July 4, 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

July 4, 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

Acunda Yumurta Ticareti Dünya yumurta pıyasasında son yıllar içinde önemli değişik- likler olmuştur. Bu arada bir yandan yumurta fiatları duyulur derecede düşmüş, o bir yandan da yuümuürta Üreten ve ihraceden momleketler arasında bu Ürümün yetiştirme ve satışı görümünden bazı mühim ilerileyip gerilemeler kaydedilmiştir. Bu arada söz ge- limi Polonyanın hem Almanya ve hem de öteki parzarlara yu- murta itbalâti hayli azalmıştır. Hatta Almanya - Polonya ta- kas anlaşmasına ve Almanyaya takas yolile yumurta ihracına im- kân bulunmasına rağmen Polon- yamın yumurta ihracatı bugün bi« le azalmakta bulunüyor. Polonya yumurta ihracatımın gerilemesine en mühim sebep olarak Polonya yumurtalarının — yumurta üreten öteki ülkeler mahsulleri ile kalite görümünden rakabet edememesi ve bu suretle alıcı memleketlerin bugün yabancı yumurtalardan iz- tedikleri şartları yerine getireme- mesi gösterilmektedir. Avrupadaki ülkelerden bir de Macaristanın yumurta — ihracatı haylıca düşmüştür. Ancak şu fark- laki bu ülkenin yumurla ticare- tinin - azalması her şeyden evvel ahıcı memleketlerce tatbik edilen ekonomi siyasasından ileri gelmiş- tir. Macaristan 1934 de en büyük bölüm itibarile başda Almanya ve Âvusturya ya ihracat yapmış olduğu halde buralara ihracatı dahi önceki yıllara karşı aşağı bulunmuştur. Almanya ya ihracatı * 15 azalmıştır. Vaktile Avrupa- da yumurta üretme ve ticaretin- de en başda gelen Balkan mem- leketleri dahi dünya yumurta pi- yasasındaki önemlerinden — haylı getirmişlerdir. , Bunun sebebi dahi Balkanlar- da ve hatta Türkiye de yetiştiri- leh yumurtaların Âlmanya, İngil- tere gibi büyük alıcı ülkelerin aradıkları kalite ve ambalâj şart- larına başabaş karşı gelememesi- dir. Gerçekten Türkiye, Bulgarit- tan, Romanya ve Yugoslavya es- kiden çok daha büyük mikdarda Ihracat yaparlardı. Halbukt bu #lkeler bir yandan da son yillare daki ekonoml siyasaları çerçeve- sinde - pazatlarından - bir” çoğunu elden çıkarmışlardır. Söz gölimi Bülgaristan' bügün en başta olarak sırf ekonomi an- Taşması yardımile Almanyaya ih- racat yapmaktadır.Romanyanın da mevkil budur. Yugoslavya ise AL manya yumurta pazarını tamamen elden çıkarmış gibidir. Dünya pa- zarında belli başlı yumurta ihra- catçısı olarak bir de Irlanda, Çin, Avustralya ve Fas gelmektedir. Bu Ülkelerin ilk Üçü İngiltere için mübim olup Fas ise Fransaya ih- racat yapmaktadır. Rusyada 5- kiden büyük mikyasda yumurta Ahrac ederken bugün artık ihra- gatını kesmiş bulunmaktadır. Avrupa da en mühim ve mu- vaffakiyetli —istihsal ve ihracat memleketleri olarak artık yalnız Holanda ile Iskandinavya ve Bal- ftık memleketleri kalmıştır. Daha #evvel adı geçen ülkelerin iyi işler yapmamalarına karşı bu yonuncu- ların hatta 1934 yılı içindeki is- tihsal ve ihracatları dahi memüu- niyete değer sayılmıştır. Gerçek- Maraşta Okonomık Durum Eozuldu Maraş-Kayserı Yo- lunun YeniBir Can- — lanmaya Sebep Olacağı Sanılıyor Maraş, (Hususi) — Anadolu- nun cenubanda, Ahbır dağı - ete- ğinde güzel bir şehir olan Maraş, buğgün iktisaden biraz — sönüktür. Buna sebep yol bulunmamasıdır, Maraşın 25 kilomere cenubundan geçen Fevzipaşa - Malatya de- miryolu, Darende, Elbüstan, Gök- sün gibi kazaların rabıtasını Ma- | raştan kesmiştir. Fundan başka yaylalarına otlatmak iİç'n, her sene, yüz binlerce koyun geldigi halde Halebin bizden ayrilması füizerine yaylalar rağbetten düşmüş bu ve diğer birkaç — sebeple iktısadi vaziyet oldukça sarsılmıştır. Son seneler zarfında Maraş - Kayaeri yolu açılmaya başlanı-- mış ve son aylar zarfında bu - iş bitirilmiştir. Arada nehirlerin kes- tiği bu yola köprülerde yapılısa mükemel bir otomobil yolu ola- bilecektir. Ikmal edildikten sonra bu yolun, Maraşın iktisadi vaziyeti kurtaracağı umulmaktadiır. Akşehirde K | D Smdırgıda Üfürükçülük Yapan Bir Hoca Yakalandı Sındırgı, (Husus) — Alacaatlı köyünden Halil Ibrahim isminde bir hoca üfürükcülük ve muska> cılık yaparken yakalanmıştır. Ya- pilan araştırmada, hocanın bir müddet evvel bir kıza tutulduğu ve kızı almak uğrunada ikl ço- €uklu karısını 'boşamak İçin mah-« kemeye başvurduğu unlaşılmıştır. ızılay Haftası Akşehirde yapılan Kızılay alayı Akşehir, (Hususi) — Kınlay haftası burada çok iyi geçmiş, Cümhuriyet alanında bir toplanti yapılmış, konferanslar verilmiş, şiirler okunmuş ve Kızılay alayı yapılarak — çarşı ve — caddelerde dolaşılmıştır. Gece — minarelerde elektrikle Kızılay haftast cümlesi yazılmış, kuruma yüzlerce erkek ve kadın Üye yazılmıştır. Kuru- mun — yaptırdığı çocuk bahçesi açılmıştır. Burada parzar akşam- ları banda çalmaktadır. Akşehir Gençlerine Yardım Akşehir, (Hususi ) — Burada apor — çalışmaları — ilerlemektedir. Geçenlerde Akşehiri ziyaret eden Konya Ilbayı gençleri takdir etmiş ve kendilerine İlbaylığın 1000 li- ralik bir yardımda bulunacağını vadetmiştir. ten Hollanda yumurtaları kalite- lerinin İyilği ve * 100 sağlam- hlıkları — dolayısile — Almanyadaki müstenliklerce tutulmakda ve ve- verek aranmaktadır. Finlândiya dahi ihracatını Iyi bir surette ilerletmiştir. Bu ülke- nin yumurtalarının en büyük alı- eları Almanya ve İngilteredir. le- veç ile Norveç dünya pazarı için pek ehemmiyetli sayılamazlarsa- da Almanyaya ihracatları herhal- de mühim miktarlara varmaktı- dır. Danimarkanın dahi vaziyeti Yeereneecememerseenme ı seca e AenesEbaRLA LeeErALerEmAEreaaeN | Aferin Karaman Belediyesine Halka Kilosu 15 Kuruştan Et Satıyor Karaman, ( Husust ) — Beledi- ye ete 20, birinci ekmeğe 7,5, ikinck ekmeğe 6,5 kuruş tnarh koymuştur. Ete narh koyuş ka- sapların işine gelmemiş, 20 ka- saptan on beşi kapamıştır, bele- diye bu vaziyette halkın etsiz kal- maması İçin hemen tedbir almış ve şehirde 15 kuruştan et satmı- ya başlamıştır. Adapazarında Koza Satışları Adapazarı, (Hususi) — Koza mahsulü satışları iyidir. Fiyatlar 45 kuruşla 80 kuruş arasında de- gişmektedir. haylı iyileşmiştir. Almanyada Da- nimarka yumurtaları da çok iyi tutulmaktadır. Danimarka 1934 de hem Al- manyaya hem de İngiltere ve ls- viçreye Ihracatım bir yıl öncesine karşı çoğaltmağa muvaffak olmuş- tur. Danimarkanın yumurta ihra- catı hatta fiyat görümünden bile memnuniyete değer olmuştur. Öteki Baltık memleketlerin- den Estonyada yumurta iİhracatı» ni mühim nisbette çoğaltmağa mu- vaffak olmuştur. Daskırıdakı Şenlikler ıAydın Hattı Devlete Geç- tikten Sonra İlk Trenin Gelişi Kutlulandı Daskırı, ( Husuasi ) — Aydın demiryolunun devlete geçişi dola-' yısile yapılan şenlikler, ilk trenin gelişi tarzında bildirilmişti. Das- kırt istasyonunda yapılan şenlikler Afyon - Antalya hattından ilk trenin gelişi değil, devlete geçtik- ten sonra Aydın hattından İlk trenin gelişini kutlulamıştır. Daskırı istasyonu — süslenmiş, bir zafer takı kurulmuş, etraftaki bütün köylerin halkı şenliklere İştirak etmiş, hat devlete geçtik- ten sonra gelen ilk tren çalgı ve şenlik ile karşılanmış, ilk yolcu treninin önünde bir dana kesilmiş, yolculara ve tren memurlarına ayran ikram edilmiştir. Bünyan Hükümet Konağı Bünyan, ( Hususi ) — Yeniden yapılacak olan bükümet konağı- nn birl hakkıets, belediye ile hükümet arasında bir ihtilâf çık- mıştı. Belediye reisi bunun şehrin merkezine uzakça olan blir yere yaptırılması gerekdi gene söylüyor ve halk ile hükümet de bunun Atatüirkün de bheykeli bulunan meydanda yapılmasını istiyorlardı. Kayseri ilbayının vaziyeti ele a- masile münakaşalar durdurulmuş va hükümet konağının Atatürkün heykelinin bulunduğu meydanlığa yapılmasına karar verilmiştir. İnegöl Köylerinde Bir Adım nu Delikanlıyı Öldürdü - İnegöl, (Husasi) — Kolaca köyünde Iki cinayet olmuş, birbiri ardı sıra iki köy delikanlısı Aziz İsminde bir köylü tarafından Bl- dürülmüştür. Tik cinayat Bedre köyü ile İsaviren köyü yolunda olmuş, Recep ile Aziz isminde iki köylü, Mehmet Ali isminde bir de- likanlının önüne çıkmışlar ve taşıdı- ğıtabancayı almak istemişlerdir. Mehmet Ali tabancayı vermeyince Recep kollarımı tutmuş, Aziz de bıçakla Mehmet Aliyi öldürmüştür. Bumdan sonra Arizin cürüm ortağının evinden eşyalarını çal- mış, kaçmış, iki arkadaş Sığlı köyü yolunda karşılaşınca Aziz avvelce öldürdüğü Mehmet Ali- den aldığı teabancayı çekerek Recebi de öldürmlüştür. Katil' yakalanmış, tahkikata başlanmıştır. Temmuz 4 . Egenin İncisi İzmirde Yaz Günleri İzmir, ( Hususi ) — Bü sene yaz İzmire çabuk geldi. Geçen sene haziran ortalarına kadar yağmurlu geçm'şti. Şimdi bir iki aydanberi yağmur düşmemekte- dir. Istanbula yıldırımlı sağnaklı yağmur yağdığı bugünlerdeznm ir- de hava biraz kapalı idi. Fırtına- lar oldu, fakat yağmur ancak uzak havaliye yağdı. Bugün âdeta Mısır sicağı var. İzmir rüzgâr esmediği zamanlar dayanılmaz bir hal alıyor. - Buranın sabah akşam tabil manzaratı pek hoştur. Hele köre fozi ve Kordon sabhilleri dünyanır en güzel yerlerindendir. İzmir her taraftan yükselen dağlar arasında geniş ve mavi körfezi ile mutlak bayenilir. Batı zamanı seyrine doyum olmaz gö- rÜnüşler yaratır. Sahillerde gazinolar çoğalmış- tır. Serinlemek isteyenler kıyılar- da bu gazinolara geliyor, yarı geceye kadar kalıyorlar. En bü- yük gazino Kordonda Şarbaylık garinosudur. Buna tek bir rakip, panayır İçin hazırlanan büyük Havuzlu gazino olabilir. Mehtaplı yaz gecelerinde buralarda çok İyi işgoluyor. Karşıyakalılar sıcaktan evlerindi oturamaz bir haldedirler. Bütün hall akşam Üstü deniz kıyısına çıkmak ve akşam yemeğini sahil gazinola- rında yapmak ihtiyacını hlisset- mektedir. Karşıyaka deniz ban- yoları sabahtan akşama kadar Işleyor. Körfez vapurları bu sene Inciraltı seferleri — yapmiyorlar. Konak ile Karşıyaka arasında işleyorlar. Atlı tramvaylar kalkali iki Üç aydan fazla oldu. Fakat Kordonda oturanlar rahmetlileri pek arayorlar. Çünkü yarı yolda binecekler için otobüslerde yer bulmak kabil olmadıği gibi yakıcı güneş altında da otobüs bekle- mek mümkün değildir. Bu işte ziyan eden İlselilerdir. Atlı tram- vaylarda yazın beş kuruşa bir gidiş beş İiraya değerdi... Yanık yerler: anık yerler ğ' ağır bayındırlaşıyor. Baymus- tafa caddesi yeni yeni binalarla dolmaktadır. Izmir Öğretmenler mahallesi de bu tarafta yapıla- gaktır. Panayır alanı da bu sene genişletilecektir. On senedenbori burayı görmeyenler İzmire gek- seler çok doeğişikliklerle karşıla- gpırlar. Hole Atatürk meydanında çok şık, modern yapılar yapıl- mıştır. Konak civarındaki parklar sayısız yeşlllikler ıdnde serinlik kaynakları olmuştur. Su ihtiyaçları: Yaz geldi mi, Şaşal suyu çok sarfediliyor. Kar- pyakalıların Yamanlar suyu daha istifade edilecek hale gelmedi. Orada henüz arteziyen — suları yahut Koça suyu kullanılıyor. Iz- mir memba suları boldur: Enhıı- sa Halkapınar soyu — memleketi ihya eder. Bir senelik cereyan kuvveti yarım milyon metremik'a- bından fazladır. Halkapınar suyu membamda fenni sürette tasfiya edilen biricik İçilecek temiz su- dar. Bazı doktorlar sırf bu sudan içerler ve tavsiye ederler. Kızılca Hamam Postaları Kızılca Hamam ( Hususi) — Kızılca Hamam ile Ankara nra- sında şimdiye kadar haftada iki dafa yapılan posta nakliyatı haf- teda dörde çıkarılmıştır. Halk bundan çok memnundur.