2 Haziran 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 10

2 Haziran 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 10

Tefilka No: 42 Ihtiyatlı davranmak — 1âzım. Şimdi gidip biraz iİstirahat ede- ceğim. Fakat bu akşam saat 9,30 da herzamanki yerde benim için hafif bir keşif tayyaresi bu- lundurması lâzım. Bunu, her ne kadar zahmetse, sen kendisine söyleyiver. Zaten adamcağıza bu raporumdakinin yarısımı göstersen sevinçten çıldırır, varını yokunu vermeye kalkar.,, dedi. Mutadından fazla söz söyle- miş olan Steele yerinden kalktı ve odadan çıktı. Yorğunluktan, uykusuzluktan ayakta — durmiya takatı kalmamıştı. Fakat o gece yapacağı uzun gece uçuşuna ve hayatırıa belki de en tehlikell sergüzeştine atılmazdan evvel altı yedi saattan fazla istirahat etme- meğe karar vermişti., -H— Yegeninin dükkânı üzerindeki odasına avdet — etmezden evvel <sefarethanenin kapısında — biraz durup kapıcı ile konuşmuıya baş- ladı. İçeride fFazla kalmış ok 'ması kapıcının — belki de nazarı dikkatini celbetmiş olabilirdi. ” Onun İçin söz arasında, içeri- de birdenbire Üzerine fenalık geldiğini, Mister Norto'nun onu ayılttığını, çok rahatsız olduğu için o akşam için kendisine iş vermediklerini ve gidip yatacağını söyledi. Zaten Steele'in — yorgun ve takatsız hali bu sözlerini tamamile teyit ettiği için, kapıcı bunları gayet tabil buldu ve ona arka- daşcar — “Geçmiş olsun,, diyerek yol 'verdi. Diğer taraftan — Laurence de ihmal etmiş olduğu misafirlerini aramıya koşmuştu. Sabahleyin Fransız sefaretha- nesine — gitmek muvzubahs değildi. Onun için Sir Geoffrey genç kadınlara öğle — yemeğinl kendisile beraber yemelerini tek- lif etmişti. Sefirin husust dairesi birbirine açılan ve — taraçaya nazır dört odadan ibaretti. ve yemeklerini ekseriya burada yal- nız baş na yerdi. Birdenbire Fransız sefaretha- nesine gitlmek mecburiyeti bhasıl olunca genç kadınlardan mazeret dilemiş ve kendi yerine Lavren- cenin onlara sofrada — refakat edeceğini söyliyerek çıkıp gitmişti. Şimdi yemek zamanı geçmek üzere olduğu halde, sabahtanberi yakitlerini boşu boşuna bekle- mekle geçirmiş olan İki genç kadın sefirin odasında yapayalnız oturmakta idiler. Laurence kapıyı vurarak içe- riye girdi: — Si beklettim. Son derece müteessilim fakat Herr Mü'ler beni tahmin etliğimden fazla alıkoydu.. Maamaf.h şimdi herşeyi yoluna koydum. Eu ” meseleden, bilha.sa Müllerin ismini zikrede- rek hiç bir kimseye —bahs etmezsesiz bir daha sizi bu iş için — rahatsız — etmiyeceklerine eminim, ,, Perdita: —" Gelmeyince, epey merak ettik ,, dedi. Caresse he- men ilâve etti: —" Fakat bir — saattenberi hizmetçilerden bi- rile başbaşa gö- rüştüğünüzü öğ- rendikten sonra merakımız — zail oldu.,, —“Çok mü- teessifim. Fakat onunla — görüşe- cek müstacel bir şey vardı da... ,, — * Mazeret beyan etme, zaten evvelce de gör- dün... Böyle şeylere alışkın değilsin.,, — “Pekiöyle olsun. Fakat işte artık geldim ?/%' yal.,, Beni af- “Zy> fetmiye gayret* / / z ediniz... Bundan — (/ $ sonra emin olu- ğğ nuz bütün vaktim —© | &izindir.,, Caresse kah- kaha ile gülmiye başladı: — *" O kadar acele acele ve düşünmeden vaitler yapma azizim, demindenberi Mister Cunningham fıldır filder. seni arıyor. Hem de Biki. .e Cunninghamı her neye teşbih edecekse söyliyemedi, çünkü Le- varence çoktan odâdan - fırlayıp çıkmıştı. Mamafih sözünü değiş- tirereki « — “Düşünüyorum.. Ingiltoreye dönsek daha iyi etmiş oluruz galiba.. ,, dedi. Gııı'ç kadınlar Lavrenin sofra hizmetçisine dönerek: Pau'l şimdi git. Mister Harveye söyle sefir gelir gelmez derhal bana haber göndersin! dediğini işittiler, Lauwrence merdivenleri dörder dörder inerek şifre memurunun odasına girdi: — * Şifreden bir mana çıka- rabildin inşallah.. ,, dedi. Cunniotgham önündeki kâğıttan başını kaldırdı: — “Şifreyi tamamile hallettim. Fakat manasına gelince, ben bir şeyler anlayamadım. Ya kabaca bir lâtife, yahut ta delice bir komünist suikasti.. ,, (Arkası — var ) Havacılık Kaygumuz Ve Bazı Bulgar - Densizliği heyecanlı haberler yıîoılııîu mahut Kambana gazetesi, güya Paristen almış olduğu bir de te- graf neşrediyor : * Tüörkiye hükümetinin, hava donanmasını takviye etmek husu- sunda verdiği karar ve girişt ği hareket, yabancı memleketleri ve askeri mahafili son derece meşğul ediyor. Türkiyenin daha (500) harp tayyaresi satın almak istemesi, lngiliz diplomatlarının canını çok sıkmış'ır. Siyasi — mahfellerden sızan mütalealara göre, Türkiye- n'n bu hararetli hazırlığı, Boğaz- ları tahkim — etmek hususundaki kararını kolayca tatbik etmek içindir.,, Kambana gazetesi, bu haberi yazdıklan sonra, bilmem nereden aldığı bir falcıık ilhamile şunu da i âve edi; or: “Türkiye, yakında Gelibolu yarımadas'le Trakyada bazı ha- rekât yapacaklır.,, Kambana gazetesi son o'arak diyar ki: * Türk'ye hükümeti Haziran ayı içi de Fransadan (35) tayyare getirtecektir. ,, Slovo gazetesi de * Boğarlar ve Bulgaristanın silâhlanması ,, başlıklı bir makalede şu satırları yazıyor: “ Birkaç yüz torpil, birkaç ağır top bataryası, denizaltı ge- milerine karşı çelik ağlar, Mar- mara denizindea birkaç torpido filosu... Bünlar- Boğazların masır viyetini temin edebilir. Ve bu vesait sulh zamanında Boğazlar- dan çok uzak bir yerde ve me- şelâ Sivastopolda depo edilebilir. Arkasında Rusya bulunan Tür- kiye hükümeti, — Bulgar'stanın silâhlanması mevzuu ortaya atı- hnca, bunu fırsat bildi ve kendi- sinin de Boğazları tahkim etmek hususunda hak kazandığını ileri | sürdü.,, Fakat gariptir ki bu gazete Türkiyenin Foğazlırı tahkim hu- susundaki iddiasını haklı bulma- dığın! söylediği halda: Boğazlar ne kadar tahkim edi- lirse edilsin bu, Bulgaristanı alâ- kadar etmez,, diyerek yaman bir tezada düşüyor. — * »Dr. ibrahim Zati Belediye karşısında Piyertati caddesinde No. II! Hergün öğledean sonra hastalarısı kabul eder. ; Tröstlerle Mücadele Edigyoruz Petrol, Mazot - Benzin Anlaşması ( Baştarafı 1 inci yüzde ) sosyeteler arasında yapılan yeni bir anlaşma sonucunda Benzin Marot ve Petrol kullananlar daha sıkı bağlarla kıs kıvrak bağlan- muştır. Bu işin çevresinden bana en doğru malümatı yalnız Izmir şehri içinde 67 otobüs işleten olobüs- çüler verdiler. Otobüsçüler birli- | ğine gittizim zaman birlik idare grubu — içtima halinde bulunu- yordu. Dinlediklerimi şöyle kısalta- bilirim : — Romanyadaki bir kuyu ha- riç olmak üzere dünyadaki bütün Petrol kuyuları bu tröste dahil- dir. Istanbul merkezi, Türkiyede faaliyet gösteren tröste nâzımlık ediyor. Izmirde otobüs, kamyon ve otomobillerin aylık benzin sarfiyatı 225.000 şişedr. Beş litrelik bir şişe Izmirde (125) kuruşa, bir teneke de 455 kuruşa satılıyor. Tröste dahil bulunan sosyete- ler Standard oyl, Şel, Neft San- dikat ve Romanyadır. Birleşik sosyeteler — yalnız fiat Üzerinde değil; aynl zamanda satış hacmli lÜzerinde de anlaşmışlardır. Her sosyetenin İzmir mıntakasında ay- hk sarfiyatı hudutlandırılmıştır. Ay dolmadan önce — bu sosyete şubelerinden birisi kendisine ay- rılan payı tüketirse diğer sosyete- lerin benzin ve petrollarını satmak mecburiyetindedir. Meselâ Neft Sandikat sosyetesi bu ay dolma- dan kendi satış hissesini tükeltiği için Şel mühürlü benzin şişeleri Üzerine satış yapmaktadır. Izmirde benzinle işleyen vası- talara benzinin tenekesi 455 ku- roşa — verildiği halde — Izmirde teslim, nakil masrafları ve bütün vergi ve rusumlar da dahil serma- yesi (262) kuruştur. Yapılan kâr fazlası çok açıktır. ve meydan- dadır. Otobüsçülerle kamyon işleten- lere taenekede (5) kuruş fedakâr- lıktan çekinen birleşik sosyete- ler İzmir Belediyesine tenekesi (372) kuruşa benzin taahhüt etmişlerdir. Şu halde ortada elle tutula- cak, gözle görülecek kadar bariz bir ihtikâr vardır. Ancak bütün araştırmalara rağmen bu İhtikâr resmi — şekilde tesbit — ediimiş değildir. Sebebi: — Memleketimizde — kazanç bakımından ihtikârı hudutlandı- ran bir kznun olmayışıdır. , 262 kuruşluk bir mal 455 kuruşa satılırken bunun ne kada- rının meşra kâr, ne kadarının ihtikâr olduğu belli değildir. Bu- nun anlaşılması ancak bir kanunla mümkün olacaktır. Sonra., Izmirdeki benzin kuk lanan — vasıtaların benz'n - satın alacakları müesseseler ayrılmıştır. Her vasıta iht'yacım imza vermek suretile hudutlandırmıya mecbur- dur. Faraza İzmire gelen yabancı bir nakil vasıtası benzin tedariki için şişe başma en az beş kuruş fazla vermek mecburiyetindedir. Aksi takdirde benzin temin ede- mez, açıkta kalır, Yakın zamanlara kadar İzmir- de benzinin şişesi 110 kuruştu.. Anlaşılamıyan bir sebepten 117,5 kuruşa çıkarıldı. Standard Oyl kumpanyası direktörü Bay Dreck Istanbula bir seyahat yaptı. İzmire dönüşünde benzin fiatı 125 kuruş oldu.. sebebi: Onu kimse bilmiyor. Benzin satan şubeler: — Bizim haberimiz yok.. böy- le münasip görülmüş, diyorlar. * Anlaşılıyorki “ Benzla - mazot- petrol,, birleşik satışları açık bir “ tröst,, halinde idare ediliyor. Bu işin başı çok dağnıktır. Esaslı bir araştırmaya ve halli için de bilğisinden ziyade neşteri kuvvetli bir operatöre lüzum var- dır. Hükümet bu İşe parmak ba- sarsa birleşik sosyeteler saltanati derhal çöküverecektir. Adnan Bilget —. vermeyi Iranda Kıyatet Meselesi Iran Şabı Rıza Pehlevi Haz- retleri Atatürkün eserini takip ederek — İranı Garplılaştırmıya karar vermiş ve bu işe de evvelâ kadınların peçelerini kaldırmakla başlamıştır. Diğerlerine örnek olmak için Şahın biri on sekiz ve diğeri de on yedi yaşında olan Şah Diht Mah Düht ismindeki ikl büyük kızları peçelerini çıkarmışlardır. Bu genç Prensesler ata bi meye gayet — meraklıdırlar ve hergün, binici kıyafetinde Tahrzn sokaklarında, at Üstünde gezin- mektedirler. Prenses Şah Düht otomobil kullanmıya da meraklıdır. Hâtta geçenlerde içinde — annesile kız kardeşlerinin de — bulunduğu bir otomobili idare ederken büyük kilere hiçbir şey olmamıştır. bir kamyonla çarpışmıştır. Oto- mobil parçalanmış fakat içinder eeet p 500 Liralık Müsabakamız Okuyucularımız arasında açtığı- miz (500) Jliralık —müsabaka bitti ve bu müsabakaya — ait (30) uncu —son kuponu — neş* rettik. İstanbulda ve dışarıda bu- lunan — okuyucularımızın (7) He- zirana — kadar — vakitleri vardır. O zamana kadar bize neşret- tiğimiz şartlar dahilinde cevap- larını — göndermelidirler. Zarfların üzerine “müsabaka memurluğuna, kaydı konacaktır. (7) Hazirandan sonra gelecok cevaplar kale alın- mayacak ve netice (12) Haziranda Vân edilecektir. 8/6/935 tarihlade Boru paftası ve maşon 15/6/935 — » Maltepe istasyonu tesisatı Resmi tatil günlerinin değişmesi husebile yukarıdaki eksiltme- lerin müteakip pazortesi günleri aymı saatlerde icra edileceği alâkadarlara malüm olmak üzere ' bildirilir. “3049,,