18 Temmuz 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 5

18 Temmuz 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 5

Siyaset Âlemi Orta Çağlarda Y. aşar ye Gibiyiz ! İtalyan - Habeş ihtilâfının ortaya Attığı her şeyden evvel bir. prensip Anlaşamamazlığıdır. İtalya iddia edi Yor ki Habeşistan iptidai bir memle- kettir. Uluslar Kurumu öyesi olması, Onu bu iptidallikten kurtaramaz. İtal yanın Habeş hudutlarıma bitişik sö mürgeleri yardır. Doğu Afrikasının bu bölgesi, Habeşistanın ihdas ettiği rahatsız vaziyettan dolayı durumunda karar olmıyan bir hele gelmi Sınırlarda sık sik kabile baskınları olmaktadır. Daver ve sığır aşırmaları ise günlük vak'alardandır, binaenaleyb: İtalya, bu iptidal cemiyeti kendi medeni terbiyesi altına almıya karar vermiştir. Bunun içinde geçmişe ait misallere dayanmaktadır. İşte Hindistan, ipte an çuriya, işte Fas, cenubi Afrika ve ilâ,, Mesele bu şekilde ortaya konduğu tekdirde bu işin” içinden çıkmanın elbette ki ihtimali yoktur, ve nihayet, İŞ vara vara büyük balığın küçüğünü Yatması esasına dayanır, Onun için dirki üyeleri arasında mutlak bir beraberlik olmak lâzimgelen Uluslar Kurumu, orta çağlar ve ondanda #vvelki devirlere ait bu zihniyeti bertaraf edebilecek bir çars düşünü- yor mu? Düşünmek para etmez, bu zihniyetle mücadele azminde mi- dir? Eğer bunu ya vücudünün hikmeti ile mütenasip bir iş görür, fakat durumundaki sessizlik ve hare» ketsizliğe bakılırsa hiç de böyle bir »iyeti yoktur. Şu halde: Orta çağlardan beri insaniyetin İnsanlık ve hukuk fileri hiç mi ileri gitmemiştir? — Süreyya Bir Sığır İçin Adam Öldürüldü Ankara, 18 (Telefonla) — Kıb- ms köyünde Ha: adındaki sı- ğır çobanı eniştesi tarafından vurulmuş ve hastanede ölmüştür. Cinayet bir sığır yüzünden iş- lenmiştir. Bir Saylavımız Öldü Ankara, 17 (A.A) — Kamutay kestörlerinden Çoruh saylavı Meh- met Ali Okar ölmüştür. 5) Edeb İZ. Tofrika İLAM — Eşref Bey gidiyor. Bir yeni uyku ilâcı keşfettin galibal , Gözleri yarı yarıya açıldı. Ge rindi. Esnedi. — Nereye gidiyorsun yahu? Dedi. Ne güzel gece bak, Insan gündüz sıcakta uyuyamıyor. Güldüm: — Gece evde kaldığımız yok kil Bu akşamki şekerlemeyi de Eşref Beye borçlusun. Nazik adam Eşref Bey. Mâtifeye boğdu: — Hazır bu kadar meyanesi- ni getirmişken kıvamını kaçırma” dan yataklarınıza çekilin. Yarın akşam Heybeliye gitmek Için sizi “rkence gelip alacağım. Emin Tosun Beyin gözü açık Mıştı artık: — Sahi yarın davetliyiz, — dedi. başka? — Kimse yok. Isterseniz da t edeyim, — Oldumu ya yapyalsız. Pat- arız orada yabu. O halde erken wlübe döneriz olmaz mı? İşi sana var akşam Kimler vel ANASIN N ii KIZI Ekme Ankarada Ekmek Ucuzladı, Burada da Fiatlar Indirilecektir. i EKUY Tarım Bakanlığı Tedbirler Aldı Ankara, 18 ( Telefonla ) — Ankara belediyesi Tarım bakan- lığı ile anlaşarak bugün silolardan alınan 50 ton buğdayın kilosunu 6 kuruştan 5 kuruşa indirtmiş, böylelikle 11 kuruşa satılan bi- rinci nevi ekmek 10 ve 10 kuru- şa satılan ikinci nevi ekmek de dokuz kuruşa düşmüştür. Öğrendiğime göre Tarım ba- kanlığı aynı tedbirleri Istanbulda da alacak, ekmek fiyatlarını in- direrek nazım vazifesini görecek- tir. Ibtikârın önüne geçilecektir. MR Frangın Değeri Paris, 17 (A. A.) — Hüküme- tin Cumurbaşkanlığına vermiş ol- duğu rapor ki kararnamelerin öze- tini ( hulâsesını) kapsamaktadır, (ihtiva etmektedir) hükümetin maksat ve niyetlerini izah etmek- te ve şöyle demektedir: Parlâmento bizi frangın müda- faasına çağırmakla para kıymetinin düşürülmesine karşı karar vermiş oluyor. Biz, frank değerini düşür- mek istemiyoruz ve düşürmiyece- ğiz. Bundan başka frank değeri- nin düşmesi, işlerin gelişine engel olan dünyadaki dursuzluğu (İstik- rarsızlığı) daha ziyade arttıra- caktır. 1404 Çocuğa Bakıldı Ankara, 17 (A.A) — Çocuk esirgeme kurumu genel merkezi 1 temmuz 935 ten 16 temmuz 935 tarihine kadar 1404 çocuğa yar- dım etmiştir. | | Cahit f ) — Siz bilirsiniz, eger isterse- niz sevdiğinizi çağırayım. Ve bana bakarak ilâve etti: — Ali Samiyi meselâ, Artık bahse karışmak zamanı gelmişti. — Hayır, dedim. (Kimseyi çağırmanıza lüyum yok ve Hey belide ay batıncaya kadar kala- cağız. Emin Tosun Bey sustu. Eşref Beye: — Yarın akşam yedide zırız, dedim. Veda ederken avucunda ka- lan parmaklarımı sıktı; Teşekkür ederim. * Bütün ogayretlerime rağmen Emin Tosun Beye ev zevkini tattırmak imkânını bulamıyorum. Tecrübesizliğim mi, becerisiliğim mi nedir. O dışarı hayatın âşıkı, Çapkın bir bekâr ömrü sürmeye alışmış. Şimi yapıyor mu, meşgul olmuyorum. Daha doğrusu meş gul görünmeyi nefsime yedire- miyorum. o Yalnız bazı günler mahut arkadaş partilerinin top- GA ha- Kuruşa Düşecek /4 FABRİKALARDA Ankara, 16 ( Hususi muha- birimiz bildiriyor) — Ucuzluk siyasarıma doğru hızla gidilmek- tedir. Sanayi mamulâtının da ucuz- latılması için yapılan esaslı tet- kikler ilerlemiştir. Hususi sanayiin kontrol edilmesi için Ekonomi bakanlıgınca yapılmakta olan tet- kiklerin bitmek üzere olduğunu öğrendim. Kamutayın önümüzdeki toplan- tısında teklif edilecek önemli bir kanunla sanayi maddelerinin tn tesbit hakkı devlete verilmesi istenecektir. Hükümet landığını, hatta bazı geceler iş için görüşmek bahanesile motör gezintileri yapıldığını İşitiyorum, Motörün makinisti bana bi şeyler sezdirmek istiyor. Fakat oralı olmıyorum. Yalnız geçenlerde Tanıdıklardan Vehbi Nuri be- yin hanımı bana geldi. Henüz denize gitmemiştim. Bu vakitsiz ziysretten kuşkulandım. Daha bir yere oturmadan soluk soluğa ko- casının Emin Tosün bey ve arka- daşlarile beraber Pavii adasına gittiklerini, motörde yabancı ka- dınlar da bulunduğunu, bunu ona bir dostunun telefonla haber ver- diğini söyledi, Kadıncağız heyecan içinde idi, — Alçaklar, zalimleri diye dö- vünüyordu. Müşterek tehlikeye beni de davet eden zavallı kadına acıdım. Onu teskin etmek için: — Belki iftira ediyorlar. Kim bilir, dünyada kıskanç çok, Hem bakalım o gün burada değiller miydi? Kadın iddia ediyor, ısrar © diyor: — Nasıl olur! Geçen pazar günü idi. Hattâ o gün ben İstan- bula terziye inecektim. Belki ya- mbhaneye uğrarım diye bizimki beni indirmedi. Hesabettim. O gece Emin To- sun bey de Tarabyadaki tokat- kuracağı yeni bir Bir Çorap Fabrikasının İçeriden Görünüşü Satış Fiatları Tayin Edilecek Yeni Bir Kanun Hazırlanıyor YAPILAN EŞYA teşkilâtla sanayi mamulâtının ma- liyet fiatlarını tesbit edecek, satış fiatlarını da tayin eyliyecektir. Devlet, yeni kanunla tröstlerin önüne geçecek, fistların İstenik diği gibi konulmasına meydan verilmeyecektir. Bu suretle piya- salarmızda birçok sanayi mamu- lâtının, mühim farklarla, ucuzla- dığını göreceğiz. Ekonomi Bakanı Celâl Baya- rın Sovyet Rusyadan ve Avrupa- nın diğer memleketlerinde sana- yiin devlet tarafından (kontrol şekillerini de tetkik edeceği söy- lenmektedir. lıyanda resmi bir yemeğe davetli olduğunu söylemiş, sabahtan öyle çıkmıştı, Onun çapkınlık etmediğini bi- liyordum. Ooo Fakat etmiyeceğine emniyetim yoktu. Ergeç, günün birinde bana da ya telefonla, ya candan olduğunu iddia eden bir dost dili ile böyle bir haber geleceğini biliyordum. Çünkü evine ısınmakta, evinin zevkini almakta bu kadar geç kalan bir adamın dışarı hayatın eğlencesinden vaz geçmesine İm- kân yoktu. Fakat buna karşı ne yapıla bilirdi. Daha banyo zamanı koşa koşa gelip bana bu haberi müjdeleyen hanım ; — Akşam gelince kiyameti koparacağım. o Yüzünü (gözünü turmalayacağım. Oturamam efen- dim. Yapamam efendim. Dünyada kabuledemem © efendim. (diye çırpınıyordu. Bu nümayişleri gördükçe kendi | kendime teselli buluyorum. Ya ben de böyle olsaydım. Kim bilir ne kadar gülünç olacaklım. Kadıncağıza karşı büsbütün lâkayıt görünüp ters bir mana verdirmemek için : — Doğrusu saygısızlık. İna- namıyorum amma. İeessüf edile- cek şey. Ayıp. Hepsi de evli, barklı, efendi insanlar, TATÜRK Şehrimize - Döndüler Bursa, 17 (A.A) — Atatürk bugün saat 16 da maiyetleriyle bir.ikte Mudanya'ya hareket et- İ| tiler. Kendilerini uğurlamak üze- re Bursa ilbayı, şarbayı ve parti başkanı beraberlerinde gittiler. Istanbul, 17 (A.A) — Cumur Başkanı Atatürk bugün saat 16 da Bursa'dan hareket ederek Mudanya yoliyla saat 23.30 da şebrimize dönmüşlerdir. iKonya'da Bir Evde Altın Bulundu Konya, 17 (A.A) — Genel de- ğişme çağında buradan Atina'ya giden Artapulos oğlu Yaw $ sene sonra hfikümetimize ..ş vü» rarak Kürkçü sokağındaki evinde sakladığı paraları aramak İçin izin istemiş ve aldığı izin üzerine buraya gelerek ilgili işyarlarla birlikte araştırmalar yapmış ve 295 buçuk Osmanlı lirası ve 13 beşibirlikle karışık yabancı para- lar ve biraz mücevherat bulun- muştur. Bunlar ilğili makama t65- lim edilmiştir. Avrupaya Bir Heyet Gidiyor Ankara, 18 (Telefonla) — Zey» tincilik hakkında tetkikat yap mak üzere Ziraat bankasından Ihsan Abidin ve Cemal ile Tarım bakanlığı zeytin mütahassısı Ni- zamettin bugünkü tre; Avrı- paya gitmişlerdir. Zeytinciliğimizi sitandarize edecek bir nizamna- me hazırlanmaktadır. Bir Ceset Bulundu Ankara, 18 (Telefonla) — An- karanın Kavaklı köyünde kimin tarafından öldürüldüğü ve kim olduğu bilinmiyen bir ceset bu- lunmuştur. Tahkikat yapılmak» tadır. Gibi ortadan ayıpladım. Bu gayretime rağmen banyoya geç kalmamak için gösterdiğim telâş kadının gözünden kaçmadı. Manalı manalı elçantama baktı. Kocasına atıp tutarak çekildi, gitti. O akşam karı kocanın ne yaptıklarını İşitmedim. — Yalnız olarak gittiği (o davetlere » dair her zaman haber sorarken o akşam ben Emin Tosun Beye bunu da soramadım. Onun keke lemesi, kızarması ihtimali bile onörümü k k sardım, Ne yapacaktım. Böyle bir hâdise meydana çıktığı gün ayrılmamız lâzımdı. Ayrılmak pek kolay. Fakat bir romanda okumuş- tum. Genç kadınlar şık son mo- del lüks otomobiller gibidir, di- yordu. Garajda, camekânda sey» redilirken OÜrerindeki (o fiatlarla satılırlar, Fakat garajdan çıktık- tan sonra artık (kullanılmış) dam- gasını takarlar, müşteri bulmak için çok beklemeleri lâzımdır. Kıskanmak, hırslanmak, orte- lığı biribirine katmak, bütün bun- lar seven ve sevilmesini isteyen bir kadına yaraşabilir. | Fakat bütün bu hareketlere hassasiyet gösterecek bir erkek olmalı, Hayatın, çılgınca bir sevgiden İ ibaret olmadığını şu Adada sür- düğüm ömür, gördüğüm hâdise- ler bana öğretti. (Arkam var)