4 Temmuz 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 7

4 Temmuz 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 7

4 Temuz Afahkemelerde Kendiliğinden Teslim Olan Bir Suçlu Ali Fuat yersiz, yurtsuz takı- mındandır. Yatacak yeri bulun- madığı gibi parası ve karmnı doyuracak bir İşi de yoktur. Ali Fuad'n bir de hemşerisl vardır: Mustafa, Mustafa bir akşam Ali Fundi yanına alarak yedirir, içirir ve kendi yattığı odada da ona bir yatak serer, Ikl arkadaş yatarak uykuya dalarlar, Fakat All Fuat gece yarısı uyanır ve Mustafanın yeleğini, içindeki para ve saatle birlikte koltuğu ultına sıkıştıra- rak odadan sıvışır. Mustafa, Ali Fuadin bu yol- suz hareketini affeder ve araş- tırmaz. Fakat Ali Fuadin içini gizli bir acı sızlatmaya başlar ve üç gün sonra Eminönü polis mer- kezine giderek: — Ben memleketlim Mustafa- nın yeleğini, parasını, saatini ça dım. Beni mahkemeye yollayınız ve cezamı verdiriniz; der.. Polisler de bu ifadeyi zapta alarak Müddeiumumiliğe gönde- rirler. Birinci Sulh Cezada bakı- lan bu davada Ali Fuat suçunu fakâr etmemiş ve tıplı karakok da dediği gibi: — Evet, bu işi ben yaplım. Cozamı veriniz, demiştir. Ali Fuadin şahit olarak din- lenen bir arkadaşı da; — Ali Fuat kimsesizdir. Ne yatacak yeri, ne parası vardır. Iş de bulamıyor. Işte bu yüzden hapishane hayatını serbest hayat-« tan daha emniyetli buluyor. Hiç olmazsa orada günde bir tayınla, yatacak yer kayğusu olmayacak- tır. » Yollu şabitlikte bulunmuş- tur. Bunun Üzerine duruşma bit» miş ve hâkim, suçluya yedi ay hapis cezası kesmiştir. Dediği Doğru İne... Ikinci sulh cezaya Şeref adında bir genç getirilmiştir. Şeref bir adamın cüzdanını aşırıp kaçarken yakalanmıştır. Fakat Iddlası baş- ku türlüdür: — Bir adam “eyvah cüzda- nım yok,, deye — sızlanmıya bap ladı. Baktım. Bir çocuk var kuv- vetile kaçıyor. Hepimiz arkasına düştük. Çocuk — yakalanacağını anlayınca cüzdanı yere fırlattı ve kayboldu. Ben de cüzdanı yerden alarak sahibine verdim. Fakat bu sefer suçlu ben oldum, Ne bile- yim ben, “iyilikten maraz hasıl olur,, derlerdi de — İnanmazdım. Doğruymuş meğer..., Fakat Şerefin yine hırsızlıktan sabıkası bulunduğundan bu mi- dafaa hâkime kanaat verememi , suçlu Şeref tevkif edilmiştir. Çocuklarını Dilenciliğe Alıştırıyormuş Hatice adında bir kadın ikinci Sulh cezada sorguya çekilmiştir. Suçu, çocuklarını dilenciliğe alış- tırmaktır. İddia edildiğine göre Hatice çocuğu 8 yaşındakl Ab- dülkerimle, 6 yaşındaki Mustafayı muhtelif semtlere dilenciliğe gön- dererek toplatlığı paralarla geçi- niyormuş. Haltiçe : — Beş çocuk sahibiyim, ko- cam yok. Fakat dilenmiyorum. Çocuklarımı da dilendirmiyorum, iddiasında bulunmuştur. Haticenin yanında — bulunan çocuğu Mustafa da sorguya çe kilmiş : ğ — Vallah, billâhi dilenmiyorum 528 POİTA V Şy'ı" '1 : Dünyada *oıııp Bitenler Kavga Doğuran Adalar Bandan bir müddet evvel İra- nın uluslar kurumuna baş vurup halledilmesini İsteyeceği söylenen bir dava vardı. Bir müddet bun- dan bahsolundu, durdu. Sonra unutuldu. Bu dava, İranın Baara körfezindeki — Bahreyn * adaları üzerinde iddia ettiği hâkimiyet- ten doğuyordu. Babreyn adaları cidden güzel yerlerdir. ilkdimi de iyidir, Nisan ve Mayıs aylarında havası o ka- dar mutedildirki cennetten nişan verir, Adaların bugünkü bükümdarı Şeyh Ahmet bin Isa elhalifedir. Bu adamın iki de kardeşi vardır. On sekizincl asırda bu Şeyh Ahmedin allesi Arabistan İçer- - lerinden kalkarak Bahreyn ada- larına gelmişler, oldukça devam eden bir mücade'eden sonra bu- ralarını ele geçirmişlerdir. O za- man, Bahreyn de hüküm süren şeyhler iranın hâkimiyetini kabul etmiş bulunuyorlardı. Bahreynin yeni sahipleri Iranla daimi bir cidal halinde kaldılar ve 150 sene müstakil yaşadılar. Zamanla 1a- gilizlerin tesiri — altına girdiler. Zahirde müstakil olan Bahreyn, hakikatte İngilterenin bir müs- temlekesi vaziyelindedir. Çünkü Şeyh Ahmedin başvekili, vaktile Sudan da memurluk etmiş Bel- garde ismlinde bir Ingilizdir. Bah- reynin malt idaresi de Sastern Bavpk İsminde bir bankanın elin- de bulunmaktadir. Fakan zamanla Arabistanın Kıral Suut eline geçmesi, ulusal Arap davasının son derece ge- nişlemesi Bahreyn adalarının o ck hetten pek rahat edemiyecekle- rinin açık bir işaretidir. Bir müd- det evvel bu adalarda petrol bu- lunduğu şaylaları meydana çık- tı. Uzun zamau kimae bu şayia- lara inanmadı. Bir takım büyük kumpanyalar buraya davet edile- rek meydana çıkan petrol kuyu- larının işletilmesi teklif edildi. Fakat bunlardan hiç biri bu davetlere kulak asmadılar. Bun- dan beş sene evvel nihayet Californian oil Company lutfedip Bahreyne kadar geldi. Petrol kaynaklarını İişletmeye razı oldu. Burada iki tane kuyu vardır ki derinlikleri 600 metredir. Bir | diye ayak diremiştir. Mahkeme Haticeye hapis ve para cezasi kesmiştir. Mürebbiyenin Sorgusu Profesör Hâmit Nafizin bavul ve oşyalarımı aşırmakla — suçlu mürebbiye — Viyanalı Matmazel Berta dün de yine birinci sulh cezada sorguya çekilmiştir. Aşır rıldığı iddia olunan eşyalardan bir kaşmı mahkeme huzuruna ge- tirilerek — gözden — geçirilmiştir. Matmazel —Berta mendillerdeki markaları göstererek “Bunlar bana bir dostumun yadigârıdır.,, De- miştir. Diğer eşyaların da kendi- sine ait olduğunu ve bunu birçok tanıdıklarile ispat edeceğini öne sürmüştür. Duruşma başka güne bırakılmıştır. B Basra Körfezindeki Bahreyn Adaları Bakalım Kimin Eline Geçecek? Bahreya adalarından güzel bir görünüş Üçüncüsünün derinliği de 700 metredir. Bu üÜçüncü kuyu henüz petrol vermemişse de bugünlerde beslenen Ümitleri boşa çıkarmı- yacağa benziyor. Bununla beraber mevcut petrol rekabeti — yüzünden Bahreynde çıkan bu petrolu dünya piyasasına sürmek mümkün olmamıştır. Bu sırada müşteri — sıfatile orlaya çıkan Japonya,, Bahreyni büyük bir zorluktan kurtarmıştır. Bahreynde vaziyet ne olursa olaun; İran, bu adalar Üzerirde beslediği — emelerden foragat etmiş değildir. Bundan dolayıdır ki az miktarda olmakla beraber muntazam bir surette buralara Iranlı muhacir akımı vukubulmak- tadır. Bu da Bahreynin İngiltereye müteveccih olan a'yasasını İranla gergin bir hale getiriyor. Bundan başka Bahreyn halkı sünni müslümandır. İraniler - şi- dirler. Aradaki geçimsizliğin se- beplerinden biri de budur. Şunu da hatırlatalım ki Bahreyn Üzerinde yalnız İranın gözü var sayılamaz. Umumi harpten sonra teşekkül eden Irak dahi Bahreyne karşı göz süzmekten vazgeçmiyor. Amma, yukarda da kaydettiğimiz gibi buralarda mutlak bir hâki- miyet tesis eden İngilizler, her- hangi bir sızıltının çıkmasına müsaade etmemektedirler. Babreynin karşı sahillerinde ve şimali Arabistan mıntakası addedilen Küveyt de İngilizlerin hâkimiyetleri altındadır. Bir za- manlar, başlangıcı Haydarpaşa, bitiş noktası da Küveyt olmak üzere tesbit edilen Bağdat hat- tının bir türlü nihayete ermediği bu mmtaka, derin bir buhran geçiriyor. Bunun sebebi, bir zamanlar, buralara büyük zen- ginlikler temin eden inci ticare- Hain artık para etmez bir hale gelmiş olmasıdır. 20000 Apandisit Ameliyatı Ilk Apandisit Ameliyatını Yapan Dokt_(_)r Nev- yorkta Öldü zaman- apandisit ame- liyatı bundan 52 sene evvel dok- tor Grovs tarafından pek ipti- dai bir şekilde yapılmıştı. Doktor 1883 de kendisine baş vuran bir hastamın müthiş sancı- lar içinde kıvranmakta olduğunu ölmek Üzere olduğunu görmüş- tür. Sıkı bir muayeneden sonra hastalığın — apandisit — olduğunu anlayan doktor kör bağırsak çı hnlnıdçn hastanın kurtulmasına Imkân olmadığını söyledi ve he- men işe başladı, v ER Apandisit ameliyesi yapılırken Kendisi tarafından yapılmış âletlerle ameliyata başladı. Bu bir ustura, bir küçük çakı, bir de » iğneden ibaret bulrnuyordu. Hissi iptal için de kloroturmdan başka bir şey yoktu. Daktor, âletlerini ateşte iyice dezenfekte ettikten sonra ameli- tını muvaffakıyetle başarmış ve hastayı kurtarmıştır. Tıp âlemine bu suretle büyük bir hizmet eden doktor Grava 52 sene İçinde 20,000 den faz'la apandisit ameliyatı yapmıştır. Hangi Mektebe Gireceksiniz ? İstanbul ş Konservatuarı Konservatvar — neharidir — ve talebeden ayda 150 kuruş alınır. D1 yaşmdan küçük talebe kabul edilmez, Şan için yaş mevzubahs değildir. Diğer sazlar için viyolon- sel, keman, piyano ve viyola dere- leri için müptediler için 15 yaş azamidir. Bu kışma 9 yaşında da talebe alınabilir. Her hıngi yayli sazlardan bi- rine veya piyanoya dahil olacak talebeler için ayrıca yardımcı dersler vardır ve mecburidir. Me- selâ solfej ve müterekki talebe İçin musikl tarihi, armoni, birlikte çalma ve saz bilğisi dersleri bu meyandadır. Talebe konservatuara hafte- hin muayyen günlerinde muayyen saatlerde devam ader, haftada iki defa saz, iki defa da narzari dersler alınır. Müterakki olarak konservatvara — girecek — talebe, bidayetinde imtihanla seçilir ve ait olduğu sınıflara ayrılır. Bu sımıflarda da ayrıca armoni, mu- siki tarihi, saz bilgisl ve birlikte çalma dersleri görür. Konservatuara devam — mec- buridir ve tedrisat — muhtelittir. Derglere devam etmiyen talebe imtihana kabul olunmaz. Bütün yaylı sazlar ve piyano için kon- servatvar tahsili 9 senedir. Beşi başlangıç, dördü tekemmül dev- residir. Derslere birinci Teşrinde başlanır. Kayıt ve kabul için ilk- mektep şahadetnamesi, aşı kâğı- dı, gSıihhat raporu, nüfus kâğıdı götürülür. Nefes sazları sınıfları Geretsizdir. Bu kısım Ö senedir. Şimdi konservatuar Beyoğlunda Perapalas yakınında bulunmak- tadır. Ebe Mektebi Ebe mektebine Ortamektep mezunları kayıt olunur, Bunlarla kadro ikmal edilmediği takdirde Tikmektep — mezunlarından Orta- mektep — derecesinde — yapılacak müsabaka imtihanında muvaffak olanlarla — kadro — bütünleştirilir. İsteklilerin Tıp Fakültesi Dekan- lığına hitaben yazılmış istidala- rına mektep diploması, nllfus tezkeresi, sağlık ve aşı raporu, iyi hal ve oturduğu evli gösterir kâğıt, altı fotoğraf İlâve edip gütürmeleri lâzımdır. Isteklilerin yaşları 20 den aşağı 35 den yukarı olmaması şarttır. Taşradan — vukubulan müracaat- lara cevap verilmek için adres- leri — yazılı — pullu zarf gönder- meleri lâzımdır. Kayıtlar biriaci teşrinin oununa kadardır. Okuyucularıma Cevaplarım Samsunda Pazar mahallesinde Ten- wiri Efkâr sokağında No. 73 de Mustafa kızı Şüktiyeye; Çoçuklarınız. çok — küçüktlr. Istanbul yatı mektepleri, aldığımız bir habere göre iki senedenberi talebe almıyor. Sizin yapacağınız şey şudür: Birinci oğlunuzu İstan- bula tamdıklarınızdan biri varsa ona gönderiniz veyahut siz geti- riniz. Burada Darüşşefakaya yaz- dırmıya çalışınız. Ikinci oğlunuzu da bir sene sonra aynı mektebe yazdırırsınız. Darüşşafaka hakkın- daki daha fazlalmalümatı | haziran tarihli gazetemizde bulacaksınız.