2 Haziran 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

2 Haziran 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

İzmirin Şansı Ve Talihsizliği Bir Gazeteye Yapılan Mua- mele Ve Yaz Eğlenceleri izmir, ( Hususi ) — İzmirin başlıca talihsizliklerinden — İkisi İzmir — kordonunun yüzkarası olan atlı tramvaylarla, bütün gar- bi Anadolu müstahellini her yıl yüzbinlerce lira —zarara sokan |kükürt ve göztaşı derdidir. Kordon tramvayları — kalktı... Kalktı amma Alsancak sem- tinde oturan binlerce yolcunun taşıma vasıtası ihtiyacı da kötü bir müjdeci gibi — sırıttı, kaldı. Otobüsler, bütün hüsnüniyetlere rağmen çok defa halkın ihtiyaç- Jarına cevap veremiyorlar. Sonra, kükürt ve göztaşı işi de tam beş yıldanberi halledilemedi. Her yıl mayıs ayı girdiği xa- man bağ mıntalarından İlbaylığa kükürt ve göztaşı ihtiyacı çevre- sinde telgraflar geliyor. Birkaç tüccar birleşerek kükürt ve göz- taşını ikl misli fiatla satıyorlar. İzmirdeki ihtikâr komisyonu, elde ihtikâr kaydını hudutlandı- “yan bir kanun olmadığı için bu- na bir türlü Ihtikârdır, diyemiyor. Kamisyon; “ ihtikâr var,, dese bile mahkeme, geçen yıl olduğu gibi muhtekerl cezalandıracak bir şekli bulamıyor. Yukarıdaki kımım İzmirin — ta- lihsiz olduğu kısımdır. İzmirin hakikaten şanslı olduğu iş, ba- pudaki idare adamlarıdır. Bugün bir anket Aaçılsa ve denilse kil — Türkiyenin en faal, en ça- lışkan valisi hanğisidir? Izmirliler emindirler ki alına- cak cevap İzmir Valisi general Kâzım Diriğin lehine olacaktır. Izmir Valisi hakikaten çok çalı- şıyor. En imkânsız işleri eninde sonunda başarıyor. Ufak Bir Hâdisecik Izmirde çıkan “Anadolu gaze- tesi,, yazı direktörü — telefonda Türkofis Izmir şubesi direktörünü arıyor ve önemli bir Iktısadi me- sele hakkında malümatına müra- caat adiyor. Türkofis direktörü medense kızarak telefonu kapıyor. Bu gazete, yapılan hareketi anlamamazlıktan geliyor. Iş ehem- miyetlidir. Şakaya gelmez.. Yazı- lacak birkaç satırlık yazı memle« ket ticaretine zarar yapabllir. Tekrar telefonu — açıyor. ve gazetenin ricasını tekrarlıyor. Ofis direktörü bu defa gu sözlerle telefonu kapıyor: — “ Görlüşmek isterseniz bir adam gönderiniz! ,, Izmir gibi tcaret sahasında çok faal bir merkezde bir gaze- ten'n gösterdiği hassasiyete mu- kabil — Türkofis — mücasesesinin sağırlığı ve gazeteyo hoşa gitme- yen bir tavırla mukabele etmesi teessür uyandırmıştır, ayni mües- sese, bir iktısadi mesele çevre- sinde yazılan bir yazının yanlışlığı önünde: — Eize telefonla sorar, doğ- Tüsunu — yazabilirdiniz! — demişti. Gazete, Türkofis —müdüründen alacağı —malümatı bir ticaret işinde kullanacak değildi. Yine satın aldığı fiata, yani sermaye- Bini gazetenin okuyucularına arz- edecekti. Bir gazete, Türofis mü- essesesine neden bukadar uzak oluyor? Yaz Eğlenceleri İzmirde yaz eğlence'eri başladı. Halk Çöşme plâjlarına, Bozdağ SON POSTA Sıvaslılar Kendı Adlarına Bir Uçak Kı ızılcahamamda Artması İçin.. Istiyorlar Sıvas [Huıuı’l) — Giden pa- zartesi Sıvas göklerinde üç Türk uçağı uçtu. ve Sıvasın Gölçekler gölü denen yerine kondu. Bun- ların buraya konduğunu haber alan halk arabalar, faytonlarla buraya doğru akın attiler. Gece uçakçılar şerefine Gör« nek oteinde bir şulen verildi ve tertip edilen eğlence samimi bir hava içinde geçti. Şulende Tay- yare Cemiyeti Başkanı Hüsnü söz alarak demiştir ki: — Kahraman misafirlerimiz, milli varlığın ilk kaynağı olan Sıvasımıza hoş geldiniz, » Sıivasımızın iktısat sahasındaki vaziyeti hububata, hububat ta yalnız arpa ve buğdaya münha- srdır. İş böyle iken memlekete kıymetli ve verimli varlıklar temin eden Tayyare Cemiyetine Sıvasın verdiği meblâğ mikları 59 bin lira raddesindedir. Her memleket kendi adımı taşıyan bir uçağa kavuştuğu halde bizim memleket bundan — mahrumdur. — Bundan dolayı halk matem içindedir. Sıvas adında ve Sıvasın sema- sında —uçacak ilk — tayyarenin sevinci — Sıvaslıların — gönlünde maddi bir kuvvetin silemeyeceği bir kıskançlılıkla saklanacaktır. Bu söyleve ve dileğe — bava müşaviri — Bay Macit mukabele etmiş, ver — * Hakikaten Sıvas halkı kendi memleketine alt bir tayya- renin almmasına ve bunun görül- mesine pek ziyade heyecan ve bir alâka — gösteriyor. Bunu burada bizzat müşahede ettim. Bu sene ve kısa bir zamanda bu işin ba- Şarılmasına bütün kuvvet ve mev- cudiyetimle çalışacağıma söz ve- riyorum,, demiştir. Hava müşavirimizin söylediği bu sözler Sıvaslıları yıllardan berl kendi adlarının alacağı bir uçağı bekladikleri için tatlı bir ümide düşürmüştür. — Yakım — ramanda Sıvas adını taşıyacak uçağımız Sıvas göklerinde uzanıp gidecek- tir. — ğene e BK İ Sıvasta uçakçıların misafir edildikleri bina Bir Orman Yanıyor Kızılcahamam ( Hususi ) — Güvem nahiyesinin Hızırlar köyü civarındaki ormanlarda — yangın çıkmış, söndürülmesi için tedbirler alınmıştır. Yangın büyükçedir. Kızılcahamamda Bir Dinamit Kazası Kızılcahamam, ( Hususi ) — Yakakaya köyünden Muharrem Çeltikçi çayında balık avlarken atmak üzere hazırladığı dinamit elinde patlamış, Muharremin sağ elinin parmakları ıçmu,lıı. lsv. rede Halk Tüt ün İç- miye Teşvik | Edılıyor Bunun Sebebi Endüstriel Ihracattır. İzmir, ( Husust ) — lımırdılıl tötün ihracatı fırmalarına gelen haberlere göre, Isviçredeki tütün mamulâtı fabrikatörleri aralarında bir kooperatif teşkil etmişlerdir. Kooperatif halk arasında pro- paganda yaparak İsviçrede tütün içenlerin — saşısını — arttıracaktır. Tütün istihlâkinin artmasile İsviç- reliler memleket hesabına büyük faydalar Ümit ediyorlar. Halk fazlaca tütün — İstihlâk edecek, bu tütünlere mukabil Isviçreden tütün ihraç eden ülke- lere saat, makine ve İlokomotif ibraç edilecektir. Fabrikatörler Isviçrenin muh- telif bölgelerinde halka hitaben : — Şark tütününü satın alarak işsizlikle mücadele ediniz. Gibi reklâmlar yapmışlardır bu sayede laviçrede tütün sarfiyatı geçen yılın — bir buçuk misline çıkmıştır. İsviçre — fabrikatörleri — buna mukabil Türkiye, Yunanistan ve Bulgaristandan takas sistemile Eskişehirde Kızılay Haftası Eskişehirde yapılan türenden iki görünüş Eskişehir ( Husust ) — Kınmlay haftası dolayıslle burada parlak türen (merasim) yapılııştır. Bir de güzel ve canlı Kızılay tablosu ter- tip edilmiştir. Bütün mağazalar vitrinlerini Kızılay timsalleri İle sür lemişlerdir. Güzel bir Kızılay geçit türeni yapılmıştır. Subaylar yur- dunda da bir Kızılay gı:ıd tertip edilmiştir. sivrisine, Gulı:uk yaylasıns, Kozan çamlıklarına akın ediyor. Per- şembe günleri öğleden sonra şehir boşandığı gibi Cumartesi sabah- ları İzmire göç fazlalaşıyor. Ad. Bil. fazlaca şark tütünü ithal etmeye başlamışlardır. İzmirde iki firma, eski seneler tütün — stoklarından mühim bir kısmını takasla İsviçreye satmış- lardır. Bu tütünlerin mukabilinde endüstri mamulâtı alınacaktır. İzmirde Çekoslovakyaya Türk İhracatının Çekoslovakyadan Türkofis mer- Bir sosyete kezine - bildirild- ğine göre halen kuruluyor | 50 milyon çek ku- ronu kadar Çekoslovakya lehinde olan Türkiye - Çekoslovakya t- cari münasebatının muvazenesini temin İçin Türk mabsullerinin Çe- koslovakyaya sokulması ile uğra- şacak bir Sosyetenin kurulması düşünülmektedir.. Bu — sosyete bilhassa Türk madenleri Üüzerine çalışacaktır. * Aylardanberi bhazırlanan ara- ulusal ı_(ıeciim kon- &, esi Haziran a Tecim oda: l'ç;ndı Pıriıly: kongresi toplanacaktır. Kongrede dünya tecimini alâ- kadar eden birçok — meseleler görüşülecektir. Kongrenin arsıulu- sal ehemmiyeti İle mütenasip ola- cağı umulmaktadır. Kongrenin — Türkiye — ulusal komitesi başkanı Mithat Nemlinin Türkiye namına kongrede bulun- ması kararlaştırılmıştır. &; Amerika — şubesi çalışmaya başla- mıştır. — Amerika ile olan tecim mü- münasebetlerimizi Arsıulusal Türkofisin Muayeneden Kaçan 269 | arttırmak için büyük faydası olan Köylü Mahkemeye Verildi| Pu subenin adresini aşağıya koyu- İzmir (Hususi) — Izmirin mub- telif bölgelerinde sıtma mücade- lesine önemle devam edilmekte- dir. Ba hafta Karşıyakanın Örnek köyüne giden Sıtma Mücadele Heyeti, halkın ekserisinin kasden muayenelere gelmediğini görmüş ve ısrarla muayene olunmalarını kendilerine bildirmiştir. Örnek köyü halkından 269 kişi, —beyetin köyde — muayene işleri ile uğraştığını — bildikleri halde muayenelere gelmemiştir. Nbaylık Sıtma Mücadele Heyeti kasden muayeneye gelmeyen 269 kişiyi, aatma kanununun 18 İnci maddesi gereğince — haklarında kanuni takibat yapılmak Üzere Sulh mahkemesine vermiştir. Ad. Bil. Gaziantep At Koşuları Gaziantep (Husust) — Ilkba- har at — koşularının — birincisi yapılmıştır. Gerek sivil, gerek süel koşular pek güzel olmuş, yarışlarda 15 bin seyirci buülun- muştur. — Elde edilen — hasılatı inşaata sarfedilecektir. Gaziantep Çocuk Piyangosu Gaziantep (Hususi) — Çocuk esirgeme kurumunun tertip ettiği eşya piyangosu çekilmiş, birçok kişiler mükâfat ve — ikramiye almışlardır. Gemlikte Böcekçilik Gemlik ( Husust) — Ipek tohumları patlamaya başlamıştır. En iyi damızlık tohum ve tohum- luk böcek burada yetişmektedir. Iki yıl önce enstitü tarafından yapılan kışlakta yetiştirilen tohum- lar pek İyi sonuçlar vermiştir. Bundan evvel dutlarda hastalık yvardı. Fakat yapılan tedavi ile yoruz. Orası ile İş gören tecim ve Endüstri adamlarımız doğru- dan doğruya oraya yazarak işleri için danışıp sorguda bulunabi lirler: Türkoefla e'o Türki h Embasay 1606-23 d Strecet N. W. Washington D, C. U. S, A. » Dünya pamuk rekoltesi 1932- 33 mevsiminde ha- Hf bir gerileme kaydettikten sonra yeniden yükselmiş: tir. Aşağıda bulacağınız rakamlar dünyada pamuk yetiştiren başlıca BA memleketin son beş yıllık le- tihsalât yekünlerini göstermekte ve bu mukayeseyi yapmıya İmkân vermektedir: Dünya pa- muk rekol- * tesi Yıl Rekolte 1929-30 — 57.740.000 Kental 1930-31 — 56.300.000 — ,, 1931-32 — 59.640.000 — ,, 1932-33 — 52.220.000 — », 193334 — 57.860.000 Dünya pamuk ııtlhıılınde gö- rülen bu umumi seyr her memle- kette ayni şekilde görülmemekte- dir. Meselâ son yıl rekoltesi - bir yıl öncesine kıyasla beş milyon kental artmış olduğu halde Ame- rikada takip edilen zirai politika neticesinde — Istihsalât, — bilâkis, muntazam bir eksilme seyri göz- termektedir. Dünya İstibsalâtının yarısını — yetiştiren — Amerikanın 1931-1932 mevsimi — istihsalâtı 37.066.000 kental olduğu halde son iki mevsimindeki rekolteleri 28 milyon etrafında ve biribirine çok yakın bulunmaktadır. ea ren ee ramen n aai srNDEm a GeneLe” dut hastalığının da önü alınmıştır. Dut fidanları 15-20 paraya teder rik edildiği için yeniden 10 bine lerce dut fidazı dikilmiştir. Yak niz Gemlikte — 300 böcek — evi vardır,