hususi ) — Belediye Emet parkımı kiraya vermiştir. Bu çok iyi bir hareket olmuş, müstecir, hem parkı ıslah ve tanzim etmiş, hem de halkın oturması için yirmi kadar kanepe getirmiştir. Parkta çalgı da vardır. Kahve 60 paraya satılmaktadır. Yozgatta Bir Memur Kaza İle Köy Kâtibini Öldürdü Yozgat ( Hususi ) — Sorgun hususi idara kâtibi Kâzım, köy- lerde sayım — İşile uğraşırken kaza ile köy yardım sandığı kâtibi Muhiddin Orhanı vurmuştur. Kaza, Kâzım tabancasını ka- rıştırirken olmuş, kaza ile ateş alan tabancadan çıkan kurşun Muhiddin Orhana rasgelmiş ve derhal ölümünü intaç etmiştir. yatırılmıştır. Ino?uldo Elektrik Saati Kirası İinegöl, ( Hususi ) — Burada elektrik şirketi saat kirasını hâlâ 25 kuruştan almaktadır. ğAMAZSINIZ FAKA DAK bln. ILAN BürTÜN Ürkeyi HERCÜN DOLAŞI! İ SA çeit