25 Mayıs 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

25 Mayıs 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

Kamutayda Yapılan Münakaşalar Kamutayda 935 yılı bütçesinin görüşülmesi esnasında hararetli we şiddetli münakaşalar yapıl- yor. Bu hususta halkın düşüace- lerini öğrenmek istedik ve çu cevapları topladık: Hasan Tevfik (Üniversite Hu- kuük Fakültesi talebesinden) — Kamutayda geçen münak: ga« lan gerzetelerde derin bir. ilgi ile (alâka ) okuyorum. Münakaşa, haki- katlırı ortaya koymak yolunda çok faydalıdır. Saylavlarımız, ulunun iyiliği için düşündükler'ni açıkça #söylüyor- lar. Benim en çok heşuma giden yey, bu münakaşaların tam bir hüsnüniyet bavası içinde yapılımış olmasıdır. * Remzi İlhan ( Davutpaşe Çu- kurçeşme sokağında ) — Perşembe günü Maliye Bakan- hığı bütçesi görüşülürken say'avlardan bazıları Maliye Bakanıma adamalallı kücuma geçmişler. Gazetelerde oku- duğuma göre Maliye bakanlığın'n fazla kırtasiyecilik yaptığımı, İşlerin çok ağır gittiğini söylemişler. Ben kırtasiyeci- Hğe tarafterim. Fakat bir gartla: So- nunda işlerin doğru ve Iyi çıkmamı — gartile. Bununla beraber Maliye Ba- kanlığı bir vergi dalrecsidir. Orada iş- Terin biraz ağır gitmesi, hem halkıa, bem de devlet hazinesinin menfa- atinedir. * Ömer Kemal ( eski maarit B monsuplarından ) — Bayım ben münakaşadan çok hoşlanırım. Fakat her münakaşa mür- bet bir iş doğurmalıdır. Yoksa boşu — , boşuma lâkırdı söylemekten, karşılıklı gene çalmaktan fayda yerine zarar sıkar, Kamutaydaki münakaşalara ge- , veeş itiraz yapan saylaylar çok nazik femüflara dokundukları için meticenin faydalı olacağına kanaat getirdim. Çürük Evler Şehirde, yılılmak — tehlikesi gösterilen evler boşaltılmaktadır. Bunlar sahipleri tarafından tamir edilmediği takdirde Belediye ta- Gireceksiniz ? SÖON POSTA'nın mektepcisi her #ene olduğu gibi bu yıl da gençlere tahsil hayatında arkadaş olmak vazi- fesini Üzerine aldı. Ünümüzdeki ay başlangıcından itibaren her gün Orta- mektep, Lise ve Yüksek mekteplerin kayıt ve kabul şartlarını neşre — baş- hyacak. Bunun için gençlere soruyoruz: Hangi Mektebe Gireceksiniz?.. Müracaatlardan ve *yanlış anlama- Tarda karşılaşacağınız müşkülleri, mek- tep kayıt ve kabul — yartlarındaki zor- lukları pize yazımız; Covap Vereceğiz !, Yük arabacısı — bize İş kalmadı. Hasan B.l. Artık I Hasan B. — Neden? < SON: POSTA Ayakkabıgı!arrk Kolayımı Buldular Lâstikçilere Karşı Yaman k.ymet Düşüklüğünün Se- Bir Mücadeleye Giriştiler Bakalım Bu İşin Sonu Nereye Varacak ? Ayakkabıcılarla — lâstikçiler arasındaki ihtilâfı biliyoruz. Bir- kaç senedenberi — sürüp gelen bu ihtilâf bir mücadele — halini almıştır. Çarşıkapıdaki ayakkır bıcılar - kooperatifi ( mücadele keteni ) adımı verdiği bir çeçit asyakkabı. yapmıya ve piyasaya çıkarmıya başlamıştır. Bu ayale- kabıların altları tamamen kösele- dir. Ökçelerine de kauçuk koy- muşlur. Kooperatif umuml! kâtibi dün bir muharririmize mücadele keteni fabrikasını gezdirmiş ve şunları — söylemiştir: *— Yurdumuzda senede (500) bin çift kadar lâstik yazlık ayak- kabı sarfedilir. Iptidal maddeleri tamamen — dışarıdan — gelen bu ayakkabılarla mücadele etmeye ve paramızı — dahilde bırakmıya karar verdik. Tamamen kösele- den topuklu ve topuksuz keten yazlıklar yaptık. İçlerine ayrıca mantarlar da yerleştirdik. Şimdi atelyemiz günde ( 350 ) çift ye- tiştiriyor. » Şüphenin Sonu Arkadaşını Hırsız Yapan Adam Mahküm Oldu Üçüncü ceza mahkemesinde Bedros ve Leon adında iki balıkçının davasına bakılmıştır. Davacı Bedros; suçlu da Leondur. Iddiaya göre hâdise şudur: Birgün Leonun dükkânından bir çift yüzük kaybolmuş. Dük- kânma hemen her zaman tamıdık- larından Bedros gelip gitmektedir. O gün de dükkâna gelmiş ve git- tikten sonra yürükler de yerinde görülememiştir. Leon bunun üze- rine Bedrostan şüphelenmiş ve onu hırsızlıkla itham ve tahkir etmiştir. Fakat Bedrosun açtığı hakaret davası üzerine Leon Buçlu çıkmış ve Üç ay cezaya çarpılmıştır. 14 Ay Yalacak Armenak adlı birisini sarhoş- ken bıçakla yaralıyan 28 yaşında Nurinin birinci cezada muhake- mesi sona ermiş ve 14 ay hapis- te yatmasına karar verilmiştir. Öz Türkçe Çalışmaları Onuncu Lliste 1 — Tahlil etmek — Çözelemek Tahlil — Çöze Tahlilt — Çözel Örnekleri 1« Bu yazıyı dikkatle çözelemek lâzundır. £ - Bu mesele hakkındaki çözenizi akla yakın bul> muyorum. 2 — İnkılâb — Devilm Örnek: Bir benüz devrim içindeyiz. $ — Tecrübe — Deneç 4 — Tetrübe etmek — Denemek 5 — Müönüâ — Anlam Örnek: Bu kelimenin ne anlama geldiğini bana söyler misiniz? Not: Gazetemize gönderilecek yazı- larda bu kelirnelerin Ormanlıcaları- L me kullanılmamasını yica ederiz. Sokağa Atmışlar Sokağa çocuk bırakma hâdi- seleri sıklaşmıya başladı. Dün de Taksimde böyle bir hâdise oldu. Gece saat yirmi üçte Kireç: hane sokağında devriye gezmek- te olan polis memurları, orada bir evin kapısı içinde bir çocuk ağlaması olduğunu duymuşlar ve içerlek olan kapıya — yaklaşık dığı zaman, kundağa sarılıp bi- rakılmış 3 aylık bir kız çocuğu bulmuşlardır. Polisler bu yavruyu karakola getirmişir, oradan da “ Düşkünler evi,, ne göndermişlerdir. Polis şimdi bu yavruyu bırakanı ara- maktadır. Askeri Müzede Halka Güzel Bir Sürpriz Hazırlanıyor Askeri Müze İdarosi, müze meydanma dünyanıı en büyük tariht çadırlarından birini kurdur- muşlur. Yalmız kumâşı (700) kile tutan bu çadır, eski baş kuman- danlara nmittir ve vaktile — dört, beş deve tarnfından taşınırmış. Müze İdaresi bu çadırın altında bazmı tarihi sahneler hazırlamak- tadır. Fakat bunu kimseye açma- makta ve halka bir sürpriz yapı- lacağı söylenmektedir. Mahalie Mümessilleri - Mühtarlıkların yerine getirilen mahalle mümessillikleri için ya- kında yeni seçim yapılacaktır. İki Kuruşa Gayri- mübadil Bonosu! bebi Şimdi Anlaşıldı Gayrimübadiller bono işinden çok şikâyet etmektedirler. Bir Hralığı 17 kuruşa kadar düşmüş olan — gayrimübadil — bonolarının bir kısmı da 1 ve 2 kuruşa satıl- maktadır. Bu hayret uyaudırıcı satış şöyle yapılmaktadır: Gayrimübadiller şimdiye kadar ancak İastihkaklarının yüzde ellisi “nisbetinde bono almışlardır. Yüz- de 17 fintla sattıkları bonolar bunlardır, geri kalan yüzde elli hisselerini de —mazbata halinde satmakta, yanl yüzde elli hisse- lerinden başkaları hesabına fera- ğat etmektedirler. Bu takdirde yüz kuruş bir “veya 2 kuruş hesabile satılmakta, yani beş bin liralık hissesi olan bir gayrimtiba- dil elindeki istihkak Mmazbatasımı S0 İira mukabilinde ve Noter huzurunda başkasına devretmek- tedir. Bir gayrimübadilin - söyled ğine göre, gayrimübadil bono- larının yüzde 17 gibi düşük bir fiatla satılmasının sebebi de budur. Çünkü daha bonolar verilmeden de istihkaklar böyle satılmış, 2 kuruşa bir Hira sabibi olanlar bu lirayı 17 hattâ 15 kuruşa satmakta tereddüt etmemişlerdir, çünkü kazanmışlardır. PolisMerkezlerinde Yeni Nakiller Ve Tayinler Yapıldı Polis merkezleri amirlikleri arasında bazı yeni değişiklik olmuştur: Fatih merkez memuru bay Mehmet Üsküdar merkez memurluğuna, Üsküdar merkez memuru bay Eşref Fatih merkez memurluğuna, Fatih merkezi bi- rinci komiseri bay Hamdi Samatya birinci komiserliğine, — Alemdar birinci komiseri bay Fehmi Bey- koz birinci komiserliğine, Beykoz birinci komlseri bay Şerif Alem- dar birinci komiserliğine, Eyüp komiseri bay. Muzaffer Aksaray merkez komiserliğine nakledilmiş- kerdir. Çapada Hastane * Çapada bir zamanlar tütün de- posu olarak — kullanılan paviyon- lardan Üçü hastahane haline çev- rilmiştir. Yeniden bir pevyonlu daha hastahane yapılmaktadır. Bu pavyona Fakültenin har- ciye seriryatı getirilecek ve bum- dan sonra profesör Nissen bu pavyonda çalışacaktır. , Pazar Ola Noııııl.liiyor Ki: iş bırakmıyorlar. Yük arabacısı — Bir tâaraftan kam- yonlar, öte taraftan da hamallar . Bu sene bize onlar taşıdılar, bize birşey kalmadı. göçlerin hemen hepsini Hasan rımın arabalığı kalktı, Üstünüzde yalnız yükü kaldı ! Mayıs 2 | LI Günün Tarihi ! Bir İki Satırla Terkos Suyu Bir Gün için Kesllecek Terkos fabrikasındaki — yük- seltme boruları değiştirilecek, bu suretle şehre daha çok su verk lecektir. Bunun için pazartesi günü saat 14ten ertesi salı günü saat 12 ye kadar gehre terkot suyu verilmeyecektir. * * Beykoz İskelelerine Gübre Yığınlarından Çıkılamıyor Beykoz, ecnebi — seyyahların ziyaret ettikleri Yuşa tepesinin lakelesidir. Mevsim münasebetile hergün mektep talebeleri ve ailar ler de buraya geliyorlar, çayırlaşe da eğleniyorlar. Fakat Beykozdalıf Abraham paşa ve Hünkâr iske. lelerinde gübre yığınları vardır. Yolcular, burunlarımı tıkamadan ve paçalarım sıvamadan buralar» dan geçemiyorlar. Kaymakamlıkı buralara gübre — çıkartılmasını yasak etmiştir. Geceleri habersiae ce çıkarılan gübreler tekrar denint dökülecektir. * * * Kongre İçin Matbuat Kongresine İstanbur dan İştirak edeceklerin bir kısmı da dün Ankaraya gitmiştir. * * * Dört Kişi Polis şüphe üzerine Hırant, Leon, Niyazi ve Ismall adlarında dört kişiyi hırsızlık suçlusu olarak yakalamıştır. * z ef İki Yaralanma Dün şehrimizde biri kaza, diğeri de kavga neticesi olaralı iki yaralanma hâdisesi geçmiştir. » » * Yalova Güzelleşiyor Yalovanın daha güzel olması için bir bayındırlık plânı yapılı mıştır. A * » Ziya Gevher Çanakkale Saylavı Ziya Gevher Kamutay Divanı Başkanı Sekree terliğine seçilmiştir. * » » Adaların Suyu Adalara su nakletmek - için Belediye tarafından bir su vapure satın alınacaktır. w * * Maliye Şubelerinde Maliye Bakanlığı İşlerin dahş çabuk yürümesi için, bütün Maliyı şubelerine birer huıplııkinlı: alacaktır. * * * Müzeyi Gezenler Topkapı sarayı müzesini geçem sene 46 bin kişi gezmiş, 13,780 lira hasılat olmuştur. B. — Dezeze yük arabala-