18 Temmuz 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

18 Temmuz 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

Matbuatında GÖRDÜKLERİMİZ Bir Belediyenin İmreneceği İkiŞey Fransız gazetelerinin yazdık- larına göre Paris şehrinin Berlin şe- hirinde gıpta ede- ceği iki hususiyet vardır. Bunlardan birincisi Berlin şehri sokaklarının temizliğidir. Ikincisi ” ise Berlin şehrinde sokak isimlerini taşıyan levhaların duvarlara yapıştırılmış olmayıp, yaya kaldırımların köşe başlarına İnsan boyunda direkler Üzerine — yerleştirilmiş olmasıdır. O şekilde ki bir sokağı arayan adam levhayı görmek için başını göğe kaldırmaz, levhayı karşısın- da bulur. Paris belediyesi bu eksiğin- den birincisini gidermek için so- kağa — her hangi bir madde atanı cezalandıran eski bir n- zamnameyi bulup çıkar- mış, — sigare paketi veya yemiş kabuğu gibi maddelerin atılması için her sokağ birer tane demir sepet koydurmuştur. Fakat Paris gazetelerinin söylediklerin bakr- hrsa bu demir sepetleri kolay- lıkla görmek mümkün değildir. Sokak — isimlerinin daha — göze çarpar bir şekilde yaptırılmasına gelince, buna fazla para gideceği için önümüzdeki yıla bırakılmıştır. * Mbıyl Korolya adını taşıyan bir bilgin düyamızdan tam 132,238,000,000,000,000,000 kila- Yent bir. | Metre uzakta yeni İdez doğuk : * bilinmez bir BUK yıldız keşfetmiş va du aşağı Alp rasat- hanesinin dürbünü ile bu yıldızın resmini çekmiştir. * vUn! - Lodük ismin 'e bir Fransız mimarının (Leji- yon Dönör) nişanı ile taltifi için 1901 senesinde verilen bir istida munme- le gördükten Ssonra nasılsa bir çekmecede unutulmuş ve ancak 34 sene orada uyuduktan sonra geçen gün tekrar ele geçmiştir ve muamelesi bitirilmiştir. O zamanın genç mimarı şimdi istirahata çekilmiş bir ihtiyar ol masıpa rağmen bu kadar özle- diği nişana kavuşunca pek mem- nun olmuş: — Hele şikkür, ölmeden mu- radıma erdim, demiştir. Paris şehri Berline ben zemiye çalı- şıyor ! Muamelesi tez bitmiyel bir istida Bir Doktorun Günlük Pa Notlarından (*) Uykusuzluk Yüksek tahsil görmüş bir hasta mürkoaat etti. Bülün tecsslirti e- nelerdenberi Yasılasız devam eden uykusuzluğu idi. Tahsil esnasında buşlıyda bu ürzaya, Avrupa seya- hatlerinin, uyku ilâçlarının hi bir tayda vermemiş olduğunu anlattı. Kannızlık, sinir zafiyeti ve beyin yorgunluğu bu hususiyeti meydana götirmiştr. Kan serumlari yeptım. 1 — Kahve, çay, içki İçmemesini; £ — Uyku ilâcı katiyen alma- masımı; 8 — denize günde iki defa gir- Bol meyvs * yemesizi ve B — Günde üç saat ağaçlık ve gölgeli yollarda yürümesini; 86 — Birkaç ay için okuyup yaze müamasını, ve mümklün olduğu kas dar neşeli arkadaşlarla — boraber yaşamasinı tavsiye ettim. ( Bu notları kosip saklayınız, yahut bir abüme yapıştırıp köollekeiyon yapı- müz. Sıkin!” Yamanınızda bu notlar bir doktor gibi Imdadıcıza yetişebilir. Şaş - Al Suyu İzmirin Biricîk K Mevzuudur | * İzmir (Öze!) — Şaşal kelimesi İzmiri ziyaret edönlerin gözüne çarpan başlıca hususiyettir. Sa- bahları uykudan uyananların işit- | tikleri ilk ses, Şaşal suyu satıce | sının Şaş - al, nağmeleridir. | İzmir İlbayı General Dirik | evinde misafirlerine sigara, kahve, ayran yerine “Şaşal,, suyu İkram ediyor. Ubay Diriğin rastladıkla- rına İlk sorduğu sorga şudur: — Şaşal içiyor musunuz? Birinin benzi sarı, sağlığı ye- rinde olmadı mı, muhatabi. şu tavsiyede bulunuyor : — Şaşal iç, her işi başarırsın!.. Izmirde herkesi neş'elendiren Şaşal, yalnız karşıyakalı halkın sinirlerine dokunuyor. Sebebini pekde sormıya gelmez. İzmire ğmlın getirllebilece- ğini hesaba katmıyan karşıyaka- hlar bundan bir kaç yıl önce Ya- manlar suyuna beveslendiler. Be- lediyeye baş vurarak: — İllede Yamanlar suyu iste- riz, dediler. Belediye — düşündü, — taşındı. Bütçe darlığı Içinde 200,000 lira kadar bir para ayırabildi. Yaman- lardan — Karşıyakaya — borular- la su getirtil. 934 yılımın 26 —Ağustusunda Karşıyakaya getirilen — suda bazı noksanlar görlüldü.. Tahlil, tahlil üstüne... On aylık bir beklemeden sonra nihayet 1 Temmuzda Karşıyaka- hlar suya kavuşabildi... Kavuştu, amma nasıl... Çev- resinde birçok dedikodu uyandı- ran bu su, beklenilen rağbeti bulamadı. 200,000 liralık tesisat- tan ancak yüz ev İstifade ede- bildi. Belediyenin 200,000 . lirası 100 âileye cevap verebildi. 22,000 nüfuslu Karşıyakada yalnız 100 abone temin edebildi. * Ankaralı — kimyager Kerim Ömer, Şaşal su kaynaklarında bir haftalık bir inceleme yaparak bir tahlil raporu hazırladı. Bu rapora göre Şaşal suyunun radyo aktivite derecesi 15,3 tür. Şaşal Büyüu meşhur Karlisbat, Marien Bad, Vişi ve Engadin Paraselsüz sularından radyo aktivitece kat kat üÖstündür. Bir hafta Şaşal membalarında oturup da Şaşal suyu içenler böbrek ve karaciğere karşı ko- yabiliyorlar, Mide hastalıkları ve safra kesesi kumları Şaşal suyunca eritilmektedir. İzmir memurları İstihlâk ko- operatifi Şaşal suyunun satışını Bzerine almıştır. Şaşalda yakında kür evleri İnşa edilecektir. Ad. Bil. Aîkşohir Orta Okulunun Mezunları Şaş * Al membamda damacanalar dolduruluyor Yurt İçinde Hava IÇorum Çarşısında Tehlikesini Bilenleri Derde Devadan Tokat, (Özel) — Öğretmenler hava kurumu menfaatine Uray parkında parlak bir müsamere vermişlerdir. Ordu Evinde de bir temsil yapılmıştır. Müsamere, bilhassa temsil çok beyenilmiş, öğretmenler aynı tem- sili Tırhal şeker fabrikasında da tekrar etmişlerdir. Zile Gençler Birliğinde de bir temsil verile- cektir. x Izmir — Ahmet Kızılırmak, Muharrem Apaydın, Zubeyir Zühtü, Leon Sinyol, Bohor Mazilyan, Halil Göbekli, Hüseyin Avni, Sa- yit Zihneli, Izzet Göldeli, Alber Yafer, Ömer Zara, Hüsayin Hüs- nü biraderler, Mehmet Süphi Be- yazıt, J. S. Amado, Halil Hilmi hancı zade, M. Cevdet Oytaş, Nuri Karagöz, Faik Çakıroğlu, Adil Akkum, Esat Akkum, Yakup Avar, Mustafa Fovzi Aksoy, Sahak Ropavam İstapan, Hakkı Arif Tanık, yıllık taahhütlerde buluna- rak hava kurumuna Üye olmüş- lardır. Ayrıca Ibrahim Mustafa Kar- diçeli 750 lira teberru, 250 lira taahhüt, Izmir çivi fabrikasi 100, Ömer Muharrm ticarethanesi 300, onbaşı oğlu Memduh ve şürekâsı 160 lira teberruatta bulunmuş- lardır. Mankafaya Aman Yok M. Kemalpaşa — İlçemiz s- nırları içinde yapılan hayvan mu- ayenesinde rüama tutulması muh- temel olan dört hayvan bulunmuş, bunlar hemen öldürülmüş!erdir. Sahiplerine tazminat verilir İştir. Muğlada İlkmektehi Bitirenler Muğla, — Bu yıl bülün ll için- de beş sınifli - ilkmekteplerden 226 aerkek ve 123 - kız çocuğu şahadetnama almıştır. İK Akşehir (Özel) — Ortamektep bu yıl çok İyi randıman vermiştir. Bu yıl Ortamektebi bitirenlerin sayısı 32 dir. Bunlardan bir kısını tahsillerine devam etmek için şimdiden teşebbüslere başlamışlardır. Bafradca Tülün Mahsulü Bafra, — Tütün Ürünü yağmursuzluk sıkıntısı İçinde idi. Urün üç gündenberi Bafra ve çevresine düşen feyizli yağmurlardan faydalanmış ve ekicilerin yüzünü güldürmüştür. Gayri Her Şey Bulunur Çorum (Özel) — Çoruma bir kaç tepenin ve bir iki yamacın çukuruna kurulduğu İçin Çorum demiş olacaklar. Çorumun kalesi, deresi mina- releri bu şehre bir eski raman kavuğu giydirir; ak ak evleri, bol bol pınarları karakteristik bir görü olur. Kıvrım kıvrim dar sokakla- rını gezdikçe, İnsanlar, yapılar, renkler, hareketler değişir, baş- kalaşır. Dar zıvkalı, kilot pantolonlu, eli tesbihli, ayağı yemenili deli- kanlılar, bir Şövalyeyi andırırlar, Çorumun çarşıstı her seher- de besmele ile açılır. Birbirine dolana dolana uzanan dükkânlar- da ne ararsan bulursun, derde deva- dan gayri. Bir ellerinde boz eşe- ğin yuları, bir ellerinde uzun övendereler ve pelte pete urba- larla, tıraşsız yüzünü kaşıya ka- şıya, cicili bicili bez alan köylü- ler, bu, çarşının değişmeyen de- korudur. İşlemeli — tel tel çevrelerine yerleştirdikleri — şekeri, — sabunu gaz şişesini eşeğin semerine iletip Üzerine ağavari bir kuruluşları ve kayıtaız kayıtsır. güle güle bir gidişleri vardır ki, gerçekten ömürdür. öi iek Çorumun eğlence yerleri, sıra sıra sayısıx kahvelerdir. Çorumun, bucak bucak dağı- nık saçlı bağları, yaz günlerinin unutulmaz bir hâtırası olur. Halkevi ve çevresi, yeni Ço- ramun size, en güzel senaryosunu çizer. Buradan adım adım ile» riledikçe yeni yolu, Doğum Evini, Atatürk anıtını, Çorum parkını, Memleket hastahanesini görür- sünüz. Gece, cep fenerini parlata parlata uzaklaşan bir yo'cu, Ço- rumun yıldızsız. karanlıklar içine gömüldüğünü anlatır. Çankırı Yolunda Tren Kazası İki Ölü, İki Yaralı Var Çankırı * 16 — Güllüce ile Sümsak arasında bir trenle bir | otoderez'n çarpışmıştır. Ötodere- zinde bulunan Ereğli- Irmak in- şaat başmüdürü Tıryaki ile karısı ölmüş, çocukları ağır surette ya- ralanmışlardır. Ezinede Çekirge Kalmadı Çanakkale, — Ezinenin Çıgri dağında — çıkan çekirge imha edilmiştir. Kışın bunların yumur- taları da İmha edilecektir. Bay- ramiçte çıkan orman yangını da söndürülmüştür. Sungurluda Paçeler Kalkıyor Sungurlu (Özel) — Sungurlu- da peçe ve kafes yasak edil- miştir. FN T A I n B gBıığ GÜN Panorama Ayasofya — müzesindeki eski mozayikler dolayısile haftalık mec- mualarımızın birinde güzel bir yazı çıktı. Onu kaleme alan arka- daş, okuyucularına bir panorama tablo halinde sıralamıştır. Panoramanın — birinel tablosu eski Romanın ikiye ayrılışını, kü- çük Bizans kalesinde büyük bir payitaht kuruluşunu gösteriyor. Made canlı, fakat tarih bakımın: dan sakat, Çünkt büyük Kostan- tin, tablolara gösterilmek istenile diği gibi şarki Roma İmparatoru değildir, dübedüz. Roma impara- torudur. O, (315) denberi rakip» siz ve ortaksız. olarak bütün ime puratorluğu elinde tutturdu. Ikinci tablo, şilr denilecek bir deyimle yazılmıştır. (360) yılında büyük Kostantinin llk Ayasofya kilisesine temel atışmı göster- mektedir. Ne kadar yazık ki bu tabloda tarih bakımından sakat, Çünkü Kostantin (360) tarihinde sağ değildi, (23) yıldanberi ölmüş bulunuyordu. Birkaç tablo sonra aynı tarihin aynı şekilde kulla- mıldığı görüldüğüne göre saygı değer yazıcının büyük Kostantini (360) da yaşar sandığında kuşku kalmıyor ve sakatlık katmer- leşiyor. Üçüncü tablo (415) de ilk Ayasofyanın — yam göste - rişor. Bu hüdise ©o tabloya bakılırsa büyük Kostantinin oğu: İları zamanında oluyor. Bu da sakat. Ahşap bir bazilikadan başka bir şey olmıyan eski Aya- sofya ilkin (404) :ı ve İmpara- tor Arkadiyos wrinde — yar (415) de ve ikinel Tıodor’dıv— rinde yınidondı yapıldı. 0nu= 415) de yandığını göstermel (yınlıı, Arkadiyosu bllylf Kostan- tinin oğlu sanmak İse büsbütün yanlıştır. Işte tarihi bir panorama ki her - tablosu - canlılığına, güzel boyanmış a — Tağman - bozuk. Tarihten — bahsederken tarihi unutmasak ne İyi olur ?... M. T. Tan Samsunda Fırıncılar Birliği Bozuldu Samsun (Özel) — Fırıncılar aralarındaki anlaşamamazlık yü- zünden aralarındaki birliği boz- muşlardır. Arlık her fırın kendi hesabına ekmek çıkarmaktadır. Söylendiğine göre büu ayrılığın sebebi birlikte çuval başına ya- rım İira solistimal görülmüş ol ması İddlasıdır ve bu iİş mahke- meye intikal edecek gibi görün mektedir. Nöbetçi Eczaneler nöbetçi — eczaneler Ba geve şunlardırı İstanbul taralı Şehradabaşında ( Asat ), Akaarayda ( Ziya Nuri ), Fatihte (A. Kemal ), Topkapıda (Nazım ), Samatyada ( Rıdvan ), Küçükpazarda — ( Küçükpazar ), Eyüpte ( Hikmet), Gedikpaşada ()usıd!-ryın ), Delterdarda ( Arif », Divanyolunda ( Esat), Bahçekapı« da ( Mehmet Küzun), — Bakırkâ- yünde ( Markez ), Beyoğla tarafı: Kumbaracılarda — (Ticarim ), Mis sokağında ( Limonciyan ), Galatada ÇAaii İttihat ), — Kurtuluşta ( Kur- tuluş ), Bakırköyüzde (Yeni Turan), Hasköyde ( Yenl Türkiye ), Kadi- köy karalı: Muvakkithana caddesin- de (Leon Çubuklıyan ), Kuşdilinde (Hulüst — Osmun ), — Büyükadada ( Halk ). göstermek İstemiş ve birkaç devri | | | —ı;ı—ea_ııı::ı:ı.—_'l Cıı"CnZt»__L_L.