3 Haziran 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

3 Haziran 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

A ŞA Bİ eml ne sin ——— 4 Sayfa Memleket Manzarası i Gerede - Yolunda Son Posta Bolu Geredede Köyler Parça Parça Divanlar halinde Ayrılmıştır Gerede (Hususi) — Geredede köyler divan divan (o ayrılmıştır. Her divan altı yedi parça köyden ibarettir. Bu ova Üzerinde Aktaş kurtlar divanı elli evli büyük bir köydür. Bu divan, Aktaş, Kurtlar ve Bozgümlüş adları verilen üç parça köye ayrılmıştır. Köyde mektep yoktur. Köylüler xiraatle meşguldür. Aktaş (divanı Kuru gölün bir saat ötesindedir. Bu çevrede kuru göl pek ün- lüdür. Vaktile göl olduğu söyle- nen burada şimdi geniş bir çayır vardır. Yol üzerinde iki han hanın avlusunda büyük kavak ağaçlarile örtülü bir yer ve bol buz gibi Iyi suyu akan bir pınar vardır. Pınarın üzerinde bir kitabe varsa da kismen kırılmış oldu- ğundan taşın Ozeri okunamamıştır. Kurugölü geçtikten sonra yol üzerinde Çömlekçiler köyü gelir bu köy çok güzel bir köydür. Köy iki yönü büyük iki gölle çevrili küçük bir tekeciğin Üze- rindedir. Gölün yol Üzerindeki kısmı bir az aşağıda tek gözlü bir su değirmeni çevirir değir- menden kalan sularlada aşa ğıda köylüler çanak, çömlek, desti ve sair toprak işleri yaparlar. Bu köyde aynı zamanda şimşir ağacından tahta kaşık ve tarak yapılır. Gerede deniz yüzünden bin yüz metre yüksektedir. Şehrin Üstün de Ramazan dede adı verilen büyük bir çamlık vardır, belediye burayı imar etmiş kahve, havuz otel yaptırmıştır. Gerede beledi- yesi şehirlerimize örnek olacak bir haldedir. Yollar muntazam, hanlar ve oteller temizdir. Burası mektep itibarile de zengindir. Gerede bu çevredeki en yük- sek bir nokta olduğundan bura dan artık hep aşağı inmek var- dır. Yolda ilk göze çarpan “Cefa,, gölü ve Reşadiye nahiyesidir. Burası bundan iki yıl evveliğe gelinciye 'kadar köy idi. Şimdi vahiye olmuşlur; iü Otomobille Gerededen Reşa- diye yarım saat, Reşadiyeden Bolu bir buçuk saat çekiyor. BUTÜN ÜLKEYİ : HERGÜN DOLAŞAMAZSINIZ FAKAT ENLİ Son Posta BİR. İLAN Bürün Ukeyi HER GÜN DOLAŞIR SON POSTA Alanyada Bu Yıl Pirinç Ekilecek Bir Zengin Kanal Açtırdı Alanya (Hususi) — Alanyada pirinç zer'iyatına bu sene ehem- miyet verild. İlk teşebbüste Manavgat Alanya hududu olan (Alara) çayından su ayırarak on beş kilometre tulünde bir kanal yapıldı. Bu kanaldan gelecek olan su on bin dönüm areziyi sulayacak ve civarda bulunan altı köy halkı bu sudan İstifade ederek pirinç ekeceklerdir, Bu kanalı yaptiran Alanya zenginlerinden. Şevki (o Azaktır. nanaldan istifade edecek köyler de Karak: Odaönü, Yalçıdibi, Boztepe, Viransınır, Çenger köy- leridir. Kanalın yapılması için Bay Şevki Azak yirmi bin lira sarfetmiştir. Her ne kadar kanak lar bitti ise de bu sene zer'iyat yapılamıyacak gelecek sene vâsi mikyasta pirinç zer'iyatı yapıla” caktır. Kanalın inşasında Yalçı dibi denilen mahalde alçı madeni, daha berisinde de zengin kömür madenine tesadüf edildi. Bunlardan da istifade imkânları düşünül mektedir. Gelecek sene bütün Alanya kazasının pirinç ihtiyacı temin edildikten sonra harice satış bile yapılacaktır. Esasen fakir olan bu altı köyün halkı Bay Şevkinin bu hayırlı işine çok sevinmişlerdir. Yalnız geçen gün müessif bir hâdise oldu. Kanalın (oObataklık bir yerini temizlemek için yedi sekiz amele çalışıyormuş, ansızın toprak yarı yıkılmış, bu amelelerden Alaralı Mehmet oğlu Hüseyin toprak altında kalmış arkadaşları tara- fından kurtarılmış İsede vücu- dunun muhtelif mahalleri ezildi- ğinden aldığı yaralanu tesirile ölmüştür. Bu zavallı amele kana hn kurbanı olmuştur. Alanyanın bir görünüşü Anadoluda Çiftçi Yağmur Bekliyor, Çorumda Yıl- dırım Çorum, (Hususi) — — —Borada 1 çok gid da kuraklık tehlikesi başgöster- miş, uzun zamandanberi yağmur yağmaması Üzerine halk endişeye düşmüş ve eskiden kalma bir inanışla bir eşeği süsleyerek, ellerini aşağı doğru açarak yağ- mur duasına çıkmışlardı. Duadan sonra hava birdenbire bulutlanmış gök gürlemeye bap lamış, herkes yağmur yağmasını beklerken Çorumun ortasına yıl dırım düşmüştür. Bu düşüşte insanca bir zaylat olmamış, yalmz Bayburt muha- cirlerinden hamal bir az zedelenmiştir. Yıldırım evin bacasından gir- miş, çanak, çömlek parça'adıktan sonra alt katta genişce bir çu- kur açarak kaybolmuştur. * Karaman (Hususi) — Sıcaklar Tokatta Kaçakçılarla Mücadele Tokaiin yakalanan kaçakçılar Tokat, (Hususi) — Almus na hiyesinin Muhat köyünden Ahmet oğlu Hüseyin ile arkadaşı Zaralı Kürt Alinin evlerinde Arama yapılmış, 301 kilo kıyılmış, 12 denkte 527 kilo da yaprak ka- çak tütün, havan ve saire bulun- muştur. Tütünlerle © havanlar müsadere edilmiş, kaçakçılar mu- hakeme edilmek Üzere Sivasa gönderilmiştir. Cincife köyünden Papak Mustafanın evi de arağ- mış, orada da bir havanla 30 kilo tötün O bulunmuştar. Ayni köyde dere içinde de iki havân bulunmuş, fakat kime alt olduğu öğrenilememiştir. Megelli köyünde bir derede 8 kilo rakı ile bir kazan, 10 kilo kıyılmış tütün, Erbaanın meydan gi ge rek biri rl de bir an ve z ulunmuştur. Bunları defe içine kimle be raktığı malâm m değildir. y Mardinde Kiraz Bolluğu Mardin, ( Hususi) — Bu yıl burada kiraz mahsulü pek çoktur. Kilosu yödi kuruşa satılmakta ve yi Diyarıbekire sevkedilmek- Nözımın evi | | Düştü çok şiddetlenmiştir. Yağmur yağ- maması halkı endişeye düşürmüş- tür. Kuraklık tehlikesinin baş- gösterdiği (o sanılmakta, çiftçiler sabırsızlıkla yağmur beklemekte- dirler, * Kütahya ( Hususi ) — Bu yıl mevsim başlarında çok iyi giden havalar rençbere büyük bir ümit vermiş, bütün tarlalar ekilmiş ve köylü büyük bir bereket ummuştu. Fakat baharda havaların birden- bire sıcaklamasi, yağmurun kesik mesi köylüyü sukutuhayale uğrat- mıştır. Şimdi bu havalide kuraklık vardır ve köylünün eli böğründe kalmıştır, * Konya, ( Hasvsi ) — Bu yıl biraz daha çok akmakta bulunan Meram çayının suyu bugünlerde azalmıya başlamıştır. Bundan ötü- rü elektrik şirketi de sıkıntı çek- mektedir. Suyun bir kısmı mevsim dolayisile azaldığı gibi diğer bir kısmını da yukandaki köylüler kullanmakta ve tarlalarını sula- maktadırlar. Tarsus, (Hususi) — Uzun za- mandenberi yağmurların kesilmiş olması pamuk mahsulünün yetiş- mesi Üzerinde tesir o yapmıştır. Çiftçiler yağmur bekler beklemektedirler. Kü ütahyada Aslan Apa Köylerine Telefon Yapıldı Kütahya, ( Hususi) — Aslan nahiyesine bağlı 39 parça köy telefonla biribirlerine ve nahiye merkezine bağlanmıştır. Ayrıca nahiye santralından istifade edi lerek şebir telefonu ile de irtibat elde edilmiş, köylüler büyük bir kolaylığa kavuşmuşlardır. Balıkesir Ve Eskişehirden Ku- tahya Çamlıcasına Gezinti Treni Kütahya, (Hususi) — Burada Çamlıca denilen ve şehre 9 kilo- metre mesafede bulunan 3 tepe e kurulu çamlık mesire bu yil çok fazla rağbet bulmuşlur, bu çamlıkta bir dere ve suyu gayet güzel olan iki pinar vardır. evlet demiryolları bu çam- hğa biri Balıkesir, diğeri Eski şehirden iki tenezzüh treni tertip etmiştir, bujtrenlerle çamlığa geliş ve gidiş pek ucuzdur. Haziran 3 Dünya İktisat Haberi»ri Tunus Şarapçılığı Tunus şarapçılığı ihracat için | mahreç aramak- lee rr tadır. o Tunusun yer re on ofisi ile şarap ofisi müştereken bu işi başarmağa çalışiyorlar. Tunuslular şarapları İçin bilhassa Cenubi Amerikada müşteri bula- caklarını ümit etmektedirler. Diğer taraftan, Tunus hükü- meti, bir şarap buhranı İle karşılaşmak (tehlikesine (karşı koymak İçin yenı bağ ekimini yasak etmiştir. Bu yoldaki kanır na göre yeni bağ ekilemiyeceği gibi eskiler de büyütülemiyecektir, * Dünyadaki yumurta ihraç zor- luklarına rağmen Danimarkanın dı- şarıya yumurta satışı bu yıl ge çen yıldan çoktur. 1934 yılı ilk üç ayında bu memleketin ihracatı 288,960,000 adet iken bu miktar 1935 yılının ilk üç ayında 299,260,000 adede çıkmıştır. Bu artışta bilhassa Almanyanın tesiri büyüktür. Bu memleket geçen yılın ilk üç ayında Danimarkadan yalnız 68,980,000 adet yumurta almışken bu yıl alışını 88,440,000 taneye yükseltmiştir. İsviçrenin de alışlarında bir çoğalma vardır. Buna mukabil Ispanya ile Ingik tere bu yıl Danimarkadan geçen yıla bakarak daha az yumurta satın almışlardır. * Belgrattan yazıyorlar: Almanya İn Sy ypden ir ve daha ev- ŞER safe Kiya yıllara ait gar tütünlerden 1 mil- yon 200 bin kilo satın almıştır. Takas esasına dayalı olan bu alışın iki milyon mark kadar tutacağı ve bu tütünlerin Alman- yada manipüle edileceği söylen mektedir. Afyon Hattında Bir Sürveyan Başına Taş Düşerek Öldü Afyon ( Hususi) — Afyon - Aptalya demiryolu ikinci kısımda Sürveyan olarak çalışmakta olan şehrimizin Anıstına mahallesinden Arzuman oğlu Abdullah işbaşında kafasına düşen bir taştan ağırca yaralanmış ve hastaneye getirilir iken yolda ölmüştür, ” Yugoslavya İSTANBUL Gazelemitde | çıkan ve resimlerin bütün h wahfuz ve çek rim sitüe | ABONE Fi, FİATLARI. ! emek 58 peşindir. Adres 25 kurüştur. Gelen b geri verilme 4 lânlerdan mes'uliyet alınmaz. ; Cevap için mektuplara 10 kuruşluk * > yal Ülkvesi lâsıandır. » Posta kutusu: 741 İstanbul Telgraf 1Sonposta Telefon :20203