11 Haziran 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 7

11 Haziran 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 7

AA LA LAĞ NŞ ŞA GN - Ç ÇD GA / ga L D, AA G A S L S 6 K GY O ça LA a. 29 ON ON FF üp.c A GD UD X SON POSTA Sıyfa T Ziraat Bilgisi (* Şeker Pancarı Böcü Ve Hastalıkları Heybeliadada Merzifon çiftçilerin- den Bay Nihat Oumalıyar Geçenlerde — Adapazarından Son Postaya yazılan bir. memle- ket haberinde oranın pancarla- finı İki böcünün zarara soktuğu bildiriliyordu. Bu kısa haberi be- tim gibi birçok çiftçilerin ilgin- lkle okuduğunu — öğreniyorum. İçlerinden adı yukarıda yazılı olan Boruyor: (Tomimekos ve Fasyetos adındaki bu Iki böcü nasıl şeydir? Çaresl nedir?) C — Ben daha o zaman bu isimleri araştırmış fakat böyle bir böcü adı bulamamışlım. Bu isim- lerde yeni bir şey türemiş olma- Sına ihtimal vererek bir defa da İzmir mücadele enstitüsüne soruş- turdum. Aldığım cevapta deni- İiyor ki : “— Bu isimlerde pancar böcüsü yoktur.,, Demek oluyor ki ya haber Yanlıştır. Yabut ta bildirilen isim- lerde bir yanlışlık vardır. Fakat adı geçen — enstitânün —uzman direktörü bu arada şeker pancarı Çiftçilerine gu öğüdü vermektedir: * — Pancar — çiftçisi — şeker fabrikalarının tarım iş yarlarının Öğütlerini dinlemelidirler. Bu ar- ılıdıılııı pancar çiftçislain dilek- lerinl ve bilgisizliklerini giderecek İlmi güçdedirler... Ayrıca pancar- ların böcü ve hastalıklarını öğre- nİp çarelerini bilmek isteyenler Eskişehir fabrikasına bir İlra gön- dererek (Şeker pancarı bhastalık- ları) adındaki kitabı istemelidirler. 164 sahife ve renkli Tesimlidir.,, Biz bu kitaptan ayrıca bahı- edeceğiz. Zambakların Kökü Neden Çürüyor? Boylerbeyinde Çamsakınm 8. 25 tun Y, soruyor: * Zambaklarımın kökleri top- Takta çürüyor, bunun çaresi nedir?,, | € — Bunu (bahçıvanbaşı Jna tordum. Verdiği cevabı olduğu gibi yazıyorum “ — Zambaklarınının — soğan- larının çürümesi mikrobik bir has» falıktan ileri — gelse — gerektir. Söyliyeceğimiz tedbirler bu has- talığı gidermek mümkündürr | — Hastalanmış zambakları töküp imkân varsa olduğu yerde Yakınız. Başka bir yere kaldırır- Sanız düşen parçacıklar hastalığı Yayabilir., 2 — Yeniden dikilecek çiçek Soğanlarının hastalıksız olmasına dikkat etmeli. daha iyisl bunları tkmezden önce iki yüzde bir n? - ünde formül mahlulünda yirı ika tutunuz. 3 — Farzla vemlilik hastalığı Arttırır. Onun İçin toprağı çok demli bulundurmayınız. 4 — İhtiyat bir tedbir olarak ı’lhceniıdı çiçekleri haç gibi olan Hebboy, hardal ve benzerlerini (Salibiye fasilesi nebatları) bulun- rmayınız. $ — Toprağınıza fosforlu ve Botaslı kimyevi gübre variniz. 6 — Eğer imkân varsa bah- Feüize bu hastalığa tutulan çiçek- İ üç dört sene ekmeyiniz. Eğer olmazsa bahçenin toprağımı Skim etmelidir. Masraflıca olan bu ilâçlama şöyle yapılır: —| Bahçenin her metre murabba Yerinde dört tane olmak üzere | “tuş santim . derinlikte delikler İsrail Oğullarını Süründüren Tarihi Müsahabe ——— Ve Değersiz Gibi Görünen Vak'a! Bu Da Bir Hisseli Kıssadır Tarihi fillmler, hayli rağbet görüyor. Nuhun gemisini seyre gidenler o gemiye girenlerden belki yüz kat ziyade idi. Uryanın Yuab'a gönderildiğini sinemada gö- rüpte heyecana gelen kadınlar ara-| Fini verdi vt bu sında onun karısından daha fazla gözyaşı dökenler vardı. Yualn:z bir nokta gözümden kaçmıyor. Tarihi filimlerdeki tarih özü de- kor güzelliği, artist hüneri ara- sında kayboluyor. Birçok seyir- ciler, tarih içinde gezindiklerini farketmiyorlar- ve hangi devrin hangi vak'asila karşılaştıklarını anlayamıyorlar. Söz gelimi Urya- nn Yuab'a gönderilmesi filmini görenler, bir aşk faclası seyret- miş olmakla kaldılar, o faclanın özünü sezemediler. Halbukl Davut ; Urya mese- lesl tarihin çok kıvrak Konula- Abşalomun mezüân rındandır. Tevrat hükümdarlık rubunu bu Kanu gerçekten çö- zel (tahlilij bir deyime baglamış- tır, enikonu didiklemiştir. Yalnız, bu eski kitap © vâkıayı nasıl anlatıyor. “ Bir akşamüstü Davut sarayın damı üzerinde geziniyordu, yakın bir evde Lir kadının yıkanmakta olduğunu gördü, Kadın çok güzeldi. Duvut hemen adam gönderdi, #orup araştırdı, onun ÜUrya adlı bir. zabitin karısı olduğunu öğrendi ve emredip kendi- sini saraya getirili, Kadın eve dön- düğü vakit Davuttan gebe idi. Koczsı seferde olduğu için bu durumdan üzüldü, Davuda haber yollsyıp yözüne bulaşan — kirl temizlemesini — intedi. Davut, ;kadının kocasımı yanında bulunduran kumandan — Yuab'a bir küğtt gönderdi, Uryamın Kudüre gönderilmesini emretti. Makvadı gün göçmeden karstının - gebel ci mal etmekti, Lâkin Uryo, silâh arka- daşlarının düşman karşımada dövüş- tükleri bir s'rada evine gidip şen bir gece geçirmeyi mertliğine yakıştır- açınız. Bu celiklerin herbirine on beş gram fcrmain adındaki sudan dökünüz. ve deliklerl kapatınız. | Formair burada — buğu hâline geçerek toprantaki hastalık âmli- lerini öldürür.,, Çiftçi © Zirunt kususundaki müşi Ellsrinle osanak. Gen: Fosta'nıa ( Çiliçi Dal siza ecvap verce. sile. madı, kar'sının ya- nina — uğramadı. Davut onu sarhoş ederek bu — mert düşünceden caydır- mak ve karısına muvaffak olamadı. Bul Üzerine kız- dı, kumandan Yu- ab'a bir biti yazdı, Uryanın en — tehli- keli yerde kullani- larak düşman tara- fından ö'dürülmesi. mo çalışılması em- bitiyi Uryanın elile göndermekten çekin medi. Kumandan, Hükümdarın dilâ- Hini yerine gatirdi, zavallı Uryayı bir hücum — sırasında yalaız — birakıtırdı, öldürttü ve Davu- da müjde gönderdi. Hükümdar, — İşle diği katmerli ein- ayetin sevlaci İçin. de Uryamın — karı- n nikâhladı. , Filimde — bu kıhe konunun bir kısmı gerçekten artistçe canlan- dırılyor. Lâkin ablâk bakımından Tevratın gözettiği incelik nedense unutuluyo. Tevrat bu hikâyeyi yazdıktan sonra soçlu hükümdarı cezalandırmayı da ututmamış ve onun bu günahkâr kadından do- ğan çocuğunu öldürtmüştür. Bu cezayı anlatan satırlarda hayli şiir wvardır. ve Davudun çektiği yürek acısı kuvvetli kelimelerle tasvir olunmuştur. Fl min eksikliği bu kadarla da kalmıyor, Tevratın gözetliği nekte artistlik kaygusu arasında büsbü- tün kayboluyor. Dediğimiz - gibi Tevratın bu vak'ayı kaydetmes'n- deki maksat, hükümdar ruhunda- ki ihtirasları göstermekten iba- rettir. Bu maksada ermk için ise © rubun birkaç çeşit hamlelerini göstermek gerekli. Tevrat bunu da Davudun oğlu Apşalumu ele alarak yapmıştır.. Davudun en büyük oğlu Emnun, başka bir anadan doğma kardeşi olan Apşa- lumun öz kız kardeşi Tamara sarkıntılık etmişti. Apşalum, vahşi bir taarruza kurban giden Ta- marın öcünü almasımı ve büyük suçu İşleyen Emnunu cezalandır- masımı Davutlan istedi. O, bir şey yapmadı ve vurdum duymazlığa geldi. Tevrat, burada İnce dayvranı- yor, çönkü Davudun suçlu oğluna bir şey demeye yüzü yoklu. Ür- yanın karıını ilkin baştan çıka- beesenesercirERsELeR AAA L AE e Anni ! — Gazetenin esas gazısila Bir sütunun l satırı bir (santim) sayıtır. 2-e Sayjasına göre bir santi. min ilân fiatı şunlardır: sayla | sayfa | sayla , sayfa 3 ı | 2 *. $ İyerler| sayla! 3-—'Bir santimde — vasali (8) kelime — vardır. 4—İnce ve kalım yazılar tatacakları yere — göre sanlimle ölçülür. Davut Oryayı gönderiyor ran, sonra da kocasını öldürerek nikâhlayan hükümdar, Aşk suç- larında hâkim veya hakem ola- mazdı, mahküm edeceği adam- lardan ağır sözler İşitebilirdi. Işte Tevrat, bu nekteye işaret etmek istiyor ve berbat edilmiş olan Tamarın öcünü Apşaluma aldırı- yor. Bu öç, Emnunun öldürülme- sile alınmıştır, yani bir kız kar- deşin namusu yüzünden iki kar- deş boğazlanmış ve biri katil | olup öbürü de işlediği suçum ce- zasım Ölerek çekmiştir. Görülüyor ya, Urya işi ile Abşalam hâüdisesi arasında gizli, fakat pek lojik bir ilginlik vardır. Hattâ Abşalumun biraz sonra babasını tahttan atmak için gi- rişliği teşebbüsler de hem bu Urya ve Tamar hâdiselerine bağlıdır. Bu genç prens, erkek kardeşin kız kardeşe sarkıntılık etmesine gözyuman bir babanın, namuslu bir zabit karısını ayartan ve onunla da kanmıyarak talihsiz kocayı öldürten hükümdarın halk yanında şerefsiz sayılacağımı dü- şünmüş ve öcünü tamamlamak için babasını tahttan indirmeye kalkışmıştı. Davudun ilk günlerde Kudüsten ağlaya ağlaya kaçmıya mecbur olması ve birçok kimse- lerin Abşaluma taraftarlık etmesi de ©o düşüncenin doğruluğunu güsterir. Fakat Uryayı Davudun emrile —öldürmüş olan Yuap, cinayet ortağını bu güç durumda da korudu, ordu Üzerindeki nüfa- zuau kullandı. Apşaumu yüzdü ve öldürdü. Filimde bu birbirine bağlı hâdiseler yoktur. O yüözden de Uryanın Yuaba gönderilmesi sade bir wak'a gibi beyaz perde de belirip sönüyor. Halbuki o hâdise, | Israil oğullarını bağınsızlıktan ayı- ran Babillerde stüründüren ve en sonunda darma dağın eden ahlâk bozukluğunun en göze çarpan izerlerinden biridir. Biz, beyaz perde de canlandırılan kara hikâ- yelerin en çok bu bakımdan anlaşılmasını di eyenlerdeniz. Her kissada bir hisse olmak gerek. M. T" Tan Hangi Mektebe Gireceksiniz ? İstanbul San'at Mektebi Mektep ayrı ayrı leyli meccani, neharl ve Ücretli olmak üzere muhtelif şekillerde talebe kayıt ve kabul eder. Istanbul mıntaka san'at mektebine ancak İstanbul, Kocaeli, Zonguldak, Samsun, Ordu vilâyetleri halkından olanlar | | leyli ve meccani alınırlar. Ücretli olarak leyli ve neharit — olarak girmek istiyenler için mıntakaya dahil ve yukarıda yanılı vilâyetler ahalisinden olmak şart değildir. Yeni alınacak talebe tahrirt bir müsabaka imlihanına — tâbi tutulurlar. Bu müsabaka imtihanı ilkmekteplerde olfunan türkçe, Fiyarziye, tarih ve coğrafya, yurd bilgisi ve resim derslerinden ya- ır. Mektebe Türk tabiiyetinde ulunmak — şartile 12 yaşımdan aşağı ve 16 yaşından yukarı ta- lebe alınmaz. İmtihana girmek istiyenlerin şu evrakları mektebe vermeleri İâzımdır: İlkmektek şehadetvamesi, aşı vetikası, (4 X 6) büyüklüğünde ince kâğıtlı (4)fotoğraf, bir istida, Istanbulda bulunanların bizzat, mıntaka dahilindekilerin - vilâyet- lerine baş vurmaları gereklir. Ayrıca — sıhhit — muayenede tamüseahha — çıkmak, İeyli ve neharilerin mutlaka Istanbulda bir veli göstermeleri lâzımdır. Ücretli girmek istiyenler (150) lira Ücrete tâbidirler. Mektepte tedrisat iki ihzari ve üçü mesleki olmak üzere (5) sene devam eder. Ameli olarak ta elektrikçilik, tesviyecilik, demirci- lik, sıhhi tesisat, marangozluk ve modelcilik gözterilir. Mektebe kabul edilecek tale- be demirbaş eşyadan herhangi birini kırdığı, kaybettiği takdirde tazmin karşılığı olarak mektep sandığına beş lira depozito parası vermiye mecbur olduğu — gibi, pergel takımı resim edevatı İçin takriben 8 lira vermesi de İcap eder. Kayıtların — başlangıcı — gaze- telerle ilân edilecektir. Mıntakaya dabil vilâyetler talebesinin müsa- baka imtihanları ( Istanbul müs- tesna) vilâyet merkezlerinde ma- arif müdürlüklerinde yapılacaktır. Sorgulara Cevaplarım Antalyada Okuyucularımızdan M, Cahide : — Dalma doğum senesi na- zarı dikkate alınır. Küleli askerl lisesi yani askeri liseler hakkında tarihii guokoııhıî; 9 Haziran bütün tafsilât bildirilmiştir. günkü yazımızı okuyunuz. Adapazarında A. Kerime: — Eğer elinizdeki şahadetna- me ortamektebe muadil bir şa- hadetname ise istediğiniz mekte- be girebilirsiniz ve aynl zamanda girerken de imtihanda muvaffak olmanız lâzımgelmektedir. Aydın Navınaa şubesinde M. Arif Tengere : — Yaşımız epeyce — büyük, sizin için göstereceğimiz hiçbir mektep yok gibi birşey.. Maamz- fih bir istida Ve vekâlete müra- caat kediniz, Zirsaat mektebine ancak 19 yaşında talebe aldıkları için, belki bir istisna yapılabilir, Diğer mektep'er hakkında pek yakında sütunlarımızda malümat bulacaksınız. Kütahya Zeryan maballesi 46 da Osman oğlu Süleymana : — Önümüzdeki günler içinde gazetemizde birçok mekteplerin kayıt ve kabul şartlarını yazaca- ğız. Bunları okur, fikir edinirsin'z. Bilâhare seçeceğiniz mektep hak- kında bize yeniden yarzınız. No — gea #it p