11 Haziran 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 11

11 Haziran 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 11

SON POSTA SA A LA FONYL GUO SĞ Sayfa 11 » Her hakkı mahluzdur. Yazan; Ziye Şakir OSMANLI SALTANATI GÖCERKEN| ». (Mütaröke devrinin tarihi ) Na, 5S1 126/36 Vilson Prensipleri Cemiyetinin Prog- ramı Da Şayanı Dikkatti Bu cemiyetin müessisleri, muhtelif Türkçe gazetölerin sahip ve mu- barrirlerile mütefekkir — geçinen bazı zevattan mürekkepti. Bu zevat da memleketin halâs ve telâmet çarelerini; ancak Vilson pronsiplerine uygun harekete, ve bilhassa Amerika — hükümetinin Müzaheretini temin — eylemekte Arıyorlar, göyle bir programla ortaya atılıyorlardı: 1 — Memleketin, (Akvam ce- miyeti) nde müsav! bukuku halz bir uzuv, ve beynelmilel mücade- lede bellibaşlı bir âmil olabilmesi için; Ihtisaskâr bir hükümet ma- kinesine mazhar olması, kendi İhtiyacına göre metin ve salim bir surette inkişaf edebilmesi. 2 — Bütün ahalinin Osmanlı Yatandaşı — sifatile —memleketin hayatma Iştirak hususunda müsa- *i hukuk ve vezaife mazhar ob- tMması ve İstirahat, itimat ve saa- detlerinin temin edilmesini kâmll bulunacak şerait ihdası. 3 — Efkârıumumiyesinin bir kumında, hakkımızda ademliti- Mat ve sul teveccüh bulunan ih- tilâf devletlerile Amerikaya itimat llkası 4 — Haricen siyasi ve iktısadi iatiklâlimizin teminil Ecnebi ser« Mayesinin memlekete, siyasi de- ğil Iktısadi bir esas Üzerine gir- Mesi, iktısadi — menatıkı nüfuz mahal kalmaması ve Umuru — dahiliyemize — müdahale İtiyatlarına karşı kavi bir sed Yücude getirilmesi, Az çok çetrefil bir tarzda Yazılmış olan şu maddeler, basit temennilerden İbaretti. Fakat şu #on beşinci madde, birdenbire Yaziyete bir garabet vermekte idi. $ — Hariçten, izzetinefsimizi torihadar edecek merakibe ve Yesayet teklifleri serdine mahal bırakmaksazın, sirf kem- di ihtiyaçlarımız ve — arzularımız hoktainazarından — haysiyetimize Muvafık ve — itilâf devletleri ile Amerika için şayanı kabul bir millt Programla ortaya çıkmak ihtiyacı... Müstakil ve asri bir millet sıfatile İdamei mevcudiyet etmemiz için temini mutlaka icap eden bu nok- tayşı cami bir tarzıtesviye bulmak Maksadile,ve Avrupada bugün mev- tut vaziyetiamumiyeyi gözönünde bulundurmak — suretile, — muhtelif Paabatıidarede esanlı salahat icra ttmek Üzere ( memleketimize mu- #yyen blr zaman için Amerikalı Mnütehasmıslardan mürekkep heyetl islahiyeler celbi ) ve bu noktaina- Zarnın, (sulh müzakoeratından evvel Amerikaya ve Avrupa devletlerina hnıı) muvafık görülmüştür. Şu maddede başlıca İki nokta Röze çarpıyordu. Biri, (memlekete, ,Buayyen bir zaman için Amerikalı Mütehassıslardan mürekkep heyet Celbi ) 1di. Filhakika, İdarelerinde toksanlık ve teşevvüş görülen bükümetler, başka devlet ve Milletin mütehassıslarından mü- Tekkep heyetler celbedebilirlerdi. Fakat — muhtelif şuabatı idareyi Tinhasıran Amerikalılara teslim #tmek; ( evvelâ, diğer devletlerin hnllllulıııı]ıı'zıııııı celbeylemek ve Sonra da — doğrudan — doğruya rikanın tesir ve nüfuzu altına T Dahiliye mazırı Mehmet Ali girmek) demekti. Ikinel nokta da bu arzunun (sulh müzakeratından evrel Amerikaya ve Avrupa dev- letlerine İsmal ) meselesi İdi. Cemiyet acaba bu fikirle, ne gibi bir gaye istihdaf etmektey- di.. Osmanlı hükümetinin asır- lardanberi sürüp gelen bati ve an'anevi İdaresine artık hitam ve- rilmek - istenildiğine Amerika ve Avrupa devletleri ikna edilecek, ve sulh masasında Osmanlı hükü- metinin lehine bir karar mı alına- bilecekti?.. Yine bu cemiyetin (Çıslahat) için kabul ettiği esaslar da bir hayli calibi dikkatti. Birindi madde — ( Hukuku saltanat) ve (meşrutiyet)I her türlü müdahaleden masun bulun- durmak İstiyordu, Z2inci madde — Her nevi im- tihaplarda (temsili nisbt) ve (ekal- liyetler) in hukukunu —muhafaza ediyordu. Ve aynı — ramanda, ( meclisi vükela ) dan, en küçük bütün (Osmanlı unsurları) mı Ida- veye İştirak ettiriyordu. 3 üncü madde — Nezaretlera vüsl salâhiyeti halz — biltabi A- merikalı — müşavirler tayinl. 4 üncü madde — Adliyede iıslehat.. 5 inci madde — Polle, jan- darma ve hapishanelerin 1mslahı. 6 ıncı madde — Her vilâyette vhsl salâhiyetli bir müfettişle, muhtelif sahalardaki mütehassu- lardan mürekkep birer ulahat heyeti. 7T — Vilâyetlerde (salâhiyettar bir idarel mnhalliye) ?!.. Bu maddeyi takip eden mad- deler, yine suya sabuna dokun- mayan şeylerden mürekkepti. Fa- kat bu yedinci madde, fevkalâde halzi ebemmiyetti. Daha hâlâ, (Osmanlı unsuru) denilen milletler artık yüzlerindeki maskeleri at- mışlar; kendi millt — varlıklarını muayyen noktalarda teksif ve tespit için feryada başlamışlardı. Ermeniler, Şark - vilâyetlerinden başlıyarak bir ucu Samsuna ve diğer ucu da, Cenup vilâyetleri- nin bududuna — dayanan koca kıt'ayı (Ermenistan) sahası telâk- ki ediyorlar, ve müstakil bir hükümet toşkil etmek İstiyorlardı. (Kürt) ler, biri (Kürtü taall ce- miyeti) diğeri de (Kürt taavtin cemiyeti) namile ikl cemiyet teş- kil etmişler; ve onlar da Istiklal fikri peşine düşmüşlerdi. Bu un-« surlarla meskün ve bu ihtiraslar- la çalkanan muhitlerde, bu (salâ- hiyettar idarel — mahalliye) ler, acaba ( Türk huzuru) na ne dere- eeye kadar huzur ve sükün ve- receklerdi?.. vazife ve memuriyetlere kadar (Arkası var ) Istanbul 7 inci İcra Memurluğundan : Emniyet Sandığına (700) lira mukabilinde birinci derecede ipotekli olup paraya çevrik measine karar — verllen ve tamamına (3500) lira kıymet — takdir edilen Istanbulda Samatya'da Hacıhüseyinağa mahallesinda Narlı- kapı sokağında eaki 72, 72 mükerrer yeni 49, 48 numaralarla mu- rakkam maabahçe ve müştemilât iki evin tamamı açık arttırmaya vezedilmiştir. Arttırma — peşindir. Arttırmaya — Iştüirâk edecek — müşterilerin kıymetl muhammenenin *& 7,5 nisbetinde pey akçesi veya milli bir bankanın teminat mektubunu hâmil olmaları icap eder. Müterakim vergi, tanzifat, tenviriye ve vakıf borçları borçluya aittir. Artlrma — şartnsmesi 25/6/935 tarihine — müsadf Salı günü dalrede mahalli mahsusuna talik edilecektir. Birinci arttır- ması 15/7/935 tarihine müsadif Pazartesi günü - dairemizde saat 14 ten 16 ya kadar İcra edilecek, birinci arttırmada bedel, kıy- meti mubammenenin *& 75 ini bulduğu takdirde üstte bıralaılır. Aksi takdirde son arttırmanın taahüdü baki kalmak Üzere arttırma on beş gün daha temdit edilerek 30/7/035 tarihine müsadif Salı günü saat 14 ten 16 ya kadar Dairede yapılacak ikinci artlırma neticesinde en çok arttıranın Üstünde bırakılacaktır. 2004 numaralı İcra ve iflâs kanununun 126 wmcı maddesine tevfi- kan hakları tapu sicillerile sabit olmıyan ipotekli alacaklarla diğer alâkadaranın ve irtifak hakkı sahiplerinin bu haklarını ve hususile faiz ve masarife dair olan iddialarımı ilân tarihinden itibaren 20 gün zarhada evrakı müsbitelerile birlikte Dairemize bildirmeleri lâzımdır. Aksi takdirde hakları tapu sicillerile sabit olmıyanlar satış bedelinin paylaşmasından hariç kalırlar. Müterakim vergi, tenviriye ve tanzifiyeden ibaret olan Belediye rusumu ve Vakıf icaresi bedeli müzayededen tenzil olunur. Daha fazla malümat almak isteyenlerin 934/3535 numaralı dosyada mevcut evrak ve mahallen haciz ve takdirikiymet raporunu görüp anlayacakları ilân olunur. — (3218) . Çin Ve Cehalet kın Cahil Kalması, Alfabenin Çok Çetrefil Olmasındanmış Nankindeki ünivorsite, gimdi çok heyecanlı milliyetperverler yetiştiriyor Lisaniyat Glimleri uzun araş- tırmalar neticesinde bazı millet- lerin ne sebepten cahil kaldıkla- rını ortaya çıkarmıya uğraşıyorlar. Bu arada dünyanın en kesif nüfusuna malik bulunan koca Çin ülkesinde (bugün okuyup yazma bilmeyen kara cahillerin — sayısi korkunç bir yekün — göstermek- tedir. Yapılan bir Istatistiğe göre bugün Çinde yaşıyan insanların tutarı 436 milyondur. Fakat buna mukabil bunlardan$ 200 milyonu okuyup —yazmaktan — tamamen mahrum kimselerdir. Geriye ka« lan 236 milyonun 3te birinin tahsil derecesi pek iptidaldi. İstatistiği yapan lisaniyat âlim- leri bu neticenin sebebini de uzun araştırmalardan sonra — bulmıya muvaffak — oldukları iddlasında- dırlar: Bu kara cahillik Çin alfabesi- nin binden fazla harfi ihtiva etmesinden ileri gelmekte Imiş !.. 1935 Senesinin Apollonu Yalnız güze lik müsabakası yapılmaz yal Ni- tekim — resimde gördüğünüz gibi | erkekler arasın yapılır. bu, yüz güzelliği için değil vücut İiçin yapılmıştır. Nasıl kadın güzelliği Venü- sün kine yaklaş- — tıkca kemal bul- muş sayılırsa bir — erkek — vücudu —— da — Apollonun — tenastibüne yak- — laşabildikçe mü- — tenasip addedür, - Parisye bu sene © yapılan bu mü- % sabaka da işte be C07 noktadan — icra edilmiş ve Rue iamli bu genç vücutca birinci erkak güzeli ilân olunmuştur. Juri beyetini maruf Ilân Edilen Adam 1935 Apollonu M. Rue 3At ressam Van Dongen, miralay Lögro, doktor Rüffiye ve yüzbaşı Klayö teşkil ediyordu, Akdağmadeninde |Merzifonda Kültür İşlerine Önem Verildi Akdağmadeni, (Hususi) — Bu- rada kültür içlerine çok önem ve- rilmektedir. Hasbek köyünde yeni beş sınıfli bir ilk okul yapılmıştır. Önümüzdeki ders yılına kadar tamamlanmamış bütün köy oku- laları tamamlanacaktır. Buyapı ları tamamlatmak için muallim'er bü- yük azat aylarında köylerinden Voleybol Maçı Merzifon (Hususi) — İlkmek« tepler arasında açılan voleybol müsabakasını — İstiklâl — mektebi talabeleri kazanmışlar ve ortaya koran şeref topunu almışlardır. ayrılmamayı — kararlaştırmışlardır. lik okullar ispektörü Osman Tur- gut köy Öğrelmenleri bir sraya topliyarak —mesleki konferanslar terlip etmiş ve bu hasbihaller çok faydalı olmuştur. S